Wat doe je als fabrikant als je premium middenklasse-auto’s pas bij 35 mille starten? Je stopt er een lullige instapmotor in. Zie de BMW 3-serie, die voortaan leverbaar is met een 122 pk en 160 Nm sterke 1.6 liter viercilinder. De motor kennen we al uit de 1-serie, maar zorgt in een 3-serie voor nog minder flitsende prestaties. BMW belooft een top van 208 km/u en een 0-100 tijd van 10,8 seconden, maar of deze cijfers in praktijk ook gehaald worden, durf ik te betwijfelen.
Het resultaat is in ieder geval een auto met een snaarstrak onderstel maar met een hart van een doorsnee kleine middenklasser; een niet echt harmonieuze combinatie. Efficient Dynamics zorgt er overigens wel voor dat deze 3-serie behoorlijk zuinig is, dat dan weer wel. De 316i heeft maar 5,9 liter peut per 100 kilometer nodig. Kost dat? €32.450,- en dat is precies €2500 goedkoper dan de 318i met 143 pk sterke tweeliter motor (via: autoblog.it).
UDPATE: 03.01.2008 Rijswijk, Persbericht van BMW:
Autorijden wordt alsmaar duurder en aan autos worden steeds hogere eisen gesteld. Naast comfort en uitstraling zijn ook een laag verbruik en lage uitstoot steeds meer gevraagd. BMW speelt hierop in met de nieuwe BMW 316i: een èchte sportieve BMW met het meest groene energielabel A èn een maximale milieusubsidie van 1400 Euro.
De BMW 316i is per vandaag verkrijgbaar voor een leasetarief van 599 Euro en een verkoopprijs van 32.450 Euro. Het is voor het eerst – sinds de vorige generatie in 2005 uit productie ging – dat er weer een 1.6 liter motor in de BMW 3 Serie leverbaar is. Standaard voorzien van EfficientDynamics, kent de auto bovendien een lagere kilometer kostprijs door zijn gunstige verbruik en Condition Based Service (variabele service interval). De complete standaarduitrusting is gelijk aan die van de overige 4-cilindermodellen en bestaat o.a. uit airconditioning, radio/CD, verstelbaar met leder bekleed stuurwiel, DSC, zes airbags en runflat banden. De auto vormt daarmee een aantrekkelijk aanbod voor zowel de zakelijke als de partikuliere automobilist.
Energielabel A
Gemiddeld verbruik 5,9 l/100km
CO2-emissie 142 g/km
Cilinderinhoud 1.597 cc
Max. vermogen 90/122 kW/pk
Max. koppel 160 Nm
Topsnelheid 210 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s.
Consumentenprijs Euro 32.450,-
Leaseprijs vanaf* Euro 599,-
*) BMW Financial Services, 48 maanden/20.000km/jr, Full Operational Lease
a_buis zegt
20 pk voor 2500 euri? Best boel geld, lijkt me niet dat die motor nu zoveel duurder is om te produceren. Marketing/sales verhaal dus. Moeten ze eigenlijk niet doen, zo’n motor met het vermogen van een grasmaaier leveren in de 3.
Einser zegt
Type-aanduiding eraf, goede wielen eronder en de rest op de weg (en de buurt..) denkt dat je een 325i rijdt…
Zal best wel verkopen dus.
XP zegt
Een beetje willen maar niet kunnen…
Zoals Einser al zei vermoed ik ook wel dat er héél veel zonder typeaanduiding zullen rondrijden :)
Nou van zo een wagens mag er voor mij gerust ook wel autoblog-tests gedaan worden, van een M weet je zoiezo al dat ie goed is :)
student zegt
…. een ‘snaarstrakke auto’ ? :s
-edit: snaarstrak onderstel bedoelde ik dus ;) –
PvdL zegt
Is toch prima.. je rijdt tenslotte een heerlijke achterwiel aangedreven BMW die zeer goed stuurt en het verschil van 21 PK zul je in verhouding met het wagengewicht niet echt merken. Aangezien je in Nederland toch vaak in de file staat is dat probleem ook gelijk opgelost. En als je lekker wilt driften dan kan dat ook in de regen met 121 PK.. Dus eigelijk geen verkeerde deal..
