Kijk, een fünfer met 400 Pferden zonder opmsuk.
Vorige week behandelde onze razende reporter @CasperH de BMW 5 Serie van de F10-generatie in dit artikel. De strak gelijnde Duitse zakenlimousine kan rekenen op een grote schare fans. Volgens sommigen is de auto pas ‘af’ met het M-Sportpakket. Je weet wel, zo’n pakket met dikke bumpers, grotere wielen, sportstoelen en overal ///M-badges. Ook als is het een BMW 518d.
Sleeper
De BMW 5 Serie direct een ‘sleeper’ noemen, is natuurlijk enigszins discutabel. Een échte sleeper is een oude Opel Corsa waar iemand een tot 600 pk getunede Calibra turbo in gemonteerd heeft. Dat kun je pas echt een sleeper noemen, naast levensgevaarlijk overigens.
Dikke motor
Een BMW 5 Serie van deze generatie heeft minimaal 150 pk, dus langzaam zijn ze eigenlijk niet echt: zelfs de 518d haalt 200 km/u. Toch weet deze BMW te verrassen. Tegenwoordig zijn sportpakketten heel erg populair. Vroeger had je voor de kenner ook nog een uitvoering met de dikke motor, maar dan zonder de uiterlijk opsmuk. Nu is het dat niet meer het geval. Kijk naar de BMW 5 Serie, het model boven de 540i is de M550 en die heeft altijd met M-opsmuk. En als je een benzine wil, kun je een stationwagon vergeten: alleen de sedan is er als M550i met V8.
Platte uitlaten
Dat is bij deze BMW 5 Serie sleeper niet het geval. Het betreft namelijk een BMW 550i Touring zónder M-pakket. De echte kenner kan de 550i overigens nog wel herkennen: de 550i heeft namelijk altijd de platte uitlaten. De M550d (met 381 pk sterke tri-turbodiesel) heeft deze overigens ook.
Reguliere 520 looks
Het leuke van deze occasion is dat de auto er verder gewoon uitziet als een reguliere 520d met een paar opties. In principe lijkt alles erop te zitten wat je nodig hebt, alhoewel er bij BMW dermate veel mogelijk is qua opties, dat iedereen er altijd wel een paar overslaat. Zo heeft deze 550i Touring geen panoramadak, night vision of stoelmassage. Maar ja: heb je dat soort dingen echt nodig in je leven?
4.4 liter biturbo
Je moet namelijk een V8 nodig hebben in je leven. De 4.4 liter biturbo achtcilinder is niet bijzonder uitgesproken qua karakter, maar wel heel erg effectief. Het blok levert maximaal 408 pk (precies 300 kW) en 600 Nm. Daarmee knalt de 1875 kilogram zware 550i Touring in 5 seconden naar de 100 km/u en haalt de auto een begrensde top van 250 km/u. Uitstekende prestaties met een garantie dat je de lokale pomphouder en bandenboer tot je intieme vriendenkring kunt rekenen. Niet alleen zijn de prestaties meer dan adequaat, het onopvallende uiterlijk van deze BMW 5 Serie sleeper is geeft een extra dimensie.
Meer
Mocht je meer wensen, dankzij de turbotechniek die BMW tegenwoordig omhelst, kun je daar wat meer uit halen. Voor de transmissie is het geen probleem, de 8HP700 van ZF kan, zoals de naam verklapt, sowieso 700 Nm aan. Wel is het handig om eerst even de motor te checken, want als er wat mis is met de N63B44O0 V8, is het bijna altijd zeer prijzig om te vervangen c.q. repareren. Sowieso is het handig om het aankoopadvies aandachtig te lezen en te bekijken. Dan rest nu de vraag: wat kost deze snelle stationwagon? Het antwoord is 26.995 euro. Niet spotgoedkoop, maar je hebt wel iets bijzonders, zonder dat je het van de daken schreeuwt met je BMW 5 Serie sleeper.
Jochempie zegt
Ik zou nog wel de uitlaat en de achterbumper aan laten passen voor zo’n klein dubbel pijpje (en de andere kant omlaag gebogen, onzichtbaar). En misschien een inch kleinere wielen. En misschien nog wat minder chroom.
neeszz zegt
Lijkt mij pure afbreuk, is toch mooi synchroon nu?
