Leuk! Totdat iedereen een elektrische auto heeft en een aparte rijbaan niet meer werkt.
Als echte prestige over je eigen rijbaan kachelen, terwijl het volk gebruik moet maken van de reguliere banen voor auto’s met uitstoot. Bah! Als het aan Milan Nedeljković ligt, de hoogste baas van de productie bij BMW, komt er een aparte rijbaan voor elektrische auto’s op de snelweg.
Gratis parkeren in de stad
Dit waanzinnige idee is zeker niet de eerste keer dat geopperd wordt. Het was D66 die in 2023 al met een vergelijkbaar voorstel kwam. Een ander idee van Nedeljković is parkeren gratis maken voor elektrische auto’s in de stad. Ook dat idee is de afgelopen jaren vaker aan bod gekomen. Is deze productiechef stiekem aan het solliciteren op een baan als politici? De uitspraken zijn opgetekend door Münchner Merkur.
Maatregelen die ervoor moeten zorgen dat elektrische auto’s aantrekkelijker worden. Misschien moet Nedeljković de vraag andersom stellen. Zijn elektrische auto’s niet goed genoeg dat ze al die voordeeltjes nodig hebben om aantrekkelijk te worden? Zijn elektrische auto’s juist niet de vooruitgang waar we allemaal op zitten te wachten? Vragen, vragen.
Een voorkeursbehandeling voor elektrische auto’s zou er volgens de productiebaas voor moeten zorgen dat mensen sneller overstappen van ICE naar EV. Deze maatregelen zouden een alternatief moeten zijn op het plan van de EU om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor per 2035 te verbieden.
Geen subsidie
Met allerlei leuke ideetjes komen om elektrische auto’s aantrekkelijker te maken klinkt leuk. Het zijn echter tijdelijke acties. Het hele nut van een aparte rijbaan is natuurlijk weg als daadwerkelijk een groot deel van de mensen overstapt op een elektrische auto. Interessant genoeg is Nedeljković dan weer geen fan van een aankoopsubsidie op een EV, wat we de afgelopen jaren in Europa wel gezien hebben. Waaronder Nederland, maar na dit jaar is dat ook afgelopen.
Allison Burgers zegt
En dan lekker in je Dacia Spring met 45 pk vooraan gaan rijden. :)
waterisnat zegt
De wortel is net zo vreselijk en fout als de stok. Sommige mensen leren dat nooit.
audirs3 zegt
@waterisnat In de perfecte samenleving heb je dat inderdaad allemaal niet nodig. Helaas zijn de meeste mensen gewoon erg egoïstisch en asociaal. Daardoor hebben we statiegeld nodig op flesjes om hopelijk te voorkomen dat mensen ze uit hun autoraam gooien.
Ook kan je de economie stimuleren, zo worden tweeverdieners aangemoedigd om zo veel mogelijk te blijven werken na het krijgen van kinderen door kinderopvang toeslagen.
Ik zou gruwelen van jouw scenario met het afschaffen van alle ‘wortels en stokken’
harrie zegt
Ik zou dan weer gruwelen van een Excel samenleving waarin productiviteit blijkbaar het hoogtste doel in het leven is, en daarom het liefste ziet dat mama en papa beide 40 uur werken.
RutgerK zegt
Wat ook zou helpen is dat merken als BMW niet de beleidslijn van “In 2035 alleen nog EV’s te koop” niet zouden ondermijnen met hun andere communicatie.
mc96 zegt
Volgens mij leven we in een democratie waar mensen en bedrijven gewoon hun mening mogen geven, ook als dat de overheid niet goed uitkomt. Persoonlijk vind ik dat een groot goed. Ondermijnen betekent actief tegenwerken. Daarvan is bij BMW geen sprake. Het is één van de weinige (traditionele) fabrikanten die er wel in slaagt zijn ambities mbt de verkoop van electrische auto’s waar te maken.
