Nog een keer de 5-serie, want die is er niet alleen volledig elektrisch, als benzine, maar ook als PHEV in de vorm van deze BMW 530e.
Een klein beetje elektrisch en een klein beetje benzine blijft in Nederland nog steeds interessant. Er is geen voordeel meer qua bijtelling, maar de belasting op aanschaf is wel een stuk lager. Vandaar dat het nog interessant om de BMW 530e plug-in hybride aan jullie voor te stellen in deze test.
Benzine, diesel, PHEV en EV op één platform
BMW heeft de strategische keuze gemaakt om bij veel modellen voor flexibiliteit te gaan. In de BMW-fabriek in Dingolfing rollen dus elektrische 5-series (i5), 5-series mild hybride benzine, plug-in hybrides en zelfs diesels van de band. In Nederland lijkt de elektrische i5 nu de verkooptopper, maar dat is veel landen volledig anders. In Duitsland en zuidelijk Europa is de liefde voor de diesel weer volop terug.
De 530e haalt meer dan 100 km elektrisch
In theorie natuurlijk, de WLTP-testcyclus is meer reëel dan de oude NEDC test, maar het praktijkverbruik is nog steeds andere koek. Toch krijgen moderne PHEV’s een zeer bruikbare elektrische range. Ooit reed ik een eerste generatie 530e om het concept van E-Drive zones (in Rotterdam) uit te proberen. In de winter prees ik me gelukkig als ik elektrische 25 km kon overbruggen.
Het accupakket van de G30 BMW 530e is echter stuk groter, forser zelfs dan de eerste generatie BMW i3. Bruto is er 22,1 kWh beschikbaar, waar netto 18,7 kWh van overblijft. Met 19” wielen moet de 530e daarmee 103 km ver kunnen komen.
In de volledig elektrische modus is de BMW 530e uit deze test ook zeker vlot genoeg. De elektromotor is geïntegreerd in 8-traps bak en levert totaal 184 pk/ 250 Nm.
Onder de motorkap vind je verder de bekende 2,0-liter viercilinder-in-lijn die ook nog 190pk/ 310 Nm levert. Het systeemvermogen is een gezonde 299pk en 450 Nm. De sprint naar de 100 duurt dan ook maar 6.3s. De topsnelheid is begrensd op 230 km/u, wat vooral te maken heeft met de bescheiden output van de verbrandingsmotor.
Belangrijker is dat het samenspel tussen beide aandrijflijnen over het algemeen soepel verloopt.
Hoe rijdt de 530e
Het mag geen verrassing zijn dat ook de 530e heerlijk comfortabel is. Net als in de BMW i5 weet de 530e een mooie balans tussen comfort en sportiviteit te vinden. Alle ingrediënten zijn op orde met onder meer spoorbreedtes die zijn toegenomen en gewichtsverdeling bijna perfect 50/50 is.
Het veercomfort is echt goed en de viercilinder laat zich ook onder belasting nauwelijks horen. De elektrische i5 is gevoelsmatig maar marginaal stiller.
Zijn er nog minpunten
De laadmogelijkheden zijn niet fantastisch. Voor een nachtje thuis is de laadsnelheid 7,4 kW, maar even aftoppen onderweg is eigenlijk zinloos. Daarvoor moet je toch gauw drie uur aan de laadpaal hangen. BMW biedt ook géén snellaad mogelijkheid, waarmee je wel met een half uurtje weer elektrisch verder zou kunnen. Op lange reizen doe je dat uiteraard niet, maar er zijn inmiddels wel veel super- en bouwmarkten met DC snelladers.
Ten opzichte van de vorige generatie 5-serie (G30/ G31), doet de G60 zoals deze generatie heet een stapje terug. Dashboard, deurpanelen en sommige andere details zijn minder fraai. Heel storend is het niet, maar opvallend is het wel. Blijkbaar was er budget nodig voor het ontwikkelen van de volledige elektrische i5.
Conclusie BMW 530e test
De meerprijs ten opzichte van de 520i is slechts 5 mille, waarvoor je 90 pk extra krijgt, geen slechte deal. De vanafprijs van de BMW 530e is 70.272 euro. Mocht je thuis kunnen laden en wellicht ook nog zonnepanelen hebben, dan biedt de 530e je ook de mogelijkheid de kilometers om het huis relatief goedkoop af te leggen.
Qua bagageruimte (520 liter), benzinetank (60 liter) en trekgewicht (1.800 kg) doet de 530e ook niet echt concessies. Alleen de MRB valt straks (waarschijnlijk) iets hoger uit, maar daarvoor rijd je dan in een lekkerdere auto. Ten opzichte van de volledig elektrische i5 eDrive40 lever je wat snelheid in, maar krijg je er flexibiliteit voor terug.
Een uitgebreide test met de BMW i5 eDrive40, i5 M60 limousine hebben we natuurlijk ook. Inmiddels konden we ook een rondje doen met de BMW i5 Touring en de instapper BMW 520i. In die tests behandelen we (ook) veel meer van de nieuwigheden in de BMW 5-serie/i5. Vergeet daarnaast niet de BMW i5 Touring duurtester op de redactie. De nieuwe BMW M5 is inmiddels ook voorgesteld, er is niet aan de 5-serie te ontkomen op Autoblog.
