Groot, breed, zwaar en met als minimale motorisering een V8. Eigenlijk ‘hoort’ er alleen een V12 onder de lange motorkap van deze bolide. Iedere keer als ik er een zie (met name een CSi) vraag ik me af: is dit de Duitse definitie van een supercar?
Vraag Italianen om een supercar te maken en het wordt een extreem platte onpraktische auto met deuren die ‘raar’ openen en een motor in het midden. Ze kunnen licht zijn, er fantastisch uitzien en rijden als de brandweer (als ze rijden) maar als dagelijks vervoermiddel zijn ze traditioneel ongeschikt. Duitsers pakken het vraagstuk ‘supercar’ traditioneel anders aan. Het begon ooit met bizarre 16-cilinder Audi’s in de jaren ’30, Mercedes maakte met de 300SL een prachtig voorbeeld in de jaren ’50 en BMW had de 8 Serie. De BMW M1 staat mooi in de geschiedenisboeken maar is eigenlijk geen Duitse supercar, de Italianen hadden daar een dikke vinger in de pap.
Er bestaat een grote liefde voor strak gelijnde, bloedsnelle auto’s in ons naastgelegen Germanië maar zelf maken ze die het liefst met alle mogelijke luxe en comfort aan boord.
Kaal weegt een instapper 8 Serie een slordige 1800 kilo. De ‘8’ is eigenlijk niet zonder opties te krijgen. In 1989 kan je zelfs de motor niet kiezen, een V12 is standaard. Pas in 1993 kan je ook voor iets goedkopereminder dure V8 (840Ci) met vijfversnellingsbak, zonder leren bekleding kiezen.
Voorzien van een 5 liter, 300 pk V12 komt de BMW 850i in 1989 voor het eerst van de band rollen. Hij kost op dat moment hetzelfde als de allerduurste 7 Serie.
Lange tijd heeft BMW zitten worstelen met het idee van een M8, die is er uiteindelijk niet gekomen. Wel brengt de ’92/’93 update naast een V8 ook een 850CSi. Een ‘M’ vindt BMW te min voor de 8 Serie dus gebruiken ze de aanduiding die 10 jaar eerder zo mooi op de BMW M 635CSi stond. De 850CSi wordt voor lange tijd de duurste auto van het merk, is onder veel omstandigheden een (veel lichtere) Porsche 911 Turbo (964) te snel af en hijgt zelfs in de nek van Ferrari’s nieuwe 348.
Hoewel BMW er geen ‘M’ op plakt, ligt de 850CSi dichter bij de weg, stuurt deze scherper dan een standaard 8 en ligt er een 5,6 in plaats van 5 liter V12 voorin. De CSi is flink verbouwd maar aan de buitenkant verraden alleen de ‘aerodynamische’ spiegels en velgen zijn ware aard. De V12 produceert 380 pk en 550 Nm. De Nm’s zijn al heel vroeg in het toerenbereik beschikbaar. Op die manier vreet de 850CSi alles dat maar een beetje last van ’turbolag’ heeft op (met huid en haar). Accelereren van 0-100 km/u duurt 6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u maar zonder begrenzer, stoomt dit topmodel door naar 300 km/u.
Als je het brandstofverbruik (1:5 voor de CSi, 1:6 à 7 voor de 300 pk V12) voor lief neemt en plekt hebt om deze bolide een deel van het jaar geschorst op te slaan is dit een absolute droomauto om te hebben. Niet om iedere dag mee te rijden, wel om af en toe een hele gave vakantierit mee te maken. Zomaar mensen de stuipen op het lijf jagen op de autobahn of toeren door de bergen. Een niet-CSi stuurt rustig en comfortabel, de CSi is voor liefhebbers van meer sportief rijden.
Prijzen lijken lange tijd in een diep dal te hebben gezeten waar de 8 Serie inmiddels weer uit klimt. Het is een liefhebbersauto en hij heeft zijn (oer)degelijkheid bewezen. Zelfs de lompste hooligan maakt er met moeite een rammelkast van.
