De Duitsers beginnen het eindelijk te snappen, ze vallen nu over elkaar heen met hybride productieauto’s en concepts. Ongeveer 10 jaar later dan de Japanners. Ook BMW doet vrolijk mee, in Geneve zullen ze de 5-serie ActiveHybrid tonen. Dankzij een Duits PR-spelletje hadden we gisteren reeds de eerste informatie, nu is het officieel.
De aandrijving van de BMW 5 ActiveHybrid Concept bestaat uit een zes-in-lijn benzinemotor met TwinPower Turbo technologie, een achttraps automaat en elektrische aandrijving (40 kW/54 pk). Uiteraard is er ook een Auto Start/Stop-functie, deze functie zorgt tijdens stilstaan en filerijden voor verdere afname van het verbruik en de CO2-uitstoot (yaday yada).
Het unieke energiemanagementsysteem van de ActiveHybrid stelt de auto in staat om zijn energiebehoefte af te stemmen op alle mogelijke rijomstandigheden, zelf op omstandigheden die zich nog moeten voordoen. Hierdoor kan de actieradius van elektrisch rijden tot wel 30 procent verlengd worden. Hoe werkt het? De techniek kan bijvoorbeeld uit de gegevens van het navigatiesysteem opmaken dat een deel van de route heuvel af is en daar vervolgens bijvoorbeeld het Brake Energy Regeneration op afstemmen. Het systeem is zelfs in staat om de accu’s na aanvang van de reis door regeneratie sneller op te laden, zodat het laatste deel van de route volledig elektrisch en uitstootvrij gereden kan worden.
Volgens BMW gaat er in de BMW Concept 5 Serie ActiveHybrid vrijwel geen energie verloren. Dankzij het energiemanagementsysteem, de volledige integratie en samenwerking van alle zaken waar elektriciteit een rol speelt, is het mogelijk om de reikwijdte op puur elektrische aandrijving te vergroten en het brandstofverbruik van de auto met meer dan tien procent te verlagen. Tevens is er een e-boost functie, die ondersteund de verbrandingsmotor nog eens extra bij stevig accelereren, bijvoorbeeld tijdens inhalen.
YK zegt
Hahaha
“(yaday yada)” :lol:
BananaFlip zegt
Efficiëntie is het toverwoord. In combinatie met een twinturbo (of twee-in-een-ding) zescilinder is dat helemaal geen probleem.
Megakix zegt
…en we hebben imiddels allemaal ons huiswerk gedaan, en geconstateerd dat CO2 nodig is voor de groei van alle leven op aarde ?….gek toch dat we dat moeten verlagen dan ? En dat het IPCC één grote bron van leugen is ?
Maargoe, de vindingrijkheid van mensen is groot, zo ook bij deze BMW ! Hulde !
super zegt
@Megakix:
biologie/scheikunde is kennelijk niet je sterkste kant en toch durf je uitspraken te doen over het werk van honderden afgestudeerde, gepromoveerde wetenschappers die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in de wetenschap.
BananaFlip zegt
@Megakix: Een te grote hoeveelheid is nooit goed.
Henk zegt
@Megakix:
Dat olie langzamerhand schaars begint te worden is geen leugen.
autoblogger zegt
UPDATE: meer plaatjes en nu ook de eerste video op autojunk,
http://www.autojunk.nl/2010/02/bmw-concept-5-series-activehybrid
flyingd zegt
Ik zeg Hebben!!! een premium limousine met het verbruik van een Yaris, dat kan alleen maar goed zijn.
BananaFlip zegt
Die velgen zijn inderdaad wel heel erg lelijk…
mashell zegt
[q]Volgens BMW gaat er in de BMW Concept 5 Serie ActiveHybrid vrijwel geen energie verloren[/q]
Wat een benzine motor met een rendement van bijna 100%? BMW maakt eindelijk haar naam waar. Of zal het weer een teleurstelling blijken te zijn?
super zegt
@mashell:
is fysisch onmogelijk (2e hoofdwet) het rendement zal met huidige techniek nooit hoger dan ca. 40% kunnen zijn.
Laurens zegt
Met net zoveel recht kun je stellen dat de Japanners achterlopen met dieseltechnologie. Beide routes (benzine/hybride en diesel) leiden tot hetzelfde resultaat, dieseltechniek is echter een stuk goedkoper.
Aardbeien Snorbet zegt
Wat een nep al dat Hybride, ga of de E-tron achterna met alleen elektro motor, of ga waterstof gebruiken, en niet altijd die duo nep, heb liever de gewone 5 serie, dan maar wat meer verbruik en uitstoot
RobertJ zegt
Wat ik niet snap, evenals bij de touareg: waarom in vredesnaam allemaal met een 3.0V6 + wat luchtdrukverhogers?
Het is juist toch leuk (voor het merk) om een 2.0 erin te plempen en dan extreem zuinig te zijn?(en snel zat.)
