De nieuwe BMW 7 Serie (G70) mag er absoluut zijn. Het is ook een technologisch hoogstandje.
BMW heeft zojuist het doek getrokken van de nieuwe 7 Serie (G70). Volgens BMW is het de nieuwe standaard als het gaat om puur rijplezier, ongeëvenaard comfort en een topklasse digitale belevingswereld. Dat belooft wat! BMW lanceert de nieuwe 7 Serie tegelijkertijd met de nieuwe i7. Net als bij de 4 Serie en i4 zijn dat dezelfde auto’s.
Daarmee bewandelt BMW alvast een andere weg dan concurrent Mercedes-Benz. Die hebben een S-Klasse ontwikkeld én een EQS. Dat is dus tweemaal torenhoge ontwikkelingskosten, die BMW zich bespaard heeft.
Uiterlijk nieuwe BMW 7 Serie
Laten we in eerste instantie beginnen met het design. Dat is natuurlijk subjectief en de puristen zullen wel moord en brand schreeuwen. Maar stiekem is het best een mooie en indrukwekkende auto geworden. Die koplampen aan de voorzijde zijn een beetje wennen, maar geven de auto zeker een bepaalde présence.
Wat ons in positieve zin opvalt is dat de rest van het design vrij van franje is. Geen gekke chromen hockeysticks of rare achterlichten. Tip om de koplampen te maskeren: kies voor een donkere kleur.
De koplampen zijn (uiteraard) standaard LEDs met Matrix-grootlicht. Bovenin zitten de dagrijverlichting, pinkers en positielichten. Optioneel kun je Swarovski-kristallen in je koplampen krijgen. Ja, de crisis raakt ons allemaal.
Standaard krijg je de Iconic Glow-grille en ja, dat is een verlichte grille. Daar mag je niet mee rijden, maar er is een ‘welcome-goodbye’-functie. Het is een hype op dit moment en we zijn vooral benieuwd of het mooi oud wordt. Waarschijnlijk niet zo stijlvol als de neon-kleurige buizen onder je Mitsubishi Eclipse uit 1995.
Extra veel M Sport
BMW lanceert meteen de nieuwe BMW 7 Serie (G70) met het M Sportpakket dat je optioneel kunt kiezen. Deze zorgen voor een sportievere look en is erg populair de laatste tijd.
Daarom is er nu ook een uitbreiding mogelijk met het M Sportpakket Pro én het M Performance Pack. Daarmee lijkt BMW aanspraak te willen maken om het sportiefste jongetje van de klas te willen worden. Gezien de wat gezapige en op comfort afgestemde concurrentie lijkt dat geen probleem te gaan worden.
Dan gaan we door met de motoren voor de nieuwe Siebener. Wij krijgen in eerste instantie de BMW i7 xDrive60. Deze heeft een elektromotor op de voor- en achteras. Gezamenlijk levert deze combinatie 544 pk. Op een volle accu haal je 590 tot 625 km volgens de WLTP (afhankelijk van specificatie).
Dat is wel een stukje minder dan de Mercedes-Benz EQS. De elektrische topversie is de BMW i7 M70 xDrive, die iets later op de markt komt. Deze is met 660 pk een beetje de opvolger van de M760li. Een V12 zal niet meer terugkeren.
Verbrandingsmotoren
Er zijn echter wel versies met een verbrandingsmotor. Voor de VS en China (plus een paar andere markten) zijn er twee varianten beschikbaar met een benzinemotor. Wij gaan ervan uit dat dezelfde twee motoren zijn die in de X7 aangekondigd zijn. Dus de BMW 740i B58 zes-in-lijn met 3.0 zes-in-lijnmotor met zo’n 333 pk en 500 Nm. De tweede is de S58 (ja, een M-motor) 4.4 biturbo V8 met 530 pk en 750 Nm. Dit krijgt de naam 760i mee:
Opvallend aan de typenaam achterop de 7 Serie, de 7 is groter dan de twee cijfers ernaast. Speciaal voor Europa komt er een 740d met ‘slechts’ 300 pk. Daarmee is de 740d zwakker dan alle voorgaande zescilinder 740d’s uit het verleden.