Mr. Aston zegt
reden er van de vorige serie 3-en ook niet heel toevallig 316i’s rond? Waarom is het dan ineens zo’n groot probleem dat er ook een 316i van het nieuwe model komt?
….
Wollie zegt
Vroeger was er de ‘Oort-BMW’, de viercilinder 518i. In het leven geroepen als tegenhanger van de verzwaarde belastingregels. Zodoende konden de leasepikkies toch een 5-serie rijden (zonder typeaanduiding natuurlijk!). Nu herhaalt BMW deze succesvolle actie met de ‘Bos-316i’. Aardig is dat de oude 518i ongeveer net zoveel gekost moet hebben als deze instap 316i heden ten dage. Wordt absoluut een succes deze BMW zonder typeplaatje en enkel uitlaatje.
Gert zegt
Al die mensen die altijd maar lopen te zeuren over ‘poor-mans BMW’, ‘niet kunnen maar wel willen’, etc…
Ik ben wel eens benieuwd wat jullie zelf rijden. En dan bedoel ik in het echt, op straat, en niet met Need For Speed of Gran Turismo.
George zegt
@ Gert , inderdaad Gert zeuren om niks , er bestaat geen poor mans BMW!
Elke BMW is een topper en staat altijd boven de middenmoot. En inderdaad was de 316i en de 318i het meest verkochte model in de e36 en e46 3er.
clijde zegt
Goede zet van BMW, en deze is flink zuinig. Straks (nu eigelijk al) slippen we allemaal dicht op de wegen, en bij de pomp wordt het alleen maar duurder, dus denk maar nog eens na.
Juppe zegt
De 318 is nog maar net vervangen door een nieuwe 318. De ‘oude’ had 129pk. De 143pk versie bestaat nog maar net.
Eigenlijk is er niks veranderd dus. Alleen is de kleinste motor kleiner geworden, maar presteert nog ongeveer gelijk. Maar dan zuiniger. En goedkoper. Mooi toch?
Zoef zegt
Volgens mij zijn àlle viercylinders instapversies of “poor man’s” BMWs.
Poor man is bijzonder relatief natuurlijk – 32.000 euro blijft een hele hap geld.
Dit lijkt me echt een exclusief Nederlandse versie vanwege de BPM.
In België, Duitsland en veel andere Europese landen kost de instapversie 318i precies 26.850 euro.
Jullie (NL) worden weer het meest gerold natuurlijk (wij in BE ook, maar minder). Ik wil julie opstandbereidheid prikkelen door die buitenlandse prijzen hier neer te plensen. Bedoeling is dat jullie BOOS worden.
Hier nog een US “instap” prijsje:
Base MSRP voor de 328i zescylinder Sedan: 32.400 $ = 22.120 euro.
http://www.bmwusa.com
Ok, daar komt, afhankelijk van de staat, nog 0 % (New Hampshire, Oregon, Delaware, Montana, Alaska) tot 7.25% (California) Sales tax bij. Maar daar heb je ’t mee gehad.
astra zegt
dat we aan alle kanten genaaid worden in Nederland is al wel vrij lang duidelijk helaas. Meer lastenverzwaring terwijl de economie op volle toeren draait? Typisch Nederland. Maar echt boos wordt de Nederlander niet. Nee, die doen het op een andere manier, het hoger opgeleide personeel verlaat en masse Nederland waardoor we vanzelf tot het 3e wereld land van Europa verworden.
