De grote baas van BMW heeft geen hoge pet op van Tesla.
Tesla heeft tot op de dag van vandaag een flinke voorsprong ten opzichte van de traditionele Duitse fabrikanten. Toch was BMW er helemaal niet veel later bij dan Tesla. De Model S kwam in 2012 uit en in 2013 was er al de BMW i3.
Het probleem is dat BMW na de i3 niet meteen heeft doorgepakt. De volgende EV kwam pas zeven jaar later, in de vorm van de iX3. En dat was gewoon een X3, die even snel geëlektrificeerd was. BMW loopt nu dus alsnog achter de feiten aan.
Toch heeft de CEO van BMW, Oliver Zipse, een grote mond. Eerder dit jaar riep hij al dat Tesla de industrie niet voor zou kunnen blijven en het moeilijk zou gaan krijgen. Nu deelt hij opnieuw een sneer uit richting Tesla.
Op een conferentie zegt hij namelijk dat Tesla “niet echt deel uitmaakt van het premium segment.” BMW heeft volgens Zipse andere (lees: hogere) standaarden qua kwaliteit en betrouwbaarheid. Eerlijk is eerlijk: met name wat het eerste betreft heeft hij geen ongelijk. De BMW-baas voegt er ook nog aan toe: “We hebben andere aspiraties als het gaat om klanttevredenheid.”
Premium of niet, Tesla heeft de Duitse premiummerken zich wel even flink achter de oren laten krabben. BMW had EV’s na de i3 weer op een lager pitje gezet, maar moet nu weer alle zeilen bijzetten. Gelukkig zijn er nu de i4 en de iX, die respectievelijk de Tesla Model 3 en Model X het leven zuur moeten maken. Als we Oliver Zipse zo horen, moet dat een koud kunstje zijn.
cobana zegt
Hij heeft gelijk. Niet premium op kwaliteit en niet premium vanuit de historie.
dees zegt
BMW is ook niet echt premium te noemen de laatste jaren.
Je betaald er een premium prijs voor net zoals bij Tesla maar de kwaliteit laat te wensen over.
sportabgasanlage zegt
@dees vooral de 5/6-serie blijkt vrij onbetrouwbaar (volgens de TÜV), maar de andere modellen doen het over het algemeen prima (X1 zelfs top 2), en in ieder geval veel minder slecht dan bijv. Renault, Dacia, Fiat en Ford (volgens TÜV). Mercedes doet het, samen met Porsche, Audi, VW, Mazda en Suzuki het beste als het gaat om betrouwbaarheid.
flutterby zegt
@cobana: de definitie van premium is meer betalen voor hetzelfde. Volgens mij kan de CEO van BMW alleen maar dromen van 30% bruto marge over zijn auto’s. De consument is dus bereid om meer te betalen voor een Tesla (of Tesla kan gewoon veel voordeliger produceren).
sportabgasanlage zegt
Dat is misschien jouw definitie, maar mijn definite van premium is strak ontwerp (ok, dat is persoonlijk en smaakgebonden natuurlijk), hoogwaardige materialen in het interieur, goede afwerking, geen rammeltjes, kraakjes en piepjes, en overall betrouwbare techniek (alles kan een keer kapot natuurlijk). Over het algemeen hangt daar inderdaad een hoger prijskaartje aan. Als je een auto puur ziet als een vervoermiddel dat je droog van A- naar B brengt, dan snap ik dat een hard-plastic-interieur met ondeugdelijke knoppen en een rammelend dashboardkastje prima is.
geen1234 zegt
Dat is de definitie van premium in de auto industrie wat mij betreft.
flutterby zegt
@sportabgasanlage: je definitie valt prima onder mijn definitie. Waarvoor je meer wilt betalen is natuurlijk puur persoonlijk en je moet met z’n persoonlijke term dan ook niet je teveel laten leiden door de marketing afdeling.
geen1234 zegt
Nee hoor dat is slechts een definitie van premium, en dan heb je de verkeerde gekozen voor wat standaard is in de auto industrie.
Maar ik ben blij dat het inderdaad begint te dagen bij de Tesla mensen dat 50%-30% van wat je daar koopt lucht is.
Als ik dus iemand in een model s/x zie is eigenlijk ook het eerste wat ik denk, wat een domme koe dat hij zo Tesla investeerders aan het sponsoren is. In tweede instantie kan ik pas de keuze voor een beter milieu waarderen (ongeacht de hele discussie of de huidige generatie ev dat uberhaupt is gedurende de gehele levenscyclus)
Pascal zegt
Aangezien ze bij BMW zelf al lange tijd best heel bedenkelijke kwaliteit leveren, is dit een simpel gevalletje ‘misplaatste arrogantie’. Tesla heeft een klanttevredenheid waar BMW alleen maar van kan dromen. Ze doen er bij BMW beter aan om voorlopig maar even bescheiden te blijven en een paar dingen bij Tesla af te kijken die ze daar toch echt beter doen.
geen1234 zegt
Inderdaad, het wordt tijd dat de 7 serie minder onderdelen deelt met de 5 serie. etc.