Dutchdriftking zegt
Het design gaat ook langzaam wennen. Nog even en we willen toch weer een 540d.
haroldv zegt
Ff wachten op de 550e! Heb 6 jaar G30 540i gereden, dit model werd ik niet meer enthousiast van. Zeker de touring niet. Het is niet anders.
Rudy zegt
550e is er al lang, heb er in maart al mee gereden maar hij krijgt weinig aandacht in de pers. Qua aandrijflijn en rijgedrag echt een bijzonder prettig auto en sneller dan noodzakelijk. Er zou best ruimte kunnen zijn voor een 540e leveren met een 250pk brandstofmotor op deze hybride aandrijflijn. Als de accu leeg is kun je het gebrek aan vermogen wel goed merken is mijn ervaring (in een X1).
Stap naar de 550 is veel kleiner dan eerder aangezien er zo goed als geen bpm op zit. 550e als touring is nog niet leverbaar zover mijn kennis gaat, kijk daar stiekem wel naar.
potenza zegt
En wat is dan nu de keuze? I5 of 530e?
Trojan zegt
Het antwoord miste ik ook. Ik hou het op;
– i5: Als je thuis kan laden en vooral in NL rondrijdt
– 530d/530i: Voor de echte internationale kilometervreters en/of als je niet thuis kan laden
– 530e: Gewoon niet doen, hybrides zijn het slechtste van beide werelden. Je moet ze elke dag opladen en alsnog heb je het onderhoud van je benzinemotor erbij. Zodra je kleine accuutje leeg is rij je in een te zware benzineauto. Neem dan gewoon een i5 als je efficiency zoekt.
haroldv zegt
Hybride is goedkoop door lagere BPM en je kan op meer plekken parkeren 😉
marcus zegt
Ik kan met mijn X5 45e naar mijn werk en terug rijden. ’s Nachts opladen voor een appel en een ei aan de nachtstroom, en de volgende ochtend weer op electrisch. Ga de komende paar maand een X5 50e kopen en dan heb ik nog iets meer range en een 2x zo sterke electrische motor. Werkt perfect.
En op langere reizen heb ik die heerlijke BMW zes in lijn die lekker doortrekt. Kost wel iets meer dan de Diesel die ik had, maar loopt wel heerlijk.
Ik vind ze geniaal, die plugin hybrides. En ze worden alleen maar beter. Kijk naar de Volkswagen groep, die doen gewoon meer dan 100km range in de nieuwe Passat station; 270pk totaal geloof ik.
Het zijn al lang geen Outlanders meer…
ookopautoblog zegt
Bedankt, Trojan! En met een hybride mag je ook nog eens flink afrekenen bij de onderhoudsbeurten, omdat je die brandstofmotor meetorst, welke gewoon zijn reguliere onderhoudsinterval heeft. Plus, is het accuutje leeg, dan rijd je met een auto met zwaar overgewicht. Dat gevoel heb je nooit met een EV, los van het feit dat je die vergelijking niet hoeft te maken.
PunicaOase zegt
Klinkt als een veelzijdige auto. Wel vrees ik voor het onderhoud na een jaartje of 5/6 bij zo’n complexe auto..
rogerzz zegt
Nee zo ongelofelijk complex is het juist helemaal niet. Als je er een beetje in verdiept; een accu in de kofferbak, en een elektromotor in de versnellingsbak die relatief klein is en krachtig, kracht geeft en uiteraard regenereert. En een heel klein beetje software. Het is juist vrij simpel. De software is vrij slim en spaart de accu als het koud is, en als de motor koud is duwt juist de elektrische motor wat harder om je benzinemotor weer te ontlasten.
En dan de eeuwenoude ‘ja maar de accu slijt’ – klopt, met veel cycles zal de battery-health snel van 100% afzakken naar 90% en met veel intensief gebruik vanzelf naar 80% glijden en daar ongetwijfeld lang blijven hangen zoals inmiddels bekend is bij PHEV/EV’s. Gelukkig is de software wederom vrij slim en gaat de motor aan bij 20% (of 10% in het display) zodat je hem nooit leeg kunt rijden, het verschil tussen bruto en netto capaciteit verhaal, waardoor de accu ook gespaard wordt. Gelukkig is de software slimmer dan de gemiddelde gebruiker..
Marco Pachen zegt
Ik verwacht dat deze 5 serie, en dan met name de touring, zich heel goed leent voor een Alpina badge! Ben erg benieuwd hoe dat er gaat uitzien.
mashell zegt
Hoezo ben je daar benieuwd naar?.Dat is toch net zo voorspelbaar als het kapsel van prinses Beatrix?
cdlop01 zegt
Met name de harde plastics in het interieur, lagere delen van interieur vind ik persoonlijk zeer storend bij deze nieuwe 5. De auto straalt in zijn geheel veel minder ‘kwaliteit’ uit dan het vorige model, ik vind dit als groot BMW liefhebber (heb er verschillende gehad) nu echt toch wel een fors minpunt worden bij BMW. leasekudde vind het allemaal prima maar ik niet als ‘koper’.