Trojan zegt
De ‘economie stimuleren’ door tweeverdieners aan te moedigen zoveel mogelijk te werken? Ahja, vroeger kon je op 1 salaris een eensgezinswoning kopen en was 1 van de 2 vrij om thuis te blijven bij de kids. Nu heb je 2 salarissen nodig voor hetzelfde. Vrouwen worden ondertussen hard aangemoedigd om toch vooral ook een carrière na te streven want ‘empowerment en gelijkheid’. Ondertussen wordt de opvoeding van de kids uitbesteed aan ‘kinderopvang’. Wat een vooruitgang zeg, de enige die zich helemaal rot lacht is de overheid.
schuimbekje3 zegt
dat komt meer dat vrouwen wel miljarden kosten aan opleidingen, maar vervolgens na 1 maand zwanger worden en dan niet of partttime gaan werken en al dat geld weg is. dus als vrouwen dan gaan werken, dan komt daar nog een beetje rendement in, alhoewel ik me afvraag of nederland wat heeft aan 100.000 universitair opgeleide psychologen met pretpakket en specialisme in mindfullness
Trojan zegt
Is helemaal waar, aan de opleidingen-kant gaat al een hoop mis op gebied van kosten/baten voor de samenleving.
mashell zegt
Hoezo? De overheid betaald die kinder opvang en de hypotheekrenteaftrek voor de dure huizen. Het zijn het bedrijfsleven en de banken die hiervan profiteren. Die bedrijven maken door de extra medewerkers meer omzet en winst. De banken ontvangen meer rente op de dure huizen. Dat bedrijven en banken gestimuleerd worden ten koste de mensen is wat je krijgt met de VVD aan de macht.
Trojan zegt
En de overheid harkt zeker geen extra belasting binnen over de salarissen, extra vennootschapsbelasting over die hogere winsten, de hogere WOZ-waardes, het extra autogebruik, meer BTW zodra ze het geld uitgeven en noem maar op, nee de overheid is alleen maar zielig want oh jee hypotheekrenteaftrek en het is allemaal de schuld van de VVD want die regeerden immers helemaal alleen. Allrighty then!
gilettelubbers zegt
Prima idee, maar dan wel zo ver mogelijk rechts zodat ik er geen last van heb
arta zegt
Zo was/is het toch ook in Noorwegen. Soms mag je daar op de busbaan met je EV.
Kost weinig en levert wel een voordeel.
Helaas hebben wij weinig plekken waar dit echt een voordeel kan leveren
schuimbekje3 zegt
en de bijtelling is nihiel, de tol is lager, de veerboten zijn goedkoper.
Allison Burgers zegt
Als je mee mag dan.
https://topgear.nl/autonieuws/hybride-boten-noorwegen-geen-elektrische-auto-s-of-waterstofauto-s/
O plaat zegt
Zelfs dan nog zou dit mij niet overtuigen.
audirs3 zegt
Ik vind het commentaar dat EV’s zichzelf zouden moeten verkopen toch wel achterhaalt. Soms moet je als overheid de bevolking toch een beetje sturen. Anders hadden we nu nog steeds asbesthoudende materialen, loodhoudende benzine, CFK houdende spuitbussen die de ozonlaag aantasten, geen verplichte gordels of ABS of andere veiligheidsmaatregelen, etc etc.
Een EV gaat gewoon veel efficiënter met zijn energie om (minder CO2) en stoot geen stikstof of fijnstof uit. Genoeg reden om dit te stimuleren, of het alternatief te ontmoedigen. En dat dat werkt, dat zie je toch wel in landen als Noorwegen en ook ons eigen kikkerlandje.
harrie zegt
Ok, en wie gaat dan de bevolking ‘een beetje sturen’, en volgens welke onfeilbare inzichten?
Jij?
pomoek zegt
Dat doen we samen Harrie! Daarom heb je stemrecht. Denk ik?
harrie zegt
Precies, dus de bevolking moet de overheid ‘een beetje sturen’.
audirs3 zegt
@harrie Onze democratisch gekozen overheid… Die zeker niet onfeilbaar is, maar toch vaak ook goede keuzes heeft gemaakt (zoals afschaffen CFK’s, loodhoudende benzines, 2-takt motoren, verplichting katalysator en roetfilter, etc)
Diesel Rocks zegt
Ik ben tegen BEV’s. Die batterijen daar gaan we in de toekomst heel veel problemen mee krijgen. Al die chemische stoffen belanden in het milieu uiteindelijk. Iedereen heeft het over fossiel en dat we dat niet meer moeten willen. Prima, maar haal dan ook geen schadelijke stoffen diep uit de grond om ze te verwerken tot wegwerp auto’s. Het zou beter zijn als ze de ontwikkelingen van hernieuwbare brandstoffen gaan stimuleren, dat is pas echt klimaat neutraal.
