Even een tussentijds update voor de BMW 325d van de Autoblog Garage. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Het is de afgelopen weken stil geweest omtrent de BMW 325d duurtester. De stationwagon is nu alweer bijna twee jaar onderdeel van de Autoblog Garage. Dat is een mooi moment om de balans op te maken. Echter, voordat het zover is, hebben we voldoende te melden over de auto. Niet zozeer qua updates, maar voornamelijk hoe de auto is bevallen. We gaan het chronologisch houden, dus van het begin tot het eind.
Kleine updates
De laatste update is van 23 oktober, toen we het BMW Performance remsysteem hebben geïnstalleerd. Nou ja, ‘we’, daar moet ik vooral Jeroen en Evert bedanken omdat zij altijd heel erg goed voor de auto zorgen.
APK en beurtje voor de BMW 325d
In eerste instantie was daar in oktober de APK. Er stond een tripje voor de boeg en daarvoor wilde ik dat de auto een beurt en nieuwe APK kreeg, zodat ik zonder problemen op pad kon. Dat verliep verrassend soepel. Er waren een paar kleine puntjes van aandacht.
Zo was er een foutmelding bij een achterlicht en een van de Xenon-lampen moest vervangen worden. Die was aan het einde van zijn latijn en brandde niet goed genoeg meer. Voor de rest kwam de auto fluitend door de APK en is er meteen (weer) een beurtje uitgevoerd. Altijd handig.
Verwisselen van banden
Dan de banden. Die heb ik zelf verwisseld. Niet omdat ik denk het beter te weten dan de garage, maar voornamelijk omdat het een leuk vader-zoon momentje is om de wielen te wisselen. Daarvoor hebben we een krik gekocht. Let daarop dat daar ook verschillen in zijn.
In dit geval hebben we gekozen voor een blauwe. Deze kan namelijk laag genoeg om onder de BMW te kunnen, maar is ook sterk genoeg om een Audi e-tron SUV op te tillen. Daarnaast kan ik de banden stallen met een paar hondjes. Nee, niet de olijke zoogdieren maar in principe planken met wieltjes eronder.
Dunlop SP Sportmaxx ervaring op de BMW 325d
Aan de zomerbanden was te zien dat ze aan de voorkant wat harder slijten dan aan de achterkant. Prima voor de volgende ronde om ze even om te wisselen. Wat dat betreft ben ik blij dat ik geen breedset heb. Ook vanwege de rijeigenschappen. De Dunlop SP Sportmaxx RT2-band is een uitstekende band.
Goede feedback, progressieve handling, stil en best wel comfortabel. Voor wat ik doe met de auto zijn ze meer dan prima en de prijs-kwaliteit verhouding is bovengemiddeld puik te noemen.
Continental AllSeason Contact als winterband
Ik heb dus relatief vroeg de allseason ‘winterbanden’ eronder gezet. Dit na een tip van @martijngizmo, die Michelin CrossClimates in de winter heeft voor zijn BMW M135i. In dit geval heb ik de Continental AllSeasonContact. In vergelijking met de zomersetup vind ik ze minder fijn rijden. Ze zijn stugger en de limiet ligt minder ver. In vergelijking met een winterband is het echter veel beter. Ze zijn niet zo wollig en hebben meer grip. Het is dus gewoon ‘een prima band’ in Nederlandse condities.
Echter, in de winter komen ze tot leven. Koud en nat weer is perfect. Tijdens een ritje op de Autobahn kreeg ik te maken met een extreme hagelbui waarbij er binnen een paar seconden een flinke laag hagel op de grond lag. De Conti’s weerden zich kranig.
Ik kon nog uitstekend sturen, terwijl sommige auto’s (gek genoeg allemaal op NL-kenteken) letterlijk van de weg gleden. Een band is altijd een compromis en de Continental AllSeasoncontact is wat dat betreft een goed alternatief voor een winterband.
Ruitschade op de BMW 325d
Verder heb ik last van steenslag op de ruit gehad. Helaas begon deze meteen al ‘groot’, dus ze konden ‘m niet meer repareren bij CarGlass. Dit was wel het moment dat ik blij was dat ik niet de aller goedkoopst mogelijke verzekering heb gekozen. In veel gevallen zul je het moeten doen met een niet-originele ruit (‘die net zo goed is maar geen logo heeft’). In mijn geval heb ik een originele ruit gekregen.