Daremaster Co zegt
@cobana Dank voor je mening. Enige onderbouwing?
maotje zegt
@Daremaster Co: heeft die waarschijnlijk niet. Meepraten met de meute is makkelijker dan zelf nadenken.
geen1234 zegt
Dat heeft ~80% van de wereld bevolking hoor, zo vreemd is dat niet.
frederikvc zegt
ik verwacht toch dat Telsla met de tijd op achtergrond zal komen. toch in Europa. Eens alle merken een EV gamma zullen hebben gaat men daar voor kiezen met de dealer / garage om de hoek
dees zegt
Denk het ook, men doet alsof de andere merken geen geld pompen in de ontwikkeling van accus en EVs, het R&D budget wat bv een Toyota investeerd in de research ervan is een flink stuk hoger dan Tesla, en dat al jaren.
flutterby zegt
@dees: meer geld is natuurlijk altijd meer beter! Of het geld efficient besteed wordt is ook belangrijk.
geen1234 zegt
Ik snap niet echt waarom je het efficiëntie argument aanhaalt. Als er een inefficiënt wezen is, is het wel de Amerikaan.
flutterby zegt
@geen1234: nee wij Europeanen zijn efficient met onze bureaucratie en consumptie. Het is makkelijk wijzen naar een ander die het slecht doet maar dat betekent niet dat wij het goed doen, hooguit ietsjes beter.
Daremaster Co zegt
@dees In waterstof “fool cell” ontwikkeling investeert Toyota wel meer dan Tesla ja..
Hybrid tellen we niet mee hier want we gaan met auto’s 100% van de fossiele brandstof af!
In batterijen technologie (ze maken geen “accu’s” heh) heeft Tesla zeker wel een grote voorsprong.
Heb je onderzoek gedaan naar de 4680 tabloze batterij die Tesla ontwikkeld heeft?
geen1234 zegt
De Tesla batterijen voor industriele toepassingen zijn al weer te oud. Een professor van MIT heeft een liquid metal battery uitgevonden, een bedrijfje gestart, en een heeft inmiddels de voorkeur gekregen bij diverse projecten.
TheMaster zegt
Ik snap dat je dit verwacht, maar dat is omdat je alleen Tesla meekrijgt met oppervlakkige Autoblog artikelen waarschijnlijk. BMW moet komende jaar (jaren?) auto’s zonder touchscreen leveren ivm chip tekort. Tesla schrijft in 2-3 weken nieuwe software voor nieuwe hardware. Dat is 25-50x zo snel kunnen inspelen op een verandering in de markt.
Iedereen die honderden uren aan Tesla onderzoek heeft gedaan, snapt waarom Tesla het meest waardevolle bedrijf ter wereld gaat worden.
Dit snapt de CEO van VW en Ford ook, en zien Tesla als de grootste dreiging en moeten alle zeilen bijzetten om Tesla bij te halen. Zelfs VW en Ford snappen al dat Tesla komende 5 jaar niet in te halen is, en zeker niet qua marge (winst) die ze maken per auto. Ford en VW maken niet/amper winst op elke EV die ze maken. De winst komt van normale ICE auto’s.
frank2b zegt
Volgens mij kwam de winst van Tesla vooral van CO2-handel, toch?
Sempiternal zegt
@frank2b Neen.
Daremaster Co zegt
@frank2b Heet jij eigenlijk Patrick en woon je onder een steen?
geen1234 zegt
Ja volgens mij ook regulary credits of zo, en je hebt zeker gelijk als je naar het verleden kijkt.
Daremaster Co zegt
Precies, volledig met je eens!
De meeste Tesla bears hebben dingen “van horen zeggen” en hebben zelf geen enkel onderzoek gedaan.
geen1234 zegt
Ja en bij de ‘Tesla bulls’ is dit niet het geval????? :D
sportabgasanlage zegt
@themaster
De beurswaarde van je bedrijf en hoe snel je een scheetkussen als richtingaanwijzergeluid kunt programmeren zegt natuurlijk helemaal niks over de kwaliteit van je product. Ik kan jouw hele huis waarschijnlijk in 1 dag schilderen, maar vraag niet hoe het er dan uit ziet (waarschijnlijk als de laklaag van een gemiddelde Tesla).