Trojan zegt
BEV’s zijn ook gewoon klote voor het milieu. Ze zijn alleen maar veel beter den ICE’s (cradle-to-cradle, ja).
– Accu’s zijn helemaal niet ‘wegwerp’: Hedendaagse battery-packs hebben inmiddels een levensverwachting van 15 a 20 jaar en krijgen daarna nog een 2e leven. En da’s alleen maar nu, want die ontwikkelingen gaan keihard. Er hoeft bijv. ook geen kobalt meer in, wat wij nog wel nodig hebben voor het ontzwavelen van brandstof. Recycling opties wordt momenteel keihard aan gewerkt en de ontwikkelingen gaan supersnel. Dus als je gelooft in de ontwikkeling van e-fuels, dan zou je hier ook in moeten geloven.
– Je favoriete CEO ziet het trouwens nog niet helemaal gebeuren met e-fuels maar goed dat heeft ook nog met regelgeving te maken: https://www.autoreview.nl/nieuws/id/34655/bmw-ceo-e-fuels-verbrandingsmotor
Dat je zelf geen EV wilt is uiteraard prima, maar als je werkelijk met droge ogen beweert dat je door rond te rijden in een beul van een diesel beter bezig bent dan een gemiddelde EV-rijder, slaat dat objectief helemaal nergens op.
Diesel Rocks zegt
Krijgen ze ook en derde en vierde leven? Hoeveel oplaadbare batterijen hebben bij jou thuis ooit een tweede leven gekregen? Na 30 jaar zijn de batterijen nog steeds Lithium-Ion. Hoezo keihard en supersnel? Dat je superlatieven nodig hebt om je punt te maken zegt al genoeg. Bij kritiek op EV komen er altijd glorieuze toekomstvoorspellingen, maar dat horen we al zeker 10 jaar.
Die beul van een diesel kan ik nog 50 jaar rijden als ik wil. Ik kan ook elke drie jaar een nieuwe elektrische auto bestellen. En wat doe jij met je zonnepanelen over 20 jaar? Krijgen die ook een tweede leven, als wat dan?
eFuel is de toekomst, want dat is tenminste realistisch en werkelijk hernieuwbaar. Batterijen zijn niet hernieuwbaar.
Trojan zegt
De enige reden dat je van mij een reactie aantreft is omdat 9 van je 10 comments feitelijke onjuistheden bevat, zoals regelmatig aangegeven. Als je punt over E-fuels zo sterk is, dan is het toch ook niet nodig om steeds onzin te schrijven en zwaar te overdrijven (zoals ook nu net weer bij het snellader-topic)?
Ik heb zelf 20 jaar BMW gereden (met veel plezier) en binnenkort weer, maar ik kan je 1 ding vertellen: Die doen het heus geen 50 jaar zonder dat je de volledige kerstboom aan lampjes voorbij hebt zien komen en het ding voor 50%+ onderhuids is vervangen. Of ik moet toevallig pech gehad hebben met m’n losse kettingspanners, kapotte vliegwielen, protesterende sensoren en meer maar ik denk het niet, want het internet staat daar vol mee, dus laten we daar ook niet overdrijven over hoe goed ze werkelijk zijn. Zonnepanelen zijn trouwens hier niet relevant want die heb ik niet.
Kritiek op EV is helemaal top want zwakke plekken hebben ze (nog) genoeg, maar misschien kunnen we af van de comments waarin gesteld wordt dat ze voor iedereen per definitie kut zijn en dat ICE’s altijd beter zijn want zo zwart/wit ligt dat dus niet. Laten we het gewoon bij de feiten houden en dan heb jij je voorkeur en ik de mijne, levert betere discussies op lijkt me.
