BOEM. BMW heeft de 4 Serie Concept ontdaan van zijn ruigrandjes en de auto in een productievorm geduwd. We hebben de eerste afbeeldingen inmiddels gezien, nu is het tijd voor een uitgebreide kennismaking, en geven we antwoord op de vraag: waarom mocht hij niet gewoon 3 Serie Coupé heten?
Lager, langer, breder
BMW wil deze coupévariant duidelijk loskoppelen van de 3 Serie. In marketingspeak heet dit de auto “een eigen karakter geven”. In de volksmond houden we het op: de wielbasis groeide met 50 millimeter (nu 2.810 mm totaal), terwijl de spoorbreedte aan de voorzijde 45 millimeter (1.545 mm) en achter 80 millimeter (1.594 mm) groeide ten opzichte van de vorige 3 Serie Coupé. Ook is de daklijn 16 mm lager komen te liggen. We zien verder dat de conceptlooks aan de voorkant wel iets behouden zijn, maar toch ook weer niet. Geen verrassing daar. Enfin, zijn toegenomen proporties geven BMW nu de kans om er een apart model van te maken. Iets wat Audi eerder al deed met de A4 -> A5.
50/50
Een gewicht voor de 4 Serie wordt niet genoemd, wel claimt BMW dat ze het zwaartepunt flink hebben weten te verlagen. Dit zou nu onder de 500 millimeter liggen, waar verder geen BMW aan zou kunnen tippen. De gewichtsverdeling zou op een perfecte 50/50 komen te liggen. Achter de wielkasten heeft BMW haar bekende Air Breathers geplaatst, om de lucht beter te geleiden en de luchtweerstand te verlagen, en achteraan zijn de Air Curtains hier verantwoordelijk voor.
Motoren en xDrive
Bij zijn introductie – hij staat vanaf 5 oktober bij de Nederlandse dealer – komt er één dieselvariant beschikbaar, en dat is de 420d met 184 pk en een verbruik van 4,7 l/100 km (CO2: 124 g/km). Op benzinegebied is er een 428i (een 2.0-liter viercilinder, geen zespitter) met 245 pk en de voorlopige topper is de 435i met 306 pk. Alle blokken zijn voorzien van TwinPower Turbo-technologie en standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Een achttraps transmissie met stuurwielflippers is optioneel. Dat geldt ook voor xDrive-vierwielaandrijving voor de benzinevarianten.
M Sportpakket
Wie geen M4 opteert, maar zijn coupé graag iets sportiever uitdost, kan zich vermaken met het M Sportpakket. Dit bestaat uit een bumper met grotere luchtinlaten, zijskirts, een diffuser aan de achterkant, en exclusief verkrijgbaar in de kleur Estoril Blue. Verder wordt hij met sportvering uitgerust en krijgen de remmen een upgrade, evenals blauwe lak op de klauwen. Binnenin wordt er met alcantara en blauwe stiksels gestrooid, en vinden we een M-inscriptie terug op de instaplijst en voetsteun. En uiteraard is het M-stuur van de partij. Check de FOTO’S.
BMW ConnectedDrive
Enkele functies uit het infotainmentsysteem van BMW.
- De iDrive Touch Controller: je kunt er nu overheen swipen
- eCall (Emergency Call)
- Nieuwste versie van navigatiesysteem Professional
- Active Cruise Control met Stop & Go-functie
- Driving Assistant Plus: waarschuwt bestuurder bij bijna-botsing met voetganger
- Muziek via Online Entertainment
- Integratie van diverse apps
In september maakt hij zijn publieksdebuut, op de IAA in Frankfurt. Tot die tijd hebben we hier een megagallery met 144 foto’s van de nieuwe tweedeurs Bimmer. Autoblog Pro Tip: gebruik pijltjestoetsen om door de afbeeldingen te navigeren.
Een video van de 4 Serie Coupé staat op Autojunk.nl.
UPDATE: Eerste rijbeelden van een 435i, check de video HIER.
wouteraerox zegt
Toch liever een 335i e92..