Plug-in hybrides komen er ook aan. BMW zegt nog niet welke (we gokken op een 730e met viercilinder en 745e met zescilinder), maar wel dat ze 80 kilometer kunnen halen in de ‘e drive’-modus.
Interieur BMW 7 Serie (G70)
Dan gaan we verder met het interieur van de nieuwe 7 Serie. Dat is namelijk een waar huzarenstukje. Meestal lopen de 7 Serie en Audi A8 achter de feiten aan als er een nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse komt.
Maar nu lijkt het ouderwets spannend te gaan worden, want BMW heeft er flink werk van gemaakt. Er is een nieuwe Curved Display dat knopjes ocerbodig moet gaan maken. Er is een 12,3 inch instrumentarium en een 14,9 inch scherm voor het infotainment-systeem.
Nee, het hoogtepunt is het BMW Theatre Screen. Dat is een 31,3 inch groot scherm met 8K-resolutie en een Bowers & Wilkins audioinstallatie. Comfortstoelen zijn nu standaard.
Optioneel kun je kiezen voor het Executive Pack (massage, ventilatie) of de Executive Lounge voor als je je geregeld laat rijden. Voor extra lengte is er ook een lange versie, die krijgt de G71-fabriekscode mee.
De nieuwe BMW 7 Serie (G70) zal dit jaar nog debuteren bij de dealers. De eerste exemplaren kunnen aan het einde van het jaar geleverd worden.
De diesels, M Sport modellen en gepantserde High Security-uitvoeringen volgen in 2023. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.
Meer lezen? filmografie van de BMW 7 Serie (E38)!
petroldrinker zegt
Begrijp ik het goed dat we in europa dus alleen de EV variant krijgen? design niet mijn ding, die koplampen en die achterkant lijkt zo raar uitgerekt… tech zal wel weer impressive zijn
Richmond zegt
@petroldrinker: nee waarschijnlijk 1 benzine, 1 diesel, twee phev en twee EV versies als i7. Kan later natuurlijk uitgebreid worden afhankelijk van de vraag.
neymar zegt
De 7 Serie is en blijft absoluut de grote vedette van deze klasse!
laarhovenn zegt
@neymar: nooit geweest, dat is de S-klasse.
ktm690sm zegt
@neymar: helemaal mee eens, sinds het begin!
lecomte zegt
@neymar: Als kermiswagen is de 7-serie inderdaad de vedette in deze klasse.
mashell zegt
De Peugeot 406 was inderdaad een erg mooie auto. Leuk dat BMW daar nu een hommage aan brengt.
Edge zegt
Klein verschilletje: De 406 is gewoon een hele fraaie auto. De 7-serie is dat niet
mashell zegt
De lijnen van de vensters, de daklijn bij de C stijl, de achterlichten, dit is gewoon een 406 XXL, maar dan met een vlinderstrikje en Citroen koplampen.
lecomte zegt
@mashell: Ik zie er meer een 605 in, helemaal de achterkant.
kareljansen zegt
@lecomte: grappig, ik zie hier een alfa aan de achterkant.
lecomte zegt
@kareljansen: Ja ik zie er ook wel wat Alfa 166/156 in, alleen vind ik die er mooier uitzien dat dit.
B00G1E zegt
De Hyundai Kona zal wel van de 406 afgeleid zijn qua koplampen dan en de bmw weer van de kona. Kan het niet echt omschrijven als mooi.
piebepost zegt
Ik moest er echt direct aan denken.
rollingstoned zegt
Ik kan hem met de beste wil van de wereld niet mooi vinden…
nicolasr zegt
Tja. Wat zal ik er eens van zeggen. Mèh, denk ik.
ra-smit zegt
Met die geknepen langwerpige kopllampen is het net alsof deze auto zo van de Cars filmset is gereden.
karhengst zegt
Als dat het geval was geweest had men al een racismezaak aan de broek hangen nog voordat de film op het grote doek te zien is.
Edge zegt
Wel slim dat ze die 760i in het zwart op zwart op zwart presenteren. Ik heb vanochtend namelijk al lekplaatjes gezien van die auto in een andere kleur, en geloof het of niet, die voorbumper is mij toch een partijtje lelijk!
Verder snap ik die achterlichten ook niet. Waarom nog dat zwarte eromheen? Als je die vorm achterlichten wil, moet je ze als zodanig ontwerpen.