Diesel Rocks zegt
Er is geen woord gelogen aan mijn reactie. Een ICE kan je 50 of 100 jaar onderhouden en goed houden, de bewijzen zien we bij oldtimers. Met een EV gaat je dat niet lukken om de eenvoudige reden dat een batterij een product is dat opraakt en niet in delen gerepareerd kan worden. Tegen de tijd dat het op is is het economisch niet meer rendabel om de hele batterij te vervangen, als dat al mogelijk is.
Ik ben nu met mijn 7e BMW bezig. Eén van de BMW’s (diesel) heb ik bijna 10 jaar gereden tot ruim 400.000 kilometer, zelf. Nooit een probleem gehad, met geen enkele auto trouwens. Ik koop dan ook geen wrakken maar nieuw of BMW premium selectie. Met een ICE heb je de keuze om er goed mee om te gaan, met een EV heb je afgezien van weinig snelladen geen enkele invloed op de kwaliteit van de batterij, die je ook niet eens zelf kunt inspecteren op schade e.d. Er is een reden dat EV’s zo enorm hard afschrijven.
Iedereen moet inderdaad zelf weten waar ze in rijden. Laten we dan ook ophouden de ICE rijder een vals schuldgevoel aan te praten en net te doen alsof elektrisch rijden met een batterij de heilige graal is. De overheden proberen ons al genoeg in die richting te dwingen. We mogen ook zelf nadenken of het allemaal wel zo’n goed idee is en of er geen betere alternatieve zijn. eFuel is wel een haalbaar alternatief. Een volledig elektrisch wagenpark is dat niet (binnen 30 jaar).
sabrerator zegt
Tank je met je diesel al HVO100?
Dat is hernieuwbare brandstof.
Maar ja, is wat duurder en dan wil niemand het.
Diesel Rocks zegt
Dat doe ik ja, HVO100 is geweldig. Motor draait er soepeltjes op, stiller en alerter. Het kost inderdaad wat meer, 20 tot 30 cent per liter. Maar die kosten bespaar ik later weer door minder onderhoud. Minder tot geen vervuiling in de motor. De EGR blijft schoon, de injectoren blijven schoon, de DPF blijft zo schoon dat er bijna geen AdBlue meer gebruikt wordt dus dat is een directe besparing. Over verbruik kan ik niet veel zeggen, ik rij nogal wisselend.
pomoek zegt
De Europese richtlijn (2006/66/EG) schrijft sinds 2006 voor dat ten minste 50% van de materialen in gebruikte batterijen en accu’s moet worden gerecycleerd. Deze richtlijn bepaalt ook dat de producent – met andere woorden de autofabrikant – verplicht is de gebruikte batterijen op eigen kosten in te zamelen en ze vervolgens te recycleren, hetzij met eigen middelen, hetzij met de hulp van een gespecialiseerde partner.
Hoe zit het met de recycling van diesel?
Diesel Rocks zegt
Hernieuwbare diesel hoeft niet recycled te worden. Dat wordt gemaakt van afgedankte frituurvetten en groenafval etc. Het is dus niet alleen milieu en klimaat neutraal maar heeft zelfs een positief effect.
Het recyclen van batterijen is nog in ontwikkeling, de toekomst zal uitwijzen in hoeverre dit echt haalbaar en efficiënt is. Ik vroeg mij altijd al af hoe het komt dat de batterijen zogenaamd snel in prijs dalen maar dat de EV’s toch duurder worden. Wellicht heeft dit te maken met de verplichting voor autoproducenten om hun troep ook weer in te moeten nemen? Dat kost wat, en omdat het economisch niet haalbaar is zal iemand er toch voor moeten betalen. Hoeveel % van de nieuwwaarde van een elektrische auto heeft betrekking op deze verwijderingsbijdrage?
Ook hier zie je weer een onzalige verplichting omdat blijkbaar niemand uit zichzelf batterijen wil recyclen. Als dat echt wat zou opbrengen dan was de verplichting niet nodig, dan begon elke slimme ondernemer een batterij-recycling bedrijf.
Ik heb ergens gelezen, een hele tijd geleden, dat de lithium verkregen uit afgedankte batterijen 10 keer zo duur is als lithium dat gedolven wordt. Ik weet niet hoe de stand nu is.