De sleutel tot een ‘verzamelexemplaar’ is in het geval van de 8 Serie in mindere mate onderhoud en vooral een redelijke km-stand. Het zijn kilometervreters en tweedehandsjes met 300-400k km zijn geen uitzondering. Mik op een 840 of 850 voor 6000-10000 euro met kilometerstanden tot 200.000. Geen strakke grens, wel een richtlijn. De achtcilinders hebben een iets moderner M60/62 blok met 4 kleppen per cilinder. Een V12 rijdt natuurlijk meer bijzonder.
Waar een 850CSi zich misschien als supercar kan kwalificeren is de 8 Serie uiteindelijk een ‘GT’. Een Ferrari 550 voordat Maranello zelf op dat idee kwam wellicht. Standaard i en Ci’s zijn nog steeds voor redelijke bedragen te koop. Een CSi brengt dankzij zijn prestaties en zeldzaamheid (1500 van de 30.000) een veelvoud op (denk 30-50k). Dromen mag.
slipstreamer zegt
Blijft een geweldige wagen! Heerlijk hoe een redelijk oude auto met relatief weinig pk’s zo geweldig hard kan gaan!
jrk68 zegt
@slipstreamer:
Idd, uit de tijd dat BMW nog auto’s bouwde waar ik hebberig van werd.
Erg jammer dat er bijna geen niet uitgewoont exemplaar meer van te vinden is….
knalfa zegt
@slipstreamer: Koppel is ook niet onbelangrijk!
undifined1 zegt
@knalfa:
ja, de 850csi heeft meer koppel dan een e60 m5
knalfa zegt
@undifined1: 550 NM is niet mis nee. Heeft mn Benz ook :)
pietjepuk zegt
En niet het prototype van de cabrio vergeten …
rijgewoonbmw zegt
weten we gelijk weer waar de dashboard van audi a5 van gejat is…
C220AMG zegt
@rijgewoonbmw: vergeet vooral niet de overige A\’s te noemen in zulk soort vergelijkingen…
pagani86 zegt
@rijgewoonbmw: liever goed gejat dan slecht bedacht.
norge zegt
Een keertje mee gereden en een paar keer meegereden, heerlijke wagen toen, maarrr geen sportwagen .Wel een lekkere GT .
dennisr zegt
Wat een lelijke neus!
erwh zegt
Na al die jaren nog altijd een droomauto dit! Helemaal bijzonder: Alpina\’s versie, de B12 5.7
PS: de 850CSi had nog een herkenningspunt: de vierkante uitlaten
erwh zegt
@erwh: herstel, klopt niet, wel andere uitlaten maar niet vierkant.
undifined1 zegt
@erwh:
de 850csi had ronde, de de 850(c)i had vierkante en de 840ci had iets kleinere ronde
Femme zegt
@erwh: Het belangrijkst herkenningspunt van een 850CSi is toch wel de voorbumper.
undifined1 zegt
@Femme:
ik vind eigenlijk de spiegels, maar het enige waaraan je kunt zien (zonder de motorkap open te trekken) dat het een csi is, is aan de rode tellers
RazorHead zegt
de 840i is eigenlijk beter dan de 850i, was moderner, lichter, zuiniger, betrouwbaarder(dus pak goedkoper in onderhoud) & quasi even snel (286 pk vs 300pk).
Daarom rijden de meeste mensen van de BMW 8 club in duitsland met een 840i.
undifined1 zegt
@RazorHead:
Maar je hebt geen v12, das jammer, het ultieme is natuurlijkde 850csi, met als grote voordeel dat hij altijd een handbak heeft, terwijleen 850 of 840 bijna altijd een automaat heeft, natuurlijk waren die er ook emt ahndbak, maar die zijn zeldzaam.