En ontopic: ik heb geen problemen met een 316. of ik nou anderhalf uur in de file sta met een 1.6 of met een 2.8. je kruipt allebei net zo langzaam…
Oxymoron zegt
Precies goed voor Nederlandse omstandigheden: vlak land, verkeer staat grotendeels stil en belastingen zijn hoog. Wat zei de reclame ook weer: “Dat zouden meer mensen moeten doen”?
pieter zegt
Wat een ellende. En wat miserabel dat er mensen zijn die in zo’n auto gaan rijden alleen maar omdat er een BMW typeplaatje opzit. Voor hetzelfde geld heb je een 120i of een dikke Leon. Of een aardige Mondeo of Mazda6. Een 3-serie wordt m.i. pas de moeite waard als er een zescilinder onder de kap zit.
banaan zegt
als die prestaties (10.8 s / 208 km/u) werkelijk gehaald worden, dan is dat toch alles behalve traag!
op de weg rijden heel veel auto’s die evenveel wegen of zelfs meer, met minder krachtige motoren.
al die een-punt-negen dieseldingen die rondrijden hebben vaak 13 seconden nodig om 100 te halen…
Een 318 is slechts een héél klein beetje sneller hoor…
Dus lullig is deze motor dan ook niet.
Mustang zegt
Ik zou toch voor de 318 gaan met de sterke 2.0 motor.. is toch maar €2500 meer!
evo zegt
@Juppe; zo kun je het ook zien ja!
willie zegt
gelukkig heeft bmw niets aan het uiterlijk van de 3 gedaan. blijft het met voorsprong de allerlelijkste 3 ooit.
speedlimit zegt
De opgegeven specs zijn zeker weten niet haalbaar…daar is ie te zwaar voor met te weinig vermogen om die 10,8 en 208km/u te halen.
RenesisHP zegt
Met de goede afstelling kan ook zo’n 1.6 je een hele vlotte motor zijn. Misschien ben je niet de snelste op het rechte stuk, maar je kan wel altijd je vermogen kwijt. Over driften…… Als ik met “plak”bandjes kan driften op een droge weg(kan het niet aanraden,maar het gaat), dan gaat dat met die standaard BMW ook. Nog iets, in het WTCC rijden ze ook met 4cilinders, dit in verband met een betere gewichtsverdeling.
George zegt
@ Willie , je kan er van vinden wat je wilt en smaken verschillen. Maar ik vind de huidige 3 een dijk van een wagen en een prachtige modellijn hebben. Wel is het zo dat een drie maar eigenlijk alle BMW’s grote wielen moeten hebben. Een 3 moet minsten 17inch hebben en een 5 minstens 18inch , anders ziet het er niet mooi uit.
Nico zegt
Maar 160Nm? Jawadde, den 118d heeft er 300.
@Zoef
Ja in de USA is het goedkoper, een 135i coupé bijv. is er bijna de helft zo goedkoop wegens de wisselkoers, maar je moet er ook rekening mee houden dat ze daar in $ betaald worden eh, en niet in €.
@Einser
Met een 318 kan je het nog verwarren, met een 320 misschien ook nog, maar vanaf de zescilinders zijn de niertjes verchroomd en heb je toch andere uitlaten (ook verchroomd denk ik).
majinstar zegt
Dikke word aan Einser.
smoke zegt
@astra
“het hoger opgeleide personeel verlaat en masse Nederland waardoor we vanzelf tot het 3e wereld land van Europa verworden.”
Mooie grappenmaker. We zijn een land met een van de hoogste opleidingsniveaus ter wereld en het grootste probleem op de arbeidsmarkt is hoe de onderkant opgevuld moet worden.
Ik heb zelf ook geen moeite met een 316, maar zou er zelf nooit een kopen. Voor mij is het belangrijk om een beetje reserve te hebben, niet steeds te hoeven terugschakelen als je even wilt tussenaccelereren.
Voor iemand anders is het ‘bmw-gevoel’ belangrijk, en is rijden in luxe belangrijker dan het hebben van een auto met vermogen.
Het is niet onjuist de 316 een lullig instappertje te noemen, want een modern 1.9 dieseltje rijdt hem wel degelijk aan alle kanten voorbij. Mensen die BMW willen rijden voor ‘de status’ kopen wel een zwaardere E46 of een ouder model. Statusgeile mensen zullen ziet zo snel een nieuw model kopen dat maar net binnen hun financiële mogelijkheden ligt.
Voor wat betreft het file-verhaal, naast het feit dat het erg jammer dat er veel mensen zijn die laten blijken geaccepteerd te hebben dat je veel stilstaat in het verkeer kan je dan natuurlijk ook gewoon een brik van 1000 euro kopen. Als je toch alleen maar stilstaat….
