• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 325d, 335d sedan, touring en coupe

Auteur: Wouter, gepost 11 augustus 2006 om 18:52 – 30 Reacties

BoerenMestWagen


Dat de BMW 335d dit najaar komt is oud nieuws. We schreven reeds een maand geleden dat de nieuwe diesel uit Beieren 286 pk en een max koppel van maar liefst 580 Nm zou krijgen. Inmiddels is officieel dat we de dieselmotor naast de sedan, ook zullen vinden in de Touring en de Coupé. De 335d sedan doet de sprint van 0-100 km/u in 6,2 seconden, de Touring doet er 0,1 seconde meer over.

Nog geen verassingen tot zover, de 325d is wel een klein beetje een verassing. De BMW 325d is voorzien van een krachtige en economische 3.0 liter dieselmotor met 197pk. Niet de 177pk sterke 2.5 liter zescylinder uit de 525d dus. Bovendien is het bestaansrecht van de Alpina D3 met 200pk sterke 2.0 viercylinder diesel ook wel erg beperkt geworden.

Net als de 335i heeft de 335d een enkele uitlaatpijp links en rechts. De 335i modellen zijn uitgerust met een 3.0 liter twin turbo benzinemotor. Hiermee bereikt deze direct ingespoten benzinemotor een riant vermogen van 306 pk. Nog indrukwekkender is het koppel van 400Nm, dat al vanaf 1300 t/pm beschikbaar is.

Interesse, neem dan een dikke geldbuidel mee. De 325d begint bij 47.300 euro, de 335d sedan kost 58.600 euro. De Touring is 60.700 euro en de coupé kost 63.150 euro. De 335i sedan is eigenlijk een koopje gezien het aantak pk’s: voor 52.975 euro staat er al eentje voor de deur, de 335i touring kost 55.075 euro en de 335i Coupé 57.600 euro.

Echt kaal zijn ze dan niet, maar de gemiddelde koper zal zeker nog uit de accessoire pot willen snoepen. De hamvraag blijft natuurlijk: 335d of 335i. Ze zijn allebei begrensd op 250 km/u, dus dat maakt niet uit.

Disclaimer: geschrokken Belgen kunnen zich tot bmw.be (nu met leuke poes!) wenden, dit zijn de Nederlandse prijzen. Met dank aan de fiscus.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW: M3 Touring was origineel niet de bedoeling
  • Ander interieur voor BMW M3 Touring
    Ander interieur voor BMW M3 Touring

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW

Vorig bericht: « Gordon Murray gaat bij Caparo werken
Volgend bericht: Suzuki Swift Sport »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    11 augustus 2006 om 19:09

    :cry: daar gaat m’n snelste diesel

    Login om te reageren
  2. V-power zegt

    11 augustus 2006 om 19:10

    335i kun je tenminste lekker door janken..

    Login om te reageren
  3. Ken De Audi Fan zegt

    11 augustus 2006 om 19:15

    @ Dekster
    Niet zo stoer doen he( Diesels zijn niet stoer , maar voor krenten ).

    Login om te reageren
  4. joske zegt

    11 augustus 2006 om 19:32

    tja wat kiezen : brute power tussen 2 en 3000 toeren + zeer laag verbruik of de toerenteller niet zien eindigen bij 4500 of 5000 RPM????

    Login om te reageren
  5. JH zegt

    11 augustus 2006 om 19:33

    Ik heb gisteren een 335i gezien; achterkant ziet er goed uit met twee uitlaaten (een aan elke kant) en andere bumper. En de 335D…mooie combinatie met heel veeeeeel koppel (tussenacceleratie iemand?)

    Login om te reageren
  6. GeeJee zegt

    11 augustus 2006 om 19:37

    @Ken De Audi Fan: Dan mag jij voor mij het omslagpunt berekenen tussen een 335i en 335d… gezien de verbruiken van beide auto’s (335i voor zo’n benzinemotor relatief zuinig, 335d als je voor zuinigheid (krenterigheid) gaat nu niet bepaald zuinig), wegenbelasting, toeslagen, verzekering etc… dan denk ik dat het met dit dieseltje best tegenvalt met krenterigheid… ben je eerder een krent als je een A4 2.0 FSI gaat rijden of zo ;-)

    Login om te reageren
  7. joske zegt

    11 augustus 2006 om 20:07

    Amai de auto’s kosten in Nederland nogal geld …door die BPM wellicht! Schandalig

    een huidige 330D kost in België 39.300 euro + 2.500 BIV
    kennen jullie verkeersbelasting ( elk jaar te betalen ) ( bij ons op een 3-liter diesel dik 1.100euro per jaar???

