Een super premium BMW Audi Cabriolet mag niet door Frankrijk cruisen.
Een dikke premium auto kopen is heel erg duur. Het is immers een premium auto. Als je een premium cabriolet wil, dan is het bijna dubbelop. Dat is op zich geen probleem, maar dat is het wel, als je niet over voldoende moneten beschikt of dat je premium maar een holle frase vindt.
In principe is er toch gewoon op een auto een dure badge geplakt met een navenant prijskaartje? Dat moet de eigenaar van deze BMW Audi Cabriolet gedacht hebben. Het idee is simpel. Men pakt een Citroen Xantia, een van de meest comfortabele D-segment auto’s uit de jaren ’90. Vervolgens pak je een cirkelzaag en haal je het dak eraf.
BMW Audi Cabriolet
Je plakt een BMW-logo op de achterzijde en de grille maak je fraaier met vier heuse Audi-ringen. Dat is niet wat we roepen voor een mogelijk komisch effect. Nee, de eigenaar van de desbetreffende Xantia reed daadwerkelijk zo rond en verklaarde aan de politie van L’indre dat hij op deze wijze rondreed!
De gendarmerie was er absoluut niet over te spreken. Ze herkenden de auto als een Citroën Xantia en hadden de parate kennis in huis dat hier geen cabriolet van is geweest. Als je goed kijkt zie je onder de premium Audi ringen nog een Double Chevron van Citroën.
Omdat de BMW Audi Cabriolet niet voldoet aan de eisen die de Franse overheid stelt aan auto’s, wordt de auto van de weggehaald en mag deze niet meer rijden. Als de auto voldoet aan de richtlijnen van de rechterlijke autoriteit, dan mag deze weer rijden. Waarschijnlijk was de carrosserie nogal slapjes. Wat James Bond dus deed in de jaren ’80 mocht eigenlijk dus ook niet:
Via: AD Auto
Hoofdauto: Renault 11 uit de James Bond film A View To A Kill.
petroldrinker zegt
Je mag ook echt niks meer tegenwoordig he….
potver7 zegt
Wat zou er onveiliger zijn, dit of een Citroën Méhari… Een Méhari heeft op het kentekenbewijs heeft staan dat ’t een cabriolet is, en deze Xantia niet.
tjorque zegt
@potver7 de mehari heeft een langere kreukelzone (begin tot eind) en het blok dat de onbestaande cabine binnen komt is veel(!) lichter en is dus minder gevaarlijk 🤣
jeroen82 zegt
@potver7: Een Mehari heeft een heel andere constructie op basis van een chassis, de Xantia heeft een zelfdragende carrosserie waarbij het dak een deel van de constructie is, haal dit weg en je krijgt een slappe boel. Ik durf het best aan te zeggen dat de Mehari minder snel doorzakt dan de gechopte Xantia.
potver7 zegt
Het ding dankt zijn rijverbod aan het feit dat er een strukturele wijziging heeft plaatsgevonden die niet terug te vinden is op het kentekenbewijs (hij is dus niet herkeurd).
Op zich zijn er zat cabrio’s met zelfdragende carrosserie, als ze deze genoeg verstevigd hebben zal hij niet zo snel doorzakken. Maar er zijn natuurlijk wel een aantal veiligheidsissues, zoals het ontbreken van een rolbar en het feit dat de veiligheidskooi gesloopt is (bij een frontale aanrijding zal dit ding vlak achter de A-stijl knakken)
dirkiii zegt
Gewoon een paar jaloerse agenten
outlook zegt
Heerlijke film! De Fransozen zouden toch wel in de gaten hebben dat dit een regelrechte verwijzing was naar de kwaliteit van hun chauvinistische auto-industrie.
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Ja met die Gendarmerie mannen op de Yamaha’s ga je niet dollen! En rijden kunnen ze ook!😉
mashell zegt
Dan zit je op een middag nuchter te kijken en zie dat fragment van die James Bond film en denk je, wat acteert die taxi chauffeur toch slecht en waarom spreekt hij eigenlijk Engels? Maar de ware held is de Renault 11, zelfs als de benzine tank er af is kun je daarmee gewoon nog gewoon doorrijden!
tjorque zegt
Gewoon een super zuinige auto… met de inhoud van de carburateur kom je een heel eind 🤣
cossiekiller zegt
Dat cabrio gedoe snap ik nog. Maar een bmw en audi logo op je auto zetten is toch echt wel levensgevaarlijk
MarcoM zegt
Ik weet niet of de Gendarmerie van Louis de Funes wel eens in de binnenlanden heeft gereden, maar wat we meerdere keren zijn tegen gekomen aldaar, tjonge jonge, echt barrels gewoon en dan ook nog een flinke slok op en dat mag blijkbaar wel.