Wie de styling van de op stapel staande BMW M3 Touring te extreem vindt, kan zijn hart ophalen met deze BMW Alpina B3 Touring. Dit gekke apparaat loopt 300 km/u!
Voor de liefhebbers
BMW Alpina. Het blijft natuurlijk een bijzonder iets. Alleen de liefhebbers zullen het kennen, de leek ziet gewoon een BMW met andere wielen en wat andere bumpers. Alpina is veel meer dan een BMW met alleen wat andere styling. De fabrikant – want dat is Alpina officieel – ontfermt zich naast cosmetische aspecten van een auto ook over de hardware en software. Het heeft zelfs zijn eigen ontwikkelingsprogramma’s.
Assemblagelijn van BMW
In principe loopt elke Alpina van dezelfde productieband als elke andere BMW. Deze BMW Alpina B3 Touring ziet dus tussen andere normale 3 Series het levenslicht. Alpina reserveert productieplaatsen op de assemblagelijn van BMW en levert zelfs alle componenten aan, zodat zaken als de aandrijflijn, remmerij en chassiscomponenten direct geïnstalleerd kunnen worden.
Buchloe
Op het hoofdkwartier van Alpina zelf – te vinden in het Duitse Buchloe – vindt de finishing touch plaats. Pas daarna mag een Alpina richting de koper of dealer. Alpina produceert ongeveer 1.500 tot 2.000 auto’s per jaar. Die modellen worden door ongeveer 300 mensen van top tot teen gemaakt.
Alpina B3 Touring
Feitelijk is Alpina een veredelaar van BMW’s, zoals Brabus dat is van Mercedes-Benz. Alpina heeft een compleet modellenprogramma, waarvan de B3 Touring, B5 Touring en XB7 verreweg het populairst zijn. In Nederland zijn de Touring-modellen het meest geliefd. In dat opzicht vormt deze Alpina B3 Touring de ‘instapper’.
Welnu: met een prijskaartje vanaf 152.465 euro is een nieuwe Alpina B3 Touring echt geen koopje (bijna 47 mille is BPM overigens…)
M3 Touring in aantocht
Hoewel een Alpina B3 Touring wellicht niet relevant lijkt om te testen, is juist het tegenovergestelde waar. BMW M heeft namelijk aangekondigd met een heuse M3 Touring te komen. Die staat voor 2022 op stapel. Kijk, now we’re talking. Dan rest de vraag of je moet kiezen tussen deze Alpina of toch een M3 Touring.
Bevertanden of nierengrille?
Stel je zelf eerst even deze vraag: zie je liever ‘bevertanden’ of toch liever de meer traditionele nierengrille van BMW? Hebben de nieren je voorkeur, dan valt die M3 Touring eigenlijk al af.
Die krijgt namelijk net als de M3 Sedan en M4 Coupe de forse luchtopeningen in de neus. De BMW Alpina B3 Touring vormt het meer ingetogen alternatief, maar doet qua prestaties nauwelijks onder voor de M3 Touring.
Ook in B3 een M3-motor
Specificaties van die BMW M3 Touring zijn nog niet bekend overigens, maar wij rekenen sowieso op 480 pk voor de basisversie en 510 pk voor de Competition-variant, gebaseerd op de line-up van de M3 Sedan. Dan kan deze Alpina uitstekend meekomen.
Deze auto is namelijk voorzien van dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met dubbele turbo’s die je ook in de M3 aantreft.
462 pk en 700 Nm voor BMW Alpina B3
Er is alleen wel een verschil. Alpina monteert kleinere turbo’s. Turbo’s uit Nederland notabene. Het Nederlandse bedrijf Tachyon uit Soest is verantwoordelijk voor de productie van de kleinere turbo’s voor de B3 Touring. Het resultaat is een motorvermogen van 462 pk in combinatie met een stevige 700 Nm aan koppel. Ter vergelijking: een M3 Competition heeft maximaal 650 Nm.
Hier is de Alpina dus in het voordeel. De koppelcurve van de Alpina is er eentje om in te lijsten: tussen 2.500 en 4.500 toeren per minuut is die volledig vlak waardoor je over een breed toerenbereik 700 Nm tot je beschikking hebt. Dit gekke apparaat blijft trekken, in-druk-wek-kend!
Sprintcijfers B3 Alpina Touring
De sprintcijfers zijn ook uitstekend. De 0-100-tijd bedraagt slechts 3,9 seconden en de 0-200-sprint is na 13,9 seconden een feit. De topsnelheid komt uit op 300 km/u. Een M3 Sedan haalt standaard 250 km/u. Met een M Driver’s Pack (optioneel) verhoog je de topsnelheid van 250 naar 290 km/u. Op de Autobahn rijdt deze B3 Touring je uiteindelijk dus gewoon kwijt.
Valt toch op
Je verwacht het misschien niet, maar deze B3 Touring in Saphirschwarz valt toch op in het verkeer. Ondanks de wat ingetogen kleur – voor mij is Alpina Grün II de kleur die je moet hebben – weet deze auto toch wat nekken te laten draaien.