Dat Tesla met nieuwe software experimenteert met écht auto’s en écht verkeerssituaties en échte mensen vind ik ronduit levensgevaarlijk.
geen1234 zegt
TheMaster is pruts in elk opzicht. Ik had ooit een klant die me vertelde dat je nooit zaken moet doen met mensen/bedrijven die zich master/hero/expert noemen. Wat ik toch ook steeds meer kan onderschrijven.
Daremaster Co zegt
@frederikvc Jouw mening is duidelijk niet gebaseerd op een gericht onderzoek van de materie;
Heb je gehoord van die fabriek nabij Berlijn die de komende jaren 2 miljoen Tesla’s gaat produceren?
Wist je dat nog maar 20-25% van dat land wat ze hebben bij Berlijn bebouwd is door Tesla?
Heb je gehoord dat VW zelf gezegd heeft dat Tesla de Model 3 in 3x kortere tijd maakt dan VW zijn ID serie?
Wist je dat de Model Y die in Berlijn gemaakt gaat worden nog veel sneller (en goedkoper) geproduceerd gaan worden? Wist je dat Tesla met zijn waarde van $1 Triljoen, elke autofabrikant zo kan uitkopen?
Kan nog wel even doorgaan hoor..
geen1234 zegt
Het is heel simpel als de marge op de Tesla daalt naar 500 – 1000 euro vanwege de concurrentie met andere merken, dan klapt de beurswaarde van Tesla ineen.
Ik heb zelf niet het idee dat het auto koper gedrag hetzelfde is als de iphone koper. Voor een telefoon kan men wel wat meer betalen en minder geleverd krijgen. Maar ik denk toch echt dat voor een vervoersmiddel dit anders is.
Het is ook een illusie als je denkt dat Tesla heel China van auto’s gaat voorzien, dat laat de overheid daar gewoon niet toe. De Chinese massa markt is voor Chinese bedrijven.
Pascal zegt
Tesla heeft de fabricage van EV’s veel meer high-tech en strakker op orde dan diverse traditionele autofabrikanten. Dat zie je al meteen als je 1 blik in de fabriek werpt, maar het blijkt ook wel uit het feit dat zij in 1/3e van de tijd een Model 3 in elkaar zetten, in vergelijking met een Volkswagen ID.3. Het is juist Tesla die nog lucht heeft zitten in de marge op een EV, niet de andere fabrikanten. Vergelijk ook maar gewoon de bruto marge die Tesla per auto draait in verhouding tot de rest; dan zie je snel genoeg wie er een probleem heeft en wie niet.
geen1234 zegt
De fabricage is niet hight tech als je maar 3 modellen kunt bouwen, en dat 10 jaar lang.
Ik stelde al sinds de introductie van de model s dat er een bizarre marge op dat ding zat. En toen werd ik tegengesproken door Tesla fan boyz, nee dat was het accupakket nee dat was de motor.
En nu zijn jullie het met me eens. Puur vanuit logica kan je dat gewoon concludere, als je ziet wat er voor je staat en je vergelijkt dat me een 7serie / Sklasse, dan is de enige conclusie, je betaald voor lucht.
Maar je bent toch gewoon dom om een product te kopen waar veel bruto marge op zit??? Koop jij ook elke keer een brood van 6 euro??? Ik heb liever dat ze 3x langer nodig hebben voor een auto en dat ik meer knopjes heb, niet dingen hoef te doen met mijn telefoon, meer modellen kan kiezen meer kleuren/opties etc kan kiezen.
Voel je je niet dom dat je je geld gewoon weggeeft aan dat Amerikaanse bedrijf?
Pascal zegt
Je geeft het verhaal weer een mooie slinger de andere kant op. Ga eerst maar even praten met Porsche, Audi, Mercedes en BMW rijders (ik praat over ICE’s dus, hun marges op EV’s zijn niet top), die weten pas echt wat hoge marge is.
Sempiternal zegt
@geen1234 Wat een leuke hobby heb jij.
mashell zegt
Oli heeft hetzelfde talent als mij, op foto’s lijken we allebei een houten klaas. Schept toch een band.
Johanneke zegt
Een kale 1 serie met fwd uiteraard wel.
flatsix010 zegt
@Johanneke: Dat is dan €40k alstublieft.
Johanneke zegt
Zonder touchscreen.
mondial zegt
@Johanneke: alsof een touchscreen zo geweldig is
flatsix010 zegt
Tesla zal heus blijven en ook zeker concurrerend zijn. Denk echter dat over een aantal jaar (begint nu al) de huidige USP van Tesla (vermogen, range, laadnetwerk) totaal verdwenen is. En als het aankomt op degelijke, kwalitatief hoogwaardige auto’s bouwen staat Tesla nog ver achter.
pramm zegt
Vooralsnog is de winstgevendheid van EV’s van de concurrenten van Tesla bedroevend. Sterker nog, men vindt het prima, omdat men met die verliesgevende auto’s in ieder geval de boetes kan vermijden.
