De BMW 5 Serie en i5 voor China is er in een nieuwe unieke versie.
Uniek als in uniek voor de Chinese markt. Want de Chinezen zijn gek op verlengde auto’s. Auto’s met een verlengde wielbasis doen het goed in het Aziatische land. Zo goed dat voornamelijk de Duitse premium autofabrikanten maar wat graag een uitzondering maken voor deze belangrijke markt.
Verlengde BMW 5 Serie en i5
En dat brengt ons bij de nieuwste generatie BMW 5 Serie en de i5. Beide modellen komen exclusief voor de Chinese markt in verlengde vorm op de markt. Hoeveel langer de auto’s zijn in vergelijking met de reguliere modellen is niet bekendgemaakt door het Duitse automerk. De vorige generatie 5 Serie was zo’n 13 cm langer. Voor de i5 is het de eerste keer dat deze wordt verlengd, de volledige elektrische auto heeft immers geen voorganger.
De verlengde BMW 5 Serie en i5 wordt door de BMW Brilliance Automotive Ltd. joint venture in China in elkaar geschroefd. Het verlengen van de wielbasis is niet de enige aanpassing voor de Chinese markt. Ook in het iDrive systeem zijn diverse digitale aanpassingen gedaan gericht op de Chinezen.
Succesnummer
Om aan te geven hoe populair de BMW 5 Serie in China is. In de periode 2020 tot 2022 zijn maar liefst 530.000 exemplaren van het model verkocht in het Aziatische land. Daarmee doet het merk met de 5 Serie het beter dan de concurrentie in dit segment. De Dadong fabriek in Shenyang heeft al meer dan twee miljoen auto’s geproduceerd sinds de fabriek operationeel is.
Exclusief
De BMW 5 Serie gaat al acht generaties. Het is voor BMW de vierde keer dat ze een generatie aanpassen voor de markt in China. Alleen in dit land is de BMW 5 Serie en i5 als verlengde auto te krijgen. In andere landen geeft BMW je de vinger en verwijzen ze je graag door naar de 7 Serie.
Edge zegt
Ah ja, een blauwige grijstint met brons- én zilverkleurige accenten en dan een chocomel-bruin interieur. Fraai is anders
rollingstoned zegt
Bijzonder matig weer idd.
mp014 zegt
Van binnen vind ik dit best sjiek, zou ik zelf nog wel kunnen kiezen zo maar van buiten is het ….. mèh
Die nieuwe 5 valt me sowieso tegen met als veel nieuwe bmw modellen maar ja, ik ben al bijna 50 dus dan wordt het stilaan tijd om over te stappen naar MB (zo ging dat vroeger hé). Pfffff ook MB heeft niet veel soeps rondrijden tegenwoordig en bij Audi lijkt het wel alsof ze niet willen vernieuwen?? De a4,5,6,7,8 lopen al even mee. Die a7 blijft eigenlijk wel mooi. Ok die dan maar
Robert zegt
“Ook in het iDrive systeem zijn diverse digitale aanpassingen gedaan gericht op de Chinezen.”
Laat me raden: accurate en real time locatiebepaling, inclusief monitoring van de snelheid, rijgedrag, enz.
Qua uiterlijk zou BMW die dikke rand rondom de nieren eens moet laten vervallen, dan oogt alles volgens mij wat meer in balans.
e36thuglife zegt
Kapot lelijk deze bah bah kijk die achterkant dan lijkt net zo een hatch back en kijk hoe hoog die is en die bitch ass lijntjes kots nu moet ik me oog bal spoelen met zoutzuur.
Ik denk dat iedereen nu nog snel een G30 LCI M Sport fully loaded edition gaat kopen want dit lelijke ding daar gaan je ogen van bloeden en op de G30 zitten ten minste nog normale knopjes en normale dashbord.
wjeurs zegt
Echt een gedrocht. Alle horizontale lijnen die BMW maken en het ontwerp rustig en stijlvol doen ogen zijn weg. Als ze toch zo graag gekke designs willen maken houd dan iig de kenmerken van het merk in stand. Het enige wat nog over is zijn de nieren momenteel maar die zitten ook al aan elkaar vast. Carwow heeft trouwens een filmpje over hoe de m5 eruit zou kunnen gaan zien, wat op basis van spyshots best realistisch lijkt…
mashell zegt
Grappig, door de rechte lijn aan de bovenkant van het achterportier deed deze wagen me denken aan een BMW E28.
e36thuglife zegt
Tfoe bro ga je mond wassen met Chlor de E28 is een OG en deze 5 mag niet eens aan ze kleine teen likken.
intimrasiert zegt
Als dit een of andere Geely was geweest, had ik het ook geloofd…
mlo zegt
Helemaal waar. En de achterkant lijkt nu al hoger te staan dan de voorkant. Hoe dan.
iphonistvongates zegt
Hoog Renault Laguna (LWB-versie) gehalte qua vormgeving. Tis geen beauty maar dat is mijn mening.
sabrerator zegt
Weet iemand waar die schuifjes in de voorstoelen voor zijn, onder de hoofdsteunen?
Ik zat laatst achterin een iX (gelukkig zie je de buitenkant dan niet) en die had ze ook. Heb er eens een open en dicht gedaan, gekeken en gevoeld of er wat in zat, maar kon er niets aan ontdekken.