Dat niet alleen, het is niet van mijn no-claim afgegaan. Ik hoefde enkel 50% van het eigen risico te betalen. Een prima deal. Als kers op de appelmoes heb ik nieuwe ruitenwissers voor en achter. De sensatie van een nieuwe ruit met nieuwe ruitenwissers: goddelijk. Zelfs de uiterst kritische Uli heeft er een opmerking over gemaakt.
Op vakantie met de BMW 325d!
Dan de vakantie. Net als met de Alfa Romeo heb ik een monsterrit gemaakt met de BMW 325d. Wederom naar Italië. Waarom? Simpel: het is het mooiste land van Europa. Daarbij had mijn vriendin in haar eentje unaniem besloten dat ze naar Firenze wilde ‘en ik mocht mee’. Leuk, want Italië is een leuke route om te rijden. We hebben ervoor gekozen om het in twee etappe’s te doen. Eerst van Arnhem naar Weil Am Rhein, dan vandaar uit naar Firenze een dag later.
Daarbij begint de vakantie op het moment dat je in de auto stapt, dus geen gehaast of recordtijden neerzetten. Gewoon lekker kachelen. Dat kwam goed uit, want net voordat we de A3 oprijden, begint het zwaar te regenen. Hoe leuk de Autobahn ook kan zijn, in de regen moet je het rustig aan doen. En door die betonnen snelwegen doe je dat ook wel.
Autobahn
Gelukkig kwamen na het verlaten van het Ruhrgebied veel rustige stukken onbegrensde Autobahn. De 3 liter zescilinder is bijzonder krachtig onderin, waardoor het cruisen op hogere snelheid een fluitje van een cent is. Sterker nog, ik zette de automaat geregeld in zijn VI en daar bleef ie lange tijd. Vanaf 100 km/u pakt ie vloeiend op en trekt de motor eenvoudig door naar 200 km/u en daarboven.
De enige auto waar ik moeite mee had was een nieuwe M340i, voor de rest kwamen we niets snels tegen. Tesla’s reden massaal achter vrachtwagens, enorme power-SUV’s die makkelijk sneller kunnen gingen niet harder dan 200 en boven de 250 haken er een hoop auto’s af. Overigens hebben we niet aan een stuk door gejakkerd, maar wel even – speciaal voor jullie – gekeken wat de BMW 325d in zijn mars had.
Wat je wel merkt is dat de 325d op snelheid heel erg graag een bocht in wil. Dat is superleuk op normale wegen, maar op hoge snelheid is een klein beetje onderstuur soms best prettig. Het is ook een stukje gewenning. Ondanks diverse stops (waaronder op Hockenheim) waren we alsnog al in de middag in Weil Am Rhein.
Leuk: dat is een Drielanden punt tussen Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Nog leuker, onderweg kom je de BBS-distributiecentrum (in Herbolzheim) tegen (afbeelding hierboven). Toch een beetje mijn ‘house of worship’!
Zwitserland en Italië
Zwitserland was ook het land dat we de bochten erna direct inreden. Veel betere wegen, maar niemand durft er te hard te rijden. Soms kun je met een paar locals meeliften die weten waar de flitspalen zijn. Italië is gelukkig veel leuker.
De Po-vlakte is niet bijzonder spannend en de enorm lange en rechte tolweg naar het zuiden is allerminst spannend, alhoewel het wel opvallend is hoe Italianen zich heel erg graag niet aan de snelheid houden.
Firenze en omgeving
Firenze met de auto is prima te doen. De stad is ruim van opzet met brede wegen. Het Eibach-onderstel was daarvoor een beetje te hard in combinatie met de 19 inch wielen. Eerlijk is eerlijk, de wegen zijn daar echt niet denderend.
Maar je moet niet in de stad rijden, maar op de wegen eromheen. We maakten gelukkig diverse tripjes in de omgeving. Je kan dan via de snelwegen gaan, maar het leukste zijn de binnenwegen. Met name rond Pisa en Chianti (ja, we hebben een doosje meegenomen) zijn adembenemend.
Veel bochten, redelijke kwaliteit asfalt en schitterend uitzicht. In Nederland mag je op alle saaie wegen vaak 20-40 km/u ‘te langzaam’ rijden. In Italië zijn veel B-wegen gewoon 80 km/u en soms moet je echt je best doen om daar in de buurt te komen.
Hier kwam het Bilstein B12-onderstel met de Eibach anti-rollbars helemaal tot zijn recht. Het is niet te hard, maar wel communicatief. Dat ‘ie nauwelijks rolt in bochten is heel erg prettig: comfortabeler en sportiever tegelijk.
