Van het lelijke eendje werd geprobeerd een zwaan te maken, maar tot productie kwam het nooit voor de BMW M3 Compact (E36).
Een hete hatchback van BMW is helemaal niet zo’n oud concept. Er zijn wel equivalenten geweest van iets wat we heden ten dage zouden kunnen bestempelen als een hete hatchback, maar de 130i (E8x) was in zekere zin de eerste.
Hatchback
Tot de 1 Serie heeft BMW dus nooit een ‘echte’ hatchback gehad, niet in de klassieke zin van het woord. Sommige liefhebbers rekenen de eigenlijk-een-roadster-maar-toch-een-hatchback (Z3) M Coupé ook mee, maar de 1 Serie had ook twee wat meer directe voorgangers. De 1 Serie is namelijk in de basis een 3 Serie, maar dan iets kleiner. Dat doet denken aan waar BMW mee op de proppen kwam bij twee generaties 3 Serie (E36 en E46). De Compact.
Compact
De BMW 3 Serie Compact laat aan vele dingen blijken dat BMW wel iets onder de 3 Serie wilde hebben, maar geen zin had om een gloednieuwe hatchback te ontwikkelen. Wat dat betreft heeft deze eendagsvlieg wel wat aangewakkerd, want het zal niet toevallig zijn dat Mercedes met de C-Klasse Sportcoupe eenzelfde trucje toepaste. BMW ging echter na de 3 Serie Compact (E36) en diens gelijkwaardige en gelijknamige opvolger op basis van de E46 gewoon aan de slag met een hatchback, de 1 Serie dus.
We richten ons even op het origineel op basis van de E36. De Compact was een verkorte 3 Serie. Al zat de verkorting vooral achter de A-stijl, van voren is het ‘gewoon’ een 3 Serie. Op papier is dat bepaald geen slecht idee, want qua layout en motoren is het gewoon een 3 Serie. Achterwielaandrijving dus, en ruimte voor alle motoren die ook in de 3 Serie hebben gelegen. Die kwamen er niet overigens, voor powerliefhebbers hield het op bij zo’n 170 pk in de 323ti Sport. Dat was een marketingkeuze van BMW, want aan een poging ontbrak het niet.
M3 Compact
We zeiden het al: alle motoren van de E36 3 Serie passen in theorie in de BMW 3 Serie Compact: ook de S50B32 van de M3 dus. BMW experimenteerde daarmee in 1996. Er kwam een eenmalig prototype van een BMW M3 Compact, inclusief de dikke looks van de M3. Fun fact: dit is één van de eerste modellen van BMW M die de vier richting het midden geplaatste uitlaten in de achterbumper heeft, iets wat we later te zien kregen op de E46 M3.
De specs waren identiek aan de M3, zoals gezegd werd gebruik gemaakt van de opgewaardeerde S50B32 (de 3.2 liter grote unit) die 321 pk leverde. Een voordeel van de Compact als basis is het lage gewicht: BMW bespaarde meer dan 150 kilo ten opzichte van de reguliere M3.
Wendbaar
De verkorte basis heeft meer voordelen: de BMW M3 Compact sleept minder massa mee achter de achteras, wat de wendbaarheid ten goede komt. Overigens werd de M3 Compact bedoeld voor jonge klanten die gewoon de best sturende M3 wilde, zonder nonsens. Nou lijkt er ‘gewoon’ een 3 Serie dashboard in te zitten, maar ook die is afkomstig van een generatie eerder. Naast uiteraard harde, race-achtige Recaro-kuipen.
Lelijk eendje
Ondanks het relatieve succes van de BMW Compact, wordt hij vaak een beetje weggezet als het lelijke eendje van BMW. De M3 Compact bewijst hoe onterecht dat eigenlijk is. Stiekem staat hier gewoon een leukere versie van de M3. Ergens is het ook de spirituele voorganger van de M2, een recept dat nu aanslaat. Waarom BMW dacht dat het niet aansloeg in 1996? Dat zullen de paarse broeken van des tijds weten. Enfin, BMW belicht de M3 Compact nogmaals in onderstaande video.