Verder kan je echt wat meer doorrijden in Nederland dan sommige mensen suggereren. Ik rij het gros van mijn snelwegkilometers 130+ en niet zelden kruipt de teller dan richting de 180, zolang je maar de ruimte hebt. (aan de andere kant woon ik dan ook in een rustig deel van het land, en kan ik veel buiten de spits om rijden)
De 316 zal ongetwijfeld goed verkopen, maar ik vind dat je pas vanaf een 318/320 echt goed uit de voeten kunt. Een 325 en alles daarboven is niet meer functioneel, maar wel steeds leuker.
Heyhuub zegt
@Nico
Komt omdat een 118d een diesel is.
Bij benzine moet je een 330i hebben om dat koppel te halen.
nico zegt
de bmw 316i
is een goede zaak
heeft altijd bestaan dus moet het nu ook bestaan.
enne het model is uiteraard mooi ,
een mooi wiel eronder, witte pinkers achterin en gaan !!!
en vanbinnen mooi afgewerkt met leder en hout
en is volledig af.
binkie zegt
ah, dus langzamer, nog steeds lelijk en nog steeds te duur :P
Lijkt me toch een beetje kansloos, maar het is natuurlijk waar dat ie lekker strak rijdt. Maar daar blijft het ook bij.
Pieter zegt
Haha, nico is echt het prototype cheap-bmw rijder met uitstraling.
Ik vind dit een goede zaak en misschien kan ik me later op deze manier ook een bmw veroorloven, welliswaar zonder johnney velgen, stickers en lampjes!
Natuurlijk elk zijn smaak he :)
lincoln zegt
schande .. schande .. schande .. hou toch op ..
122 p.k. is zat voor een middenklasser .. en voor het NL verkeer ..
tuurlijk wil je overpowered zijn .. en dat weet de fabrikant ook wel ..
die zitten namelijk aan de andere kant van de kassa ..
Solstice zegt
Volgens mij heeft de 318i tweeliter 129pk/180Nm, of is deze nu vanwege de komst van de 316i opgewaardeerd? In dat geval doet de 16 het helemaal niet zo slecht ten opzichte van het dan nu verdwenen instapmodel. Heb zelf een tijdje in een E30 316i met maar liefst 100 pk gereden maar je leert er heel efficiënt mee omgaan, en je kunt er dankzij de goede rijeigenschappen net zoveel plezier mee beleven als een auto met veel meer vermogen. :-)
Citrofiel zegt
@ Solstice; Dat schijnt de oude 318i te zijn, de nieuwe heeft er 143. Zie reactie Juppe.
Rick dos zegt
Call me crazy, maar is er niet áltijd al een 316i geweest? Waarom is het nu dan ineens een probleem?
thom zegt
Ik zeg turbo’s, ik zeg 1.8 TFSi , ik lach
jonas zegt
Tja BMW moet toch voor 2012 onder andere uitstoot-normen zitten dus is dit al een mooie stap he, iedereen doet net alsof 316 een minderwaardige wagen is, blijft dikke bak ;)
wilco faber zegt
Ik vind dit geen domme zet van BMW. De concurrentie (audi bedoel ik dan) heeft ook een 1.6 als instapper. Ikzelf zou hem niet kopen omdat ik van mening ben dat bij een bmw een 6 pitter hoort, maar toch vind ik het wel een goede zaak dat BMW met dit model komt. Kunnen mensen die wel het merk, maar niet de hoofdprijs of het vermogen willen ook aan hun trekken komen.
SimonMc zegt
Hahaha
Ik zie er nu een heleboel snel hun bmw 318 inruilen voor een 316 en dan de batch er af laten,dan de ruiten open, en dan altijd maar rondjes rijden rond de markt met hun r&b muziek op.
Heel goed bmw !Komt er volgend jaar ook een bmw 312?
Ejay zegt
Op zich goed nieuws. Komt vast ook een A-labeltje op. Ik zie liever een kale 316i rijden dan een vol aangeklede Koreaan of VW Jetta/Golf Variant.
