We zijn inmiddels al 25.000 km verder met onze Autoblog duurtester. Hoe bevalt het? Tijd voor de broodnodige BMW 330d update!
Kennen jullie de BMW 325d duurtester nog? Die auto hadden we binnen een paar maanden helemaal uit zijn voegen gemodificeerd. Hoe doen we dat met de 330d? Het is de hoogste tijd voor een update! En die update is dit artikel! Ja ja, dames en heren, die krijgen jullie nu voor jullie plaat. Pak er maar een grote kop koffie en een verse gevulde koek bij, want we gaan even ouderwets onnodig keuvelen over auto’s!
De BMW 330d heb ik nu sinds 15 mei 2023 en ondanks dat de auto al 10 jaar oud is, is het voor mij alsnog een nieuwe auto. Dat krijg je met een beperkt budget. Uiteraard maak ik constant de vergelijking tussen de 330d en de oude 325d. We gaan daar in een apart artikel binnenkort eens dieper op in, maar heel erg kort door de bocht is de E91 de fijnere en betere BMW en is de F31 de betere auto.
Wat is er allemaal mis mee?
Dit specifieke exemplaar was echter niet perfect toen ik ‘m kocht. Dat is een gebruikte auto natuurlijk nooit. Net als vorige keer heb ik heel eventjes gewacht met de auto naar de garage brengen. Ik wilde eerst even zelf een gevoel krijgen bij de auto. Gewoon eventjes aanvoelen hoe alles functioneert en bevalt. Ben je er erg tevreden over, dan maakt het ook – gevoelsmatig – minder uit dat de eerste beurt meteen 1.000 euro is.
Er waren een paar dingen die mij opvielen. De remmen deden het op zich goed, maar mistten een beetje bite. Met name het eerste aangrijp-punt was te soft. Het iDrive-systeem gaf al aan dat de remolie en blokjes achter vervangen moesten worden (voor was enkele weken voordat ik ‘m kocht vernieuwd). Een ander ding dat mij dwarszat was het wiellager. Althans, ik dacht dat het het lager was. Af en toe was ie aan het zoemen. Tenslotte waren de banden matig. De grip van de premium banden (Pirelli’s vóór en Goodyears achter) vond ik niet denderend.
Afspraak bij Jeroen
Kortom, toch even een afspraakje gemaakt bij Jeroen om de auto na te lopen. De eerste grote tocht stond op de planning: van Nederland naar Lille en dan van daaruit naar München en weer terug naar Nederland. Dan wil je niet met oude remolie en matige banden op pad zijn.
De eerste indruk van de beste BMW-specialist bij mij in de buurt was duidelijk: deze auto heeft erg lang stil gestaan. Met deze kilometerstand is een wiellager niet iets dat vaak vervangen dient te worden, maar de auto stond langs de weg en het lager is gaan roesten. Normaal gesproken rijd je de roest eraf, maar aangezien de auto veel stilstond, is dat niet gebeurd. Ergo, het lager is vervangen.
Een andere indicatie dat de auto veel stil heeft gestaan, waren de banden. De Goodyears zagen er nog schitterend uit, met veel profiel. Echter, ze kwamen uit 2017. Een band mag 10 jaar oud zijn, maar het wordt aangeraden om maximaal 5 jaar met een setje banden te doen. Wellicht dat daardoor de grip niet al te best was.
Bongiorno Boots!
De velgen zijn niet in briljante staat (wist ik van te voren) en dienen opgeknapt te worden. Dus wat te doen, wat te doen? Simpel! Ik had nog een setje BBS-wielen liggen! Sterker nog, die had ik expres niet meeverkocht met de auto. Flowformed BBS wielen zijn soms best prijzig en een setje nieuwe wielen kopen had ik geen zin in. Daarbij is deze velg min of meer voor de F3X-serie gemaakt. De breedte en ET zijn dusdanig dat wielkasten goed gevuld worden.
Wel was een van de velgen beschadigd. Ik reed helaas langs een stoeprandje. Ik moest het een en ander invullen in mijn navigatiesysteem en wilde de auto stilzetten. Daarbij sneed ik de bocht ietsje te enthousiast in en schampte met mijn rechter-achtervelg de stoep. Gelukkig kunnen ze bij Van Essen Car Cleaning de velgen ook repareren. Dankjewel, Arien!
Banden
Dan de banden: welke moet je kiezen? De laatste paar keer heb ik goede ervaringen gehad met de Dunlop SP Sportmaxx: RT2 op de 325d en RT op de A6. Maar is er meer op de markt. In dit geval de Continental Sport Contact 7. Bij Trye Reviews waren ze er lyrisch over en de band wint alle tests. Ja, ook van de Michelin Pilot Sport 4S (die al flink op leeftijd is). Dus waarom die niet proberen?
