Er is nu geen mogelijkheid meer om terug te keren: de BMW 4 Serie Cabrio krijgt een softtop.
BMW heeft zijn modelline-up in het D-segment behoorlijk ververst. Er is een nieuwe 3 Serie sedan (G20), 3 Serie Touring (G21) en een 4 Serie Coupé (G22). Echter, er komen nog twee varianten aan. De eerste is de BMW 4 Serie Gran Coupé, maar nu gaan we het hebben over de 4 Serie Cabrio.
Oude model (F33)
Wie nú op de BMW-website kijkt, zal zien dat de huidige open 4 Serie nog is gebaseerd op het ‘oude’ type 4 Serie. De nieuwe staat echter al te trappelen. Het grootste verschil gaat het dak worden, want de nieuwe BMW 4 Serie Cabrio krijg namelijk een softtop.
Hardtop BMW 4 Serie Cabrio
De vorige generatie had nog een hardtop. Deze stamde nog uit de tijd de metalen klapdaken enorm populair waren, ook Volvo (C70), Lexus (IS250C) en Infiniti (G37 Cabrio) paste een dergelijk dakconstructie toe. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat de premium merken (en klanten) toch de voorkeur gaven aan een softtop, zoals Audi en Mercedes deze aanbood op hun vierzitters.
Waarschijnlijk om de investeringskosten eruit te halen, werd het klapdak óók gebruikt voor de 4 Serie cabrio. Iets dat onze BMW-apostel @jaapiyo als ‘knaak’ zou omschrijven. Het is een manier om geld te besparen en dat is volgens onze Brabants autogenie nooit ‘premium’. Weet je dat ook weer.
Griekse Autobloggers!
Onze vrienden van het Griekse Autoblog.gr wisten de platen te vinden op de CNIPA, die afkorting staat voor China National Intellectual Property Administration. Jazeker, dat kennen ze dus gewoon wél in China.
Overigens waren er al wat geruchten en bevestigingen waar te nemen dat de BMW 4 Serie Cabrio eindelijk weer een softtop gaat krijgen. Wel zien we uitsparingen en panel-gaps bij de bips van de auto, dus waarschijnlijk zal het openen en sluiten nog een heel schouwspel worden.
Motoren en uitvoeringen
We verwachten dat de BMW 4 Serie Cabriolet leverbaar gaat worden met dezelfde motoren als de 4 Serie Coupé. Dus in eerste instantie een 430i en M440i, later zullen de 420i en een M4 Cabrio volgen. Of de opmerkelijk combinatie diesel en cabrio ook bij de 4 Serie terugkomt, wagen we te betwijfelen. Aan de andere kant: concurrenten Audi (A5) en Mercedes-Benz (C-Klasse) bieden cabriolet nog wel aan met een zelfontbrander.
Verwachte komst BMW 4 Serie Cabrio
De nieuwe open 4 wordt binnenkort verwacht, maar eerst is het tijd voor de M3 Sedan en M3 Coupé. Die kunnen we waarschijnlijk al aan het einde van deze maand verwelkomen. De Cabriolet wordt daarna pas onthuld, dus ergens in oktober of november. Het jaar daarop komt de M4 Cabrio en in 2022 wordt de M3 Touring verwacht.
dees zegt
Het is toch echt een geluk dat dat ding een kentekenplaat heeft.
Wat is dat ding toch lelijk
wjeurs zegt
@dees: ik zat laatst te denken. Als je hem met aluminium/chromen grille besteld en dan de omranding onder de nummerplaat matzwart laat wrappen, zou het dan meevallen?
willemvdberg zegt
@wouterjeuring: nee
kniesoor zegt
Dan kan de bever uit z’n dak.
Poulusma zegt
@amghans
Of Jan Jaap van der Wal :p
EnthousiaST220 zegt
Totaal geen verstand van cabrios dus een vraagje: waarom vind men softtops in cabrioland beter dan hardtops?
povel zegt
@finn1996: Voor zover ik weet is het vooral omdat een softtop meer duidelijk herkenbaar is als cabrio. Ook neemt een hardtop weggeklapt iets meer ruimte in beslag in de kofferbak. Volgens mij vooral zoiets wat mensen elkaar vertellen, net als een echte rijdersauto moet een handbak hebben. Het heeft allebij zn voor en nadelen, kwestie van smaak als je het mij vraagt.