Ik kan het niet genoeg aanraden: pak je auto en ga naar het buitenland om even andere wegen te ervaren. Dan leer je je eigen auto ook beter kennen. Is het een leuke auto, dan ben je nonstop aan het kirren.
Terugweg
De terugweg heb ik wederom met een tussenstop gedaan in Weil Am Rhein. Het Best Western Hotel heeft een paar grote voordelen, naast een prima ontbijt en erg ruime kamers. Eronder zit een enorme shopping mall plus grote supermarkt.
De terugweg begint in Weil Am Rhein en loopt tot Karlsruhe. Het grote nadeel: deze is maximaal 120 km/u. Dat is op zich niet erg, want het is er vrij druk.
Je kan ook de 81 over Stuttgart pakken als je iets harder wil rijden, maar dat is wel behoorlijk om (of je moet bij Schafhaussen de grens over gaan). Na Karlsruhe kun je overigens op veel stukken doorrijden. Ik ben bij Darmstadt niet richting Keulen gereden, maar heb de 45 gepakt. Dat is ietsje om, maar de wegen zijn er mooier én veel rustiger.
BMW 325d is uitstekende metgezel
Het mooie van de 325d is dat je er alles mee kunt doen. Filerijden: geen probleem. Gewoon met het verkeer mee-sukkelen, ook geen probleem. Met wat snellere auto’s op de linkerbaan meerijden: dat gaat makkelijk.
Sterker nog, het gaat stiekem best hard. Op de GPS hebben we 272 km/u gehaald, maar goed dat de Continental-banden tot 300 km/u aankunnen. Op die snelheid ligt de 3 Serie keurig stabiel, maar het is zeker een intense ervaring.
De 3 Serie betrekt je behoorlijk veel bij het rijden. Op hoge snelheid krijg je dus veel impulsen door. Het zorgt er wel voor dat je alert/scherp en heel bewust bent van wat je doet. Geen ‘250 voelt aan als 80’, want dat is niet het geval. Het laatste stuk bij Oberhausen voelt al een beetje als thuiskomen.
Dan rijd je de ‘3’ op die naar Arnhem gaat. Het is een wat oudere snelweg met vooral heel erg veel Nederlanders. De hoeveelheid gele platen die hun V60 met dakkoffer naar links gooien, is ongekend. Maar ja, zoals mijn vriendin zo wijs zei “je mag je erover verbazen, maar niet door laten verrassen.”
De BMW 325 heeft verder geen krimp gegeven. Je gooit de achterbak vol met koffers en toebehoren, vult de tank en je rijdt een eind. De range is ongeveer 800 km op een tank. We zijn benieuwd wat het verbruik is als je heel erg rustig aan gaat doen. Misschien maar een keertje proberen.
Alpina lip op de BMW 325d (eraf)
Wat is er verder nog gebeurd? Ik heb de Alpina-lip eraf gereden. Je zal op sommige foto’s zien dat de auto zonder lip rondrijdt. Het ziet eruit alsof je na maanden je baard eraf haalt. Een beetje blote billen gezicht. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Ik reed op een drempel, waar achter een fietspad is. Ik reed relatief rustig, daar er bijna altijd een fietser voorbij komt.
Het was donker en er was niemand te zien, dus ik rijd door om op het laatst fietser te zien zonder licht. Die was bijna onzichtbaar. Gelukkig zit er een paar meter tussen de drempel omhoog en het fietspad, maar om zeker te zijn remde ik recht op de drempel.
Ergo: de bumper zat las. Gelukkig was deze verder helemaal onbeschadigd alleen op de linkerkant waar die bevestigd was, liet ie los. Rechts zat de lip nog vast. Ik kon doorrijden, maar heb hem even netjes eraf gehaald.
Überholsprestige
Het duurde een tijd voordat de Alpina bumper er weer op kwam. Sterker nog, ik ben zelfs eerder terug naar zomerbanden gegaan! Ik had het vrij druk en voor het mooi moest de auto even een dagje binnen staan met de bumper, zodat deze goed kan hechten.
Uiteindelijk heb ik de auto even naar Van Essen Car Cleaning gebracht die de bumper weer bevestigde (dankjewel Arien en Gerren!). Ik weet dat het smaak-gevoelig is, maar ik vind het zo veel gaver staan met die spoiler. Wat ook op valt, op de Autobahn gaan ze veel sneller aan de kant MET de lip dan zonder. Überholprestige, noemen ze dat in Duitsland.
