Dat BMW aan een nieuwe generatie van de 7-serie werkte, zal geen verrassing zijn. Belangrijker: onze oosterburen gaan er eindelijk een M-badge op plakken.
De zesde uitvoering van de 7-serie wordt al veelvuldig getest. BMW heeft als doel ‘m volgend jaar in Frankfurt te presenteren, zodat de verkoop van start kan gaan in 2016. De Duitsers hebben goed gekeken naar de voordelen van de i3 en i8 en hebben daardoor liefst 200 kilogram kunnen besparen op het gewicht van hun topmodel. Daarmee zou de nieuwe 7-serie zelfs lichter worden dan de 535i, die nog niet op een afslankkuur is gezet.
De 7-serie gaat daarnaast gebruik maken van hetzelfde platform als de onlangs vernieuwde 3-serie en 4-serie en wordt dan ook geleverd met zo’n beetje elke denkbare motorconfiguratie, met vier, zes, acht of twaalf cilinders en achterwiel- of vierwielaandrijving als extra keuzemogelijkheid.
BMW wil de strijd met de A8 en S8 van Audi graag nog een beetje spannender maken en gaat dat volgens Autocar doen met een volledig nieuwe BMW M7 of M750i M Performance-uitvoering. Die zou aangedreven worden door dezelfde 4.4-liter V8 twin-turbo uit de M5, waar dan nog wel een beetje extra vermogen uit geperst wordt. Gaat-ie er dan eindelijk komen?
erwh zegt
Tja tegenwoordig plakken ze overal een M badge op, dus zo heel veel zegt dat nog niet.
toniominestrone zegt
@erwh: helemaal mee eens! Voorheen was een M-uitvoering redelijk exclusief.
karsvdtuin zegt
@toniominestrone: exclusief of niet een m zal altijd snel zijn en daar gaat het toch uiteindelijk om? Als je een exclusieve BMW wil koop dan een z1 of z8 of iets in die Trent.
jrmpower24 zegt
@erwh: ik zie daar geen probleem in.
Tot nu toe zijn ook alle nieuwe M modellen geweldig dus laat maar komen!
JamesBond007 zegt
Zo! Duurde ff BMW :)
E34M5Touring zegt
Het zou mooi zijn als ze er 200kg af kunnen krijgen! En dan hopelijk niet alleen voor de topmodellen. Juist de 4 en 6 pitters zouden daar voordeel van hebben.
EJS zegt
Ik hoop eigenlijk vooral op een Alpina 7-serie met V12. Die M mogen ze houden :’)
alcantara zegt
@EJS: Stel dat die er niet komt, wat ga je dan kopen?
stancedjetta zegt
@alcantara: koop je een 760i en ga je langs bij een van die tjoeners, duh
EJS zegt
@alcantara:
Niks! Het is meer dat ik graag iets heb om over te kwijlen ;)
griffendahl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baasbas zegt
Een M van de 7 serie is belachelijk. Tenzij ze echt werk gaan maken van die 9 serie, dan is de 7 geen ’topmodel’ meer.
Dan is het hoogstens nog bespottelijk
BeQuietAndDrive zegt
@baasbas: De concurrentie heeft het al jaren in dat segment dus ik vond het nog lang duren eigenlijk.
baasbas zegt
@BeQuietAndDrive: Ik hoor mijn moeder nog zeggen: “Spring jij dan ook in de sloot??”
ya314 zegt
Helaas daalt het niveau van het topmodel ook bij BMW. Betaal je meer dan 100.000 euro voor een auto met een 4 pitter…. Komt er ook nog een sjonny M-uitvoering bij. Er was een tijd dat het topmodel nog echt luxe was. Altijd 6 cilinders of meer en redelijk ingetogen (niet op elk onderdeel schreeuwen dat ie snel is). Wilde je snelheid? Dan kocht je de 760, een lekkere V12 die iedereen het nakijken gaf. Nu kan je voor snelheid ook een M uitvoering kopen, deze heeft een kleinere motor en ter compensatie komt er op elk onderdeel een M logo te staan.
Met de M-badge is niets mis, maar dat moet dan wel de bruutste motor zijn die er in die auto te krijgen is, en zeer sportief rijden. Ben benieuwd hoe dat met de 7 serie zal gaan. Bij Mercedes voegt de 63 AMG iig niets toe aan de S, behalve een paar logo’s.
michelinman zegt
@ya314: maar de 63 is dan ook maar de wannabee versie van de 65 :D
berlinetta zegt
Maar komt men op die 200 kg verschil uit door de huidige 760Li te vergelijken met de nieuwe instapper van de 7? Dat trucje wordt namelijk vaker toegepast.
damrakker zegt
@berlinetta: goed punt!
Design_Driven zegt
@berlinetta: idd bij de Range Rover bijvoorbeeld.
breakingpoint zegt
hier hoort een V12 in, geen V8. Gewoon, omdat vlaggenschip.
mashell zegt
@breakingpoint: het vlaggeschip blijft natuurlijk de 760 maar er komst een hoge snelheids sportjacht naast het vlaggeschip en dat sportjacht kan best een V8 hebben. Net als bij Mercedes daar is de S600 het topmodel. Wie denkt dat een 5m lange auto ook sportief kan zijn kan ook kiezen voor de S63 en wie als hoofddoel heeft om veel geld uit te geven die bedient Mercedes met de S65.
spotu2 zegt
“Hij is beschikbaar met vier cilinders”
Kijk BMW, daar gaat het nu fout
berlinetta zegt
@spotu2: De concurrentie is BMW al jaren geleden voor gegaan. En helaas draait alles om verkoopcijfers.
jack_abarth zegt
@spotu2:
Want er zijn mensen die zeggen: “Oei, de 7-serie wordt voortaan met 4-cilinders verkocht laat ik de 760li maar voor wat het is”??
henkhupelschoten zegt
Leuke namen binnenkort m750 li, ik dacht dat die m135i naam al verneukt is maar dit raakt alles, noem hem dan gewoon m7 klaar, gelukkig is er altijd een merk die het gewoon goed doet met namen: AMG
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Hoeveel anders is M750Li t.o.v. S 63 AMG? Beetje een fanboy-opmerking.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: CLS 63AMG S 4matic…
futse zegt
Tsja, 4 cilinders, dat is nu eenmaal de tijd waarin we leven. Geef BMW niet de schuld, zij doen gewoon wat de rest doet, en wat iedereen moet doen…
Joost zegt
Keuzes keuzes keuzes….
Wordt het een 4 cylinder 7-serie of zal ik dan toch maar voor de MINI SUV gaan?
406_v6 zegt
De strijd met de A8/S8? Betekent dat, dat BMW de S-klasse als niet te nemen horde beschouwt?
Jantje_555 zegt
hopelijk ook een M750d
berlinetta zegt
@Jantje_555: Je weet dat die al bestaat?
theyoungsaablover zegt
Heb in duitsland een gecamoufleerde bmw gespot maar weet niet hoe ik kan uploaden
agera zegt
Waaom al dat gezeik? Als er markt voor is en de doelgroep (mensen met geld) wil het dan doen ze dat lekker toch. Door fanboys worden de fabrikanten niet rijker van en je moet je tegenwoordig aanpassen aan de markt.
Heerlijk toch een zeer snelle en comfortabele 7-serie..