Qua maat heb ik iets stouts gedaan. Net als met de 325d heb ik gekozen voor een square-setup en geen breedset. Het grootste nadeel aan de BMW F-Series is die ontzettend gevoelloze en vage besturing. Ja, gewoon slechter dan de Audi A6. En daarbij ben ik meteen enthousiast te werk gegaan door 255/35 19 te bestellen. Tel daarbij op dat de velgen 9×19 ET32 zijn en je zult begrijpen dat ik een heel agressieve fitment heb: veel velg, veel band en precies een flush fitment. Je zit nu ook meteen dat de auto – net als bijna alle andere Duitsers – achter te laag hangt en voor te hoog.
Andere dingetjes
Wat hebben we verder gedaan? Een paar kleine dingetjes. Het touwtje van de tankdop was kapot, dus die heb ik even laten vervangen. En aangezien de auto er toch stond, meteen even de olie laten verversen. Dat laatste was bij lange na niet nodig, maar ik vind het fijner om het iets vaker dan aangegeven te doen: zo rond de 10.000 km is perfect.
En dan is het de vraag: hoe rijdt het? Nou, dat gaan we je vertellen: sensationeel! De banden kwamen in delen aan, in plaats van tegelijk. Ze waren bij DSP twee banden kwijtgeraakt en hun klantenservice was daar – eh – vrij duidelijk in: “Ja dat gebeurt wel vaker. Je kan het product niet ophalen en terugbellen heeft ook geen zin.” OK…
Dus ik had eerst de achterwielen aangepast. De voorbanden waren namelijk nog vrij nieuw en de achterbanden waren dezelfde maat als voorheen. Het verschil was extreem. De Conti’s hebben zoveel meer grip, dat het niet meer leuk. Ik kan al voor de apex van een bocht vol op het gas staan en de de auto accelereert als een malle, in plaats van wielspin en lafjes overstuur. Als de R26 van Alonso uit 2006 schiet je dan uit de bocht. Heerlijk.
En de voorbandjes!
Het zou eventjes spannend worden of de voorbanden op tijd binnen zouden komen. Gelukkig is de BMW-specialist waar ik de auto’s in onderhoud heb, heel erg flexibel. Ik mocht aan het einde van de middag even snel langs komen om de voorwielen erop te zetten.
Daarmee was de auto nét op tijd voor de grote trip. Af en toe als je door Nederland rijdt denk je: met een standaard Golf of Astra kom je meer dan goed uit de voeten. Meer heb je echt niet nodig. Maar het zijn dit soort lange trips dat ik dit ideale auto’s vind. Niet al te groot, te lomp, of te zwaar, maar wel de enorme trekkracht. Zo’n diesel rijd je op koppel. Dat is niet het snelste in een sprint, maar wel over een langere afstand. Je kan enorm hoge snelheden halen (255 km/u op de GPS) terwijl het verbruik heel beperkt is. Ongeveer 1 op 14 gemiddeld.
Verdere modificaties?
Zijn er verder modificaties uitgevoerd? Nog niet. Het valt mij op dat deze auto er minder nodig heeft. De auto is completer dan mijn vorige. De 8HP automaat is zalig en de N57 motor is erg krachtig. In tegenstelling tot de 325d hiervoor is het niet nodig om ‘m te kietelen. Maar ja, niet nodig betekent niet dat we het niet gaan doen…
Toch zal het niet de eerstvolgende modificatie worden. Die gekke stance met de kont laag en de voorkant hoog zit mij al een tijdje dwars. Wellicht dat we daar iets aan kunnen doen… Nou, even het telefoonnummer van Jeffrey zoeken…
Meer in deze serie:
Auto’s die zich op dit moment in de Autoblog Garage bevinden:
- BMW M135i van Martijn
- BMW 330d Touring van WillemE
- BMW 530i Touring van Wouter
- BMW M2 Competition van Ruben
- BMW Z4 sDrive35is van Machiel
- Lexus RX500h duurtest
- Lynk & Co 01 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- MINI Cooper S van WillemE
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
- Volkswagen Golf V GTI van Loek
Johanneke zegt
25k rijden in 6 maanden? Dan ben je flink onderweg geweest zeg.
Wel in een prachtige wagen. Subtiele BMW’s vind ik vaak prachtig. Jammergenoeg zijn die erg zeldzaam aan het worden.
willeme zegt
@johanneke:
Ja, zo’n dieseltje is wel lekker als je veel kilometers maakt ;-).