Maar heeft de 316i dezelfde motor als de Mini? In dat geval is hij redelijk eenvoudig tot 175PK te krijgen met standaard onderdelen.
Helaas vrees ik ook dat we deze over een jaar of 10 met M-badges door onguur wit Nike petjes volk met zwart leren jas en witte Air Max bestuurd zien worden.
besaram zegt
en heeft deze net als de ouwe 316 ook weer trommel remmen achter dan kun je ze goed onderscheiden:D dikke velgen achter met een rode trommelrem HAHAHA grappig
banaan zegt
@Heyhuub: dat komt niet omdat de 118d een diesel is, maar omdat de 118d een turbo heeft
En dan nog, dat koppel wordt gecompenseerd door toeren (remember: vermogen = koppel * toerental * Cte
@Sir Smokalot: Het is niet onjuist de 316 een lullig instappertje te noemen, want een modern 1.9 dieseltje rijdt hem wel degelijk aan alle kanten voorbij.
Wel, dat hangt ervan af welk 1.9 dieseltje natuurlijk. Ik had het over de massa 90 pk en 105 pk uitvoeringen die er rondrijdt… en die zijn in een even zware koets nog steeds trager.
Het feit dat er heel veel auto’s verkocht worden “mindere” prestaties dan deze 316i, betekent dat dit ruim voldoende is voor veel mensen.
Trouwens waarom is dit een probleem… nogmaals 0-100 in 10.8 s is verre van traag, en zoveel andere ongeveer even zware auto’s hebben nog zwakkere motoren die 0-100 doen in 13 s of zo…
Het gaat hier over de MINST SNELLE uitvoering van het model en dan kan je over de genoemde prestaties toch niet klagen.
En als je er voor een of andere reden nog steeds een probleem mee hebt, koop ‘m dan niet, koop dan een 320i ofzo… of rij met nog een andere auto…
Josje zegt
hoeveel kilo kan ie meenemen? daar ben ik meer in geinterreseerd. het is niet de bedoeling dat je met 4 mensen in die auto de motor gaat overbelasten (dat zal eigelijk wel niet… maar je ziet dit gebeuren in de 1.0 of 1.1 liter motoren in kleine auto’s, zoals de 206 of Colt e.d.)
George zegt
@besaram
Trommelremmen was volgens mij alleen nog bij de e36 316i en 318i. De e46 316i – 318i had al rondom schijfremmen. Trouwens de chromen spijltjes in de nieren zijn op de 4 cylindermodellen ook geen probleem evenals de chromen raamomlijstingen.
Nico zegt
@George
Toch niet bij de garage zelf? Ik heb er juist 1 besteld en ik ben vrij zeker dat dat niet in de optielijst stond hoor.
Nico zegt
En mij niet verwarren met de nico zonder hoofdletter aub, ik zou nooit een auto kopen met hout vanbinnen!!
sebastian zegt
het is alleen lullig op de autobahn als ie op de linkerbaan bij bergop op 140 blijft hangen met zijn lange 5e. dan maar niet meer op de linkerbaan rijden…oops:
Rick dos zegt
@Nico
Dat soort dingen staan meestal niet op optielijsten. Als het goed is, maar hou me er niet aan vast, staat dat in een aparte accessoireboekje. Dit wordt volgens mij ook niet af-fabriek gedaan, maar achteraf bij de dealer.
Rick dos zegt
even voor de duidelijkheid ik heb het over de nieren.
George zegt
@sebastian
Blijven hangen op 140 met zijn lange 5e??
Kijk niet zoveel verstand van BMW’s , een 3 serie heeft tegenwoordig 6 versnellingen.
@Nico
Chromen niertjes en raamomlijstingen kunnen zonder problemen tegen meerprijs achteraf gemonteerd worden door dealer .
sebastian zegt
verdorie;)
Nico zegt
Och daarmee, ach ja het is maar een leasebak, heb em shadowline gepakt
George zegt
@ Nico
Wat voor een , 320i? 325i?
Zelf heb ik een 320i .