Neem aan dat je nog wel in een mooie auto wilt rijden…
Jochempie zegt
Niet altijd, soms heb je zin om te laten zien wat je allemaal bereikt hebt, soms wil je gewoon opgaan in de massa met een 520d lookalike.
Loek zegt
@Jochempie: ik denk dat je voor het overgrote deel van de mensen die je ziet of ‘sowieso veel bereikt hebt want BMW’ of ‘reguliere 5 Serie’. Alleen voor het kleinste deel, de kenner, kan je hem nog sleeperiger maken.
elemento zegt
@Jochempie: ik heb 550d. Super fijne auto. Bij 80.000km gekocht en nu 250000 km teller in 2 jaar tijd. Ik heb ook alle logo etc weggehaald. Uitlaten zo gelaten. Ik vind dat juist leuker
114i210pk zegt
@elemento: ik heb 114i. Super fijne auto. Bij 25.000km gekocht en nu 54000 km teller in 2 jaar tijd. Ik heb ook alle logo etc weggehaald. Uitlaat zo gelaten. Ik vind dat juist leuker. Je weet selluf…
none zegt
Ja dat uitlaten gedoe snap ik sowieso niet meer. En een of andere civic heeft er al vier. Het liefste geen uitlaten, zoals ze dat vroeger hadden met de 7 serie.
none zegt
Met een 5 serie laten zien wat je bereikt hebt? Als je uberhaupt met geld uitgeven moet uitdrukken wat je hebt bereikt, zit je in ieder geval in een categorie die weinig waardering afdwingt.
Ontwikkel iets als die blockchain technologie, dan heb je pas wat bereikt. Elke Jan Modaal kan geld uitgeven.
towi1989 zegt
Ik denk dat kleinere velgen niet gaan passen met die remmen.
Jochempie zegt
Denk het wel, het is geen M5. Volgens de Autoweek Carbase staat de 550i standaard op 18 inch. Dit is 19.
gappy zegt
Ik heb laatst een alfa 156 sw ltd gekocht voor 350euro. Rijdt perfect.
Dan houd ik 26k over om een maseratie spider te kopen… :)
87sandyd zegt
@gappy: Nee, je houdt 26k over om je 350 euro kostende 156sw rijdende te houden
markos78 zegt
@gappy: Das geen geld en een Maser erbij is altijd een goed plan!
watchhok zegt
Toch nog wel een droom om een station met V8 te hebben…
none zegt
Niet een coupe met een v12?
viezefreddyw zegt
Waanzinnig mooie auto met de juiste kleurencombinatie. Echt een sleeper inderdaad. Toen 5-series nog mooi waren.
galant zegt
Absoluut. Dit model staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. En dan helemaal met zo’n mooi opgeruimd kenteken :-D (Dat vindt mijn OCD heerlijk).
Shenkie zegt
@galant: en goed te onthouden:
Prins Pils-666-Turbo
Patek Philippe-666-Turbo
dedude zegt
@Shenkie: Shenkie in de koelkast, kenk je bent een fool gast! Oubliee quelquee chose faffie faffie oeh ah. Verdammtlich! hele dag in m’n hoofd nu.
On-topic; Heerlijke fünfer, interieur ook erg lekker. Jammer alleen dat ‘ie nog niet update naar breedbeeld heeft. Natuurlijk ook schitterend kenteken, 666 number of the beast. Had deze motor niet alleen heel veel gedoe met de koelvloeistofleidingen? Dat het hele blok eruit moest voor reparatie?
Shenkie zegt
@dedude: hahah graag gedaan, ekte ekte DJVT-classic.
dedude zegt
Hehe vooral die clip. legendarisch.
reactief zegt
Lekker uitgevoerd. Zo ingetogen ziet zelfs de meest simpele instapper van BMW er niet meer uit.
aikon1694 zegt
Top dit! Ik heb zelf type aanduiding 520d achterop mijn 535d gezet. Daar raakte zelfs de BMW dealer van in de war. Quote “oh u heeft een extra uitlaat op uw 520d gezet, mooi.”
Daarnaast is denk ik een Audi RS4 eigenaar naar de garage gegaan om zijn motor opnieuw af testellen…
dedude zegt
@Aikon1694: Die tussenacceleratie van dat blok is echt machtig ja. Golven van dieselkoppel
aikon1694 zegt
Ja, en de mijne is nog gechipped ook. Echter hij voelt niet supersnel aan. Ik weet niet wat dat is. Mijn vorige auto (E46 M3) voelde veel sneller. Maar in werkelijkheid is de 535 sneller (120-220). Eigenlijk is de 535 gewoon 400 kilo te zwaar. Is een touring met xDrive.