    Login om te reageren
  8. Kawouter zegt

    11 augustus 2006 om 20:12

    Verkeersbelasting noemt men in Nederland ‘wegenbelasting’, en die komt voor zo’n wagen als een 335d ook op €1200 à €1300 per jaar.

    Login om te reageren
  9. joske zegt

    11 augustus 2006 om 20:16

    schandalig eigenlijk….we moeten ons kapot werken en nadat we 50% belastingen hebben betaald rest er ons de overige 50 % waarvan ze nog eens zoveel afsnoepen!!

    de fiscus van België en Nederland : H..REN!!!!

    Login om te reageren
  10. Sir Smokalot zegt

    11 augustus 2006 om 20:17

    Om met de woorden van de beroemde filosoof Shawn Carter te spreken: “It ain’t even a question”! Doe mij maar het brute koppel van de 335d, lekker dieselen met die Beemers!

    Zouden ze er al in geslaagd zijn de 335i ook de zgn. “Variable Turbine Geometry”, die we in de Porsche 997 Turbo hebben mogen aanschouwen, mee te geven?

    Login om te reageren
  11. Jan zegt

    11 augustus 2006 om 20:27

    Ik neem aan dat als je een 335i of een 335d kopt geld niet echt een grote rol speelt!!!
    Tuurlijk is heb van belang maar je kijkt niet op de centen als je z’n auto koopt!
    Wil je een lekkere soundje onder de moter kap neem je een 335i wil je een wat minder mooi geluid neem je een 335d…. betreft brandstof verbruik…: die paar liters meer… of minder maakt ook niet uit toch?!! ( ik heb het hier over een prive situatie )

    Zullen beide top auto’s worden!!! Vooral de diesels die gaan met grote stappen vooruit!!!
    Persoonlijk zou ik de 335i kopen!

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    11 augustus 2006 om 20:39

    @sir smokalot

    beroemd? :-? nog nooit van gehoord :roll:

    Login om te reageren
  13. Adriaan zegt

    11 augustus 2006 om 22:39

    @JH: niet om het één of het ander, maar wáár zag je die 335i? hij komt immers pas in september op de (nederlandse) markt…

    Login om te reageren
  14. Navarone zegt

    11 augustus 2006 om 22:44

    Toch lullig voor audi maar zeker voor de tuner ABT!

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/08/audi-a6-allroad-styling-door-abt#comments

    Komen met een tuner minder ver dan een staandaard BMW

    Zo zie je maar weer………

    Login om te reageren
  15. BMW fanaat zegt

    11 augustus 2006 om 23:04

    Gaan we nou de keuze van een 335i of 335D laten afhangen van kostenplaatje per maand,ik dacht we op deze site allemaal een beetje autogeil zijn toch ?

    Nou voor mij staat vast een 335D Touring met wat speeltjes,ik heb de 535D een aantal malen mogen voelen en beleven,daar kan geen benzine auto tegen op !,daarbij moet ik nog even wennen aan het feit dat BMW turbo’s gaat gebruiken op benzinemotoren om vermogen,zuinigheid e.d. te creeeren,ik hoor enkele van jullie dan weer zeggen 2002 turbo van vroeger dat begrijp ik dan wel weer maar………………………………….,nee doe maar die 335D mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm !

    Login om te reageren
  16. Marcel zegt

    12 augustus 2006 om 00:31

    ” …de 325d is wel een klein beetje een verassing”. Nee, die 325d stond niet op die trailer, dat waren Audi’s … en die zijn verast. Zelf een verstokte benzinerijder, en gaat toch niets boven een motor die 6.000 rpm of meer schreeuwt, en ik ben ook niet zo gecharmeerd van die diesel-vibraties.

