Met de M760i xDrive Final V12 wil BMW waardig afscheid nemen van de twaalfcilinder. En de manier waarop is best bijzonder.
Aan alles komt een einde. Ook aan benzine slurpende twaalfcilinders. Jammer, want het zijn doorgaans machtige blokken met imposante prestaties. Mercedes nam met de S65 AMG Final Edition een tijdje terug al een waardig afscheid van de twaalfpitter. BMW doet nu iets vergelijkbaars met de M760i xDrive.
Voor de Amerikaanse markt heeft BMW de M760i xDrive Final V12 aangekondigd. Een zeer gelimiteerde reeks van slechts 12 exemplaren rollen nog dit jaar van de band. In juni 2022 is het dan echt voorbij. Dan rolt de laatste BMW met een V12 van de productieband. Het feit dat er maar 12 stuks komen van het uitzwaaimodel geeft het al een beetje aan: de twaalfcilinder is op zijn retour. Leuk feitje: Mercedes maakte 130 exemplaren van de S65 AMG Final Edition.
De BMW M760i xDrive Final V12 komt van de hand van Individual. Klanten kunnen uit een reeks bijzondere kleuren kiezen. Het model is te herkennen aan onder andere 760M 20-inch velgen en unieke badges. Het blijft nog even een geheim hoe de finale editie er uiteindelijk uit komt te zien. Wel is duidelijk dat klanten uit acht verschillende exterieurkleuren kunnen kiezen.
BMW kiest klanten uit
Over klanten gesproken. Daar heeft BMW iets bijzonders voor bedacht. Niet iedereen kan zomaar de dealer opbellen en zeggen dat ze de BMW M760i xDrive Final V12 willen bestellen. BMW gaat zelf klanten in Amerika benaderen en vragen of ze interesse hebben in de zeer gelimiteerde auto. Het gaat hier om klanten met een trouwe geschiedenis van de BMW 7 Serie V12. Mensen die al meerdere exemplaren, vermoedelijk zo door de jaren en generaties heen, hebben gekocht. De echte liefhebber dus. Het is een mooi eerbetoon van BMW aan loyale klanten.
Johanneke zegt
Ik ben voor de transitie naar een schonere manier van vervoer, maar het blijft zonde dat dit soort kunstwerken niet meer gemaakt gaan worden. Wat een prachtige motor zo’n v12.
neymar zegt
@Johanneke: Schepen en vliegtuigen stoten wereldwijd meer dan miljarden ton aan broeikasgassen uit. Maar daar doen ze geen reet aan!
wessel04 zegt
@neymar: exact dat zit mij ook erg dwars. Alsof die enkele 12 cilinder die wordt verkocht globaal een verschil gaat maken. Onze hobby wordt om zeep geholpen op basis van populisme en politiek. Ik ben 100% voor vooruitgang met betrekking tot klimaat, maar dan wel voor maatregelen die zode aan de dijk zetten ipv populistische keuzes zoals het wagenpark. O.a. Industrie heeft veel meer impact.
mashell zegt
Dat is gewoon niet waar. Niet alleen worden er steeds strengere regels aan scheepvaart en luchtvaart opgelegd. Ook is er een pandemie die het luchtvaart verkeer drastisch heeft verminderd. En tja, waarom zou je anno nu nog een zeer inefficiënte V12 willen als een elektromotor nog stiller en soepeler rijdt?
sabrerator zegt
@mashell:
Om precies dezelfde reden als waarom ik een mechanische TAG Heuer Monaco draag in plaats van een iWatch.
Kan wellicht een geweldig ding zijn, maar ik moet hem niet. Er is meer in het leven als efficiëntie.
Sir_Vmax zegt
@neymar: complete onzin. Er zijn maar weinig industrieën zo begaan met uitstoot als de sectoren die je noemt. In de meeste gevallen bestaat er een directe correlatie tussen uitstoot en brandstofverbuik en dus kosten. Al decennia wordt daar in geoptimaliseerd en er zijn ongelofelijk ambitieuze plannen om dat verder te reduceren. Lees bijvoorbeeld de gestelde doelen door de Internationale Maritime Organisation (IMO) er maar eens op na.
wessel04 zegt
@srthellcat: dat geloof ik direct, dat neemt alleen niet weg dat auto’s nog steeds maar verantwoordelijk zijn voor enkele procenten van de totale uitstoot globaal (percentage varieert per onderzoek) terwijl hier wel veel nadruk op ligt vanuit de politiek en milieuorganisaties. Dat is ook logisch (vanuit politiek oogpunt) aangezien het zichtbaar is en makkelijk te belasten maar daarmee wordt het wel meer symbolisch en is het vooral een populistische zet om hier zo op in te zetten. Tenslotte betekent de overgang naar EV’s voornamelijk lokale winst. Uiteraard prima om je voortuintje aan te harken maar ik vind het niet eerlijk dat we hier allemaal voor heilig boontje spelen met onze Tesla’s terwijl het globaal amper winst oplevert en er natuurgebieden om zeep worden geholpen om extra lithium te delven.
povel zegt
@neymar: De luchtvaart stoot alleen veel minder dan auto’s. De luchtvaart is wereldwijd goed voor 2% van de co2 uitstoot.https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20190313STO31218/co2-emissions-from-cars-facts-and-figures-infographics
wessel04 zegt
@Johanneke: ik ook, maar dan moet het wel zin hebben. Allemaal aan de EV is echt alleen maar je eigen voortuintje schoonvegen.
bmwfe zegt
@Johanneke: klopt. Ik heb zelf een 750i met de V12 gehad. Elke kilometer was een genot. Hem er nog spijt van dat ik deze toen heb ingeruild. Snap niet dat BMW deze motor niet verder ontwikkelt voor het gebruik op waterstof. In het begin van deze eeuw hebben ze een kleine serie gebouw met die motor op waterstof. Gemiste kans?
aziz zegt
omdat er een v12 inzit natuurlijk.
lexis zegt
Ik pas
cossiekiller zegt
Dat heeft BMW al lang voor jou beslist. ;-)
3246cm252kw zegt
Is het niet ook meer omdat er eind van het jaar een nieuw model 7 serie op de markt komt.
993carrera4s zegt
Die zullen we hier niet gaan zien voor een proefritje dus. Jammer hoor