Het unieke van Tesla blijkt wel uit de firmware updates, maar ook dat Tesla in haar productie continue kan doorontwikkelen, in plaats van een product freeze die vervolgens 3 a 5 jaar mee moet gaan. Problematiek zoals de chiptekorten etc, kan de concurrentie niet het hoofd bieden.
lekkerlinksrijden zegt
@flatsix010: het laadnetwerk is gewoon het beste wat er is en wordt nog steeds uitgebreid.
frank2b zegt
…. en komt beschikbaar voor alle EV-rijders.
Daremaster Co zegt
@frank2b … Tesla transformeert in een nieuwe Shell, Esso, BP en TinQ gecombineerd..
Zo stom dat niemand ziet dat Tesla de hele laadmarkt pakt!
Weet je dat Tesla niet eens winst hoeft te maken op de geleverde stroom ;)
Wordt heel moeilijk concurreren voor Fastnet en andere “for-profit” laadnetwerken..
geen1234 zegt
Het is dom van onze overheid / EU dit toe te staan, en men niet dwingt een Europees netwerk voor iedereen. Het is gewoon inefficient dit allemaal apart te laten doen. Het is gewoon vergelijkbaar met bus/trein verkeer.
harrie zegt
Liever een Tesla dan dat elektrische biggetje uit Bayern.
geen1234 zegt
Ik heb liever dat alle mensen iets van ~20 IQ punten er bij krijgen, want het is triest in onze samenleving met al dat domme gedoe.
str8six zegt
In ander nieuws: water is nat.
ty5500 zegt
Best wel arrogant gezien ze vorig jaar meer dan 1 miljoen auto’s hebben teruggeroepen naar aanleiding van spontane branden, gezien ze de M3 en M4 niet meer verkopen wegens motorproblemen en gezien ze momenteel allerhande modellen terugroepen wegens mogelijke remproblemen. Of worden zulke zaken niet naar boven toe gerapporteerd?
Over de afwerking en dergelijke geef ik hem wel gelijk.
pignon zegt
@ty5500: als Zipse gelijk had en bmw was premium en van hogere kwaliteit en betrouwbaarheid, dan had hij het niet hoeven zeggen
koeberg zegt
“Tesla is niet premium”
De auto niet, het laadnetwerk wel.
(en Tesla doet de eeuwige belofte dat hun auto’s binnenkort autonoom rijden. Yeah right. Maar goed, sommige mensen trappen er in en trekken de portemonnee er voor)
Pascal zegt
Tsja wat is eigenlijk premium? Een auto waar alles compleet doordacht is, met de beste software in de business, die perfect werkt en rijdt vanaf dag 1, inclusief een zieke performance, hoge efficiency en top laadnetwerk, voelt bij mij vooralsnog best wel behoorlijk ‘premium’!
flutterby zegt
@Pascal: meer betalen voor hetzelfde. Met 30% brutomarge toch wel netjes ten opzichte van Porsche (50%) en Audi (20%).
geen1234 zegt
Neeeeeee, raadpleeg eens een woordenboek, denk na, en schrijf dan.
flutterby zegt
@geen1234: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/engels-nederlands/vertaling/premium#.YY5WWMAo_Ds
geen1234 zegt
Denk je nu echt dat de wereld om Nederland draait?????? Dat is wat ik bedoel met met ‘denk na’, die stap ben je vergeten toe te passen.
noun
a prize, bonus, or award given as an inducement, as to purchase products, enter competitions initiated by business interests, etc.
a bonus, gift, or sum additional to price, wages, interest, or the like.
Insurance. the amount paid or to be paid by the policyholder for coverage under the contract, usually in periodic installments.
Economics. the excess value of one form of money over another of the same nominal value.
adjective
of exceptional quality or greater value than others of its kind; superior: a wine made of premium grapes.
of higher price or cost.
of or relating to premiums: to work in premium sales.
Dutchdriftking zegt
En Rivian, zien ze die concurrent wel als Premium?
gregorius zegt
‘Rivian gaat naar de beurs en zal meer waard zijn dan BMW’.
Een bedrijf dat tot nu toe een paar EV pickups in elkaar heeft geschroefd is meer waar dan BMW; toch 1 van de 5 ‘bekendste’ automerken.
Echter, BMW heeft gewoon ook veel bagger gemaakt in hun verleden. Vroeger, tot 2000, hadden ze dan wel net een m3 of bijv een 635csi en was hun motto nog: alles moet goed sturen en dergelijke, maar was het echt klasse?
En tegenwoordig maken ze een hoop bagger.