Al weer twee jaar
In de tussentijd heb ik de BMW 325d Touring alweer twee jaar. In de tussentijd hebben we er zo’n 60.000 km mee gereden. Zo is de auto nét over de 200.000 km grens gekomen. Normaliter kan het zijn dat je dan gaat zoeken naar iets nieuwers en frissers. Het nadeel, ik heb uiteraard gekeken maar niet gevonden.
Het is een zeer fijn rijdende auto waar ik echt met een grote glimlach in stap en met een nog grotere er weer uit. Ja, ik weet dat het een oud model is en ja, ik weet dat het een niet fabrieksoriginele diesel is. Dat maakt mij echter niets uit.
De combinatie van wegligging, prestaties, verbruik en praktisch gemak is uitstekend te noemen. Ik vind ‘m er zelfs gaaf uitzien. De auto is (bijna) precies hoe ik ‘m wil hebben.
De BMW 325d duurtester gaat dan voorlopig ook niet in de verkoop. Ik wil er liever zelf een tonnetje bij rijden, ook al duurt dat nog wel een jaartje of 5. Dan kunnen we in plaats van inruilen nog een paar leuke dingen ermee doen!
Up to speed
Zo, hopelijk zijn jullie weer een beetje up-to-speed betreft de BMW. Zoals gezegd, de komst van de Audi betekent niet dat we afscheid nemen van de BMW. Uiteraard zijn de meeste modificaties uitgevoerd, maar we zullen je zeker op de hoogte houden van het wel en wee van de witte stationwagon (en ook die andere Zuid-Duitse witte stationwagon). Ook zullen we er nog een keer prestatiecijfers mee meten en nog andere dingen doen. Houd de Autoblog Garage dan ook goed in de gaten!
Meer lezen? Dit zijn de andere auto’s in de Autoblog garage:
- Audi S3 (8V) van Ruben
- Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro (4F) van Willem
- BMW 130i van Michael en Wouter
- Deze BMW 325d Touring van Willem
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Chrysler Crossfire 3.2 V6 van Machiel
- Ford Fiesta ST200 van Bart
- Lexus IS250 van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Clio van Loek
racerx zegt
Het klinkt misschien raar, maar ik vind dit de gaafste auto uit de Autoblog garage. Precies de juiste upgrades, een beer van een motorblok en gemaakt om lange afstanden (incl) bagage op hoge snelheid weg te vreten. Een beetje een ‘dark horse’, en dat kan ik ontzettend waarderen, temeer omdat het in aanschaf prima te doen is en met de upgrades duurdere/nieuwere auto’s behoorlijk outclassed. Ik snap wel dat je nog even doorrijdt, lastig om zoiets te vervangen. Een F31 330d misschien, in de juist uitvoering voor de juiste prijs?
willeme zegt
@racerx:
Dankjewel! Al moet ik zeggen dat er in de AB Garage wel een paar jaloersmakende auto’s bij zitten. Die Crossfire van Machiel ziet er enorm gaaf en spectaculair uit, de S3 van Ruben is episch snel en de M135i van Martijn neemt elke bocht dwars.
Een F31d 330d had ik destijds ook overwogen, maar dat vond ik niet zo denderend (was een pre-lift met veel km’s). Besturing is beduidend minder en de F31 voelt zwaarder aan. Misschien dat een M-Sport aanzienlijk beter is. En de F31 is minder goed te kietelen (injectoren zijn wat eenvoudiger). Maar het zijn wel hele dikke en fraaie auto’s. Je hebt dan wel die achttraps automaat, die is wel erg fijn. Ach ja, met die gekke prijzen van het moment is de keuze min of meer voor mij al gemaakt.
racerx zegt
Die opsomming klinkt goed, maar de jouwe is voldoet het beste aan mijn eisenpakket. Voor het gooi en smijtwerk stap ik wel op m’n Ducati.
Prijzen gaan idd nergens over, ik ben aan het kijken om mijn Alfa 159 SW TBi weg te doen voor een maatje groter, maar een W212 of F11 op benzine met rond de ton aan km’s… bizar wat daarvoor gevraagd wordt.
