Kijk, met zo’n BMW 635 CLX ben je pas écht origineel en uniek. Samen met zes anderen, dat dan weer wel.
Youngtimers, klassiekers, liefhebbersauto’s. De enthousiastelingen voor die voertuigen kun je onderverdelen in twee kampen. Enerzijds de mensen die heel erg graag alles zo origineel mogelijk willen en anderzijds mensen die juist iets bijzonders willen maken van hun voertuig.
En zelfs met mensen die graag hun auto modificeren, kun je alle kanten op. Net als met partners, kleding en muziek is het allemaal heel erg smaakgevoelig. Maar ondanks dat bepaalde muziek je smaak niet hoeft te zijn, kun je de kwaliteit van de opname en kunst van de muzikanten wel degelijk onderschrijven.
Dat is bij Carlex ook het geval. Dit is hun laatste project, de BMW 635 CLX. Die hebben ze zeer grondig onder handen genomen. Het is een restomod in de zin dat ze wel degelijk wat updates hebben uitgevoerd. Alleen probeert de auto niet een moderne indruk te maken.
BMW 635 CLX
Want kijk eens naar die voorzijde: een Sharknose met twee smalle nieren én twee dubbele koplampen, gewoon keurig halogeen in plaats van misplaatste diodes. De exterieur-wijzigingen zijn vrij bescheiden. Bijna al het zwarte plastic is nu in carrosseriekleur (in dit geval zwart) meegespoten.
Zoals je weet zijn ze bij Carlex specialisten op het gebied van interieurs en dat is bij de BMW 635 CLX duidelijk te zien. Nee, de OEM-liefhebbers moeten even wegkijken, want dit is namelijk niet hoe ze het BMW zouden doen. Nee, ook niet bij de Individual-afdeling. Werkelijk alles is opnieuw bekleed. Het is een combinatie tussen donkerbruin leer en zwart suède.
Interieur
En met alles, bedoelen we ook echt alles. Dus de deurpanelen, het dashboard en middentunnel zijn niet van premium plastic, maar super premium leer of suède, dus. Maar het gaat (veel) verder dan dat. Zelfs de wijzerplaten zijn van leder in de BMW 635 CLX.
Heel erg tof is dat men gekozen heeft voor een automaat. Het is dus geen M635i, maar gewoon een reguliere 635 automaat. Dus een GT die meer op toeren en cruisen is afgesteld dan maximale sportiviteit. Dat past deze auto wel.
Ambitieuze plannen met de BMW 635 CLX
Omdat Carlex de klassieke looks van de radio niet wilden verstoren, hebben ze die laten zitten. Wel hebben ze de radio gemodificeerd zodat jij je je smartphone eraan kunt koppelen. En voor een beetje leuk geluid zijn er acht nieuwe speakers, die je niet kunt zien maar wel kunt horen.
De BMW 635 CLX zal relatief zeldzaam blijven: Carlex gaat er namelijk slechts zeven stuks van bouwen en meer niet. Nu lijkt ons deze auto dermate bijzonder dat zeven stuks nog best ambitieus is. Maar hey, het maakt de BMW-meetings er zo wel een beetje diverser van. En dat is altijd goed.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het wel wat hebben. De velgen zijn ook tof. Het lijkt er op dat er oude Alpina wielen als basis zijn gebruikt, en dat men hier een drie delige set van heeft gemaakt. Ook het interieur is best gaaf, al is het ontwerp van de stoelen wel net wat te modern voor de auto, als dat wat klassieker was geweest had het beter gepast.
kniesoor zegt
Wil niets afdoen aan het vakmanschap waarmee dit is gemaakt, maar het interieur doet denken aan een Amerikaanse plattelandskroeg voor rednecks.
Robert zegt
Dan had je een kale houten vloer gehad, een interieur van keihard plastic met nepchroom en een bekleding van in kleur verschoten skai.
Ik vind dit wel erg fraai hoor. Voor het moderne gemak had ik misschien tóch wel die ledlampen i.p.v. halogeenpitten gekozen en bijvoorbeeld witte wijzerplaten in het dashboard, maar dit is een dermate ver uitgevoerde custom built, dat je dat met achterlating van een extra zakje geld ongetwijfeld ook voor elkaar krijgt.
De grootste uitdaging zit hem waarschijnlijk in het vinden van een goede, roestvrije en onverprutste auto die als basis moet gaan dienen.
harrie zegt
Ik zou ook spontaan ‘Oh show me, the way to the next whiskeybar’ naar de navigatie roepen.
hotze zegt
Oh moon of Alabama.
harleytijn zegt
Van buiten goed gelukte restomod. Van binnen weet ik het nog niet. Vind de stoelen een beetje lomp overkomen. Zou dit wat meer origineel houden. Maar desondanks mag ie zo voor de deur gezet worden. Ik vind dit model 6-serie nog steeds de fraaiste BMW ever. Jammer dat goede exemplaren zeldzaam worden, wat helaas terug te zien is in de prijzen…. Staat nog steeds met stip bovenaan mijn verlanglijstje.
ggj1987 zegt
Hm nee, ik zie ze liever origineel. Hoeveel zijn er nog over? Zonde om die zo kitscherig om te bouwen. De enige uitzonderingen zijn de Duitse tuners zoals Alpina, Hartge, Hamann, etc.
PrettyAwesome zegt
Normaliter blijf ik weg van alle schreeuwijzers van wat dit merk de laatste tientallen jaren de consument de mond in probeert te braken. Maar poffedikkie, dit lust ik wel!
ericc zegt
Jammer dat het in België niet is toegestaan om een moderne motor in een classic te steken. Restomod mag niet. Enkel als het van een erkende fabrikant komt. Bv Singer, Brabus,…. Zelf sleutelen mag niet.
p993 zegt
Niet zeuren, jullie hebben andere voordelen op automotive gebied
oetelaar zegt
Erg leuk dat ze deze parel uit oude tijden hebben aangepakt. Het interieur is niet echt mijn smaak maar de zeven gelukkige eigenaren denken daar waarschijnlijk anders over en dat is prima. Het exterieur spreekt me wel aan en erg gaaf dat ze hier wel dicht bij het origineel zijn gebleven. Uit ervaring kan ik zeggen dat een andere automaat een goede investering zou zijn. Dank voor het artikel.