
Audi zit BMW in de strijd om de meese mondiale verkopen op de hielen, en dat weet CEO Norbert Reithofer ook. Hij loopt vandaag alvast vooruit op het verliezen van de koppositie.
Al flink wat jaren achtereen verkoopt BMW meer auto’s dan Audi en Mercedes, maar elk jaar wordt de marge kleiner. En hoewel BMW de raarste sprongen maakt om maar marktaandeel te houden heeft het merk bijvoorbeeld geen auto in het kleinsegment, en Audi met de A1 wel. Hierdoor kunnen de Ingolstadters het stokje nog wel eens gaan overnemen van de concurrent uit München, zo beredeneerde Reithofer vandaag bij de jaarlijkse presentatie van de verkoopcijfers.
Ach, als je niet de meeste auto’s verkoopt is er altijd nog het argument dat je niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit gaat, nietwaar?
T zijn net kleine kinderen he. Maak je niet zo druk, je verdient zat.
@bouwvakkert: precies, en dan niet op de manier van VW die al hun werknemers een bonus vn 5000 geven want dat gaat veelste ver…
@mercedesbenz63: zo slecht heb je het bij bmw niet hoor, geen verkeerde werkgever.
Audi’s doen het net wat beter met de bijtelling
@alfaromeo939: Ik denk niet dat Herr Riethofer of Herr Stadtler zich ook maar een seconde zorgen maken om de Nederlandse bijtelling…
BMW zou mijn inziens af moeten stappen van het begrip ‘marktleider’. Bij de meeste BMW’s is het Freude Am Fahren tegenwoordig ver te zoeken. Dan maar een kleinere positie op de markt, maar wel weer begeerlijke BMW’s, dan wordt het tenminste weer Freude am Fahren.
@introductiemap: freude am Fahren weg? Wel eens een recente 1,2,3,4,5 of 6 gereden? Er zit mijns inzien meer ‘Freude’ in die wagens dan de Mercedes/Audi equivalenten.
@timobac: ligt aan de definitie van ‘Freude’
Ja ik rij een bmw en ja het heeft een heerlijk stuurgedrag en dito balans. Echter als ik in de audi van mijn broer zit vind ik het interieur 2x zo goed dan dat van BMW. En als je 50000 km per jaar in de auto zit is het toch best fijn dat je werkplek naar je zin is…
Wat ik hiermee wil zeggen is dat voor iedereen het ‘Freude’ gedeelte anders is. Sommige houden van een 330i met een rolkooi en veder niets erin. Ik hou persoonlijk van een full-option auto met alle gemakken die er maar op kunnen zitten, omdat het mijn leven in de auto een stuk aangenamer maakt.
Sommige houden niet van gadgets in de auto ondat hij bijdraagt aan het gewicht. Ik hou er wel van, omdat ik nou eenmaal gek ben van leuke gadgets in mijn auto.
Ieder zijn ding…
@87sandyd:
Als je 50k per jaar rijdt lijkt het mij belangrijker dat je keer op keer aankomt dan dat je langs de weg je dashboard staat te aaien….
Maar wie ben ik, ik heb mijn handen aan het stuur en geniet van fabelhafte rijeigenschappen….
@timobac: daar zit ook genoeg Freude in maar de M-divisie is in vergelijking met AMG- en RS-modellen minder Freude. De i3, i8, de 2 weetikveel-Tourer plus uitstel van een nieuwe Z4 halen wat mij betreft nog een flinke schep van de Freude am Fahren-berg af. En das jammer.
@introductiemap: heb jij gereden met een i8 , i3 of 2 active tourer ?
@bohica: nee, en ik ben gelukkig ook niet van plan dat ooit te gaan doen. Voor mij is het eerste deel van Freude begeerte, en dat roepen ze bij mij niet op. Hoe leuk de techniek dan ook is. Geen begeerte is geen Freude. Of ik er dan al in gereden heb of niet heeft er niks mee te maken.
@introductiemap: dus je snapt de definitie gewoon niet
@bohica: jawel, maar mijn mening is anders dan die van jouw. Sorry man.