Robert zegt
Ik kreeg zojuist een flashback naar het fenomeen ‘carpoolstrook’. Ook zo’n ongelofelijk grote politieke faal.
Ezel + steen = 2x stoten.
Allison Burgers zegt
In Frankrijk hebben ze het om sommige trajecten gecombineerd. Heb je een speciale rijbaan voor carpoolers (al dan niet in een ICE) en EV’s. Te herkennen aan een soort Renault–wybertje op de borden.
petroldrinker zegt
Toch wel schrijnend dit komend uit het merk wat als slogan jaren had “freude am fahren”, en de mooie 6 inlijn motoren had dat zij nu zoiets als dit opperen….
Diesel Rocks zegt
In elk bedrijf zit wel iemand die volledig de weg kwijt is en zich laat beïnvloeden door verhaaltjes van anderen.
harrie zegt
Hahaha al die opgefokte accountmanagers met hun EV-tje op 1 baan, dat wordt een bende.
Allison Burgers zegt
Dat zal wel meevallen met alle rijhulpsystemen. Lekker allemaal de mail doornemen en de krant lezen.
mashell zegt
Maar het zijn leaseauto’s, die rijden toch al altijd op de meest linker strook. Het wordt veiliger want degenen die in een ouderwetse plof auto rijden zitten er niet meer tussen.
mmax zegt
Graag, lijk me een heel goed idee. En dan ook een specifieke rijbaan voor mensen met lang haar en aandacht voor make up die in een kleine hatchback rijden alsof er geen verkeersregels (en ruimtelijk inzicht) bestaan. En dat is misschien niet eens zo’n gek idee, we scheiden fietsers en voetgangers toch ook van het overige verkeer op basis van objectieve bevindingen?
vindik zegt
Aparte rijbaan voor BMW’s.
Goed idee!
iphonistvongates zegt
Boeren Mest Wagens hebben al jaren een eigen rijbaan…..we noemen ze N-wegen. Ze zetten er zelfs regelmatig speciale camera’s neer voor de Instakilo/Facepage/TakTik bestuurders.
Diesel Rocks zegt
We hebben toch al een aparte baan voor EV rijders? Dat heet het spoor. In ons land zijn vrijwel alle treinen elektrisch.
pomoek zegt
Dieseltreinen zijn in NL inderdaad vrijwel overal opgetieft. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Diesel Rocks zegt
De overstap van EV rijders naar de NS zal niet zo groot zijn. Het is inderdaad beide elektrisch en je rijdt daar ook van (laad)station naar (laad)station. Groot pluspunt van de trein is dat er geen zware vervuilende wegwerp batterijen nodig zijn. Een rails, een bovenleiding, een baan. Ja, een speciale baan voor mensen die elektrisch willen rijden. Ze zijn al gewend aan het plannen van hun ritten dus de transitie zal naadloos zijn.
pomoek zegt
Mooie ideeën. Politicus is enkelvoud en politici meervoud.
pomoek zegt
Kost bijna niets dit plan. Paar bordjes plaatsen. Budget gebruiken dat het kabinet had gereserveerd voor de 130km/h bordjes die ze toch niet kunnen plaatsen.
marcomanta zegt
Droom lekker verder met je aparte rijbaan.
verdebosco zegt
Dit idee heeft niets te maken met EV’s, maar alles met autonoom rijden. En waarschijnlijk zijn veel autonoom rijdende auto’s wel EV’s. Het is een goedkoop idee om het makkelijker te maken voor autonome auto’s. Een cliché horror-idee van een ondernemer. Niks duurzaamheid, maar doorknallen op de weg van techniek, de enige uitweg naar meer winst voor deze autofabrikant.
JVvV0174 zegt
Dan ga ik nooit een EV kopen, sta ik nooit in de file
sizedoesmatter zegt
Prima, maar dan ook meteen verbieden op de andere rijbanen te rijden wanneer er een ev-strook is. En ook meteen verbieden dat ev’s op niet-laad-parkeerplaatsen staan.
Zo! Dat lucht op; net in Spanje E5 getankt voor €1,48.9….lang leve één EU ;-)