EDIT: Hier zie je goed hoe lelijk de voorbumper van die sportievere variant nou daadwerkelijk is: https://imgbb.com/rmZtN4R
Desondanks vind ik de auto minder lelijk dan ik op basis van de spyshots had verwacht, maar mooi is anders.
racerx zegt
Nee, ik vind die grote grille de balans van de voorzijde ernstig verstoren, detoneert tevens behoorlijk met de behouden vormgeving van de achterkant. Als je een auto in een donkere kleur moet gaan bestellen om bepaalde kenmerken te verhullen is het ontwerp gewoon niet goed.
Ergo: minder lelijk dan verwacht, helaas weer geen mooie nieuwe BMW.
pindakoning zegt
Wat is de huidige S-klasse toch een prachtige wagen, het kan nog wel: een mooie limousine maken. En dan dit ding..
Pascal zegt
@pindakoning mee eens, de S-klasse is een prachtige auto. Echter, volgens mij is dit meer een concurrent voor de (vormeloze) EQS en dan gaat m’n voorkeur toch mooi wel naar de BMW uit.
b088y zegt
@pindakoning: niet iedereen heeft een vitrine met Swarovski en witte plavuizen. Zal ongetwijfeld een goede auto zijn, maar denk dat veel mensen niet met een Mercedes geassocieerd willen worden.
lecomte zegt
@b088y: Eigenlijk hetzelfde met BMW. Vitrines en plavuizen, ik moest even grinniken. Vaak lees ik dat men het interieur van Mercedes op een kermis vindt lijken maar met dit BMW interieur heb je echt een kermis met die lichtjes.
axietaxie zegt
Is dit de facelift? Marijke Helwegen heeft minder opgetrokken smoelwerk
SanderB zegt
Lijkt wel een of ander mislukt chinees disign. Zal het vast goed doen in die markt. Maar persoonlijk vind ik het echt 3x niks. Die obsessie met zoveel en groot mogelijke schermen in het interieur snap ik ook niet. Heb nog nooit iemand gehoord die blij wordt van alles bedienen met een touchscreen in een bewegende auto
viezefreddyw zegt
Nou sorry hoor, maar ik vind het dus een onwijs lelijk ding. Qua design zie ik er nul komma nul BMW in. Zijprofiel is net een Polestar 2.
kroon zegt
Altijd heftige reacties op nieuwe modellen met afwijkend design van BMW. Maar ik heb respect voor BMW die als enige premium merk tenminste durf heeft en elke keer weer nieuw design probeert.
Edge zegt
@kroon: Het getuigt in mijn ogen van een gebrek aan visie. Bij Audi en Mercedes zie je een duidelijke doorontwikkelingen van een ontwerpvisie. Hun auto’s zijn vernieuwend, maar wel direct herkenbaar als Audi of Mercedes. BMW heeft nul komma nul visie, en doet dus de meest gekke dingen om relevant te blijven
mashell zegt
Haha. Het probleem is juist het gebrek aan durf. BMW is heel conservatief en loopt qua designevolutie achteraan, dat zorgt er voor dat als Audi en Mercedes al jaren een grote grille hebben BMW dat nog moet bedenken en daarbij krampachtig moeite moet doen origineel te zijn.
racerx zegt
Daar zou je best wel eens een punt kunnen hebben, met de huidige line up als resultaat…
heinrich01 zegt
Ben wel benieuwd om de wagen in het echt te zien. Gaat in ieder geval een indrukwekkende verschijning zijn. Over smaak en goesting kan je niet discussiëren. Techniek en beleving zullen wel top zijn.
karhengst zegt
Gemiste kans om die matzwarte doodskist van zwarte velgen te voorzien.
Zo in het champagnezilver gaat het nog wel. Maar de wallen onder de ogen sieren het model niet. Gelukkig weet het hekwerk daartussen hier aardig van af te leiden. De eenvoud van de achterkant bevalt me wel, al lijkt het tegelijkertijd wel erg op een grote 3-Serie.
str8six zegt
Vind de achterkant een beetje anoniem maar de voorkant gewoon dik. Tenminste weer iets innovatiefs qua design, dat kan ik altijd wel waarderen.