Ik denk dat een 850csi zuiniger is dan een 850(c)i automaat
RazorHead zegt
@undifined1:
vind ik niet jammer, dat is vooruitgang, de V8 is gewoon vele male beter. die V12 klinkt enkel leuker aan de toog in het cafe, anders is er niet veel meer aan. ook is de V12 zwaarder waardoor de 850 meer last had van onderstuur dan de V8.
De csi verbruikt zelf minder dan een 850i omdat dit eigenlijk een zwaar aangepaste motor is die zodanig is aangepast dat deze zelf een andere motorcode heeft.
850i: 5 liter M70B50 V12 300pk
850ci: 5,4 liter M73B54 V12 326pk
85csi: 5.6 liter S70B56 V12 380pk
undifined1 zegt
@RazorHead:
sorry, ik heb helemaal niks met die m60/m62 , zal wel beter zijn en ik geloof ook wel dat hij meer vermogen heeft dan een m70, maar de m60 heeft niet het gevoel van stuwkracht van een m70, en onder de kap is de m70 vele malen mooier.
Ik kan me niet voorstellen dat het in wegligging zo’n verschil maakt omdat het zowat een middenmotor is. Maar misschien heb ik het mis.
en met name het koppel van de s70 is een stuk meer dan de m70, scheelt 100nm.
Maar de 850csi is ook een klasse appart, met het andere onderstel en de achterwiel besturing schijnt de wegligging ook compleet anders te zijn, hij heeft ook een wbs chassisnummer en is dus een bmw motorsport gmbh(tegenwoordig m gmbh) auto, is een andere fabrikant.
RazorHead zegt
@undifined1:
toch beetje meer, dat is ook een van de grote verschillen tussen een 850(C)i en een csi, de M divisie paste bijna de volledige voorophanging aan om dit bij de csi weg te krijgen.
3246cm252kw zegt
@RazorHead: de CSI had 381pk
betonstaal zegt
Fantastische reiswagen, vriendin in de kofferbak en hop blazen naar France-Sud.
Carreza zegt
Mijn favoriete BMW aller tijden!
850t5r zegt
De auto waarvan ik een poster boven m\’n bed had hangen, en ooit…
RazorHead zegt
jullie mogen ook wat meer info geven over de wagens hoor, word nergens over de Racing Dynamics K55 gesproken, super monster!!
RazorHead zegt
@RazorHead:
eentje in ‘mindere’ staat ‘zo op te halen’ in duitsland!
http://www.wreckedexotics.com/newphotos/exotics2011sep05/8series_20110821_1.shtml
lucasvang zegt
Blijft een beeldschone auto
W115 zegt
Heb het, net als alle 6 series een hele foute wagen gevonden.
flippert zegt
@W115: dat is precies wat hem zo ontzettend aantrekkelijk maakt, dat zoveel van die pluizige types zoals jij hem fout vonden. Daarom extra leuk om te bumperkleven met dit soort auto\’s..
syliaca zegt
Wij hebben 4 jaar in een 850 gereden, wat een heerlijke wagen!
ronin1130 zegt
Wat konden ze daar bij BMw vroeger toch heerlijke coupés maken…
Jammer dat ze het precies wat verleerd zijn om zulk een elegante creaties op de markt te brengen.
undifined1 zegt
@undifined1:
oops ik bedoelde dit:
http://www.youtube.com/watch?v=IS4YN73w8FE
nostravinniedus zegt
@undifined1: Bedankt! Deze had ik nog niet gezien.OT Prachtig!Die 850…
Emile_Benz zegt
Supercar: nee, GT: ja.
Blijft wel een leuke en mooie auto. Zij het met een ietswat fout imago… *kuch* pooierbak *kuch* pornomobiel *kuch*
Heb \’m wel eens gespot in het groen en in het zwart.
Ook een keer in bordeauxrood in een Oost-Europees NSFW-filmpje…
maurits123 zegt
Fantastisch mooie auto!