@introductiemap: in de M-divisie minder freude dan AMG of RS?! Hahahahaha
@autogijs: Kun je om lachen, maar ik zal je niet serieus nemen zonder onderbouwing. De M-divisie mist sensatie, begeerte en bovenal een goed geluid. Speakers in je M5, kom op, wat is daar nou Freude am Fahren aan…
@introductiemap: Als M sensatie mist, waarom heeft RS dat dan wel in jouw ogen?
@berlinetta: design vind ik meer uitgesproken, het zijn fantastische machines, Autobahn-killers en bovenal is het geluid zonder meer fantastisch. Ik ben totaal geen fan, maar het geluid komt tenminste niet uit een speakertje in je A-stijl. Alles beter dan dat.
Wat maakt het uit wie het meeste verkoopt? Het gaat erom wie kwalitatief goede auto’s bouwt. BMW wordt volgens mij gerund door een stelletje heren met een klein piemeltje en willen dat compenseren door een mooi merk te verneuken.
@berlinetta: matched dan goed bij hun clientèle.
Vind je het gek als je van die lelijke schijthokken gaat bouwen (lees: BMW 2 Serie Active Tourer)!
@chimaera: Tjah, met zo’n wagen geef je natuurlijk een grote middelvinger naar je merkwaarden, maar ze verkopen wel… Ik zie ze al geregeld.
Buiten Europa verkoopt Lexus ook heel veel, wereldwijd worden ze dan ook even hoog aangeschreven. Er wordt denigrerend gedaan tegenover de VS op autogebied, maar de Amerikanen weten Lexus wel te waarderen.
Wat ik bedoel; wat maakt het nou uit wie het meeste verkoopt. Als concern zal het verschil met Toyota minimaal zijn.
Ik denk dat tussen deze drie Mercedes over enkele jaren koploper zal worden. Kijkend naar de opgenoemde 3 hebben Mercedes en BMW de leukste modellen vind ik. Er is op dit moment geen enkele Audi die ik boven een Mercedes en BMW zou verkiezen. Alleen de RS6 doet mij twijfelen.
@sir smokalot,
Wat is het precieze aantal jaren dat BMW meer verkoopt dan Mercedes en audi?
Dat lijkt me al een prestatie op zich toch? Kun je alleen respect voor hebben dat ze na al die jaren nog steeds meer verkopen toch?
Zeker tov van audi doen ze het al 20 jaar beter volgens mij.
@azuli: 2005
@henkhupelschoten: daarmee bedoel je Mercedes neem ik aan?
Eindelijk! Een droom die uitkomt!
@audifreak: Ik ben bang dat je nog serieus bent ook.
@sydney:
Ik snap de commotie niet, iets dat niet premium is kan je in de premium wereld ook niet bedreigen..
Uit Duitsland komen 2 premium merken, BMW en Mercedes, de rest is wannabee marketing gel*l….
@jrk68: nee hoor. Alle Duitse premium merken zijn in of rond Stuttgart gevestigd. Zolang we ons de BMW Isseta nog kunnen herinneren kan BMW niet premium zijn.
@jrk68: ik mag wel mercedes gek zijn maar vergeet Jaguar en Cadillac niet (Cadillac? ja inderdaad dat zijn de merken met een echt premium verleden bmw iets minder dan maar mag meedoen)
@henkhupelschoten:
Sinds wanneer zijn die Duits.?
Heb ik iets gemist, of heb jij zijn comment niet gelezen.?
Persoonlijk zou ik al die Duitse meuk laten staan en veer een heerlijke premium Jaguar gaan, Premium is immers een Engels begrip..
@tupperware: sorry klopt! ik zou voor het begrip überklasse gaan en dan kom je vanzelf uit bij Mercedes-Benz
@jrk68: Bedoel je tussen deze 3 of Duitsland in het algemeen? Want als je een echte 3 zou maken zou ik zeggen, Mercedes, BMW en Porsche.
@nsxkoenigsegggtr35:
Porsche was ooit een sportwagenfabrikant, dat ze hun ziel aan de duivel hebben verkocht maakt ze nu eerder een tractorfabrikant die er nog sportwagens bij doet. Dat maakt ze in mijn ogen niet premium..
@tupperware: Porsche was ook ooit een tractorfabrikant. In feite gaan ze dus gewoon back to the roots…
hoe blijf je de grootste premium fabrikant? Juist je gaat die lelijke 1 serie honken maar weg geven aan de postcode loterij. enige duitse fabrikant die echt ‘premium’ bezig is is mercedes. en die leveren ook nog eens kwaliteit niet dat je na 5 jaar alles kan laten vervangen omdat dan de gemiddelde lease periode van een 3 serie er wel opzit….