Zoals gezegd wordt deze auto alleen door de echte liefhebbers opgemerkt. Die weten dat je met dik 460 pk op pad bent en dat je eigenlijk iedereen te snel af bent, ondanks de ingetogen styling.
20-inch Classic-wielen
Nou ja, ingetogen. De Alpina Classic-wielen in maatje 20-inch (2.280 euro) zijn wel in your face. En ook de frontsplitter met Alpina-opdruk maakt indruk. De oplettende kijker heeft vast ook wel het kleine spoilertje opgemerkt, boven de voorruit.
Die zit daar met goede reden. Zoals gezegd doet Alpina opvallend veel ontwikkelingswerk. Ze testen auto’s op hoge snelheid en passen daar alles op aan.
Vaarwel panoramadak
BMW heeft met een 3 Serie Touring nooit 300 km/u aangetikt, simpelweg omdat de fabrikant geen modellen levert die dat kunnen halen. Bij Alpina is dat anders. Van Alpina moet een 3 Serie Touring wel 300 km/u kunnen halen.
Tijdens de ontwikkeling werd de B3 Touring op die snelheden getest, alleen vond het panoramadak dat geen pretje. Die vloog van het dak. Oeps! Vandaar dat kleine spoilertje boven de voorruit. Die moet dat voorkomen. Wel zo prettig toch, dat Alpina dat voor jou alvast heeft getest?
Waar zijn de schakelflippers?
Is het dan alleen maar Hosanna in de hoge? Nee, want opmerkelijk genoeg heeft Alpina schakelflippers vervangen door piepkleine drukknopjes achter het stuur, die ook nog verstopt zitten onder twee bulten op het stuurwiel. Niet fijn. Je voelt je al snel gedwongen om het pookje te gebruiken om handmatig te schakelen. Alpina levert overigens wel schakelflippers, maar die zitten niet in deze auto.
Comfortabel of te extreem?
De Alpina B3 Touring is een alleskunner. Het is een kilometervreter die op de Nederlandse snelwegen met een gangetje van 100 km/u 1 op 13 verbruikt. Dat is keurig! Maar het is ook een auto die je bij z’n nekvel kunt grijpen. Wat een kanon.
En ondanks het toch vrij forse gewicht van 1.940 kilogram voelt deze Alpina heel lichtvoetig aan. Het motorgeluid is niet te vergelijken met dat van een M3. Deze Alpina klinkt mechanischer en daardoor mooier.
BMW Alpina B3 is multitalent
Uiteraard zijn er diverse rijmodi, te weten Comfort, Comfort Plus (uniek voor Alpina), Sport en Sport Plus. In de Individual-stand kun je zelf bepalen hoe zaken als motorrespons, schakelsnelheid en stuurzwaarte afgesteld zijn.
Opvallend is hoe groot het verschil tussen Comfort Plus en Sport Plus is. Een wereld van verschil. Totaal andere demping, totaal andere beleving. Dat maakt van deze B3 Touring een multitalent.
Blauw en groen
In het interieur heeft Alpina alles uit de kast gehaald om te zorgen dat je vanuit elke hoek een Alpina-logo ziet. Op het stuurwiel, het digitale instrumentarium (nu met blauw-groen-thema), op de sierstrip op het dashboard, op de stoelen, de instaplijsten, de sleutel en ga zo maar door. Alpina everywhere. Leuk ook dat het stuurwiel blauwe en groene stiksels heeft. Het zijn vooral de kleine details die het verschil maken.
Interieur van BMW 3 Serie
Feit is wel dat je nog altijd in het interieur van een 3 Serie zit. Dat betekent dat sommige componenten keurig zijn afgewerkt en andere delen van hard plastic zijn gemaakt. Valt mee te leven, maar je betaalt wel een stevig bedrag natuurlijk. Dus hier mogen we kritisch op zijn.
Conclusie
Het eindbedrag wordt in Nederland sterk bepaald door BPM. In Duitsland kost deze auto je onder de streep 99.820 euro. In Nederland is er nog sprake van een hele bak BPM. Bijna 50.000 euro aan BPM draag je af bij het bestellen van deze B3 Touring. Juist die prijs is de achilleshiel van Alpina. Een BMW M3 Touring zal richting 130.000 euro gaan. Dan rest de vraag of je voor dat prijsverschil van 20.000 euro kunt leven met iets grotere neusgaten.
Interesse in een Alpina? Kijk hier voor het aanbod.