Bereikbare droomauto blijft dat voor mij
Jammer trouwens dat deze 4 serie waarschijnlijk ook qua prijs losgekoppeld wordt van de 3 serie
keesje1987 zegt
@wouteraerox: stop met dromem, sla je slag :-)
felix1989 zegt
@keesje1987: edarling.nl
MLTB zegt
@wouteraerox: Stop met dromen jongen, eet je pizza
michal zegt
Dik! Alleen stukken minder dan het concept, helaas!
aventador51 zegt
@michal: niets nieuws onder de horizon dus :s
Alwood zegt
Blablabla van een marketing afdeling.
Wielbasis mag groter zijn dan van de E92, deze (en lengte, breedte) zijn van de 4 Serie identiek aan de 3Serie F30. Niks meer ruimte dus.
Verder is 4 een faal, want doet eerder denken aan Audi A4 dan kleine 6 Serie. Lijnen doen te veel denken aan 3GT en zijn niet vloeiend genoeg voor een coupe.
Rick-dos zegt
@Alwood: “Verder is 4 een faal, want doet eerder denken aan Audi A4 dan kleine 6 Serie.”
Say what?
Zoals de A3 meer aan de 3 doet denken en de A5 meer aan de 5 en de A6 meer aan de 6 en A7 meer aan de 7 en de A8 meer aan de 8 van BMW doet denken, bedoel je?
Alwood zegt
@Rick-dos: nee.
3 Serie staat in mijn ogen al zo lang, dat is een gegeven. BMW 3 Series daar stel je je standaard iets bij voor. 4 is niks, en het getal 4 doet hooguit aan een Audi A4 denken.
Audi had haar naamgeving nog niet zo lang tot ze met cijfers gingen schuiven.
En rekenkundig klopt het ook niet. Want een halve 6 is een 3, 3 coupe dus. Een halve 5 serie is een 2,5, wat je naar boven afrondt als 3. Een halve 7 is een 3,5, omhoog afgerond een 3GT.
Rick-dos zegt
@Alwood: Misschien ben ik nog niet helemaal wakker maar begrijp je redenering niet. Omdat het een 4 in z’n type aanduiding heeft denk jij aan een A4? Bij mij moet er toch wel wat meer zijn dan alleen het cijfertje 4 om een associatie met de A4 te hebben.
Op zich is een discussie over type aanduiding onzin natuurlijk, en je er druk over maken al helemaal, maar het is wel begrijpelijk dat BMW deze stap zet. Met hun modellen expansiedrift heb je dadelijk geen overzicht meer. Nu heb je de even getallen voor de coupe (en z’n afgeleiden) lijn en de oneven getallen voor de sedan (en al z’n afgeleiden) lijn.
Alwood zegt
@Rick-dos: wat namen betreft gaat alles om associaties volgens mij. Die ontbreekt bij de 4 Serie. Maar misschien vind ik 4 ook gewoon een lelijk getal en daarom de naam stom.
Een ander (parallel) gedachtenlijntje: ze willen extra ‘ruimte’ om de modellen creëren en de 4 meer stijl& klasse van de 6 meegeven maar doen daar vervolgens totaal geen moeite voor. 3GT voorspatborden, geen bijzondere koplampen.
Rick-dos zegt
@Alwood: Een naam is een specifieke associatie. Een nummer is echter zo generiek dat ik daar geen specifieke associatie bij krijg. Als dat bij jou echter wel het geval is dan had ik eerder verwacht dat je een associatie met de Volvo 440 of Volvo V40 zou maken. ;)
Dat is ook een beetje mijn probleem wat ik met deze auto heb. De strategie is om de 4 een eigen identiteit te geven, zoals ze dat bij de 6 hebben gedaan, maar dan kom je vervolgens met een licht geretoucheerde 3 serie neus? Vroeger was het natuurlijk niet anders bij met de E30 (als je daar al over een coupe mag spreken), de E36 en E46. Vond met de E92 dat ze echt een stap hadden gezet om de coupe en sedan te scheiden en dan verwacht je, als ze dan ook nog de naam gaan veranderen, dat het helemaal geen associatie meer met de 3 zou hebben. Dan wil ik na de concept het nog wel accepteren, aangezien dat er sexy uitzag, maar als je dan vervolgens met dit weinig spannend model komt, dan zijn zij in mijn ogen lui geweest om de 4 serie echt te onderscheiden van de 3 serie.
pursuit zegt
@Rick-dos:
Eensch
drivingpleasure zegt
@Alwood: Rare beredenering maak jij. Het is gewoon een type aanduiding dat een onderscheid maakt in coupe, sedan, station, cabrio. De even getallen zouden de sportievere versies moeten zijn..4 serie dus, 6 serie, 8 serie (oud en wie weet nieuw) en 2 serie die er waarschijnlijk aan zit te komen..
