De BMW 530Li klinkt ons als muziek in de oren.
Het leuke van op vakantie gaan is dat je altijd auto’s tegenkomt, die je normaliter niet ziet. Daarvoor hoef je niet eens heel ver te gaan, maar het is wel leuk. Voor @rubenpriest, onze Azië-specialist op de redactie, is China een favoriete bestemming. Als hij even in China geweest is, heeft hij weer ettelijke GB’s aan fotomateriaal wat hij op Autoblog Spots kan uploaden.
Een van de leuke dingen die je in China hebt, zijn de lange versies van normale premium sedans. Als je hier in Europa meer ruimte wil dan een Audi A4, moet je een Audi A6 kopen. Maar in China heb je een Audi A4L. Bij Jaguar, Mercedes en BMW is dat anders. Zo hadden we een tijdje een de BMW i5L, de lange elektrische 5 Serie.
BMW 530Li
Daar komt nu deze BMW 530Li bij! Het bijzondere is, hij is nu niet alleen voor China bestemd! Sterker nog, hij wordt niet alleen in China gebouwd. De 530li is 5,165 meter lang en 2,156 meter breed. De wielbasis is 3,105 meter, wat echt enorm groot is voor een E-segment sedan.
Heel erg veel keuzes om te configureren heb je niet, want de 530Li is altijd een M Sport-uitvoering en je kunt niet kiezen voor een non-M Sport. Collega @machielvdd gaat niet zo blij worden van het kleurenpalet. Je kunt namelijk kiezen uit Mineral White (wit), M Carbon Black (zwart), Sparkling Copper Grey (grijs) of Phytonic Blue (Blauw).
Dan het interieur, daar wordt die andere collega (@jaapiyo) niet blij van. Er is namelijk keuze uit twee soorten ‘Veganza’-leather. Ai. Qua uitrusting is de BMW 530Li lekker compleet, want vier zone climate control is standaard, net als een Bowers & Wilkins-stereo, panoramadak en de ‘CraftedClarity’ glas-applicatie. Dat is geen verwijzing naar de Duitse autofabrikant, maar enkele knoppen zijn dan fraai in glas afgewerkt.
250 km/u!
Qua aandrijflijn is het niet heel erg bijzonder, maar wel afdoende. Onder de kap vinden we de B48B20, in dit geval met 258 pk en 400 Nm, die via een achttraps automaat alle krachten naar de achterwielen overbrengt. Van 0-100 km/u sprinten is in 6,5 seconden achter de rug, de topsnelheid is een begrensde 250 km/u.
Het is nu voor het eerst dat een lange 5 Serie buiten China geleverd en gebouwd wordt. De fabriek staat Chennai, India, daar waar de BMW 6 Serie GT tot op heden nog gebouwd wordt. De BMW 530Li is voorlopig alleen bedoeld voor de thuismarkt.
Hopelijk komt ziet BMW het licht en gaan ze deze variant ook importeren naar Europa. Het zou de ideale auto zijn voor de Nederlandse markt voor Manager-papa’s met hele grote kinderen.
Meer lezen? Dit zijn 13 karige auto’s met een karige motor op een rij!
alloallo zegt
Een beter alternatief voor de hondslelijke 7 serie.
Ik snap de keuze voor India. De doelgroep in India heeft een privé chauffeur.
Johanneke zegt
Brachten ze dit maar naar Europa:
https://m.youtube.com/watch?v=BeH5clmuBpk
24k voor een volledig elektrische 3 serie. Wat.
William zegt
G60 BMW 5 serie is 1,90 meter breed, en niet 2,15 meter.
https://www.bmw.nl/nl/modellen/5-serie/sedan/technische-gegevens.html/bmw-520i-sedan.bmw
kareljansen zegt
Stel nou, dat je voor de hoofdprijs van 1 miljoen 1x mocht raden waar dit verschil vandaan komt. Wat zou je dan als antwoord geven?
Johanneke zegt
Uitzwenkend ego? grapje eh.
tortuga zegt
West Europa heeft gemiddeld de grootste mensen. Zeker in NL. Waarom ze het niet doen is vermoedelijk om onze wegen infrastructuur en niet met eigen 7 serie te concureren.
mashell zegt
West Europa heeft ook de rijkste mensen want het gaat natuurlijk gewoon om het geld. Als je kinderen niet in een 5 serie passen dan koop je maar een X7.
utregcity zegt
En na de Li komt er zeker ook nog een Xi?
Dutchdriftking zegt
Bij de 3 serie vind ik het altijd erg lelijk, deze 5 kan het wel hebben. Hij is dan ook op alle fronten groter dan een e38, dus dan past het wel weer. Een verlengde touring voor Europa, kan dat ook?
dtwo zegt
Toch bijzonder dat een personenauto van meer dan 5 meter lang nog verder opgerekt moet worden om te zorgen dat je ook fatsoenlijk achterin kunt zitten.
debeier100 zegt
Mooi dan kunnen onze ministers de 7 serie inruilen