Een BMW 520i met een piepkleine 1.6 motor, het kan tegenwoordig gewoon.
We hadden eigenlijk gehoopt dat het hele downsizing-gebeuren achter ons zou liggen. Het begon een jaartje of 15 geleden dat fabrikanten kleine motoren voorzagen van een turbootje om zo een laag verbruik te kunnen koppelen aan adequate prestaties. Daarvoor waren zuinige auto’s heel erg langzaam en snelle auto’s erg dorstig.
Het probleem was dat de NEDC leidend was en dus veel automakers allerlei truukjes hadden om die cyclus zo zuinig mogelijk te doen. Bij Volkswagen hadden ze wellicht iets te slimme whizzkids aangenomen. Het leidde tot een periode waarin het normaal was dat een Jaguar XJ LWB met 2.0 viercilinder geleverd kon worden en dat BMW een 418i Gran Coupé leverde.
BMW 520i met piepkleine motor
Tegenwoordig hebben we de WLTP en zijn fabrikanten er gelukkig achter gekomen dat een normale motor een beetje terugtunen het beste effect geeft. Daarom is het het goed om te weten dat de BMW 520i nu gewoon een 2.0 viercilinder heeft. Ja, er is een turbo aanwezig, maar deze blaast heel subtiel mee.
Maar als je in Turkije woont, is dat anders. BMW heeft namelijk de 520i gelanceerd voor die markt en die heeft geen dikke 2.0-motor. Nee, de BMW 520i heeft daar een piepkleine 1.6-motor! Deze levert een vermogen van 190 pk en koppel van 310 Nm. De automaat is gewoon dezelfde achttraps unit van ZF en zorgt voor een prima acceleratie. Van 0-100 km/u sprinten is in 7,9 seconden gedaan.
De Nederlandse 520i is sneller
Ter vergelijking, ‘onze’ 520i met de B48B20 levert maximaal 208 pk aan vermogen en 330 Nm aan koppel. De Nederlandse 520i is sneller: 7,5 seconden naar de 100 km/u.
Uiteraard is er een duidelijke reden waarom BMW dit doet: belastingen. Onder de 1.600 cc scheelt het kennelijk dermate veel, dat het zin voor BMW heeft om er een piepkleine 1.6 liter in te hangen.
Het is overigens niet de eerste keer. Ook de 520i van de F10- en G30-generatie hadden in Turkije een 1.6 liter-motor. Het is voor zover wij weten de enige sedan met een lengte van meer dan 5 meter die zo’n klein blokje heeft.
Check hieronder wat @wouter vindt van de nieuwste BMW 520i:
Meer lezen? Dit zijn 13 auto’s met een karige motor op een rij!
pechweg zegt
Ik kan het mis hebben hoor (en niet ironisch bedoeld), maar rijden ze daar bijna niet allemaal liever diesel?
willeme zegt
@pechweg: Grappig dat je het zegt. Toen we op de Turkse BMW-configurator de 520i wilden samenstellen, kregen we automatisch de 520d :-D
basman147 zegt
Wat betreft kleine motoren in E-segmenters , werden de E-klasse en de CLS in China niet met een 1.5 liter geleverd? CLS260?
gregorius zegt
SWS wordt de E200 wel al 2 generaties als 1.6 geleverd in verschillende landen. Schoonpa had er 1 in Singapore. Met belastingen en al over 200k; gelukkig betaald door z’n werk.
Het appartement wat ze daar echter hadden; dat was pas echt indrukwekkend.
Nu, zo’n 14 jaar later, al enige tijd terug in Zwitserland, mag hij niet meer rijden van de dokter. Afdeling Karosserie van de lokale BMW schijnt 3 mensen hebben moeten ontslaan door te weinig werk.
barchettadriver zegt
Is dat nou echt zo’n ramp? Met 190 pk en 8 seconde naar de 100 ben je bepaald geen stakker. Da’s nog steeds sneller dan 90% van het wagenpark. Zelf mijn barchetta met 130 pk en 8,5 sec. naar de 100 voelt op geen enkel moment traag of onderbemeten.
gilettelubbers zegt
Denk dat dit wel meevalt hoor. Zit m voornamelijk in de tussenacceleraties waar je met dit soort kleinere blokjes en niet veel nm wel wat power mist. Dit heb ik bijvoorbeeld ook met m’n 1.5 TSI. Kan me voorstellen dat dit wel wat met het comfort doet, iets wat je wel wenst en mag verwachten in een 5er
ouwedibbes83 zegt
Precies, de vergelijking van een moderne, premium 5-serie, gepositioneerd boven de 1, 2, 3 en 4-serie met een handzame, betaalbare cabrio uit de 90s loopt een beetje spaak in mijn ogen
mashell zegt
Maar deze 1.6 heeft dankzij de turbo nog 310 Nm, dat is niet weinig. Mazda stuurt anno 2024 nog een CX5 Sykactive met atmosferische motor met 194pk en 263Nm de weg op en senioren kopen dat zelfs om de caravan mee te slepen!