@henkhupelschoten: Mijn Benz, die nog maar iets meer dan een jaar oud is, heeft anders toch al best wat tijd bij de garage doorgebracht.
…mompelt: ‘bij een Audi heb je dat gewoon niet.’
OT: Terecht dat ze zich zorgen maken potverdomme. Dat ze maar eens met hun dikke reet plaatsmaken voor Audi :)
@kapiteinaudi: een kennis van me heeft nog geen half jaar een nieuwe Audi… 3 liter olie moeten bijvullen inmiddels… En dat is eerde regel dan uitzondering… Ik rij een Renault… En hield mijn hart vast, maar ik controleer het oliepeil niet eens…. Audi = VW techniek met iets meer pk’s een mooier interieur (gemaakt door een Frans bedrijf gelieerd aan Peugeot/Citroën) en veel meer ellende… Tegen de hoofdprijs.
Het is dat ik BMW’s lelijk vind… Maar als ik moest kiezen dan liep ik wel telkens met de ogen dicht naar mijn auto en nam de BMW.
@w0o0dy: Het grootste deel van de BMW interieurs komt ook bij Faurecia vandaan hoor…
@Esprit_de_Flandre: ja maar de rest vertel auto’s is een stuk beter dan de Audi’s… De verhalen die ik hoor (iemand die zich bezighoudt met aftersales)…. Drama! Voordat die toko mijn geld krijgt moeten er heel weinig serieuze concurrenten over zijn.
@w0o0dy: een kennis van de vriend van mijn buurman… :) anyway, ik heb meerdere audi’s gehad vanaf nieuw en heb nooit meer dan 0,5 liter (vaak meer voor de vorm dan echt nodig, tussen min en max zit 1 liter) bijgevuld. Das minder dan 1 liter per 60.000 km aan bijvulwerk. Dus als je 360.000 per jaar rijdt, kan dat kloppen.
@macchina: de after Sales man zal het vast niet kunnen waarderen als hij dankzij mij straks geen baan heeft. Dus bewust vaag… ;-)
@macchina:
Sommige mensen hebben altijd geluk, ik heb met die van mij vanaf nieuw 2 ton gereden en altijd na 13000km een liter moeten bijvullen..
Je.kon verdomme je klok er op gelijk zetten..
@henkhupelschoten: postcode loterij gaf al vaker BMW ’s weg denk maar aan de e36 compact .
En als die mercedessen zo goed zijn waarom roesten ze dan allemaal na 8 jaar in de achter wielkasten
@bohica: omdat het letterlijk ook roestbakken zijn.
@bohica: ik rijd zelf in een Mercedes-Benz W108 4.5 en ik heb hem nu al zo’n jaar of 9 en nog niks mee aan de hand en de wagen zelf is al 42 jaar oud. ik denk dat jij het over de W210 hebt er schijnen er wel een paar tussen te zitten maar die wagens hebben honderd duizenden kilometers mee gereden wat wil je? dat hij in concours d’elegance staat is? iedere wagen krijgt daar op d’n duur last van ook een bmw hoor. steen dat de verf wegslaat en dan komt het water in werking. overigens ik weet echt niet wat een e46 is en het interesseert me ook vrij weinig om eerlijk te zijn.
@henkhupelschoten: nah, ik wil liever niet gezien worden in een auto die geliefd is bij oude lullen en kampers.
@donvinnie: goeie man die had ik nog nooit gehoord…….. maar wist je dat bmw rijders een kleine plasser hebben en een afgelebberde boterham?
@henkhupelschoten: Nee dat wist ik niet, maar dat verklaart wel meteen waarom BMW rijders de meeste seks hebben, aangezien dat vrouwen een ‘grote’ plasser niet fijn vinden.
@donvinnie: Oke?
Ik heb jaren geleden in Engeland met een hoge Ome van Daimler aan de bar gezeten na de cursusdag Engels (mijn baas dacht me een cadeautje te geven)
De man van Mercedes vroeg me waarom ik geen zaken Benz reed, ik was niet hoog genoeg in de hiërarchie van het bedrijf en zou dan sowieso een dikke Lancia Thema zou kiezen, door het imago van Mercedes.