[IMG]http://i3.tinypic.com/7wicrgy.jpg[/IMG]
George zegt
Kopieer de link en je ziet mijn BMW 320i.
http://i3.tinypic.com/7wicrgy.jpg
En hij is mooi nietwaar??
eMilt zegt
@wilco faber: Bij Audi is de benzine instapper A4 een 1.8 TFSI met 160 pk en de diesel een 2.0 TDI met 143 pk.
Ik snap overigens wel waarom BMW een 1.6 gaat leveren. Het staat goed in de folders en advertenties omdat je met een lagere “vanaf prijs” kan adverteren en het is bovendien goed voor de gemiddelde CO2 uitstoot over het hele productgamma. Maar een BMW (en dat geldt ook voor Audi en Mercedes) is natuurlijk pas een echte BMW met een 6-cilinder motor (of groter natuurlijk :-)).
Nico zegt
Zeer mooi, enkel de velgen vind ik ni zo super. Ik ruil nu men 318d in voor een 118d, wou wat sportiever rijden en werk nog maar 4 jaar, dus een 320 zat er nog niet in voor mij ;)
Elrae zegt
Ik heb meerdere gedachtes en alles is al genoemd:
In een “echte” BMW ligt een zescilinder. En dan praat ik vanuit het oogpunt van een liefhebber. Prachtig gejank, enorme souplesse (het gaat niet altijd om het 0-100 sprintje) en verfijnde techniek.
Zelf rij ik een E34 530i V8 en het is een waar genot. Wel ga je snel wennen aan het surplus aan vermogen, of eigenlijk: je went aan het 8 van de 10 keer niet kunnen aanspreken van dit alles. De souplesse blijft een genot maar in Nederland kun je er in het drukke verkeer zo weinig mee. Sinds kort heb ik er een 518i touring bij. Inderdaad, de zielig gemotoriseerde instapper. Maar toch mis ik de V8 niet echt. Je komt meer dan voldoende mee met het verkeer, de motor is soepel genoeg en de achterwielaandrijving, het lekkere sturen en de geïsoleerde koets blijven. Met andere woorden: het BMW gevoel is nog altijd aanwezig en zonder type-aanduiding zet je meer dan de helft van het publiek al op het verkeerde been. En waar doe je het voor: de kosten natuurlijk, want aanschaf en verbruik bepalen nu eenmaal het type bij aanschaf.
Wel moet ik kwijt dat zo’n 316i qua motortechniek weer achterloopt bij de kleine turbomotoren zoals zo’n 1400 turbo van Volkswagen. Net zo zuinig of zuiniger en stukken sneller. Tja, denk ik dan, dan moet je dus echt een BMW liefhebber zijn. Ongetekende is dat trouwens ook. En met met vele anderen. Zo’n 316i zal gewoon dik verkopen.
Einser zegt
Ik vind het echt absurd dat je een auto uitkiest om de status die hij je verschaft.
Dan heb ík het een stuk verstandiger gedaan;
Ik heb mijn zwarte, verlaagde, van dikke wielen en rappe motor voorziene 120d (door mijn vrouw ook wel ‘JE testosteron-kanon’ genoemd) puur gekozen om mijn kleine penis mee te compenseren!
mashell zegt
Beetje laat BMW. Dit wordt zonder twijfel de bestverkochte variant. Power zat voor het Nederlandse middenkader.
bradley zegt
veelrijders krijgen wel spijt met dergelijke aankoop.
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Vroeger he,…was je al blij als je 80+ PK had,….nu is 122pk ineens “underpowered”,…….
Wat een onzin,…
George zegt
Inderdaad , mijn vorige e46 318i had 118 PK en tegenwoordig heeft een e90 316i al 122 PK dus wat zeuren mensen over ondergemotoriseerd of underpowered.