Ik denk dat het voor degene die deze 520 modellen achter elkaar een blokje om rijdt niet veel meer dan 50/50 kans heeft om te zeggen welke 520 welke motor heeft.
alcantara zegt
Komt omdat je niks gewend bent. Rij eens een maandje in een M140i oid en stap dan weer in je Barchetta…
sportevo zegt
Dat is maar net hoe je erin staat. Mijn dagelijkse auto is een Alpina met 410pk. Die is snel maar als ik een keer met mijn Z1 of e30 M3 rij dan heb ik daar ook nog steeds heel veel plezier in. Het zijn compleet andere auto’s uit een andere periode, die moet je niet vergelijken met een moderne auto.
slickrick zegt
Grappig hoe iedereen kijkt naar alleen cijfers , zulke motoren hebben gewoon weinig souplesse , ja het haalt de specs maar z’n grasmaaier motor aftrappen om daar te komen is gewoon niet premium. Je wilt effortless rijden met een dergelijke auto
Redrum zegt
Ach, als het vroeger in de formule 1 kon…
driver79 zegt
Prima torretje toch? Helemaal met die zf a/t en de isolatie doet de rest om er een comfortabele auto van te maken. Het design overtuigt mij alleen niet als sedan
neymar zegt
Wat een prachtige sedan de nieuwe 5 Serie!
Reimon zegt
Laten we de Volvo S80 D2 niet vergeten… Een ratelende 1.6 met 115 briesende dieselpony’s onder de kap van een statige sedan. Manmanman… (okay, net geen 5 meter..)
Allison Burgers zegt
Als DrivE zelfs 109 pk in het begin. Moest ik ook meteen aan denken.
KEV9 zegt
In Italië leverde zelfs Ferrari een 2L motor voor de lokale markt vanwege de belasting
moveyourmind zegt
Op zo’n klein motorblok zullen ze in Turkije echt niet zitten te wachten.
Die hebben liever een grote tüüter die keihard toetert dan een klein torrertje dat keihard ploetert.
weetikveel zegt
Vrees dat ze er wel op zitten te wachten, heb wel eens gelezen dat de belasting op dikke autos extreem is
pitapita zegt
Tsja, belastingregels. Ik kan me nog goed herinneren dat we een speciale “Oort” 518i versie van de e28 hadden. Speciaal voor Nederland. En inderdaad 2 liter Ferrari’s in Italië. Om over de Kei cars in Japan nog maar te zwijgen…
Ik zou er wel een artikel over kunnen schrijven (met of zonder clickbait, haiyaa)…
jaapiyo zegt
Doe dat maar eens dan. Mss heeft @michaelras er wel een paar autoblog petjes voor over.
hondafiel zegt
Lijkt mij idd interessant, wat ik begreep is de 1.0turbo van de vorige generatie Civic afgeleid van een Keicar blok.
sportevo zegt
Was er ook niet een verhaal dat er ooit een 718i voor de Nederlandse regering is gebouwd omdat men wel met een 7 serie wilde rijden maar die niet te duur mocht worden?
Allison Burgers zegt
Was vast Porsche. :)
spidermann zegt
Was meen ik een 725 toen de 728 de kleinste was in het assortiment.
avdb55 zegt
Dat klopt. Was de 725.
Stond wel in de RAI catalogus, maar als je in de folders keek of bij de dealer vroeg kreeg je alleen vraagtekens.
Werd overigens vooral gebouwd voor Duitse ambtenaren die vanwege de hiërarchie geen 728 mochten.
In Nederland had het vooral met de prijs te maken.
vaakbenjetebang zegt
@pitapita: Inderdaad, de ‘Oort’ 518i, de 208 Ferrari’s, maar zo zijn er nog veel meer. De Lamborghini Urraco was er ook met een tweeliter voor de thuismarkt. De Alfa 164 die er zelfs eventjes met een Lampredi-turbomotor is geweest (net minder dan 2000cc) omdat in Italië de BTW boven 2 liter slagvolume verdubbelde, met daar achteraan de 2.0 V6 TB-versies van de 164, 166 en 916 bijvoorbeeld. En daarvoor had je zelfs een Alfa 90 met 2.0 V6 (CEM), terwijl er ook gewoon een Alfa 90 met tweeliter viercilinder was. Trok geen frikandel uit de mayonaise, maar liep natuurlijk wel mooi. Vrijwel alle Maserati Biturbo’s voor de thuismarkt waren tweeliters, terwijl de exportmodellen 2.5 of 2.8 liter motoren hadden. Het is ook geen toeval dat Lancia allerlei geblazen tweeliters heeft gebouwd (Volumex! en natuurlijk later turbo’s). En wat te denken van de BMW 320is, de ’tax break M3′ voor Italië? En in wezen zijn alle net-geen-vierliter V8-en ook een knieval voor belastingregels in China (al weet ik niet of die nu nog gelden). Kun je inderdaad prima een artikel uit slepen.
mashell zegt
De uitdrukking “trok geen frikandel uit de mayonaise” mag blijven!
camber24 zegt
Mercedes lepelde in de vorige E klasse toch ook een 1.6L?
jurgen80 zegt
Ik heb ook een bmw 1.6 zes in lijn en die rijdt fantastisch (maar die heeft ook twee wielen minder😂)
weetikveel zegt
Van de vorige E klasse werd elders op de wereld zelfs een E180 geleverd, met een 1.5 motor…
pietertje123 zegt
Het blok is fysiek toch niet veel anders? Paar onderdelen vervangen en je bent weer bij.
RobTWo zegt
Downgrading bij de auto’s ondertussen is BMW bij de motorfietsen bezig met een 2 liter boxer in een R20.
Lars zegt
Kan nooit comfortabel rijden. Het is ook niet voor niks dat BMW met de 7 hybride maar 1 generatie met 4 cylinder heeft gereden en daarna weer met 6 cylinder. Je kunt beter naar de i5 kijken dan zo’n klein blok in de 5 serie
verdebosco zegt
De i8 had in 2013 zo’n 350 pk uit een 1.5 3-cilinder PHEV. Had natuurlijk allang in deze 5-serie kunnen zitten. Met veel meer pk’s.
cossiekiller zegt
Koppel is luxe in dit soort auto’s… En dat mis je toch wel hier