EnthousiaST220 zegt
@povel: ah duidelijk. Houd zelf helemaal niet van cabrios dus vandaar dat ik wellicht een voorkeur heb voor de hardtop.
Richmond zegt
@finn1996: gewicht, dure en gevoelige constructie, neemt veel ruimte in.
Estate_of_mind zegt
@finn1996: sorttop is ook lichter dan zo’n klapding, en neemt minder ruimte in in de kont.
lekkaah zegt
@italdesign: volgens mij scheelt het niet eens zoveel in gewicht, zijn vooral zwaarder door de verstevigingen onderin de auto die de open dak moeten compenseren bij een crash. Wel is het gewicht aan de bovenkant wel veel dominanter aanwezig, en dat merk je wel. Aan de andere kant heb je dan weer dat een softtop kutter is te onderhouden, en natuurlijk risico op kansenparels die het open snijden en je spulletjes jatten (of enkel opensnijden :))
gregorius zegt
Hard Top is ook zwaarder; dus lopen mensen met een BMW van 200pk op 1800kg te klagen dat hij nu 1900kg is.
En, hard tops zijn groot. Bij vele auto’s doet dat het ontwerp niet goed (Ford Focus, Renault Megace CC, alle MB SL versies na de eerste).
…
waarbij de BMW 3/4 toch echt wel een uitzondering is, vind ik. Veel mensen zien geeneens dat het een hardtop is. Andere mensen klagen voornamelijk over de naden van de hardtop.
Ach, het zal wel. Ik ben blij met mn E92 hardtop; je merkt voor 0.0% dat het een cabrio is in de winter.
enricoleerdam zegt
@gregorius: oh, die Ford focus….. Die is lelijk!
ukbob zegt
@finn1996: waar het vooral scheelt is op een roadster denk ik. Op een 4-Zits cabrio zoals deze zou ik liever een klapdak willen eigenlijk…
bramboogie zegt
gewicht en gewichtsverdeling: het stalen vouwdak weegt redelijk veel. Het is trouwens een last die verplaatst wordt bij het openen of sluiten, wat tot een andere gewichtsverdeling leidt.
Een stalen vouwdak heeft meer ruimte nodig en stelt daarom bepaalde eisen aan de vormgeving. Bij een opengevouwen dak is er nauwelijks ruimte over. Vaak betekent dat, dat wanneer je op stap ben met iets in de koffer, je het dak niet kan openen omdat er niet voldoende ruimte beschikbaar is.
Een stoffen vouwdak is een stuk lichten en compacter en vermodelijke ook goedkoper om te produceren/engineeren.
beefcake zegt
@finn1996: zelf voor een hardtop gekozen vanwege de mindere inbraakgevoeligheid en het feit dat je dicht een coupé en open een cabrio hebt. Er zijn zeer weinig merken die echt een mooie constructie op de markt hebben gebracht, maar ik ben zelf nog steeds erg te spreken over die van BMW. De auto voelt ook een stuk lichtvoetiger aan dan het kentekenbewijs doet vermoeden. Al met al een prettige combi. De sporadische keer dat ik meer ruimte nodig heb, heb ik een moeder met SUV, broer met station en autoverhuurder met busjes om de hoek, dus dat is voor mij geen bezwaar. Als je dagelijks ruimte nodig hebt, moet je überhaupt niet voor (alleen) een cabrio kiezen.
Benny_Weisz zegt
@finn1996:
Heb nu een hardtop (BMW E93) maar heb ook een softtop gehad (Audi TT)
Voordelen softtop:
-Lichtgewicht
-Neemt minder “kofferruimte” in beslag
Nadelen softtop:
– Onderhoudsgevoelig(er)
– Mindere geluidsisolatie
– Grotere kans op lekkages
– Gaat minder lang mee (klinkt raar maar de grote boosdoener blijft de zon, daar heeft een softtop het meest van te lijden, denk aan verkleuring en uitdroging)
En wat de hardtop betreft:
Voordelen:
– Robuustere constructie, weinig last van weersomstandigheden het hele haar door
– Betere geluidsisolatie
Nadelen:
– Zware constructie
– Neemt veel van je kofferruimte in beslag
Wel moet ik erbij vermelden dat dit persoonlijke bevindingen zijn en dat er om twee verschillende typen cabrio’s gaat (2-zits TT vs 2+2-zits BMW)
moveyourmind zegt
Ondanks dat de huidige één van de meest geslaagde 4-persoons cabrio’s met stalen vouwdak is ben ik wel voorstander van de softtop. Een stoffen dak staat gewoon veel sjieker, zeker als het stoffen dak in een kleur is uitgevoerd die mooi matcht met de lakkleur (groen met groen, zandkkeur met groen, etc.).
