BMW 318i, 320i, 320e, 320i xDrive. Wacht, wat. 320e? Wat is hier aan de hand?
In het rijtje met modellen op een website gedeelte van BMW.nl duikt opeens de 320e. Via de geruchtenmolen wisten we al dat er een nieuwe plug-in hybride 3 Serie onderweg was. Dit lek op de Nederlandse site van de Duitse autofabrikant maakt het nieuws min of meer officieel. Het lek werd ontdekt door BMWblog.com
BMW 320e naast de 330e
Het is niet meer dan logisch dat er na de 330e nu ook een 320e volgt. Voor een groep die het met een minder leasebudget moet doen, of voor de mensen die de prestaties van de 330e niet nodig hadden.
Waar we nog wel over kunnen speculeren is de aandrijflijn in dit geheel. Eerdere geruchten wezen op een 1.5-liter driecilinder, gekoppeld aan een elektromotor. Er klinken nu echter geluiden over dezelfde aandrijflijn van de 330e, maar dan een tandje teruggeschroefd in specificaties. Dit is een 2.0-liter viercilinder met een elektromotor, die in het geval van de 320e minder dan 200 pk systeemvermogen zal gaan leveren.
Meer hybrides
Het aantal plug-in hybride modellen zullen de komen jaren stevig groeien. En niet alleen bij BMW. Om aan strenge Europese regels te voldoen hebben autofabrikanten er baat bij zoveel mogelijk groene modellen te verkopen. Voordelige hybride instappers, met of zonder stekker, helpen daar natuurlijk bij. Daar is deze 320e een uitstekend voorbeeld van. Het is nu wachten op het signaal van BMW, een aankondiging zal met dit lek niet lang meer op zich wachten.
Hete info
Een man in een regenjas meldt dat in maart de productie zal starten. De 320e komt er in zowel sedan als Touring op de markt. De richtprijs ligt op 46.500 euro. Er komt ook een 520e met een richtprijs van 59.500 euro. Laatstgenoemde zal eveneens als Touring verkrijgbaar zijn. xDrive is optioneel op de 320e.
rutgerg zegt
Laten we maar hopen op de 2.0L 4 Pitter. Mijn buurman heeft een 225xe Active tourer met zo’n 1,5L 3 pittertje. Klinkt net alsof er een brommer wegrijdt ‘sochtends… 3 serie onwaardig.
PunicaOase zegt
@rutgerg: van buiten klinkt het niet mooi.. bijna een dieseltje vind ik (zelfde als in de MINI), maar in de auto klinkt het juist wel weer aardig en het is best een pittig blok.. zelfs in een 3-serie Touring vond ik het qua power geen drama.. Groot verschil met een 340 is er natuurlijk wel ;-P
cheatah zegt
@punicaoase: hier gaat het toch niet om het geluid? 😂 dan ga je toch sowieso wat anders nemen
PunicaOase zegt
@cheatah: eens, maar rutgerg lijkt er nogal mee te zitten..
rutgerg zegt
@punicaoase: haha neuhhh echt mee zitten doe ik niet hoor. Was meer een beschrijving van wat ik vaak sochtends hoor als de buurman weg rijdt.
Pordon zegt
@cheatah: ik zou m er om laten staan. Ben echt allergisch voor het geluid van een 3 cylinder. (En in mindere mate een 5 cylinder).
flutterby zegt
@punicaoase: mijn Passat klinkt ook heftig over de speakers wanneer ik op de GTE knop druk.. Het verdoezeld alleen niet dat die traag van zijn plek komt met een lege accu.
madmarky zegt
Zo’n active tourer is sowieso BMW onwaardig, maakt niet uit wat voor blok er in ligt.
Robert zegt
Als de geluiden, dat de 320e feitelijke een terug geschroefde 330e is, waar zijn, dan kunnen de tuners zich al vast in de handen wrijven voor de klandizie die dat gaat opleveren.
rutgerg zegt
@RRRobert: dat is toch bij heel veel modellen zo? Een 318/320/330i gebruiken allemaal hetzelfde 2.0 4 cilinder blok..
PunicaOase zegt
@RRRobert: mwah zullen de meeste niet doen: lease of garantiekwestie.. wordt pas interessant over 4 jaar als ie tweedehands wordt denk ik..
bischero zegt
@punicaoase: een ‘huis tuner’ als Polestar bijvoorbeeld is voor een leasemij meestal wel acceptabel.
mcshine zegt
Nepgeluiden, nepgrille, nepuitlaten, maar de petrolheads slikken het als warme koek, voor hetzelfde geld heb ik doordeweeks 525 elektrische paarden en in het weekend een relatief slome maar heerlijk klinkende atmosfeer zes-in-lijn. Wanneer komt BMW nu eens met een mooie EV, niet een met een zo groot mogelijke grille..
menaz zegt
@mcshine: BMW doet niet aan nepuitlaten.
kminne zegt
De groene leugen regeert en overspoelt ons met worst of both worlds hybrides. Als elektro-auto zijn ze onbruikbaar (want veel te kleine batterij), als benzine-auto zijn ze veel te zwaar (want overbodige elektromotoren en accu’s aan boord) en qua gebruik van schaarse grondstoffen zijn ze het toppunt van verspilling (want twee complete aandrijflijnen aan boord). Wat een treurnis.
rogerzz zegt
Wel grappig, ik zie een hybride juist als best of both worlds. Dat ik met mijn 1800kg zware diesel de 1:5 haalt in de file/stad, en dat is een beetje gênant. Ook als ik dan voor stoplichten dreutel en in files stapvoets aan het rijden ben, niet echt efficiënt allemaal.
En op de snelweg lekker blazen, dan rijdt hij met cruise control wel heel zuinig (richting de 1:20). En ik rij veel dus de range wil ik houden, geen geklooi met elektra, echt geen zin in. Maar als ik dat stadsverkeer en filerijden met elektra kon doen, dan zou dat denk ik veel schelen voor gemiddelde verbruik..
flutterby zegt
@kminne: hier best te spreken over mijn Passat GTE. Echter het onderhoud is duur en het continu stekkeren begint irritant te worden. Met mijn Model 3 was het veel meer de ervaring van thuis tanken (2x week stekkeren).
rutgerg zegt
@flutterby: uit interesse… waarom heb je je model 3 (waar je volgens mij best fan van was ;-) ) omgeruild voor een GTE?
leasevergelijker zegt
Veel mensen rijden 10-30 km woon-werk verkeer. Als je dan thuis en op werk kunt opladen is het heel goed mogelijk het grootste deel van je kilometers elektrisch te rijden. M.n. in de stad zoals rogerzz aangeeft is het voordeel groot. Zowel in verbruik als uitstoot. Hybride kan de komende jaren een prima tussenvorm zijn en wie weet voor bepaalde doelgroepen nog wel heel lang als het concept doorontwikkeld wordt.
Shaw zegt
Laten we hopen dat al deze inspanningen kunnen voorkomen dat de techniek van verbrandingsmotoren niet verboden zal worden maar hoogstens gecombineerd moet zijn met elektroaandrijving.