Flamingo zegt
deze was ook populair onder voetballers volgens mij
zonde, maarja hij moest naturlijk wel verkopen anders zie je m helemaal niet
EdGaR zegt
@Flamingo: klopt, mijn buurman, Nordin W had er ook eentje voor zijn moeder, de 850
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Winston Bogarde!
750i zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Glenn Helder had er ook eentje.
W115 zegt
Ahaa, hier kwamen dus de foute tuning aftermarket spiegeltjes vandaan
tmenges zegt
Heerlijke auto die 850, lekkere wegligging en dan die heerlijk roffelende 5-cilinder!!! o wacht dit gaat over bmw ;)
mout zegt
@tmenges: lol
moest er even over nadenken.
Doe mij maar die vla-gele R.
flippert zegt
@mout: pijprokert
Simpson zegt
@tmenges: Het gaat over BMW 850!
Dus een tweecylinder boxer, met cardanaandrijving en fijne handvatverwarming
undifined1 zegt
In mijn ogen de mooiste bmw, mits csi (m) spiegels, bij de gewone passen die spiegels niet mooi bij de auto vind ik
Megakix zegt
@Alwood ….supergaaf stukje schrijfwerk…en dus leeswerk ! Thanks dude
bigcar zegt
@alwood: Mag ik je smeken om ook zo’n artikel te schrijven over de E38?! ( *doet smeken op z’n knieën* )
Femme zegt
Ik geloof er niets van dat je een auto die ooit 250.000 gulden heeft gekost voor 6 tot 10K in een redelijke staat kunt kopen. Voordat zo’n auto een beetje toonbaar is ben je 15K kwijt aan cosmetische herstelwerkzaamheden en het wegwerken van achterstallig onderhoud. Voor 6K koop je andermans ellende. Je hoeft maar naar de interieurfoto’s te kijken om dat te constateren. De betere exemplaren kosten niet voor niets 20K of meer.
undifined1 zegt
@Femme:
een gewone 850i heb je gewoon een goede auto voor 10k, een goede csi begint bij 25 ongeveer denk ik, kijk ook wat een 750i tegenwoordig kost.
Alwood zegt
@Femme: blijft lastig, oude tweedehandsjes uitzoeken. het risico dat je er veel aan kwijt bent is erg groot maar aanbod van 850’s in Duitsland onder de 10k is flink. als ze oud genoeg zijn is de BPM een schijntje, slechts het vinden van de juiste liefhebber om hem van over te nemen is ff lastig.
kaasboerin zegt
@Femme: Ik kan nog wel 500 voorbeelden plakken hier, van afschrijvingen die jij dan nog wel meer dik niet zou ‘geloven’..
Neem een kijkje op autoscout.de o.i.d…
jzaero zegt
@Femme: Er staat ook dat onderhoud minder van belang is, meer de kmstand!
flippert zegt
@Femme: 20k van een mongool voor de crisis ja. Die vraagprijzen van rond de 20 zijn leuk, maar betaalt wordt het nooit. Voor 8 tot 9k heb je echt een topexemplaar. Zijn er ook nog ontzettend veel van.
flippert zegt
@flippert: betaalD, ongeschoolde aap!
bartjuh zegt
Me buurman heefd een 8serie 12 cilinder. En die staat gewoon het hele jaar door voor de deur hoor. Echt een prachtbak!
sir_smokalot zegt
http://www.facebook.com/pages/me-is-geen-bezittelijk-voornaamwoord/161954673894356?ref=stream
mashell zegt
@bartjuh: Er wordt dus helemaal niet mee gereden? Jammer ;)
kaasboerin zegt
Maandje geleden nog 1 op de A2 gespot.
Zat een oudere kerel in, moest haast wel een liefhebbert zijn, helemaal origineel en in de wax.
Ziet er nog steeds koel uit, ook van afstand.
Vergeet niet dat raamspijltje en die leuke gordels.
Fun facts.