Barry330cd zegt
mensen die afgeven op 122PK in een auto met een geweldige wegligging weten echt niet waar ze over praten. met name op bochtige weggetjes rijdt je al die GTi’s het snot voor de ogen met een 316 als je weet hoe je een bocht moet pakken.
gelukkig heb ik zelf wel wat meer PK’s onder de prive BMW huif, dus ook op de snelweg gaat hij alles voorbij, behalve de 335d dan ;)
w0o0dy zegt
@Barry330cd: je hebt wel een punt maar dat je al die GTI’s het snot voor de ogen rijdt….. een Golf GTI of een Leon cupra of de Megane r26 dat zijn echt vreselijk goede voorwielaandrijvers en die gaan ook serieus hard bochten door…..
Ik heb zelf eens met een vriend een E46 in de 316 uitvoering naar Geneve gestuurd voor de beurs daar…. in 5,5 uur naar Bern in Zwitzerland rijden op zaterdagmiddag (gemiddelde van 128km/u) is vlot zat voor het verkeer in NL. Dat je er nou echt lekker mee kon driften…. nope, als het niet glad is dan moet je behoorlijk lomp doen wil je de achterkant echt dwars houden, daarvoor heeft ie gewoon te weinig koppel (of teveel grip..).
Toms zegt
Met underpowered ben ik het eens.
Maar dat is een heel persoonlijk iets.
Heb je ooit power genoeg??
Waar ik alleen niemand over hoor is dat een BMW beter in elkaar geschroefd is dan bijv. een Seat. Ik rijd zelf een auto qua onderstel tevens leverbaar is als Ford Focus of Mazda 3. Maar het materiaalgebruik onderscheidt zich in mijn auto van de andere twee. Ik geloof ook dat mijn interieur geluid wat minder is dan van een Mazda 3.
Ik geloof heilig dat de premium merken zich met name (kunnen en dienen) onderscheiden in kwaliteit en doordachtheid en hierbij het voorkomen dat je om de haverklap bij de dealer staat voor een rameltje of een haperende airco. De BMW-rijders om mij heen hebben doorgaans vrij weinig problemen met hun auto. Ik vraag mij hardop af wie er niet ooit een Alfa 156 heeft voorbijgaan als auto om zijn zorgen voor wat betreft de betrouwbaarheid en bouwkwaliteit.
Daarnaast vind ik de 3-serie aan de buitenkant de mooiste auto in dit segment. (van binnen is het helaas huilen)
w0o0dy zegt
@Toms: ik ken genoeg mensen met BMW’s die schijtziek van de kwaliteit van die Premium auto’s en hun premium arro dealers werden….
Het imago is als het om de kwaliteit gaat duidelijk beter, maar laten we wel wezen; de meeste fans van zo’n merk zullen nooit toegeven dat er regelmatig problemen zijn…. Anders sta je toch een beetje voor joker…. Heb je flink betaald voor zo’n premium merk doet ie het nog steeds niet beter dan een doorsnee koreaan die de helft kost… da’s toch wel lullig denk je niet?
Daarmee zeg ik niet dat het slechte auto’s zijn, maar de reputatie is in ieder geval wel beter dan bij een aantal andere merken en daar houden mensen decennia aan vast…. ook als het niet waar (meer) is. Zo denken mensen bij Koreaans auto’s aan goedkope rommel en slechte kwaliteit materialen in het interieur….. maar ga eens in een Hyundai Sonata of een i30 of de Kia C’eed zitten…. is echt niet veel minder dan het gemiddelde in de prijsklasse.
DennieFR zegt
En vergeet ook niet HOE de 316 eruit zal zien…
Ongespoten handgrepen,geen mistlampen voor [over de mooie xenonunits maar te zwijgen],geen climat control,geen siervelgen maar wieldoppen [ja kan je vervangen,maar ik dacht dat je een 316i koopt om te bezuinigen?],HOOGSTWAARSCHIJNLIJK zoals we BMW al kennen,GEEN electrische ramen achterin…Over de rest nog maar te zwijgen..