Dutchdriftking zegt
@racerx: wel interesse in de 159.
racerx zegt
Ik heb voorlopig even geen auto ‘nodig’ as such, ik rijd voornamelijk per OV/motor en mijn vriendin heeft een auto voor het geval dat. Tegen de tijd dat haar zwangerschapsverlof erop zit ga ik eens rustig naar een Benz kijken. De 159 staat derhalve op Autoscout: Alfa Rosso, 107K gelopen, Squadra getuned en vp 12250. Kenteken J-915-TD. Altijd welkom!
bart1976 zegt
Heerlijk stuk tekst @willeme, misschien dat een D3 F31 de juiste spirituele opvolger is van de 325?
willeme zegt
@bart1976: dankjewel Bart, moet ik eerst even een goede deal vinden ;-).
alpina007 zegt
@willeme volgend jaar loopt de alpina uit de lease 😃dus wellicht een opvolger voor je
willeme zegt
@alpina007: kun je Alpina’s leasen? Ik ben bang dat jouw D5S net iets te nieuw is ;-).
alpina007 zegt
@willeme: ja alles is te leasen :-) zal je wel even een pm sturen
Dutchdriftking zegt
@alpina007: @willeme weet niet wat ie meemaakt! 🤣🤣
alpina007 zegt
@dutchdriftking: 🤓🤓
Poulusma zegt
@willeme
‘De sensatie van een nieuwe ruit met nieuwe ruitenwissers: goddelijk.’ je ruit goed in de glascoating zetten! Dan heb je die krengen niet vaak meer nodig 😅 Evengoed goed dat je er nieuwe op gezet hebt! Blijf het een knappe wagen vinden!
mc96 zegt
Ik blijf het een heel mooie auto vinden. Precies de juiste aanpassingen (met de zwarte BBS kapjes, dat dan weer wel 😄). Ben benieuwd of je daar met de A6 overheen gaat komen.
frederik zegt
Mooi verhaal en ik zou deze auto inderdaad lekker nog een tijd houden. Ik mis nog steeds mijn E91, zo lekker sturen nieuwere BMW’s gewoon niet meer.
Overigens respect om 270 te rijden op winterbanden. Ik ben net met de 996 naar Oostenrijk geweest maar dat niet gehaald. De wegen in “Freistat Bayern” zijn wel het fijnste voor het betere doortrekken. 🙂
willeme zegt
@frederik: ik heb speciaal de Continentals gekozen vanwege de snelheidscodering van maximaal 300 km/u. Dat ga ik never nooit niet halen ;-).
996 komt al veel dichter in de buurt!!
frederik zegt
De N-winterbanden die Porsche aanraadt hebben snelheidsindex V, dus 240. Vind ik ook wel hard genoeg op winterbanden. Zelf heb ik nu nog een setje met index H (don’t ask). Overigens vind ik het nog veel leuker om binnendoor en bergweggetjes te pakken dan over de Autobahn te rijden. Maar even goed doortrekken in 3-4-5-6 is wel heel lekker, dat kan in Nederland niet.
1audi1 zegt
Mooie anekdote, je mag je verbazen maar niet laten verassen. Die ga ik onthouden mocht overmoedigheid het van het verstand dreigen te winnen op de autobahn:)
mark383 zegt
Mooi stukje tekst weer, dank voor het delen!
De auto ziet er inderdaad veel beter uit met de spoiler lip. Lekker dik.
Interessant ook wat je zegt mbt achterwielaandrijving en hoge snelheid. Voor een autobahn cruiser is voorwielaandrijving inderdaad geen nadeel, dat wordt nog wel eens vergeten.
karhengst zegt
Ik denk dat het vooral een BMW dingetje is. Die zijn gewoon wat nerveus aangelegd. Leuk voor het actieve rijden, maar minder handig als je rustig 200+ wilt tokkelen. Pak een C-Klasse en je hebt een heel andere ervaring terwijl die toch ook de aandrijving op de juiste wielen heeft.
willeme zegt
@mark383 :
Dankjewel! Ben er ook erg blij mee ;-).
alfa147ti zegt
Weer prachtig geschreven, blijft mooi deze 3 serie veel plezier er nog mee, maar dat gaat vast wel goed komen.
willeme zegt
@alfa147ti: dankjewel!!!
DIG-T 190 GT zegt
Blijft een geweldige bak hoor! Maar wel terecht dat die lip er (onbedoeld) af is, het is geen Alpina.
willeme zegt
@DIG-T 190 GT: lip zit er weer op, hoor ;-). Deze 325d is sneller dan een Alpina D3, dus van mij mag het ;-).
koeckenbacker zegt
Ik heb mijn e91 weggedaan, ik heb er zoveel onkosten aan gehad, en nog steeds liep hij niet naar mijn zin. Grote problemen gehad, veel kleine. En het was nog niet op met de ellende. Een mooie bmw 1 F20 met wat schade gekocht, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Alhoewel mijn e91 best mooi smoelde.