Een 10 jaar oude BMW met 150000 km op de klok is niet voor niets zo goedkoop… er gaat een hoop kapot en als er iets kapot gaat is het moeilijk te repareren.
Daarnaast hebben ze ook veel modellen na 1 of 2 jaar een grote update moeten geven omdat het er gewoon niet uit zag.
En zo kan je nog 100den voorbeelden geven. Bijv: eerste generatie 1-serie. Een 116i met een 5 bak waar je >4000 rpm doet op 130 en je elkaar niet meer kan verstaan. Welke gast die aan ‘premium’ denk heeft dat goed gekeurd?
Of die nieuwe iX (die rechts op de foto hierboven). De tering wat is dat ding lelijk.
Nou vind ik Tesla’s ook simpelweg lelijk; maar goed, daarom koop je dus ook geen Tesla. Maar je wil toch niet gezien worden terwijl je in een iX stapt?
(En ja, ik ben BMW fan en heb op het moment zelfs nog een BMW als 2e auto).
usmurf zegt
Een zelfbedachte term als “premium” invulling geven, is uiteraard toegestaan voor BMW. Of het de fabrikant van de 2-serie active tourer geloofwaardig maakt, is natuurlijk een tweede.
flutterby zegt
@usmurf: Het is wel degelijk een bekende term. Niet zo zeer wel of niet premium, maar wel in “een premium betalen”. Meer betalen voor hetzelfde, maar dat hoeft niet via kwaliteit. Apple en Miele zijn bijvoorbeeld ook premium, maar dat maakt ze kwalitatief niet beter. Meestal is het een merknaam of reputatie.”
geen1234 zegt
noun
a prize, bonus, or award given as an inducement, as to purchase products, enter competitions initiated by business interests, etc.
a bonus, gift, or sum additional to price, wages, interest, or the like.
Insurance. the amount paid or to be paid by the policyholder for coverage under the contract, usually in periodic installments.
Economics. the excess value of one form of money over another of the same nominal value.
adjective
of exceptional quality or greater value than others of its kind; superior: a wine made of premium grapes.
of higher price or cost.
of or relating to premiums: to work in premium sales.
Maar ik ben wel het met je eens dat al die Duitse fabrikanten steeds meer op de apple tour gaan, meer vragen voor minder. En maar hard blijven roepen dat het premium is, en de massa weer hersenloos volgt. Wat mij betreft is die trend ingezet door Porsche met de introductie van de diesels, 4 cilinders en SUV’s
Pascal zegt
Het zijn toch al tientallen jaren juist de Duitsers die er een kunst van maken om zoveel mogelijk te vragen voor weinig? Die elke optie zo duur mogelijk maken en in allerlei dure optiepakketten stoppen? Als ik een standaard BMW koop krijg ik stoelen van stof, speakers van karton en m’n binnenspiegel dimt nog niet eens.
caprio zegt
Inderdaad roept hij maar wat. Iedereen die dit jaar zelf een Tesla gereden heeft, zal zeer onder de indruk zijn hoe ontzettend slim die in elkaar steekt maar ook hoe intuïtief Tesla rijdt. Nee, het is frustratie wat hier de kop op steekt om de aandeelhouders en BMW-fanboys te vriend te houden.
BMW doet er gemiddeld 2 a 3 keer zo lang over om een auto te bouwen, die vervolgens meer verbruikt en meer onderhoud behoeft. Over de terugroepacties, chiptekorten en enorm lange levertijden nog maar niet te spreken.
watchhok zegt
Ik rijd premium, maar merk dat de jongere generatie (25-40) minder waarde hechten aan premium. Dus allemaal tesla rijden..
auto in de lease Max 4 jaar dus who cares.
Als groot Bmw fan, ben ik bang dat ze er ook een beetje naast kunnen zitten
gregorius zegt
Overigens
Van de Duitse 3, heb ik het meeste met BMW. Ik heb ze alle 3 gehad in de laatste 7 jaar.
Van de EVs staat BMW ver op de laatste plaats van welke ik zou willen hebben.
Dan kan je zeuren over Premium etc; maar ze hebben gewoon geen mooi aanbod in de EV’s. Voor dezelfde prijs zou ik zelfs zo’n Kia EV6 verkiezen boven een iX. Goed gedaan BMW…
Jack zegt
Grappig, nu BMW auto’s gaat leveren zonder info scherm wegens een zogenaamd tekort. Echt primium.