Dutchdriftking zegt
Ik vond het ook pittig!
bunnylebowski zegt
Mooi weer @willeme , kijk uit naar de road-trip update. Vind zelf de originele individual velgen beter staan, op de een of andere manier vond ik de BBS gruwelijk op de E91, hier mwah. Maar gelukkig is dat maar mijn smaak en niet die van jou.
Staat het interieur nog op de planning?
willeme zegt
@bunnylebowski:
Die BBS RX-R wielen zijn enorm smaakgevoelig. Ik vind ze echt geweldig, maar snap dat anderen het minder vinden. Maar als Jeffrey klaar is met de auto, zal het al een stuk beter tonen.
Die Individual velgen gaan overigens niet weg, maar moeten even in nieuwstaat worden gebracht.
Qua interieur: ik kijk af en toe rond, maar kan echt niets fatsoenlijks vinden en als er iets is, is het versleten. Deze stoelen zitten heel erg fijn en stof is eigenlijk best fijn (alhoewel leer mooier staat imho). Dus als je een Merino Individual kunt vinden, houd ik mij aanbevolen!
bunnylebowski zegt
@willeme ik vind de velgen schitterend maar op de een of andere manier net niet op de f31 vs de e91, maar nogmaals dat is maar smaak.
Oei gelijk hoge eisen qua interieur ;-). Ja die zijn lastig te vinden, al begreep ik ook wel dat het merino leder zeer kwetsbaar is, vooral bij de wang links.
kniesoor zegt
In mijn F82 zit Merino leer. Oto heeft ca. 114.000 km gereden. Vind het niet echt het mooiste leer op aard’, het oogt wat gladjes. Maar tot dusverre geen slijtage te zien, niet aan het leer zelf, ook niet aan de stiksels. Enfin, weet niet hoe exemplarisch dit is.
willeme zegt
@bunnylebowski: dat is het andere, BMW leer is niet denderend. Terwijl dit stof stiekem best goed is. Maar mocht je wat voorbij zien komen, laat het weten ;-)
3246cm252kw zegt
Het is hier 4 uur in de nacht, even me bed uit een broodje eten want ja blijf een nachtbraker. Dan zie ik weer een artikel van je blij ik toch te lang lezen, ga later op de dag inderdaad even met een bak koffie even zitten al heb ik hier geen gevulde koek.
En daar staat ze dan in de laatste fotoreeks :-) was erg leuk om tijdens deze bedrijfsopening van PSR Parts elkaar eens te ontmoeten Willeme :-)
willeme zegt
@3246cm252kw
Jazeker! Leuk om elkaar de hand te schudden! En die V8 met supercharger van jouw E46 klinkt meesterlijk. Niet te luid, wel heel erg dik.
3246cm252kw zegt
Eensgelijks heer! Ja hij klinkt zeker niet overdreven. We gaan zeker een rondje doen als ik terug ben en als het goed is is dat zoals ik zij ook de sedan zo goed als af 🤩 dus ja dan worden het 2 rondjes 😆
racerx zegt
Fraaie wagen en wat is ‘ie mooi op de originele BMW velgen 😉😉. Kleine stage 1 tuning zou ik zeker doen, kan ‘ie alleen maar fijner van worden als een knakentuner er al 40pk en 90nm uit kan toveren. Beste cijfers heb je dan! Valt dat vage sturen nog op te lossen met coilovers of is dat iets waar je mee moet leren leven? Mijn F11 is ook aardig deaudt maargoed, die heb ik ook niet om lekker mee te sturen.
willeme zegt
@racerx
Ik ga het proberen met bredere banden, beetje camber (camberplates), schroefset, anti-rollbars, stutbar. Het is niet dat je er niet mee kan leven, maar als je van een F31 een E91 in stapt, merk je dat een E91 beter is.
kniesoor zegt
Qua achter te laag en voor te hoog : daar ben ik het roerend mee eens. Geen idee waarom ze dat doen, iets met aerodynamica ? Afijn ende hoe dan ook, ‘m aan de voorkant 15 à 20mm laten zakken zou dat probleem de wereld uit moeten helpen, lijkt me.
willeme zegt
@kneisoor: ik denk dat het praktisch is met drempels en zo. Verder zou ik het eigenlijk niet weten, want het ziet er absoluut niet uit.
bart1976 zegt
Wederom heerlijk artikel JW!
willeme zegt
@bart1976: topreactie Bart!!!
mc96 zegt
Die velgen staan ook op de F31 heel goed! Een alpina (achtige) voorspoiler zou op deze ook heel goed staan denk ik.
willeme zegt
@mc96: klinkt als iets dat ik graag onder de kerstboom zou willen zien ;-)
raoulk zegt
De 30d heeft dezelfde zf bak als de Alpina D3, het is dus mogelijk om Alpina D3 software op de bak te laden. Heb dat bij mijn eigen 30d gedaan en merk zeker verschil. Leuke toevoeging is dat je ook in Drive ziet welke versnelling je rijdt.
willeme zegt
@raoulk: klop! Je kan de Alpina flash erop doen, of voor XHP gaan. Die gaan nog eventjes wat verder.
rikv99 zegt
Lekker artikel weer! Zat toevallig nog aan de koffie en de gevulde koek ook!