    Login om te reageren
  17. Go2marc zegt

    12 augustus 2006 om 03:41

    een 335D, ubergeil!! en krenterig, ken? nee maar wel interessanter als je veel kilometers doet!

    verschil tussen de wegenbelasting in nederland en belgie, is dat het in nederland berekend wordt op het gewicht en in belgie op het aantal kw, waardoor dus idd de belastingen een stuk hoger liggen voor bijvoorbeeld een 330d!! vandaar dat ze soms 2 modellen uitbrengen met dezelfde motor, maar waarbij de kw net in een andere belastingsgroep valt, meen mij als voorbeeld te herrinneren de Clio 2.0 RS met een paar kw verschil.

    Login om te reageren
  18. m5 zegt

    12 augustus 2006 om 08:49

    doe de 335d maar diesel rijd veel fijner als een benzine wagen

    Login om te reageren
  19. dekster zegt

    12 augustus 2006 om 10:35

    @m5
    keuze is persoonlijk maar ik vind benzine beter om te rijden (op gebied van gevoel eh)

    Login om te reageren
  20. martijn zegt

    12 augustus 2006 om 15:05

    Zker een 3.35i hou wel van toeren motoren ook al levert ie ze koppel al bij 1300 pk’s komen later…. het is een gevoel dat je aanspreekt of niet… idd niet op geld gaan letten ze zuipen allebei wel door!!! al valt het nog mee!!

    3.35i geen turbogat, volledig lineare vermogens opbouw en nog wel lekker toeren lekker hoor…. nog ff langs carly’s brengen en een powerknopje inbouwen want die turbodruk kan altijd nog wel een beetje opgeschroeft worden…. laat maar komen dat ding!!!!! ;-)

    Login om te reageren
  21. Heyhuub zegt

    12 augustus 2006 om 15:24

    @dekster

    Jij hebt toch een A8 4.2 TDI?
    Volgens fabrieks opgaven is die nogsteeds sneller. 0-100 in 5,9 seconden.

    Login om te reageren
  22. Navarone zegt

    12 augustus 2006 om 15:32

    Op het prikbord rijden we allemaal een dikke audi, mercedes of BMW. In het echt ook? Nou zal dat laatste me eerlijk gezegd een worst wezen, maar het viel me gewoon op….

    Login om te reageren
  23. dekster zegt

    12 augustus 2006 om 18:05

    @heybuub
    ik verwees naar de coupe

    Login om te reageren
  24. Kurt zegt

    14 augustus 2006 om 08:15

    @ Martijn: de 335d heeft ook geen turbogat, hoor. Dat is ’n variable biturbo motor. (kleine turbo voor de lage toeren + ’n grote turbo die gewoon overneemt voor de hogere toeren) Zo heb je ten allen tijde meer dan genoeg vermogen.

    Login om te reageren
  25. Robbie zegt

    14 augustus 2006 om 10:07

    Doe mij dan maar een 330d. Of die auto nou 6,2s (335d) of 6,8s (330d) naar de 100 km/h gaan is niet zo’n spannend verschil. 250 km/h rijden ze beide, en met 520 Nm (330d) of 580 Nm (335d) rijd je op de Autobahn toch iedereen los…..

    Doe mij voor het prijsverschil maar een 330d, met sportstoelen, schuifdak, navi professional, M-sportpakket………

    Login om te reageren
  26. Trevor zegt

    14 augustus 2006 om 11:25

    je kan het nog leuker maken; een chippie erin van SKN; gaat ie naar ongeveer 315 pk en 670nm…. oh ja.. zij kunnen ook evt die begrensing er voor je afhalen.. (geen idee hoe hard ie dan loopt maar denk dat je toch snel richting de 280 gaat.. met je diesel…) Nb jammer dat het een bmw is..wel vet wat ze eruit halen..

    Login om te reageren
  27. chris zegt

    15 augustus 2006 om 18:27

    ik zou zeggen KOPEN die bak, bloed snel man

    Login om te reageren
  28. michael zegt

    19 augustus 2006 om 22:30

    iemand een idee wat er meer op een 335i zit t.o.v. een 330i ?

    Login om te reageren
  29. Haring zegt

    15 oktober 2006 om 15:11

    Stukje gereden in 335i coupe. NIet normaal man. Echt vergelijkbaar met de huidige M3. Gaat als de brandweer.

    Login om te reageren
  30. C30CDIAMG zegt

    25 januari 2007 om 18:17

    Wat denken jullie? Als ik de touring hiervan heb gekocht, in Alpinweiss, M pakket, AMG ervoor ingeruild; Ben ik dan gek???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North