Richmond zegt
@Jack: nee joh het scherm krijg je gewoon alleen zonder de touch functionaliteit. Dus alleen te bedienen met de idrive knop
Pascal zegt
No shit Sherlock! Het was Elon Musk die jaren geleden al zei dat Tesla niet ‘premium’ is. Verder kan deze BMW-baas beter stoppen met hoog van de toren blazen over kwaliteit, want daarvoor heb ik met mijn BMW’s nét iets te vaak bij de garage gestaan met stomme problemen met o.a. sensoren, vliegwiel, kettingspanners, interieur wat afbladdert en waardeloze kwaliteit speakers die ook nog eens kapot gingen. Ironisch genoeg is m’n Model 3 m’n eerste auto waarmee ik nu jarenlang vanaf dag 1 al zonder problemen rondrijd. Tot slot heeft Tesla de hoogste klanttevredenheid in de business, ja ook hoger dan BMW. Best lollig dus dat meneer zegt dat hij daar andere ideeën over heeft! Hij kan beter bij Tesla afkijken wat dat betreft.
Sempiternal zegt
@pascal ik vind jou een dappere strijder. Tik m aan 👊🏻
Pascal zegt
Boks ouwe! 👊🏻
Sempiternal zegt
@pascal even voor de goede orde, ik ben niet sarcastisch.
superfunky zegt
@Sempiternal: 🤣🤣💪👍🥂
Daremaster Co zegt
Uiteraard werkt BMW volgens het “dealer-model”.. Dus zij hebben geen voordeel bij het maken van een foutloos product. Zonder die fouten zou je nooit bij de garage hoeven aan te kloppen (en geen kosten hebben) ;)
frank2b zegt
Ik heb niets met BMW. Maar wel met een beetje fijn interieur en een wat aansprekende vormgeving.
Ik snap die Zipse wel. Misschien moet Tesla wat meer effort in een wat aangenamere afwerking steken dan in one zillion horsepowers en een mallotig stuurwiel. Wanneer je een klein vermogen neertelt voor je wagen, dan wil je je misschien ook wel ergens gewaardeerd voelen.
Pascal zegt
De aaibaarheidsfactor van het interieur mag bij Tesla inderdaad wel een tandje omhoog, zeker als je het geld voor een Model X of S neerlegt. Ik heb 20 jaar Duits gereden, maar bij de dealers heb ik de verwennerij helaas nooit gevoeld. Altijd grote glazen paleizen met gladde mannen in pak. Vaak best een arrogante houding alsof je maar blij mocht zijn dat men tijd voor je maakte. Vervolgens 110 euro per uur betalen omdat er een junior monteur aan je auto had gesleuteld. Brrr nee ik mis daar precies niks aan.
Redrum zegt
Je moet al minstens het M sport stuur bij BMW nemen of je waant je ook in een Toyota Corolla.
Zo is het met alles bij de Duitsers. Je kan je lens betalen voor buffelleer op je stoelen, op je dashboard, een peperdure stereo, allerhande packs waarbij opties zo worden verdeeld dat het altijd kriebelt om andere zooi er ook bij te nemen.
En dat is nu net het punt, voor die enkeling die bovenop de aankoopprijs nog eens de helft aan opties smijt, die rijdt met een “Premium” bak, de rest van de stumpers stiekem niet maar hebben dezelfde badge en roepen lekker hard mee. Heel eerlijk, een (voor BMW normen) kale 3/4 serie met wat optietjes is helemaal niet zo premium.
superuniti zegt
Ik heb net onze bmw uit 2018 weggedaan. Was uitgerust met business-pack en M-pack (onderstel, bekleding, stuur e.d.). Ik heb intussen al in heel wat auto’s gereden, maar de bmw voelde echt niet als premium. Het leder van de bekleding leek wel karton zo stug. Qua materialen (veel plastic) en afwerking was ik ook niet onder de indruk. Ook de prestaties gaven me geen wow-ervaring. Geluid (‘premium’ Harman Kardon) was redelijk, maar ook niet geweldig of zo. Onderstel was wel goed moet ik zeggen.
Verder ontzettend dure reparaties gehad aan het VANOS-systeem. Auto had nog geen 80k gelopen.
Een gevoel van premium is hoe je het zelf ervaart, maar voor mij geen bmw meer.
Sempiternal zegt
Leuk. Weer een premium discussietje.
Wat is premium? Meer betalen voor hetzelfde. Marge tesla knetter hoog, traditionele autobouwers drama…
…anderzijds een auto die volledig uitgekristalliseerd is als EV met alle opties standaard erop. Niet bij hoeven betalen voor zoiets sufs als uitklapbare spiegels….
…en onbeperkte OTA’s… software die überhaupt werkt…
En geen last van het niet kunnen leveren van opties door die chip ellende.
After Sales kwaliteit is inderdaad zo-zo bij tesla maar vooralsnog behoorlijk hoge waardering onder haar rijders.
Conclusie: Denk dat het woord ‘premium’ aan een nieuwe definitie onderhevig is 🥲.