Dutchdriftking zegt
Het begint al een heel klein beetje te wennen, maar het uitgaande model is zeker beter qua looks, en het zal natuurlijk nooit een e38 worden. Ergens vind ik de Lexus achterzijde nog moeilijker dan het gekke neusje. Bij het uitgaande model paste de grote grille ook veel beter dan hier. Maar goed, mensen die hem niet gaan kopen hoeven eigenlijk ook geen mening te hebben.
shibe zegt
Als je er een Hyunai/Genesis (niets ten nadele van die merken) badge er op had geplakt, had ik het ook geloofd.
power369 zegt
Alle auto’s die in het mat zwart gepresenteerd worden zijn per definitie af.
E550 zegt
HOLY SHIT. Ongelooflijk, wat lelijk! Lelijkste BMW ever? Ik denk het wel. Er is niks moois aan deze auto: voorkant is absurd lelijk. Achterkant doet mij denken aan de 2-serie sedan. En dat terwijl de huidge 7 best wel dik is. De Chinezen blijven dit toch wel kopen (moet er wel een 4 cilinder in).
laarhovenn zegt
Misschien wel de lelijkste nieuwe bmw tot nu toe
RiKe zegt
Mijn hemel wat een lelijk hok. Van binnen schitterend hoor maar van buiten vind ik het echt niet om aan te gluren
bart1976 zegt
Prachtige auto!
raoufff zegt
Mooi ding, zet maar voor de deur. Saai doen met een Audi A8 of S-Klasse kan altijd nog.
Donstil zegt
Ach ja, zal geen populaire mening zijn maar ik vind hem bruut. Zeker die zwarte.
Haters gonna hate maar zet hier maar voor de deur.
Roskampies zegt
Vind die zwarte eigenlijk wel te pruimen.
Benieuwd in het echt. Rijd m toch nooit. Nieuwe 5 benieuwd naar.
alassad zegt
Valt me alles mee. Vind m wel wat weghebben van de AM Lagonda.
intimrasiert zegt
Gewoon in het zwart bestellen. En het licht uitdoen. Komt goed
Loek zegt
BMW presteert het toch steeds weer om een extreem lelijke auto te presenteren en dan vervolgens iets nóg lelijkers uit te brengen zodat je naar hun vorige gedrocht kijkt en denkt: hey, dat valt nog best mee.
Je gaat spontaan de M3 met die varkensneus een knappe auto vinden nu dit hok binnenkort in je binnenspiegel kan verschijnen.
polleke71 zegt
Alfa 166? Iemand?
Richmond zegt
@polleke71: dat heb ik meer bij de eerste generatie 6 serie van 20 jaar geleden
kniesoor zegt
De i7 riekt naar Hongqi, dan spreekt het uiterlijk van een EQS me meer aan. De zwarte benzineversie (760) vinnik wel OK om te zien. Enfin, zoek dit formaat oto’s sowieso niet, veel te groot. Dus BMW kan m’n mindfart hier en nu in de prullenbak mikken 🙂
50mchljn zegt
Mosterd na de maaltijd wellicht ; maar in een donkere kleur met het m-pakket bestaan te gluren! L
flyerbunch zegt
Nog steeds geen fan! Het is te hopen dat de Chinezen ze willen kopen..
superman zegt
S klasse blijft een uitgerekte taxi. 🤣
mc96 zegt
Ik vind het een fraaie auto geworden. Een stuk meer character dan een S klasse of EQS. Het front vind ik echt heel slaagd. Het interieur ook. De achterkant wat minder. De dorpels zijn wat fors, maar dat heeft waarschijnlijk te maken de plaatsing van de batterijen, dus dat is functioneel.
maartenbronk zegt
Wat een ernstig mislukt geval… Dit is echt niet best… Dat ze het BMW zelf niet door hebben…
rensso zegt
Heeft wel iets stealth achtigs, vooral in mat lak
lecomte zegt
Heel heel heel misschien als ze deze 7 in Brokatrot of Aventurinrot laten zien, dat ik er ergens iets moois aan kan vinden aan de buitenkant. Het interieur vind ik niet echt mooi. Hopelijk dat de verlichte strips vervangen kunnen worden met hout, dan kan ik het wellicht wat beter pruimen.
AudiRS zegt
Mooie Hyundai, met Nexen banden denk ik.