Moet zeggen dat ik de BMW individual echt gruwelijk vet vindt, maar het is natuurlijk geen Willeme wagen zonder BBS-jes. Veel rijplezier nog👍🏼
willeme zegt
@rikv99: dankjewel! Ja, die Styling 439’s zijn ook erg prachtig! Gelukkig houd ik die ook gewon eventjes ;-)
shibby zegt
Ik heb (op de zomervelgen) ook Conti sport contacts onder de f31, en idd die hebben asociaal veel grip! Tip: met de app van Carly kun je veel dingen aanpassen zoals start/stop uit, digitale kmh teller etc
willeme zegt
@shibby: goede tip! Dankjewel! Ik zal er eens naar kijken!
racerx zegt
Ik heb Bimmercode gekozen. 1x betalen en klaar, geen abo onzin.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig! De wielen is weer even wennen. Maar dat was bij de vorige ook zo. Ga zo door. Elke dag op kleinanzeigen.de voor een knap interieur en op zoek naar Alpina items?
willeme zegt
@dutchdriftking: Geen OEM-velgen en originele rijhoogte ziet er altijd maf uit. Dus dat moeten we maar eventjes aanpakken ;-)
Dutchdriftking zegt
Dat is helemaal waar. Als mijn prodrive er in maart onder gaan moet er eigenlijk ook een schroefset en een bescheiden spacertje onder.
kuip zegt
Altijd leuk om deze artikelen te lezen!
Erg mooie BMW, zeker op de individual wielen.
willeme zegt
@kuip: dankjewel!!! Altijd leuk om te mogen maken!
alcantara zegt
255 rijden met 1:14 gemiddeld is zeer netjes, mijn F20 met getunede N13 blokje haalt dat niet eens met 160 cruisen.
minimoke1984 zegt
Olieverversen bij een diesel om de 10k?
Heb vroeger altijd diesels gereden en olieverversen deed ik meestal om de 30k. Later bij de VAG motoren met long-life oil werd t zelfs 50-60k. Maar voor de rest leuke dikke diesels altijd leuk alleen als je om de 2 maanden naar de garage moet voor een oliewissel vindt ik dat iets to much.. (nb kan me ook nog een ADAC artikel herinneren jaren geleden waarin ze een mercedes diesel testen met reguliere oliewissel tov geen oliewissel, allen af en toe bijvullen over ik dacht 100.000 k.m., kan ook meer zijn, en er was geen waarneembaar verschil… )
mashell zegt
Willeme hecht nou eenmaal veel waarde aan schroefsets, gesmede velgen en olie wissels, lijkt een beetje een tick te zijn. Zolang het interessante artikelen oplevert tolereren we het gewoon.
willeme zegt
@minimoke: met de moderne motoren van tegenwoordig is het niet onverstandig om net eventjes wat vaker de olie te wisselen. Het is ook een stukje peace of mind.
seatleon zegt
Heerlijk artikel weer. Deze updates geven toch altijd aanleiding weer eens autoscout erbij te pakken. De stap zetten is er nog niet van gekomen, maar lekker dromen is ook fijn.
monsieurleloure zegt
@willeme
https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/Base_RemoteOffer_nl
BMW connected is deze week gratis verkrijgbaar.
Kun je de auto afsluiten en openen op afstand.
Claxon en verlichting bedienen.
Auto terugvinden zelfs de parkeerrichting geeft die juist weer.
Je zou ook de actieradius kunnen zien dat werkt bij mij niet en ook de kilometerstand wordt bij mij niet weergegeven.
Ik had in het begin dat ik de auto had er al mee lopen klooien en kreeg het toen niet werkend, blijkbaar heb je daar dus een abonnement voor nodig.
Die is nu gratis voor onbeperkte tijd, hoe gaaf is dat?!
willeme zegt
@monsieurleloure:
Heeee, dat is tof!!! Dankjewel! Ik wist niet eens dat ‘ie beschikbaar was voor mijn auto. Ik heb het meteen eventjes besteld. Nogmaals bedankt!
bunnylebowski zegt
@monsieurleloure @willeme kijk ook even verder in de shop: veel afgeprijsd ivm Black Friday. Ik heb maar weer kaart update gedaan (ik zweer bij BMWs eigen navi Icm RTT ipv Apple CarPlay).