Daremaster Co zegt
We gaan het zien. Meeste bedrijven die zo kortzichtig zijn en niet vooruitstrevend willen zijn gaan uiteindelijk naar het volgende rijtje; Kodak, Agfa, Polaroid, Nokia, Blockbusters, Toys R Us, Compaq..
Bye Bye BMW, ik ga je niet missen.
quincy zegt
Een aantal van die merken horen niet in dat rijtje thuis hoor.
Daremaster Co zegt
Als ze niet failliet zijn gegaan dan zijn ze zeker veel kleiner geworden dan voorheen..
Allemaal hebben ze marktaandeel verloren door achter te lopen, of niet!?
goodvibrations zegt
Niet lullen naar poetsen zullen we maar zeggen…
lexis zegt
Kijk, ben ook BMW rijder, mijn eerste, een 435i. Wel ik jan jullie bevestigen BMW is absuluut premium als het op de garage fakturen aankomt . Man man, wat is hier al al allemaal mee msigelopen ( ben notabene een heel voorzichtige chauffeur nog nog nooit boven de 4500 rpm opgetrokken.). Stuurinrichting speling na 40k km. Carter lekt olie draad aflaatbout verbrokkelt 45k km. Ratelende distributie ketting 58k km . Lekkend achter diff 50 km. Defecte achter demper adaptieve demper al na 40k km. En last but not least een rammelend knuffeldashbaord vanaf dag 1. Nooit opgelost geraakt . Ik wirdt er moedeloos van 3n nog meer als je eens onder 33n bmw gaat liggen, ondesteltechnologie van de jaren stillekes amper aluminium te bespeuren wel veel roestend plaatstalen ondersteldelen.
Inderdaad een non premium product . Volgende wordt weer een echte premium, een lexus.
superfunky zegt
Wat een onzin verhaal. BMW maakt auto’s waar geld op verdiend wordt, niet om lekker hip te zijn. Muv de i8 lukt dat best heel aardig en al vele decennia lang. BMW heeft bewust de keuze gemaakt pas gas te gaan geven op EV als er enig interessant volume in dat segment begint te ontstaan, en ook dat doen ze prima. Dat je artikeltjes schrijft voor de clicks, prima, maar doe dan op z’n minst of je iets van automotive begrijpt.
Verder eens met velen hier dat premium in het geval van BMW al een tijdje aan inflatie onderhevig is (daarom rijd ik tegenwoordig ook Porsche 🤣), maar hij heeft wel helemaal gelijk dat die Lada kwaliteit van Musk heel veel treden lager op de ladder staat.
Daremaster Co zegt
Het is moeilijk aanhaken bij een S-curve overgang in technologie als je laat start..
OEM automakers gaan echt grote verliezen krijgen de komende jaren ga daar maar van uit.
Nokia dacht ook dat ze de wereld beheersten voordat de iphone gepresenteerd werd..
Sempiternal zegt
@daremaster Hans Solo? 😃 is that you?
Pascal zegt
Refereer je met ‘Lada kwaliteit’ nu nog steeds aan je oude Model S? Het nieuwe 2021 interieur van de Model 3 kreeg van Sandy Munro de beoordeling: “it’s as good as any”. Ik heb er zelf ook in gezeten. Nou ik kan je vertellen: daar hoeft BMW zich met hun harde zwarte plastics en kartonnen speakers allang niet meer boven verheven te voelen. Porsche is uiteraard wel een ander verhaal.
Sempiternal zegt
@pascal Ik vind persoonlijk de model3 uit 2019 al prima. Niet zo goed als BMW neen maar gewoon goed.
Model Y 2021 proef gereden, helemaal prima.
Carwow die in een review de model3 21 met C klasse en BMW 3 vergeleek. Tesla is below par tov de andere twee, maar close genoeg.
Grammofoon plaatjes zijn gewoon lekker om in te blijven hangen. Lekker hard zoevend laag over de autobahn, verkneukelen om al die mensjes in de randstad in hun lease blik. Toch @superfunky :)
Pascal zegt
@sempiternal mee eens, ik rij ook rond met het 2019 interieur en vind het ook voldoende, de 2021 upgrade is echt wel een mooi niveautje hoger.
Verder ben ik wel gewoon jaloers op de dikke Panamera van @superfunky hoor, da’s gewoon mooi spul al zij het met dito prijskaartje.
Sempiternal zegt
@pascal oh zeker. Doe mij ook maar een panamera.
flutterby zegt
@superfunky: waar uit de cijfers blijkt dat ze in de buurt komen van winst op hun elektrische auto’s? De i3 was enorm duur om te ontwikkelen en de rest is nog geen jaar op de markt.