Wel kwam ik de nieuwe 330i tegen op wintersport (naast de genoemde RS4) en die kon aardig meekomen. Gewoon door lichter te zijn denk ik .. En 1 persoon ipv 5 incl bagage ..
elemento zegt
@aikon1694: 550d van mij met chip doet rond 4.4 a 4.5 sec naar 100. Maar omdat het 2000kg is voel je dus niet
tiimoo zegt
@aikon1694: Hahah prachtig man. Ben ooit ook eens zo’n AMG C63 station tegengekomen met de business line (zonder AMG logo’s, uitlaten verborgen etc.). Pas toen ik de wielen en vooral de rempartij zag zitten besefte ik dat het gewoon een echt AMG was ipv een C180. Altijd mooi dat!
none zegt
Hahahaha
Benny_Weisz zegt
@aikon1694:
Op de kofferdeksel van mijn getunde E93 330d (heeft nu 265pk’s en 600 Nm) staat sinds de upgrade “316d”.
Ik moet wel zeggen, het is de fijnste 3-cylinder ? die ik ooit heb gereden…..
haroldv zegt
De 540i standaard 345pk, tunen naar 400 pk voor een paar euro, dan heb je ook 400pk, zonder opsmuk. Niet echt bijzonder dus.
willeme zegt
@haroldv: dan heeft de nieuwe 540i getuned minder vermogen en vooral minder koppel dan oude 550i standaard al had. De 4.4 kan eenvoudig naar 470 pk en 700 Nm getild worden (beetje afhankelijk per tuner) ;-).
haroldv zegt
ja eens, dat bedoelde ik ook niet met mijn punt. Of het bijzonder was, een 5 met 400 pk, ik denk dat er wel meer zo rijden en die er net zo uit zien.
888natan zegt
@haroldv: De G10 generatie bedoel je dan? Die heeft een 6 in lijn en geen V8.
888natan zegt
@888natan: g30*
towi1989 zegt
En tóch zou ik liever een 6 in lijn willen.
ttr6 zegt
Oeff….in 7 jaar tijd zo’n € 100 K afschrijving? OK, hij is geimporteerd dus zal wat minder zijn maar toch.Leuk voor de nieuwe eigenaar, overigens.
pcooperworks zegt
@ttr6: toch haak ik meteen af doordat het een import betreft, alhoewel verder een fraaie auto
gregorius zegt
Dit soort dingen verliezen eigenlijk gewoon elke 3 jaar de helft in ‘waarde’. Tenzij je er een vindt die max 10-15k km per jaar rijdt… maar als je dan de afschrijving over je kms verdeeld is ook takke duur om er 1 te hebben.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
jometdebanjo zegt
Toevoeging: 550i heeft chrome uitlaat,de 550d zwarte. Zwak punt van de 550i is de motor met de bekende N63 motor. Witte rook = staan laten! Zit ook in de 5 GT, 650, 750, X5 5.0. En de M550d is het ook opletten op de ketting (boven en onder) van de N57 motor maar dat geldt ook voor andere BMW’s
jometdebanjo zegt
@jometdebanjo: oops deel staat al in
de tekst
motorhead zegt
@jometdebanjo: Chrome of zwart, dat is pre-facelift of lci. Als je dr in kijkt zie je wel verschil. Bij de 550i komen er per kant twee ronde buizen in uit. Bij de diesel is het gewoon het uiteinde van de schoorsteen.
mpgc zegt
Leuke auto voor een AT
vondick zegt
@mpgc: begrijp niet waarom dit een leuke auto is voor een Acceptence Test
kareljansen zegt
@mpgc: Hij hééft toch een een automatische transmissie?
frank2b zegt
…… maar vind ik ‘m ook mooi?
mwah …..
scrmeagle zegt
Ben uitermate tevreden met mijn B5 Biturbo Touring
saxoke zegt
In het aankoopadvies is niet gesproken over de V8. Als ik me niet vergis, en mn bronnen kloppen, is dit de motor die je echt niet om de kwaliteit koopt…
roelth zegt
Mooie tijdloze auto. Maar zet de jerrycans olie maar vast klaar. Want deze 4.4 lust een flinke slok.