Wie in het luxe E-segment minder dan 25% bijtelling wilde betalen moest uitwijken naar de hybride Lexus GS450h, en zelfs die heeft alweer maximale bijtelling*. BMW duikt binnenkort weer in de 20%-categorie met de 518d en 520d EDE.
De nieuwe tweeliter viercilinder diesels zijn met ingang van juli 2014 leverbaar, en hebben alleen 20% bijtelling als je de optionele achttrapsautomaat bestelt, en niet voor de Touring gaat. De 518d EDE heeft 150 pk/360 Nm en stoot 110 gram/km aan CO2 uit, de 190 pk/400 Nm sterke 520d EDE duikt hier met 109 g/km nog een grammetje onder.
Het verbruik komt dankzij technologieën als Brake Energy Regeneration, Auto Start Stop-functie en een brandstofbesparende Coasting-modus uit op minimaal 4,1 l/100 km, de BMW 520dA EDE Sedan accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden.
De Automatic Edition, die wil je als leaserijder hebben. De BMW 518d EDE is in deze uitvoering leverbaar vanaf € 46.990,- en de BMW 520d EDE vanaf € 49.990,-. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer automatische 8-traps transmissie, automatische airconditioning, gedeeltelijk elektrische verstelbare stoelen, bandenspanningsweergavesysteem, xenonkoplampen, cruisecontrol met remfunctie, regen-/lichtsensoren en het audiosysteem BMW professional met 7-inch display.
BMW geeft aan deze motor later dit jaar ook in de vernieuwde X3 en in de BMW 2 Serie te introduceren.
Zou dit de 5 Serie-verkopen in de tweede helft van 2014 een slinger gaan geven? Tot en met april werden er 960 Fünfers verkocht, ten opzichte van 1.447 in dezelfde periode vorig jaar.
Update: lap, waren we toch bijna Volvo vergeten! Gelukkig klom de Sweden-fanboy op de redactie direct in de pen, natuurlijk zijn de V70 en S80 er ook met 20% bijtelling. Bovendien introduceert Mercedes-Benz binnenkort de E-Klasse Lease Edition, gebaseerd op de E300 Bluetec Hybrid. Met een 80 litertank heeft deze ee aardige actieradius. De prijs ligt met 56.950 euro wel wat hoger.
*Gelukkig voor de hybriderijder is er nog de GS300, met 109 g/km.
chimaera zegt
Mmh, die specificaties zien er eigenlijk wel goed uit. Beter dan zo’n uitgemolken lease-dieseltje.
xanxion zegt
Als je je druk maakt over die 100 euro per maand die je netto extra betaald voor 25% bijtelling bij deze prijs, dan zou je niet eens in deze categorie moeten gaan leasen. Wel knap, dat lage verbruik, en toch nog respectabele prestaties.
mashell zegt
@xanxion: 100 euro extra betalen als het niet hoeft is nooit een goed idee. Bovendien is voor velen in dit land het beperkt houden van de belastingafdracht een sport, in het bijzonder de bijtelling, want dat wordt toch gezien als een unfaire belasting. De bijtelling zou immers het genoten privé voordeel van de auto van de zaak moeten belasten maar gaat in de praktijk over de niet echt relevante cataloguswaarde die ook nog eens al een berg belasting bevat, er wordt dus belasting over belasting betaald. Eerlijker zou zijn de bijtelling op basis van de gereden privé kilometers te bepalen, dat is in het verleden echter veel te veel administratie en te fraudegevoelig gebleken.
En natuurlijk doen de meeste leaserijders het helemaal niet voor de portemonnee maar voor het milieu ;)
xanxion zegt
@mashell: Als je je druk maakt over bijtelling en een paar extra euro belastingafdracht, dan ga je elektrisch rijden. Bij ons op kantoor rijden ook een aantal collega’s 5 en 7 series, maar die zullen zich niet snel druk maken over 20 of 25% bijtelling op zo’n wagen. Niemand dwingt je om in dat segment te gaan leasen.
mashell zegt
@xanxion: mensen die een 5 serie diesel leasen rijden veel, heel veel. Voor hen is elektrisch rijden helaas nog geen optie. Vooralsnog is electrisch rijden vooral interessant voor DGA’s van MKB bedrijven.
leandro zegt
@mashell: Ik vind de belasting wel terecht. Als je kijkt hoe duur een privé auto bezitten is….. Het idee in dit land is dat de vervuiler moet betalen, dus dat klopt ook wel met een hogere bijtelling. Niemand is verplicht zo een auto te lease….
baasbas zegt
@leandro: Ik snap wat je bedoelt, maar je argumentatie slaat als een lul op een drumstel. Bijtelling is niet het enige wat er betaald wordt voor een leaseauto natuurlijk.
mout zegt
@baasbas: Het is wel het enige dat de vervuiler / berijder betaalt. En laat nou alom bekend zijn dat alleen de betaler serieus wil nadenken over alternatieven…
baasbas zegt
@mout: Ja, alle leaseauto’s rijden op brandstof van de staat. Kost niets.