geoffersson zegt
Erg netjes, zeker een auto ik zou willen
pomfriet zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
r3fl3x zegt
M Sport enkel in blauw? Dat zal toch niet?
nickjacker14 zegt
@r3fl3x: nee Tuurlijk niet m sport is gewoon een pakketje bumpers/velgen/stuurtje dat je erop kan laten schroeven dus hij kan op elke kleur BMW
rits10 zegt
Heel erg benieuwd hoe de M4 eruit zal zien.
!
escort77 zegt
@rits10:
volgens google zo:
TimoBac zegt
Èèn lullig pauper uitlaatje is jammer; voor de rest is het een heerlijke wagen!
E550 zegt
@TimoBac: dan moet je maar geen instapper nemen.
Emile_Benz zegt
@TimoBac: Eisenmann biedt uitkomst…
rotarypowah zegt
“Iets wat Audi eerder al deed met de A4 -> A5.”
Maar er was toch geen A4 Coupe, die later A5 coupe is geworden?
nickjacker14 zegt
Doe mij die maar wat een prachtige bak zeg!!!!
norge zegt
Nou wachten we op de vierdeurs…
sandniggah zegt
@norge: Daarna de vijfdeurs.
Kvgorp zegt
@norge: yup het is idd wachten op de 4-serie gran coupe.
xilver zegt
Ze hadden de concept zo moeten lanceren… dit ziet er een beetje saai uit en iets té serieus voor een 3 coupe…
kapiteinaudi zegt
Niet zo mooi als de A5, maar wel mooier dan de C coupe vind ik. Het M pakket ziet er veel minder goed uit dan ik dacht.
TimoBac zegt
@kapiteinaudi: Helemaal mee eens, behalve dan dat ik het M pakket er juist wel dik uit vindt zien!
pand zegt
En dan zeggen dat een a4 en a6 op elkaar lijken, een 4 en 6 serie zijn er minstens even goed in. Maar buiten dat is het natuurlijk wel een mooie auto.
berlinetta zegt
@pand: Een 4 en 6-serie die op elkaar lijken? Ga jij eens gauw een nieuw stel ogen kopen.
pand zegt
@berlinetta: niet nodig, ze doen het nog goed genoeg. Ik blijf erbij dat ze erg op elkaar lijken. Ik ben zeker niet de enige die vind dat ze teveel op elkaar lijken. Een leek zal het verschil niet meer zien.
johanhummer9 zegt
Voorbumper van nieuwe e63 amg gepikt??
st3fan zegt
De nieuwe 3-serie coupé dus ..
lamborgfan zegt
Laat het uitmelken maar beginnen!
4 cabrio, 4 GT, 4 grand coupé etc.. Etc…
Emile_Benz zegt
@lamborgfan: 4 GT kan niet (want 3GT). Een 4 shooting break wel…
beukeltje zegt
erg mooi maar dat is de Audi a5 ook.
berlinetta zegt
Ik vind hem van de zijkant iets weg hebben van de 3GT… Lage motorkap, een vooruit die te stijl omhoog loopt en dan een vrij hoge achterkant. Nee BMW, jullie coupe’s waren altijd de auto’s waardoor ik verliefd werd, maar deze kan mij nog niet bekoren. Hopelijk verandert dat als ik hem op straat zie.
jack_abarth zegt
Normaal gesproken vind ik het leuk om Audi te bashen, maar wanneer ik nu de keuze zou krijgen tussen een 4-serie en een A5, dan zal het toch echt een A5 worden. Ik kan maar niet wennen aan die nieuwe motorkappen bij BMW. Die staan zo bol voortaan, het is geen gezicht.
Hupke zegt
@jack_abarth:
Klopt, daar stoor ik me ook wel aan. Ik vraag me af of de voetgangersveiligheid er iets mee te maken heeft (danku EU). De A5 is anders wel geen optie voor mij, het zou een c-coupe moeten zijn dan (maar daar is de koffer weer van verneukt op dezelfde manier).