De f20 is zoveel wendbaarder, soepeler, stiller dan de 3. Mijn 3 was echt een draak van een auto
flutterby zegt
@koeckenbacker: zelf ben ik in de markt voor een E91 benzine. Kan je vertellen wat voor problemen je hebt gehad en eventueel tips om op te letten? Mijn huidige voorkeur is een 325i station, maar sedan is ook prima.
lefty00 zegt
Mooi stukje willeme.
koeckenbacker zegt
@flutterby Ik had een 320i uit 2010 met het n43 blok. Het begon met een haperende motor, dit bleek na een week keuvelen tussen mij en de verkoper de 3e injector te zijn. Hebben hun ‘vervangen’. liep daarna acceptabel maar nog steeds niet lekker. De foutcodes bleven wel weg.
Met de kerst, een maand later stond ik weer stil. Dit was de bobine van cylinder 1. Toen kwam het differentieel om de hoek kijken, die heb ik laten reviseren. Na een maand of wat hoorde ik een fluittoon, deze bleek afkomstig uit het differentieel. Na weer veel gebakkelij hebben hun het diff weer gereviseerd, tot, je raad het al.. een jaar later weer dezelfde fluittoon. Ondertussen 2 xenonlampen, een achterlicht (led), de armsteun die het begaf, de oprolbare hoedenplank die na een verkeersdrempel zelf inrolde.
Voor afgelopen winter was er ook weer de injector van cyl 4 die de geest gaf. Nadien liep hij als een trein, totdat ik noodgedwongen door en plas moest en daarmee waarschijnlijk de lambdasonde sloopte. Ook was de accu aan vervanging toe, ( gewoon onderhoud, maar wel weer 140 piek) en sprong de achterklep spontaan open. Er is tot 2 keer toe iemand tegenaan gekomen, die schades heb ik zelf betaald. Bij de wisseling van het diff heb ik ook beide aandrijfassen gereviseerd. Ook de interieurventilator ging piepen als ik de rotonde nam. Kortom, een hoop pech. En ik ben vast nog wat vergeten.
Dus, let op het diff, en of de motor soepel loopt. Vraag of je zelf met koude motor mag starten. Dat zijn wat mij betreft de pijnpunten
Succes, het zijn en blijven mooie wagens
flutterby zegt
@koeckenbacker: bedankt voor je reactie. Niet starten op koude motor is voor mij al direct een rode vlag, maar hoe controleer je (snel) de diff?
koeckenbacker zegt
Ik hoorde een zingende fluittoon als ik 80 reed.
Ik heb ook een keer in een 3 met kapot diff gereden, daar hoorde je het duidelijker. Dat was net een stadsbus bij het terugschakelen. Een beetje een hol gierend geluid. Komt duidelijk onder de achterbank vandaan. Mocht je de beschikking hebben over een brug, even de anti slipregeling uit en een beetje gas geven. Onder de auto is het heel makkelijk hoorbaar en te lokaliseren.
karhengst zegt
Heb met genot gelezen! En ook zeker een aantal heel herkenbare zaken er in ontdekt. Het grootste voordeel van een dikke diesel is voor mij dat het een hoop ergernis wegneemt ook bij de genoemde obstakels op geel kenteken. Tenzij het echt gevaarlijk wordt is het gewoon een kwestie van even adem halen en met een paar seconden weer op 200 te zitten. Heel anders dan m’n eerste auto’s met 100 PK waarmee alles boven de 130 eigenlijk al een opgave was voor de auto.
berrychello zegt
Dit lijkt me zo’n fijn apparaat!
Ps: was er niet nog een Citigo EV in de Autoblog garage, of vergis ik me nu?
(ooo--V--ooo) zegt
“je mag je erover verbazen, maar niet door laten verrassen” +1
shalomleon zegt
20 minuten vanden vervangen is echt netjes, incl balanceren helemaal. Ik doe de wielen compleet in pakweg een kwartier. Kun je nagaan
rollingstoned zegt
Was weer erg leuk om te lezen, bedankt @willeme :)
gerrit_wessels zegt
Opnieuw een mooie update. Het motiveert mij om onze 11 jaar oude E91 (sinds 2016 in bezit) nog lang niet in te ruilen, de E91 past als een oude leren jas. Telkens als ik uit een veel modernere auto stap, en plaats neem in de E91 met de iets te lage instap en te weinig beenruimte achterin, weet ik dat het voor mij niet veel beter zal worden. Leuk om te lezen dat je de witte touring nog lang niet van de hand gaat doen.