De versie van de nieuwe 4-Serie Gran Coupe die je echt wil is natuurlijk niet de elektrische i4…
Anderhalve maand geleden trok BMW het doek af van de nieuwe 4-Serie Gran Coupe. De looks waren in feite geen verrassing meer. De tweede generatie 4 GC heeft immers in principe hetzelfde koetswerk als de BMW i4 die al eerder onthuld werd. Dat betekent dus ook dat het Audiesque extra zijruitje dat de vorige generatie ontsierde gewoon blijft. Onderstaande photosoep toont nog maar eens aan hoe veel beter het had kunnen zijn als BMW er een te heet gewassen 6/8-Serie Gran Coupe van gemaakt had. Maar ja, je kan niet alles hebben in het leven.
Het hete nieuws bij de introductie van de nieuwe, was dat de ‘reguliere’ 4-Serie met vijf deuren de extra aerodynamische deurhendels van de i4 krijgt. Aan de andere kant krijgt het model wel het minder futuristische dashboard van de gewone Dreier en andere Vierers op dinosap. Verschil moet er immers zijn.
Qua motorenopties kan je bij de 4-Serie Gran Coupe kiezen uit een 420i, 430i en M440i. Diesel kan ook, maar goed dat doet natuurlijk geen weldenkend mens meer. BMW greep de introductie van de vierdeurs aan om het hele 4-Serie gamma verder uit te breiden. Het goede nieuws daarbij, was dat de M440i er nu ook eindelijk met de aandrijving op alleen de juiste wielen komt, in ieder geval als tweedeurs coupé. Maar er was ook slecht nieuws voor de liefhebbers: een M4 Gran Coupe staat andermaal niet in de planning.
Dat is dus balen voor de echte fijnproevers die per se vier deuren nodig hebben in hun BMW. Temeer daar je bij de vorige generatie niet bij Alpina terechtkon voor een B4 Gran Coupe. Je raadt het echter al: waar M GmbH de bal andermaal laat vallen, komt Alpina bij deze nieuwe generatie 4-Serie GC wél op de proppen met een blepper. Dat is althans de stellige overtuiging van het doorgaans goed geïnformeerde BMWBlog. Even ter SSC-esque clarificatie: deze kwaliteitspublicatie is géén nevenactiviteit van de vele BMW-adepten op de redactie.
Naar verwachting krijgt de B4 en dus ook de B4 Gran Coupe dezelfde specs als de extra lekkere Alpina B3. Dat betekent dat onder de kap feitelijk een tot 462 pk teruggetunede versie van de S58 uit de nieuwe M3 en M4 ligt. Daarmee wordt de 4-Serie Gran Coupe dus eindelijk een echte blepper. Nu alleen nog even hopen dat Alpina ook weer versies gaat maken zonder xDrive…
jmeverts zegt
De motor uit de alpina is geen teruggetunede versie maar een andere opzet waardoor die meer koppel maar minder totaalvermogenlevert.
goedverhaal zegt
@jmeverts: correct. Zitten 2 kleinere turbo’s op, gevolg is meer koppel, maar minder pk’s in het piekvermogen. Maar volgens veel Duitse tests prettiger dan de M3 motor.
z4coupe30si zegt
@goedverhaal: Alpina snapt het. Ik heb die uit de hand gelopen wapenwedloop voor meer PKs nooit begrepen.
jaapiyo zegt
Dus euhm…teruggetuned dan? ;)
DaveB zegt
@jaapiyo: anders afgesteld door toedoen van andere hardware
goedverhaal zegt
@jaapiyo: ‘terugtunen’ suggereert dat het dezelfde motor is, die softwarematig minder kracht heeft gekregen. Zoals bij veel fabrikanten gebeurt. Alpina kreeg de motor (overigens vóór de M3/ M4) en paste deze zelf aan, zodat het gedrag meer bij Alpina past. Onder andere dus 2 eigen turbo’s en andere verhoudingen/ afstelling van de automatische versnellingsbak. Er kwam aanzienlijk meer koppel uit, dus van ‘terugtunen’ is sowieso geen sprake. En die handvol extra pk’s die je er in het absolute piekvermogen van de M3 pas uitkrijgt voel je niet snel, zo bleek uit de tests.
sportabgasanlage zegt
@jaapiyo de 4-serie GC was en is een vijfdeurs fastback. Geen vierdeurs.
karhengst zegt
Ik weet dat het een poging tot humor was maar er zijn toch een aardig aantal lezers die over de grens wonen die wel nog gewoon in diesel geïnteresseerd is. Als die versies in NL niet worden aangeboden is dat natuurlijk wel nieuws, maar dat valt er niet uit op te maken.
jaapiyo zegt
Die worden in NL gewoon geleverd (voor zo lang als het nog duurt).
Pascal zegt
Doe mij de i4 maar. Past prima bij m’n rijgewoontes en kan ‘m thuis opladen. Geen idee waarom ik dan nog een plofmotor op dinosap zou moeten willen.
dijan zegt
pascal m; we weten onderhand wel dat jij voor electrisch bent,maar gelukkig de meeste hier niet .
Pascal zegt
@dijan in veel gevallen ben ik best pro-ev ja, dat mag gelukkig ook hier.
vondick zegt
Dat betwijfel ik. Tijden veranderen snel, vriend.
Redrum zegt
Laten we eerlijk wezen, een 420i/430i of een i4…..die keuze is toch echt snel gemaakt…i4 is sneller, rijdt beter/soepeler en voldoet qua range voor 90% van de gevallen perfect. Over een M440i/Alpina zou ik nog kunnen twijfelen maar alles onder de 300PK is gewoon saai 🤷🏻♂️
mpgc zegt
@Redrum: een i4 weegt ook 2000 a 2100 kg (voor de M50). Dat gan je wel merken in rijgedraf.
Redrum zegt
Tov van mijn 330i weegt mijn Model 3 ook een pak meer…..neemt niet weg dat die Tesla veel sneller en beter de bochten neemt. Je kent ze wel de op-en afritten van de autostrade bijvoorbeeld.
Nu zal die 4×4 er ook wel voor iets tussenzitten en uiteraard ook het lage zwaartepunt.
Maar ik ben het eens met je, weigth kills….maar nogmaals, doe je dit met een 420i ? Dat is op zich al geen sportieve wagen. Vandaar mijn opmerking/mening: alles onder een 440i/M/Alpina = EV
ukbob zegt
@Pascal: ben ik het stiekem wel mee eens.. voor de daily waarmee je zeg 85% van de tijd over de A-zoveel rolt met 100 of 130 is t prima om lekker op elektrisch te rollen. Zou dan wel leuk zijn om in het weekend iets leuks te hebben dat wél ‘vroem’ geluiden maakt!
Pascal zegt
@ukbob geheel mee eens. Mij lijkt als daily een i4 op vele fronten superieur aan een 420i of 430i, maar iets met een zescilinder of meer voor in ‘t weekend lijkt me erg leuk.
flyerbunch zegt
Toch jammer dat BMW weeral niet met een echte M versie komt..
kniesoor zegt
Ik vind die photosoep tamelijk zouteloos, enigszins een seniorenuitvoering. Dus toch maar liever de productieversie mét het Audi-ruitje.
ericd zegt
In de titel is het woordje “niet” er tussenuit gevallen.