Bovendien heeft een stalen dak nauwelijks voorden, hooguit wat onderhoudsvriendelijker en iets vandalismebestendiger is.
bohica zegt
@moveyourmind: isolatie en geluidsniveau aanzienlijk beter
moveyourmind zegt
Geluidsisolatie heb je wel een punt. Vind het zelf wel wat hebben dat je bij een cabrio wat meer hoort met de kap dicht, maar als het je daily is een laag geluidsniveau wel een pluspunt.
shaguar zegt
@moveyourmind: Groen wordt hij na verloop van tijd toch al ;)
gregorius zegt
Al draagt een neusaap een stoffen-kap-ring, het is en blijft een lelijk ding.
bpc zegt
Wie die neus ooit een goed idee leek zou tegen de muur gezet moeten worden
Estate_of_mind zegt
@bpc: nou, nou, nou, laten we beginnen met wat 4-series met hun neus tegen de muur te zetten.
dalmore zegt
Bedankt. Eetlust is meteen weer verdwenen
tjorque zegt
Bmw dieet… eindelijk het usp gevonden…
antwaarpeneir zegt
Schoolvoorbeeld van de bal compleet mis te slaan..
maferick74 zegt
Nierentransplantatie
smex zegt
Wat maakt het uit wat top deze auto krijgt? Al wordt die van hout, totaal oninteressant deze auto door die grill. Echt verschrikkelijk.
pignon zegt
Vooral de foto van bovenaf is mooi
RiKe zegt
Waarom is dit een BREEK artikel? Alsof het speciaal is dat BMW NOG een lelijke versie van dit gedrocht op de markt brengt
tjorque zegt
Dat is wat die nieuwe look met je netvlies doet…
marcomanta zegt
BMW, schaam je, ga aub terug naar de tekentafel, dit is zo onecht niet BMW. Ik vrees het ergste voor de verkoopcijfers.
goodolddays zegt
Who cares, BMW huidige line-up is zo lelijk, bangle butt is er niks bij.
LaLancia zegt
Ik snap het even niet meer. De coupe wordt een 3 Serie (“eerst is het tijd voor de M3 Sedan en M3 Coupé”) en de cabrio een 4 Serie?
Rohrl-fan zegt
De voorbije 7 jaar heb ik een dikke 140.000km afgelegd met een E93 325d, dus een model met hard dak.
Één van de redenen waarom ik voor dat model gekozen heb was net het harde dak. Voor mij was het alsof ik 2 wagens ineen heb, met alle voordelen van een cabrio en zo goed als geen van de nadelen.
Nu goed, toevallig eergisteren mijn handtekening gezet op een bon voor een dik uitgeruste F11 520d xDrive, dus mijn dagen met een cabrio als daily zijn binnenkort geschiedenis. ?
dwfc zegt
Willeme , wat ik nu echt niet snap, wat is de toegevoegde waarde van breek in de hoofding, het is een universeel artikel dat je overal terugvind. Of het moet de clicknbeats stimuleren? Enfin ik vind het maar niks
willeme zegt
@dwfc: wat je ervan moet vinden, mag je vinden uiteraard ;-).
Net als andere media gebruiken we het woord breek in de titel als er groot, belangrijk of significant nieuws is.
In het Engels wordt vaak ‘breaking’ gebruikt, wij gebruiken de Nederlandse vertaling.
Het is niet helemaal vreemd, al helemaal niet op een site waar we een podium geven om gratis te kunnen klagen ;-).
tjorque zegt
De breek is terecht mijn netvliezen doen pijn van die foto’s… Ze zijn vermoedelijk gescheurd of gebroken… :)
Danku om gratisch te mogen klagen hier ;)
917 Porsche + Audi zegt
Ik vindt dat de achterste lichten lijken op A3 sedan.
goodvibrations zegt
Als je de grille bedekt valt inneens op dat de lijnen op de giulia lijken…
tjorque zegt
Gatver de gatver wat een spuuglelijk hok is dat!
Deze morgen nog een hele oude bmw 3.0 csi gezien. Wat een belachelijk groot contrast met dit onding…
robicide zegt
de tandjes
The Alpina fan boy zegt
Nu nog in Alpina B4S uitvoering en klaar is Kees.