BMW heeft de primeur en mag de nieuwe 5-serie autonoom 130 km/u gaan laten rijden op de Duitse autobahn.
Nu kun je 130 km/u niet echt als knallen omschrijven, maar toch. De auto doet het toch helemaal zelf!
BMW heeft van de KBA (Duitse broertje van onze RDW) toestemming gegeven om de Highway Assistent van de nieuwe BMW 5-serie te gebruiken op de Duitse snelweg. De Highway Assistent maakt het mogelijk om het stuur los te laten tot een snelheid van 130 kilometer per uur.
De auto rijdt dan zelfstandig verder. Een boekje lezen of je laptop openklappen kan nog niet. Vooralsnog is je aandacht vereist en ingrijpen indien nodig wordt ook van je verwacht. Camera’s houden nog in de gaten of je nog wel wakker bent.
Zelf inhalen
Het is wel een soort van zelfstandig rijden. Eigenlijk is het een beetje rijden zonder je handen aan het stuur. Maar dat mag de pret niet drukken, want een aantal gave features zijn voorzien.
Wat dacht je ervan dat de BMW autonoom kan inhalen? Nou ja, je kunt de auto zelf laten inhalen zonder het stuur aan te raken. De auto ziet zelf dat er een andere rijstrook vrij is en sneller kan zijn, alles wat je hoeft te doen in in je zijspiegel kijken om te bevestigen en hop daar gaat je BMW 5-serie.
Ben jij overigen die schaarse BMW rijder die weet waar de bediening van het knipperlicht zit? Dan kun je ook gewoon richting aangeven om de inhaalactie te starten.
Hogere snelheden
De rijstrookassistent werkt overigens tot 180 kilometer per uur, maar voor alles boven de 130 werkt het systeem niet handsfree. Zou bij ons in Nederland natuurlijk sowieso geen probleem zijn.
Semiautonoom rijden met een gangetje van 130 is sinds dit jaar toegestaan op bepaalde wegen. BMW is met de nieuwe 5-serie de eerste fabrikant die hiervoor ook daadwerkelijk toestemming krijgt. Concurrent Mercedes-Benz kreeg eerder voor het Drive Pilot systeem toestemming tot een snelheid van 64 kilometer per uur.
VS en Canada
Overigens is autonoom rijden voor BMW op zich niet nieuw. In de Verenigde Staten en Canada is de zelfrijfunctie al langer beschikbaar op de BMW 7-serie, maar in Europa heeft Duitsland dus de primeur. Nu nog niet beschikbaar maar waarschijnlijk vanaf oktober dit jaar te bestellen. Volgens de Duitse website Heise gaat het systeem als optie zo’n 850 euro kosten. In Duitsland.
karhengst zegt
Vlees noch vis opties. Wel betalen, niet hoeven sturen, maar wél alert moeten blijven om in te grijpen en je niet met iets anders bezig mogen houden dan het verkeer. Dan houd ik het stuur zelf wel in de hand ook.
Meer PK’s voor hetzelfde geld, of een audioupgrade, heb ik meer rijplezier van.
pechweg zegt
Helemaal mee eens! Wat ik mij daarbij ook afvraag; hoe goed kan zo’n systeem de potentiële (enorme) snelheidsverschillen op de Autobahn inschatten..?
Autokenner zegt
Alsnog beter als wij zelf denk ik.
Maar goed zou zoiets nooit activeren. Dan liever zelf blaam en faam.
karhengst zegt
Ik ben oprecht benieuwd hoe ver sensoren in de spiegels naar achteren kunnen kijken om rekening te houden met achteropkomend verkeer.
Is het een paar autolengtes? 50m, 100m?
Hoe verder weg hoe groter de kans op een verkeerde inschatting.
frederik zegt
Ik val nu al in slaap in mijn 5-serie, hoe erg moet dat hiermee worden?
Autokenner zegt
Meer gas geven
none1234 zegt
Precies. Je moet je eigen perfecte cruise snelheid vinden, jammer genoeg licht die waarschijnlijk boven de toegestane snelheid. Maar het lijkt me toch echt veiliger als je met twee handen aan je stuur iets harder rijdt en oplet, dan dat je inslaap gesust wordt.
Yannick zegt
Zeg dat maar tegen de Nederlandse overheid. 6-baans A2 en dan 100 moeten karren (zelfs ’s nachts, als er geen hond rijdt!!). Allemaal zogenaamd voor veiligheid of om stikstof te besparen om te kunnen bouwen (maar dus niet). We kunnen in Nederland zonder probleem op de meeste plekken gemakkelijk 150 rijden, en er zijn zoveel kaarsrechte stukken waar Duitse principes ook makkelijk uit te voeren zijn.
banderas zegt
Dit kan een Tesla toch allang?
alcantara zegt
Oh ik wist niet dat de 5 serie tegenwoordig ook een neus heeft van het nieuwe 2 serie type??
Flater na flater bij BMW zeg, als ze graag failliet gaan kunnen ze er toch ook gewoon mee stoppen.
admiajfe zegt
zo dan dit is een staaltje van hoe diep de Duitse autoindustrie in de regelgeving van Duitsland geïnfiltreerd is. Merken als Mercedes, BMW en VW bepalen wat er op de Duitse straten gebeurt en niet de overheid.
Tesla heeft het al jaren maar mag niets…
mashell zegt
Hmm. Tesla kan natuurlijk ook haar auto’s aanbieden voor certificatie. Maar omdat Tesla slechts camera systemen gebruikt en geen lidar of radar kon het wel eens zijn dat de Tesla systemen niet door de test komen, omdat ze niet de actuele stand van de techniek weergeven en geen fallback gebruiken op basis van een andere techniek.
Tesla kiest er voor om eerst te zien hoe ver ze kunnen komen met camera gebaseerde systemen, dan voegen ze daar later lidar als fallback aan toe. Dat maakt het ontwikkelen een heel stuk gemakkelijker.
maotje zegt
Als dat zo zou zijn zouden ze geen evs op de markt hebben gebracht hoor. Die investering heeft kapitalen gekost om de profuctielijnen voor op te zetten.