BMW Alpina B3 Touring AWD
- Motor: 3,0-liter zes-in-lijn, dubbele turbo
- Vermogen: 462 pk
- Koppel: 700 Nm
- Transmissie: 8-Speed Sport-Automatic ZF 8HP76 Switch-Tronic
- Aandrijving: AWD
- 0-100 km/h: 3,9 seconden
- Topsnelheid: 300 km/u
- CO2-uitstoot: 247 g/km
- Energielabel: G
- Gewicht: 1.940 kilogram
- Brandstof: benzine
- Gemiddeld verbruik: 9,9 l/100 km (fabrieksopgave)
- Vanafprijs Nederland: op aanvraag
- Prijs testauto: 152.465 euro
- Vanafprijs in België: op aanvraag
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal, maar is hij echt zo zwaar? Dat weegt de B5 namelijk ook…
Bart Oostvogels zegt
Hij is echt zo zwaar. Volgens Alpina technische specificaties.
Unladen (EU) (kg) 1940
Max permissible (kg) 2415
Permitted load (kg) 550
Max axle load, front (kg) 1155
Max axle load, rear (kg) 1335
Max trailer load, braked (kg) 1800
Max trailer load, unbraked (kg) 750
z4coupe30si zegt
@Bart Oostvogels: niet alleen veel mensen hebben obesitas momenteel…
torsen zegt
B5 touring volgens de Alpina website: 2155 kg.
jaapies zegt
Is dit de zoon van Sjoerd, van Sjoerds weetjes?
mennok zegt
Exact wat ik dacht, tot aan de handgebaren aan toe.
neymar zegt
@jaapies: is de zoon indd
jaapies zegt
De auto weegt 1840 kg en is € 135.000,- en niet 153.000,-
mwti zegt
Deze auto is van 2020. Import.
CDF zegt
Inderdaad, dus als zijn aangegeven NL prijs wel klopt, kan je dus beter importeren(sowieso!) On topic; sublieme auto, bijna een sleeper, zou hem er graag bij hebben met deze neus alleen nog even in zwart uitgevoerd;-)
Pascal zegt
Wat een prachtwagen zeg. Liever deze dan de M3, want ik heb liever een bloedsnelle GT dan een auto waarmee je de hooligan uithangt. Maar dat klopt dan ook wel, want ik ben net de 40 gepasseerd ;) Goeie presentator trouwens.
hippopotamus zegt
Ik ben niet zo’n BMW fan, maar dit zou ik toch wel graag hebben.
tysson zegt
Ik ben niet van de Alpina. Lelijke 80’s striping en al die paarse details. Niet mijn ding. Geef mij maar een M3. Ik vind een Alpina uit de 80’s wel tof. Want striping en paarse details zijn periode correct.
bart1976 zegt
Mooie test voorzien van veel leuke informatie. Erg goed gedaan Bart!
L zegt
Ziet er zeer netjes uit! Mooi en ingetogen maar toch sportief. Persoonlijk voor mij veel beter de de huidige M3 met zijn verschikkelijk nieren…. wat mij tegenvalt is het gewicht van bijna 2000KG!!! Damn…… Ben sowieso niet in de markt voor dit soort auto’s (nieuw). Maar zou zelf altijd een oudere pure M3 aanschaffen.
watchhok zegt
M3 touring komt alleen in competition..
Ik zou em zo willen hebben maar oogt wel saai
chrism zegt
Whaaaah! Niet naduwen op de motorkap.
jaapies zegt
@chrism: is dat zo? Is opecht een vraag: wat is de beste manier, neerleggen en dicht drukke, of dicht laten vallen?
Hoorde dat bij een Vantage de rubbers en uit knallen als je ‘m dicht laat vallen…
chrism zegt
@jaapies: Tja, ik heb geen ervaring met Aston Martin. Maar ik heb er een slechte ervaring mee gehad in het verleden.
z4coupe30si zegt
@chrism: serieus? Ik doe dit altijd bij mijn auto’s.
chrism zegt
@z4coupe30si: Ik heb er een slechte ervaring mee gehad in het verleden. Er ontstond een deukje in de kap hierdoor. Dus ik doe dat nooit meer.
lexis zegt
Vreemd dat een getunde BMW er beter uitziet dan het origineel. Zegt veel over de huidige designtaal van dit ooit zo roemvolle merk.
Das de wereld op zijn kop 30j terug was het net andersom.
Leuk als je het kan betalen. Maar een 340i in dezelfde premium groene kleur zou geen straf zijn. Al maken de Alpina velgen het eigenlijk wel af. Ook nog zoiets bitter weinig mooie OEM velgen te verkrijgen bij BMW.
nicolasr zegt
Jezus. Wat een mooi ding zeg. Deze zonder 1 seconde nadenken liever dan de M3. Maar dan wel in exact dezelfde spec, plus optionele schakelflippers.
En goed gedaan Bart, mooi filmpje!
mashell zegt
Veel te duur natuurlijk voor een 3 serie touring afgeleide. Het zal vast een heel fijne auto zijn (maar dat is een 340i ook) maar het filmpje overtuigt mij niet dat het dit geld waard is.
Pascal zegt
Nee klopt, de 340i is al zodanig goed dat ik moeite zou hebben om het gigantische prijsverschil met deze Alpina te verantwoorden