Kulargument. Wat jou stoort is het feit dat sommige leaserijders in een Ampera dat ding afraggen en nooit opladen. Ze rijden 1:12 en hun werkgever vindt dat prima en spreekt ze er niet op aan. Dat kan dan zo zijn, maar het is een bedrijfsauto en het bedrijf is dus de vervuiler en het bedrijf betaalt die brandstof plus bijbehorende belastingen.
roelfinus zegt
@xanxion: Ik vind honderd euro op een bijtelling van 500 maandelijks eigenlijk best veel geld. Over vier jaar gemeten scheelt dat 4800 euro, kun je leuke dingen van doen hoor!
umadbrah zegt
@xanxion: gisteren bij dusseldorp zwolle gekocht, levering eind september. op een auto van 69.110 euro scheelt die 5% bijtelling ons netto 150 euro per maand, dus 1800 per jaar dus 7200 over de complete lease, best geld.
volvaudi zegt
Volgens mij heeft dhr. Smokealot zijn huiswerk niet gedaan. De Volvo S80 en V70 hebben namelijk al een paar maanden 14% bijtelling. 115pk D2 met evt automaat (geen strepentrekker maar ok) En de 181 pk sterke twinturbo D4. Die dikke D4 heb je al voor €46.495 als nordic+ en dam heb je al leder en NAVi.
volvaudi zegt
@sir_smokealot
sir_smokalot zegt
Bijna goed, alleen het e’tje nog weg. En inderdaad, die Vulva’s moesten even onder het stof van mijn hersens vandaan komen. Dank voor de aanvulling!
mashell zegt
@volvaudi: als dat zo was zou dat niet met grote knipperende letters op de site van Volvocars staan?
volvaudi zegt
@mashell: dat doet t ook.
mashell zegt
@volvaudi: 20% ja, maar niet de wereldschokkende 14% die jij suggereert.
JoostvdWater zegt
@volvaudi: Lexus GS 300h mist ook… Deze heeft net als de 5-serie ook 20% bijtelling
david36254 zegt
@volvaudi: je bedoelt 20% lijkt mij ipv 14%. Maar je hebt gelijk, dus niet de enige in het E segment met 20% bijtelling.
volvaudi zegt
@david36254: Ja 20 idd. Stom. Ach ja T is nog vroeg
azuli zegt
Zou dit de 5 Serie-verkopen in de tweede helft van 2014 een slinger gaan geven? Tot en met april werden er 960 Fünfers verkocht, ten opzichte van 1.447 in dezelfde periode vorig jaar.
Haha ten opzichte van de concurrentie doet BMW het uitstekend in het NL E segment. Het verschil is nu al onoverbrugbaar dit jaar. Het is ook een erg goede auto de 5 van BMW.
En nee geen fan. Stap liever in de GS450h F-Sport of Ghibli.
audi2240 zegt
@volvaudi een 5 serie straalt meer uit dan een v70…dus wat kies je dan…
volvaudi zegt
@audi2240: precies ga je voor een protsirege uitstraling of voor een ingetogen luxe uitstraling
launchcontrol zegt
@volvaudi: wat een onzin!
volvaudi zegt
@launchcontrol: misschien kun je iets zinnigs zeggen. Anders kun je beter je mond houden denk ik
launchcontrol zegt
@volvaudi: en jij hebt het over ingetogen, droppie?
parker zegt
@volvaudi: Wahaa, ingetogen luxe?? ‘Gezapige babyboomer met rode pantalon en labrador’ uitstraling zul je bedoelen: een ouwelullenbak met een 2007 design. Erger nog: vergeleken met de Beamer rijdt die V70 écht voor geen meter!!
tupperware zegt
@parker:
Beamer?