Emile_Benz zegt
@jack_abarth: Voetganger veiligheid… De A5 heeft dat ook, maar omdat die niet z’n laag front heeft, valt het minder op.
jippie zegt
Wie bedenkt bij BMW die spuuglelijke rode (of blauwe) rand in het interieur? Is dat om de derdehands rijder alvast te plezieren?
bmwpowerm5 zegt
jammer dat er geen echte atmosferische 6 cilinder in komt te liggen
dat geblazen spul is niks
hollow zegt
@bmwpowerm5: ja joh een geblazen 6 in lijn met 306pk is echt een ramp…
henrie zegt
Ben ik nu de enige die vindt dat er een rare ‘knik’ in de motorkap/neus zit? Ik vind het daardoor wat lomp ogen…
Verder geen lelijke auto, maar BMW is nooit echt mijn smaak…
458spider zegt
“Alle blokken zijn voorzien van TwinPower Turbo-technologie en standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.”
Geldt dit ook voor de 435i met 306 pk net als in de 3serie? Dat zou wel een groot pluspunt kunnen zijn. Volgens mij is een handgeschakelde bak in de a5 met vergelijkbare motorisering niet mogelijk.
solmatje zegt
Geef mij maar de oude, een a5 of een c coupe.. Dit ziet er op de foto’s niet uit
drivingpleasure zegt
Prachtige auto! Mooiste coupe die er gaat rond rijden…
C220AMG zegt
” Dit bestaat uit een bumper met grotere luchtinlaten, zijskirts, een diffuser aan de achterkant, en alleen verkrijgbaar in de kleur Estoril Blue”
Vertellen jullie nu dat een 4-serie met in M-sport enkel in Estoril Blue te verkrijgen is? Volgens mij is het andersom en is Estoril Blue enkel op de M-sport te krijgen.
ricardo zegt
@C220AMG: Het klopt zoals jij het aangeeft. Heb het aangepast.
paulaner zegt
Prachtige wagen. Vind ‘m zonder het M pakket overigens wel mooier.
Tuono zegt
Geeft dit ”losgekoppelde” model wellicht ruimte voor een 3 serie coach. Een 2 deurs 3 serie die geen coupe is?
spotterfozz zegt
Op zich vind ik het geen verkeerde wagen, maar die voorbumper moet ik aan wennen, dat vind ik niet echt een heel groot succes
pursuit zegt
Design van de GT series leek mij al op een basisschoolopdracht in groep 2;
‘Teken deze 5 serie na’
Waarna een kleuter, strak van de LSD, won omdat hij anders nooit iets wint.
Dat beviel schijnbaar goed.
Jammer!
kaasboerin zegt
Dus ik heb de laatste atmo E92 L6 in principe?
Cool.
MLTB zegt
Oh ja, het eerste wat ik zou doen als deze ooit ‘mine’ wordt, is die type-badge verwijderen. Wat een afgang. Bak zelf ziet er toch best fijntjes uit, in een donker subtiel kleurtje.. Laat mensen maar gewoon denken dat er een 3-serie coupé voorbij rijdt.
stirling zegt
Ik denk niet dat de M4, een opvolger wordt van de M3, daarvoor in de plaats hebben ze vast een m2 bedacht, voor de hardcore sportieve klanten.
Een M4 wordt meer een Grand Turismo, wel snel maar niet dociel,
Net als een RS5 best wel snel, maar het is geen sportwagen, zoals bv een 911.
kaasboerin zegt
@stirling: Een RS3 wel?
Weinig sport aan Aldi.
mashell zegt
@stirling: de huidige M3 is ook helemaal niet bedeld voor snelle rondjes Nordschleife maar voor (echtscheidings)advocaten om van de suburb naar kantoor naar de rechtbank te rijden. De nieuwe 4 serie is gestrekter en eleganter geworden, dat biedt ruimte om de 2 serie (zoals op de spyshots) minder gedrongen te maken dan de 1 coupe (die was willens en wetens te heet gewassen). Als ze daar dan een echte M2 van maken (met een rauwe 4 cilinder aub ipv een soepele cruiser 6 cilinder) dan is ook het oude Europese M3 publiek dat de E30 M3 nog kent weer bediend.
michelinman zegt
*kwijl*
bempi zegt
Lelijk, kaal en stom. Meer kan ik er niet van maken.
BaRa zegt
En weer een fucked-up nose job. Dank u, BMW, voor de zekerheid die u ons biedt in deze onzekere tijden.