De nieuwe BMW 5 Serie wordt binnenkort voorzien van een update. Dit keer is er ook een duurzaam model interessant voor de petrolhead.
De BMW 5 Serie van de G30-generatie loopt nu alweer een paar jaartjes mee. De auto kwam begin 2017 op de markt. Het is dus de ‘hoogste’ tijd voor een modelupdate. Normaal gesproken noemt men dat een facelift, maar BMW houdt het graag bij ‘LCI’, wat staat voor Life Cycle Impulse.
Dikke hybride
Voor de mensen die houden van een beetje duurzame techniek en fatsoenlijke prestaties, is er goed nieuws. Er kom namelijk een ‘dikke’ hybride 5 Serie aan. Natuurlijk was er al een BMW 5 Serie met plug-in hybride aandrijving. De BMW 530e combineert een viercilinder benzinemotor met een elektromotor. Deze heeft in totaal 252 pk en 420 Nm tot zijn beschikking. Niet verkeerd, maar met 1.745 kg houdt het ook niet over.
545e
Daar komt met de facelift een model boven te staan. Het zou gaan om de BMW 545e. Dat meldt het altijd vermakelijke Bimmer Today. Deze zal gebruik maken van een zes-in-lijn benzinemotor met turbo en een elektromotor. Het systeem vermogen bedraagt volgens de Duitse publicatie een gezonde 290 kW, oftewel 394 pk. Het systeemkoppel zal 600 Nm bedragen.
Bekende aandrijflijn
Nu kan het zijn dat je denkt: “kennen we die specificaties niet ergens van?” Dat klopt helemaal. Het is in principe dezelfde aandrijflijn die we kennen van de grotere BMW 745e en X5 xDrive45e (wie bedenkt die typenamen eigenlijk?). De benzinemotor levert 286 pk, de elektromotor is goed voor 113 pk. Belangrijker zijn de 265 Newtonmeters die direct paraat staan. Het moet mogelijk zijn om zo’n 60 kilometer op de elektromotor te rijden.
Lichter
Het mooie is dat deze aandrijflijn dus in een lichtere 5 Serie terecht komt. De prestaties van de BMW 5 Serie hybride zullen dan ook beter zijn dan in de 7 Serie en X5 met dezelfde motoren. Naar verluidt is het mogelijk om in minder dan zes tellen naar de 100 km/u te sprinten, terwijl de topsnelheid begrensd zal zijn op 250 km/u. Deze uitvoering is voor Nederland extra interessant. Vanwege de lagere CO2-uitstoot, zal de BPM taks veel lager uitvallen dan bij de 540i met 340 pk. Dan heb je dus bijna 400 pk voor ongeveer hetzelfde geld.
w0ut zegt
Mijn X5 xdrive45e doet de 0-100 al in 5.6s. Dan moet de 5 reeks toch zeker met de 5.0s flirten.
Afgaande van de opgegeven electrische range is de batterij kleiner/lichter dan in de X5. Opgegeven range X5 is 90km (effectief haal ik +-60km). Zelf vind ik de electro motor iets te zwak in de X5 had wat sterker gemogen.
launchcontrol zegt
@w0ut: ik haal 65/68 km range en dat is wel veel beter dan de XC90 T8 die bij ons maar 38/40 km ver kwam
kennone zegt
@launchcontrol: maar wel 38 kilometers met de aandrijving aan de juiste kant?
clubbtraxx zegt
Down under hebben ze ‘m al begrijp ik van de fotos?
toyotafortuner zegt
T zijn foto’s van de 530e, zo inzoomend op de badges
5cilinder zegt
Komt deze ook als touring?
fabiraket zegt
@5cilinder: ja, althans mijn bmw dealer
HzR zegt
400 PK in een auto van 1700 Kg, alles voor het milieu…
mwti zegt
Milieu sucks.
3246cm252kw zegt
Minder dan 6 tellen? De 745e doet al 5,2 dus dat zal daar nog wel onder komen…
elemento zegt
Soms kan hybride met gewicht onlangs meer pk toch langzamer zijn en meer verbuik gemiddeld. Zie lexus ls 460 en ls600. Beide heeft mijn broer gehad. Hij zegt je kan beter ls460 kopen
Dutchdriftking zegt
Op deze manier is hybride niet eens heel vervelend. Voor het idee natuurlijk wel wat in en uitlaat aanpassingen om het leuk te laten klinken, puur voor de lol natuurlijk.
haroldv zegt
Nou, nee bedankt. Ik rij de 540i en met een paar euro chip je die ook naar de 400pk. En zit je niet steeds te stekkeren.
Moet overigens zeggen…345pk is meer dan genoeg om mee te komen in NL (of Duitsland). Dus tja.
barry355gtb zegt
@haroldv: Met deze 545e kan je wel geheel electrisch aangedreven de kids naar de hockey club brengen en halen, boodschappen doen en even op visite gaan. Dat kun je niet met de jouwe. Stekkeren is niet nodig om de batterij te laden. Dat gaat wel gebeuren zodra je op de benzine aandrijving snort.
haroldv zegt
Klopt…ze zitten niet op hockey ;-)
Ik zie nog steeds het voordeel niet, met die van mij, kan ik ook gewoon rijden.
orakel zegt
Pas als je stekkert, bemerk je de voordelen. Een gunstiger verbruik en overal de beste parkeerplekken. Horeca, parkeerterrein van de supermarkt, enzovoort. Je staat vooraan, haalt je kabels te voorschijn , pasje langs de paal en klaar. Ik heb het 2 jaar gedaan en het beviel top