Walter zegt
Heb helemaal niks met tesla,ziet er gewoon niet uit,zijn ook groot geworden door de vele subsidies denk ik. Rij zelf al langer dan20 jaar bmw, en nog nooit een probleem mee gehad,gewoon om de 30.000 km een beurtje. Heb nu de nieuwe 1 serie met voorwiel aandrijving en dat rijd perfect. Denk dat iedereen gewoon moet kopen wat die zelf leuk vind in plaats van alles af te zeiken omdat je zelf amper een auto kan kopen.
Sempiternal zegt
@walter helemaal eens met je laatste stukkie tekst. Zou ik dus zelf ook maar je vooroordelen voor je houden 😉
Walter zegt
Jammer jo andere mensen hebben ook een mening.
Pascal zegt
Fijn dat je zelf een goede ervaring hebt, maar ik zie hier best de nodige zorgelijke verhalen voorbij komen van mensen die uit eigen ervaring spreken (inclusief ondergetekende met 20 jaar BMW ervaring die ook nét iets anders ligt dan de jouwe). Als ik zo de algemene toon in de comments zie, denk ik dat BMW wel een beetje moet gaan oppassen dat ze hun ‘premium’ imago nog wel voldoende waar blijven maken. En hier spreekt nog steeds een BMW liefhebber; ik wil graag dat ze dat lukt.
Sempiternal zegt
@pascal BMW heeft wel echt stappen gemaakt qua interieur. Is nu echt top en beste van de drie als ik Matt Watson mag geloven.
Pascal zegt
Ik heb nu een paar jaar niet in een recente bmw gezeten dus dat zou zeker kunnen!
auto62 zegt
Kat in het nauw
jje003 zegt
De markt is wel veel groter dan Nederland/Europa. Rusland, het Midden-Oosten, de VS, China, Zuid Amerika , Zuid-Oost-Azie en Australie; deze hebben allemaal geen regeringen die hoe dan ook elektrisch rijden erdoorheen duwen. Nu dwing je Europese fabrikanten EV’s te ontwikkelen terwijl in veel van deze olie-producerende landen geen enkele noodzaak is om elektrisch te gaan en hun eigen economie te verzwakken. Merken als Daihatsu en Suzuki kiezen voor andere afzetmarkten in plaats van dure ontwikkeling. Ze verdienen niet meer aan een wagen in Europa als bv. in Brazilie. Het prijsverschil zit hem in de belastingen. Nu weet ik dat de meeste Nederlanders denken dat elektrisch echt geweldig is voor alles, maar hier in bijvoorbeeld West Australie wil je echt niet met een Tesla een onverharde weg nemen met nog 16 uur rijden naar de volgende stad voor je software update. Het zal echt perfect werken in dichtbevolkte regio’s en steden, maar voor een overgroot deel van de wereld valt dit toch echt niet te zeggen. Zelf ben ik dan ook van mening dat we op meer dan een paard moeten wedden qua duurzaamheid. Ten eerste de industrie zelf, dan pas burgers ermee opzadelen. Vrachtauto’s hebben een veel groter aandeel, maar daar is eigenlijk buiten wat goede ideeen daadwerkelijk nog weinig progressie te zien. Iets verteld mij dus dat alleen Elektrisch niet de oplossing is. In de luchtvaart is dat al langer bekend. In plaats van deze overheid gedreven nonsense, maak budget vrij en laat fabrikanten zelf experimenteren met duurzame 0 emission brandstof en waterstof. Nu leg je als regelmakende instantie alle ontwikkeling plat omdat het tijdsbestek te kort is.
henkp1 zegt
Weinig progressie bij ontwikkeling elektrische vrachtauto’s? Moet je eens bij Renault Trucks kijken die hebben inmiddels een aardig lijntje aan EV’s.
Renault, jeweetwel die andere pionier op gebied van EV’s. (En heel veel andere dingen).
henkp1 zegt
Beetje onhandige uitspraak; niet slim om een concurrent proberen onderuit te halen. Tegenwoordig is premium sowieso gebakken lucht, de interieurs van de zogenaamde premium bakken zijn echt niet beter dan van de meeste ‘gewone’ merken. Ook de kwaliteit laat te veel te wensen over. Ja de topmodellen, daarvan zou je nog van premium kunnen spreken: een dikke 435, een mooie zescilinder 5-serie of een 7 (met bescheidener neus aub), maar qua prestaties doen de EV’s van tegenwoordig niet onder voor ook die uitvoeringen.
Beter gaat ie gewoon aan z’n werk en houdt ie z’n mond over andere merken.
jeroenm83 zegt
Bij dit soort discussies moet ik altijd even kijken of het nou over vaccinaties of auto’s gaat. Zelfde beleving.