Bij de touareg kunnen ze echt wel af met een 2.0 tfsi. (350 vs 440Nm is geen gigagat, dan gaat hij in bijvoorbeeld 8 ipv minder dan 7 seconden(6.2?oid?) naar de 100…)
Ferdinand1 zegt
@RobertJ:
Zoveel zuiniger ben je met een 2.0 TSI ipv een 3.0 TSI niet. Bedenk dat zo’n 2.0 TSI dan vaak al zijn vermogen nodig heeft om een zware SUV goed vooruit te krijgen. Dan rij je niet zuiniger als met een grotere motor. Ik denk zelfs dat de 3.0 TSI het ideale compromis is voor in een SUV als de Cayenne/Touareg enz. De Cayenne S Hybrid is wat dat betreft ideaal.
CSL zegt
Wow dus de 3liter twinpower 5serie heeft 380pk!
Lekker hoor :) en extra zuinig!
Niemand doet dit na! Steends meer vermogen maar steeds weer zuiniger dan de oudere model.
minstends 10% zuiniger scheelt toch gauw 65km op een volle tank. Daarvan kun je wel oneindig gratis naar de AH rijden :)
prop zegt
Mis nog steeds wat harde cijfers qua verbruik en etc.
Maar dit is een goede stap van BMW, het is gewoon nodig voor een merk om technieken in de praktijk te brengen .. wel of niet bestempeld als effcient doet er niet doe, dit is werke aan de toekeomst, hoewel ikzelf meer geloof in waterstof voor de lange termijn
@ iemand hierboven .. gelijkwaardig het verbruik van een Yaris??
CSL zegt
wel lekker strak!
)
FuelMinded zegt
@CSL: Lekker strak inderdaad. Maar of het ook zo in productie gaat is nu maar de grote vraag. :S
Den zegt
hoeveel pk’s voor welke prijs? schrap wat plastic, de schoepen die voor velgen door moeten gaan en je hebt de productie versie.
voor de rest hybrides zijn een grote scam. gewoon gaan lopen :)
@RobertJ:
mee eens het is marketing gelul. die 1 seconde sneller op de honderd is 1 seconde langer in de file :D
Benz.. zegt
@CSL:
“Steends”
“dan de oudere model.”
“minstends”
Nederlands je “goeiste” vak? :lol:
Dimglor zegt
En nu wil ik wel eens weten of die lelijke velgen ook maar enig effect hebben….
rene zegt
Laurens ,van U heb ik in een kort verleden wel andere taal gehoord ivm hybride voertuigen.
Toch je technische kennis eens bijgeschaafd of is het omdat het nu BMW heet ?
Pieter-Jan zegt
Het verschil tussen de 3-5-7 is dus de grootte van de neusgaten? Is er trouwens iets op de motorkap gevallen? Mogen ze eens uitkloppen voor ze foto’s nemen.
Ahura zegt
@Pieter-Jan: in de jaren 90, begin 00 leken BMW’s ook van voren en achteren flink op elkaar hoor. Niks nieuws. Hetzelfde geldt voor Audi. Alleen nu valt iedereen er weer over..
RobertJ zegt
@Ferdinand1: mwah, ben ik het niet mee eens. Je hebt het over een hybride, dus voor de zware momenten wordt je bijgestaan. Daarnaast, heb je uberhaupt wel eens een 2.0 TFSI gereden met 350Nm koppel? In de Q5 trekt die er prima aan, en dat is ook geen lichtgewicht. (17 a 1800 kg)
Samen met hybridetechniek is dat gegarandeerd zuiniger dan deze 3.0, daar durf ik wel een paar honderd euro op te wedden hoor ;)
Pieter-Jan zegt
@Ahura
Ik ging het met rust laten, maar de reacties op de laatste Audi post gaven mij weer inspiratie (rechtvaardiging). Kerels hebben het niet door, maar ik ben een satire van de commentaren bij de Audi posts. Voor mijn eigen amusement.
Ik neme de argumenten, ik vervang de stereotypen door het BMW equivalent, ik trappe op hun teentjes. Mijn regel is dat het ongeveer op dezelfde tijd moet gebeuren als hun Audi post, om ze een kans te geven het verband te leggen. Ik heb er altijd wel een paar aan de haak.
Ik rij met een e39, dus BMWs die op elkaar lijken stoort me niet. Ik heb wel een bloedhekel aan snobs.
1'er Reihe zegt
@Pieter-Jan: Pure gezelligheid dat we er allebei plezier aan beleven :D biertje?
Jacuzzi zegt
@Pieter-Jan: Ik rij ook een BMW e39, blijft een fijne auto he!
tss68nl zegt
@super
Ik ben zo’n afgestudeerde natuurkundige, en dat hele klimaatgeneuzel is een farce. Een stok van de overheid om de burger meer geld afhandig te kunnen maken.
Het fundamentele basisprincipe waar alle milieuargumenten op zijn gebaseerd is dat de temperatuur op aarde beïnvloed zou worden door het CO2 gehalte. Een misverstand wat echter actief in leven wordt gehouden, gezien het verband andersom ligt. Uit onderzoeken tot honderdduizenden jaren terug blijkt dat het CO2 gehalte de temperatuurstijgingen volgt.
Daarnaast, is de invloed van de gehele mensheid (dus inclusief vliegtuigen, auto’s, energiecentrales, ademen) niet meer dan 3% op het totale CO2 gehalte. Waar de grootheidswaan vandaan komt dat we met wat milieumaatregelen daar wat aan gaan veranderen gaat mij boven de pet. Allemaal stoppen met ademen, en dan nog maakt het niets uit. ;)