Toen was de hoffmeister knik (even small) al mooi, nu nog steeds.
maxiparts zegt
Ik heb een 850ci van \’90 , die wordt hopelijk in 2020 of zo iets
belastingvrij:p en uhmmm 1:7? als ie dat zou halen zou ik hem dagelijks gebruiken, hij doet ong. de helft…
brasi zegt
Blijven schitterende, ondergewaardeerde wagens. Ze zijn wel in staat om je bankrekening in sneltempo te plunderen.
Davidov zegt
850 CSI, mijn favoriete BMW aller tijden :)
mashell zegt
Wat kun je van de 8 serie leren: 1] CSI is de overtreffende trap van M in de BMW wereld. 2] grote coupe’s bouwen kan Mercedes echt veel beter.
sjaakk zegt
@mashell: Nou noem is een grote coupe van mercedes uit die tijd die beter is als de BMW 850CSi
bobb zegt
@mashell: Wat denk je van een Porsche 928?
stijnd007 zegt
de bmw 8 serie blijft de mooiste van alle series
dappers zegt
monsterlijk apparaat, als hij rijdt. De eerste V12’s hadden veel elektronische problemen meen ik me te herinneren.
wapz zegt
1 woord: woonwagenkamp.
flippert zegt
@wapz: nee, die tijd is ook alweer voorbij. Onderhand is dit een cult-auto voor freaks. En terecht..
E34M5Touring zegt
Schitterende auto. Ontzettend onderschat geweest, net als de M1. Er stond een originele Alpina 850CSI op Mobile.de een tijdje terug. Die was voor mij toch wel het summum. helaas werd er bijna 30k voor gevraagd.
Ilquadrifoglio zegt
“Het begon ooit met bizarre 16-cilinder Audi’s in de jaren ’30”
Je bedoelt Auto Union’s (Audi, DKW, Horch en Wanderer).
Ilquadrifoglio zegt
“Waar een 850CSi zich misschien als supercar kan kwalificeren is de 8 Serie uiteindelijk een ‘GT’. Een Ferrari 550 voordat Maranello zelf op dat idee kwam wellicht.”
Tja.. Had Maranello nog geen GT dan? Die maken ze toch al sinds de jaren ’50?
StijnB zegt
@Ilquadrifoglio:
Maar niet in de jaren ’80-’90. Een echte GT met motor voorin was er niet meer tussen de Daytona en de 456 of 3 jaar later 550. Die wagens met flat 12 centraal waren te benauwd qua interieurafmetingen en te onstuimig in hun weggedrag om als GT door het leven te gaan…
Ilquadrifoglio zegt
@StijnB: In die jaren misschien… Maar het idee bestaat natuurlijk al veel langer.
AudiQuatro zegt
Heerlijk artikel! meer van dit graag!
StijnB zegt
En gaan met de banaan:
http://www.youtube.com/watch?v=VpvrRB79koU&feature=player_embedded
Schitterende wagen!
The360box zegt
Wat mij betreft zou er wel een nieuwe 8 serie uit mogen komen als concu van de SL?
paulaner zegt
@stijnB Daar loopt ie denk rond de 2 op 1 gok ik zo ;)
flippert zegt
@paulaner: en doodt ie een heleboel onschuldige vliegen en muggen, de bruut
johnny23 zegt
Weet niet of het mag, maar dit is ook een mooi exemplaar:
http://www.koopplein.nl/leeuwarden/auto-en-toebehoren/bmw/1779463/BMW-850ci.html
Ken de auto wel, maar is niet van mij :( Verklaar de eigenaar ook voor
gek… dat hij deze verkoopt. Heeft er teveel aan opgeknapt en het ding rijdt superstrak!Shit, dit lijkt wel een verkooppraatje en dat was nu net niet de bedoeling.
Maar ben het met diverse voorgangers eens dat BMW weer eens met iets dergelijks moet gaan komen. En dan niet elektriek, zodat je er ook inderdaad mooie vakantieritten mee kunt maken, zoals auteur van het artikel zo mooi schrijft :D