Na de X5, i3, i8, 2 Serie Active Tourer en 3 Serie krijgt ook de 7 Serie een stekker aangemeten. Dit is echter niet de 740e, maar de 740Le. Meer centimeters, meer luxe en nog steeds weinig bijteling.
Onder de kap van deze verlengde 7 Serie geen V8, zelfs geen smeuïge zes-in-lijn. Neen, vier cilinders, niet meer, niet minder. Uiteraard wordt de tweeliter vierpitter niet alleen bijgestaan door twee turbo’s, maar ook door een elektromotor. Dat brengt het gecombineerde vermogen op een niet verkeerde 326 pk bij een uitstoot van 49 gram CO2 per kilometer.
Dat laatste cijfer geldt overigens niet alleen voor de gewone 740e, maar ook voor deze langere en iets zwaardere 740Le. Vanaf volgend jaar betaal je tot en met 50 gram CO2 per kilometer 15 procent bijtelling, dus het is ook fiscaal genieten met deze luxe plug-in hybride. Over welk bedrag bijgeteld moet gaan worden is nog niet bekend, aangezien de importeur voor de plug-in nog geen catalogusprijzen naar buiten heeft gebracht. De precies even krachtige 740i (maar dan met zes-in-lijn en zonder stekker) kost 98.000 euro, als L is deze precies vijf mille duurder.
gertjan2012 zegt
Neem aan dat je je chaufeur de auto lekker aan de stekker laat hangen….
Donstil zegt
@gertjan2012: Niet continu, anders heb je wel een flink verlengsnoer nodig.
clarkson zegt
Die blauwe lijntjes op de grill is een optie mag ik hopen?
nononsense zegt
@clarkson: Maar neen, met deze grill distantiëer je jezelf van de burgervariant van de 7-serie. Net als de fraaie blauwe strepen op een VW GTE en de subtiele gele accenten op een Porsche E-Hybrid dat doen.
clarkson zegt
@nononsense: Lakstiftje er bij bestellen dus.
uselessblogger zegt
@clarkson: van zodra de motor wat opwarmt openen ze van zichzelf, dan zie je ze niet.
jeppie zegt
Doen ze goed! Dit showmodel graag
stephano zegt
Zeg redactie, Ik mis het stukje van de presentatie waar BMW baas Kreuger onwel word op het podium! Had verwacht dat dit toch onderhand wel op Autoblog zou staan! :P
stfu zegt
@stephano: beter kijken, is allang een artikel van.
gtwillem zegt
Het heeft even geduurd, maar daar is ie dan: de BMW 720i. Met exact net zoveel vermogen als de 5.4 twaalfcilinder uit de E38 750i. Welkom in 2015z
mrs250 zegt
@gtwillem: wel bizar inderdaad. Ik weet nog dat ik destijds als jongetje van een jaar of 8 in de 750 van mn oom zat en zwaar onder de indruk was. Nu lees je het artikel en lees je eigenlijk argeloos over de pk’s heen. 330pk uit een 2L plugin. Het blijft knap, zeker als het blijkbaar ook nog zo rustig rijdt dat je het in een 7-serie verkocht krijgt.
123bat zegt
Binnenkort bij BMW: de 2e letter van de typeaanduiding = aantal cilinders!
740e – 7 serie met viercilinder
760i – 7 serie met zescilinder
780i -7 serie met achtcilinder
7120i – 7 serie met V12
Vergeet niet de
760dTTTT met die quad turbo zescilinder motor!!
marinepower zegt
@123bat: kom je lekker mee met je 116i!
123bat zegt
@marinepower: Lekker pruttelende ééncilinder! Valt toch niet op tussen alle muesli tweecilinders tegenwoordig!
kennone zegt
Ook hier huil ik licht van binnen. Mensen die zo’n bak kunnen betalen willen dit toch niet?? (Lijkt mij)
uselessblogger zegt
@kennone: ik zie geen reden waarom je dit niet zou willen. het is misschien een 4 cylinder en ik weet hoe zacht een 6 in lijn rijdt (ik heb er zelf ééntje) maar in combinatie met de elektromotoren, de isolatie en de automaat lijkt me dit een erg voordelige manier om je in zo’n grote wagen te verplaatsen. En de 184pk’s uit mijn blok kunnen niet op tegen dit.