ouwedibbes83 zegt
Zo 3/4 van voren lijkt ie best lekker, maar van de zijkant mis ik toch een kont. De hoge achterkant is uit verhouding en maakt m minder breed en laag. Ik denk dat dit gewoon veel te duur zou worden voor een 3 compact, de stap naar een reguliere M3 zal wel klein zijn geweest.
vaakbenjetebang zegt
De M Roadster en M Coupé waren uiteindelijk in zekere zin de productieversie van deze M3 Compact: de M3-motor met de E30-achteras. En ja, ik snap wel dat BMW de M3 Compact niet gebouwd heeft, want hij zou gewoon te duur geworden zijn. Op een 318i was de besparing door de goedkopere achteras en een oud dashboard nou eenmaal een stuk significanter dan op een M3, en met M3-geld op zak zou dan toch iedereen voor ’the whole enchilada’ zijn gegaan.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: de Z3M en Z3M Coupé waren volgens mij veel duurder om te ontwikkelen
e38ossie zegt
@saxoke: En hier gaat het weer mis. 😩
saxoke zegt
@e38ossie: waar gaat t mis?
e38ossie zegt
@saxoke: Zoals hierboven vaakbenjetebang het goed doet. De namen van deze BMW’s zijn M Roadster en M Coupé. Ik erger me al 25 jaar aan mensen die daar op een of andere manier Z3 aan vastplakken. Bijna niemand meld het goed. Zelfs de officiële pers heeft het regelmatig fout.
saxoke zegt
@e38ossie: als je je daaraan al moet ergeren….. Daar kan ik dus echt niet van wakker liggen. Maar k ga er int vervolg op letten. M Roadster en M Coupé dus.
jmeverts zegt
@saxoke: ze willen liever dat je m roadster en m coupe schrijft
saxoke zegt
@jmeverts: ooohhhh…. Alst dat maar is.
e38ossie zegt
@saxoke: 😄
e38ossie zegt
@vaakbenjetebang: eindelijk iemand die de benamingen goed heeft. Top!!
sollie1984 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rixxy330d zegt
Ik wil hem wel… gewoon als Daily. En lekker met mijn Anita naar de McDonalds… why not…
sanderz28 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
saxoke zegt
Nou zit er ‘gewoon’ een 3 Serie dashboard in, maar verder niet te veel poespas. Naast uiteraard harde, race-achtige Recaro-kuipen.
=> Het dashboard is eerder een combinatie van het E36 en E30 dashboard. Het was meer E30 dan E36. Een E36 323ti compact vind k nog steeds een leuk BMWtje. Maar dan ook enkel met dat motortje en het complete M pakketje
Pascal zegt
Ik heb de E36 Compact gehad in de 318Ti uitvoering. Qua design gewoon minder dan de coupe en sedan, maar een heerlijke en betrouwbare auto aan gehad. Terecht dat ze er geen M3 van hebben gemaakt, dat paste toch veel beter bij de coupe.
Pascal zegt
Oh trouwens, de compact noemde BMW de E34 ipv E36.
jaapiyo zegt
Gekkie. De E34 is de fraaiste 5-Serie ooit. Al die elektropower om je heen doet wat met je membrane.
Pascal zegt
Haha blijkbaar, verkeerd onthouden :) wordt tijd dat de volgende weer gewoon een BMW wordt
e38ossie zegt
@Pascal: nee joh
antoonniels zegt
Had dit model ook niet iets met ( een verjaardag van) Auto Motor und Sport te maken. Stond een artikel in jaren geleden met nog een paar speciale modellen bij andere Duitse bouwers vandaan kan ik me herinneren.
sportevo zegt
@antoonniels: dat dacht ik ook. Dat je een M3 Compact kon winnen.
mpgc zegt
Hoe je dit artikel kunt schrijven zonder te vermelden dat de compact niet de achteras constructie van de andere e36 versies maar die de e30 had, begrijp ik niet. Die achteras is waarschijnlijk ook een reden dat die M3 Compact er niet gekomen is. De M roadster en de M coupe, die ook nog de e30 achteras constructie hadden waren echt een hand vol.
cheatah zegt
Ik had jarenlang een 323ti – nog steeds het beste auto ooit! Ik ga hem weer kopen voor dabei!