Hij beraamde toen dat het imago Mercedes idd parten speelde op de markt.
Het meest interessante wat hij vertelde was echter dat Mercedes naar BMW zat te kijken en BMW naar Mercedes, terwijl AUDI naadloos en geruisloos tussen de twee kemphanen eindigde
Noch BMW noch Mercedes had AUDI zien aankomen.
En dit, dit schept kansen voor de Fransen (mits ze van hun luie reet af kunnen komen en het communisme achter zich kunnen laten )
Doe een Lexusje en reïncarneer Panhard et Levassor, ’s werelds oudste auto merk !
De yanken zullen ervan zwijmelen !
@desjonnies: Jij was toch tegen het gebruiken van oude namen?
@norge:
you got me by ze balllls
@desjonnies: Hoop niet dat je het lekker vind, maar ik begrijp niet waarom de namen Citroen of Renault niet goed genoeg zijn…Ze moeten weer terug naar de Franse flair die ze vroeger hadden..
@norge:
yep, de flair, het ietwat alternatieve en de charme, vooral charme mis ik in de hedendaagse automobiel,’t zijn 99% saaie steriele hokken geworden met 100% ergonomische dashboards en alles is hetzelfde.
Kijk ik naar het smoelwerk van mijn 159, weet ik nog steeds niet wat ik zou kopen.
Misschien wel zo’n gekke Renault !
@desjonnies: tsja, dat heeft denk ik ook wel wat met de markt voor nieuwe auto’s te maken.
99% mist flair, omdat flair een auto “anders” maakt. een “andere” auto hoeft men niet. 99% van de hedendaagse mens mist flair en loopt wat achter de roedel aan, en past dus prima bij een auto zonder flair.
een Citroen DS5 waar de buurman een Audi A4 voor de deur heeft staan. tsja… status is een bitch.
ze hebben het geprobeerd denk ik, die fransen, renault met hun megane met dikke kont, en de vel satis. maar dat was te anders, en citroen doet t wel leuk met de DS modellen vind ik.
maar van het premium rijtje heeft denk ik alleen mercedes nog echt zijn eigen persoonlijkheid. BMW raakt hem met de komst van de active en gran tourer helaas wel een beetje kwijt.
Alhoewel, mercedes heeft ook een A en een B. misschien zijn t gewoon modellen die we moeten leren accepteren, om zo te kunnen blijven genieten van de M en AMG modellen.
Met de 2 serie Cunt Cruiser en 1 serie Budget Edition zijn ze goed op wel om uit het ‘Premium’segment te stappen, dus wat maakt het uit…
@Esprit_de_Flandre: dat is makkelijk, dan is mercedes er in 1997 al uit gestapt en audi heeft er nooit ingezeten (dit tweede is inderdaad waar).
Komt allemaal goed met de Granny Tourer….Mark my Words..
ik reed jaren met een 5 en heb nu een E… het is precies 10 jaar terug in de tijd gaan.
Mercedes heeft een heel sterke merknaam, maar daar stopt het dan ook.
Heeft dat zoveel meerwaarde de grootste zijn? Zoveel merken zijn niet de grootste maar toch de beste.
@schellekens006:
Er is maar 1 merk de beste en laat dal nu toevallig ook de grootste zijn..
@tupperware:
Toyota !
@schellekens006: Wat kan het de CEO schelen of ze de ‘beste’ zijn of niet, wat telt zijn cijfertjes zoals aantallen, omzet, winst. Daar hou je aandeelhouders gelukkig mee.
De (tegenvallende) kwaliteitsscore moffelen ze ergens weg onderaan pagina 142 van het jaarverslag…
Als je die active tourer meuk gaat uitbreiden zal je die positie verliezen ja!
Ik snap het niet. Een Audi is toch emotieloos? Zijn allemaal hetzelfde, de middenmoot heeft een 1.2 TSI of een 1.6 TDI. Lekker saai dus wat is daar premium aan? Het is gewoon een luxe Volkswagen. Saai dus maar wel redelijk degelijk afgezien van de S line pakketjes. Ach ja zo heeft iedereen zijn smaak.
Vroeger kwam bmw altijd als beste uit vergelijkende tests. Nu is dat Volkswagen (Passat). BMW verliest wel degelijk terrein