Ik weet wel zeker dat die Volvo beter rijdt dan dit..
jeroen13 zegt
S- en V60 hebben ook 20% toch met de D4?
volvaudi zegt
@jeroen13: klopt! En met automaat. Maar is toch meer de 3-serie klasse
gregorius zegt
Waarom verbruikt de sterkere 520ede, die meer kracht heeft (mag leveren) dan de 518ede, minder dan de 518ede?
knipperlichtje zegt
@gregorius: ik ga uit van hogere turbodruk onder deellast, dus hij heeft bij lagere toeren al genoeg kracht. Dat verklaart bij chiptuning ook waarom een vermogenstoename een lager verbruik met zich meebrengt
gregorius zegt
@knipperlichtje: dan ga je doel vna een 518 & 520 maken uithetzelfde blok toch een beetje voorbij?
Of verbruikt de 518 bij echte gebruik toch minder?
knipperlichtje zegt
@gregorius: ik denk dat dit is gedaan zodat de 5 serie duurder verkocht kan worden, nu kan de technisch (praktisch) hetzelfde 520 voor meer worden verkocht omdat er meer PK’s in zitten. Dat dat waarschijnlijk puur software is betekent winst voor BMW. Maar dat is wel een beetje complotdenken.
gregorius zegt
@knipperlichtje: denk dat je best goed zit met je complot. Ze maken die 520 precies net zoveel duurder dat ze denken dat mensen m net nemen. En ze zetten m ook net zo in de markt dat het gat naar de volgende (525d? 530d?) dat die stap ook niet al te groot is.
Maar ondertussen kunnen ze wel adverteren met de prijs van de 518ede.
En de uitstoot zal waarschijnlijk een calibreer foutje zijn; waarschijnljk zijn ze zo gemaakt dat het hetzelfde moet worden. De gene die dat ding moest afstellen heeft waarschijnlijk flink op zn donder gehad.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Meer koppel bij hetzelfde toerental betekend dat het blok minder hard hoeft te werken, ergo een lager verbruik. Motoren knijpen leidt zelden tot een lager verbruik.
clioracing zegt
@gregorius: de 518 moet harder werken om vooruit te komen dan de 520, daarom verbruikt ie meer.
Jeremy Clarkson heeft ooit op een vermakelijke manier laten zien waarom een M3 zuiniger kan zijn dan een Prius. Hetzelfde principe.
http://youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Superzuinige coastingmodus? Naar mijn weten verbruiken bijna alle moderne auto’s al 0 tijdens uitrollen.
tupperware zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Yep, maar dan remmen ze dus wel af op de motor.
Ik zou me eens moeten verdiepen in de werking van dit systeem maar iets zegt mij dat hij ook 0 verbruikt terwijl hij in z’n vrij/koppeling in uitrolt. Dat lukt je dus niet zonder een dergelijk systeem, of de motor draait dan stationair, of je zet hem zelf uit maar dan heb je geen rem en stuurbekrachtiging meer.
automat zegt
@tupperware: Idd, motor wordt ‘gewoon’ losgekoppeld van de versnellingsbak en kan daardoor uitgeschakeld worden. Dus dat resulteert in minder brandstofverbruik én minder rolweerstand, dus de auto kan verder rollen dan een auto die dit systeem niet heeft.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@automat: klinkt logisch inderdaad. Soort start-stop systeem terwijl je nog rolt. Stuur- en rembekrachtiging kan tegenwoordig toch elektrisch dus dat vormt ook geen probleem.
jaapiyo zegt
Blijft toch een hele mooie auto deze 5. Ik begrijp mensen niet die voor de E of de FWD optie gaan, zeker niet voor wat betreft de muesli versies.
berlinetta zegt
@jaapiyo: Ik ben het met je eens. De 5-serie is een prachtige wagen. Hoewel ik heel erg zou twijfelen tussen een 5-serie en een XF.
jeanclaude zegt
Erg knappe prestatie van Bmw, niemand levert een 20% dieselversie in dit segment, zelfs een segment lager zijn er zat fabrikanten die het nog niet kunnen met zoveel vermogen.
volvaudi zegt
@jeanclaude: misschien moet je t nog een keer lezen
amnesia zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
roelfinus zegt
Mercedes levert al 2 jaar lang de E-Klasse als E300 BlueTec Hybrid (dieselhybride) met 20% en sinds begin dit jaar ook een aardgas versie met 20%.
mipmip zegt
Heb een tijd voor een duitse furma gewerkt waar ze enkele 5-Series (nog de vorige versie destijds) hadden voor de werknemers om naar klanten te gaan e.d.
Wat een lekkere auto’s!!!! Met 200km/h naar een meeting rijden maakte het werk wel plezieriger. En dan een goede duitse lunch met bier, zit ik nu in NL met mijn SlowMotion naar het werk te tuffen om ’s middags boterhammen te eten… toch een verkeerde keuze gemaakt?? :)