Conclusie; Koop lekker iets anders voor dat geld waar je wel in verwend wordt,of wacht nog even een jaartje zodat je een 320i [high of dynamic] executive kan kopen ;)
George zegt
Ik heb nu vanaf 1994 3 BMW’s gehad. De eerste heb ik gekocht toen deze 3 jaar oud was een e36 318i Executive , de tweede was 8 maanden oud een e46 318i Executive en mijn huidige e90 320i Executive was 7 maanden oud toen ik hem kocht. En je kunt het geloven of niet , ik heb alleen mijn e46 twee keer kapot gehad wat beide nog garantie was. Het eerste was een groot probleem namelijk dat onder het rijden de zijairbags er uitklapte , dit was in maart 1999 en in juni 1999 was er de terugroepactie van de 3 serie vanwege dit zijairbagsprobleem. Het tweede geval was een kapotte thermostaat zodat de motor niet goed warm werd , dat was alles. Nee die BMW’s zijn echt wel van premiumkwaliteit!
w0o0dy zegt
@George: en ik zeg je…. ze zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit…. Ook BMW maakt kennelijk maandagochtend auto’s.
De slechtste auto in de klanttevredenheids lijst van Autoweek is de 307 (uit het hoofd, staat in ieder geval schokkend laag) maar ook daarvan hoor ik mensen zeggen dat hun auto nooit iets mankeert. Maar ik heb problemen te over…..
Nico zegt
@DennieFR; als ik me niet vergis hebben alle bmw modellen tegenwoordig electrische ramen achteraan+vooraan
@Einser; ik ben het met je eens, de helft van mijn maten snapt niet dat ik een 3 reeks inruil voor een (weliswaar met opties overladen) 1 reeks, maar ik moet toch eerlijk toegeven, als ik mijn 3 reeks gewassen voor de deur zie fonkelen…:)
Over de kwaliteit en rijgedrag…als leaseslet heb ik al met een tiental verschillende merken gereden (doorgeschoven auto’s etc), maar toen ik mijn eerste bmw had…wat een wereld van verschil zeg! Ik zou zonder twijfelen een kale 316 boven een gepimpt golfje kiezen, enkel en alleen voor het rijgedrag.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Zo gaat dat toch bij bmw, ze brengen een model uit met alleen maar topmotoren (320d 163pk min), vragen daar dan een schandalige prijs voor, want de bmw patsers kopen hem toch zonder gezien te hebben.
Vervolgens blijkt het de lelijkste bmw ooit te zijn (leek eerder een mazda of mitsubischi, vooral vanachter).
Dan wordt de kritiek zo erg dat ze beslissen er maar snel een coupé van te maken die de eer moet redden (vette en chique wagen, maar mooi is voor mij iets anders dan chique).
Dan zakt de verkoop van de gewone want alle goed verdienende patsers hebben er al één, dan komen er wat lichtere motoren, iets voordeliger en verkopen ze weer wat.
En uiteindelijk krijg je dit, de minder fortuinlijke patsers gaan een lening voor 10 jaar aan en kopen een 316.
P.S.Aan de zuinigheid kunnen de Italianen wel een puntje zuigen, ongelofelijk.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Een golf is nu ook niet bepaald een referentie hé, ik vraag me altijd af wat er zo goed is aan het rijgedrag van een bmw?
Leg me het toch eens uit, want ik ben niet overtuigd.
Zelf stuur ik een 147 jtd met 120 pk, regelmatig heb ik ook de beschikking over een 320s(163pk).
Die wagen is heel snel, maar van dat Freude am fahren wordt ik niet veel gewaar.
Het punt van de betrouwbaarheid is me wel duidelijk, je voelt onmiddelijk de soliditeit van de wagen, das waar, maar het neemt ook een groot deel van de beleving weg vind ik zelf, met de alfa rijden heeft iets spannends, en onbetrouwbaar is een alfa dezer dagen zeker niet, wel onderdelen van de voorwiel ophanging die snel slijten, maar ze zijn ook snel en goedkoop vervangen als je de juiste mensen kent.
Plus ik schaam me op de één of andere manier als ik in de bmw zit, weet niet hoe het komt, het imago denk ik.
In de alfa voel je je meer geaccepteerd op de weg, en met die chip erin gaat hij niet slecht.
Je koopt een jonge tweedehands voor geen geld als je goed zoekt, en met de rest van het geld kan je in het weekend echt de patser uithangen :) .
IlCuoreSportivo-147 zegt
320d moet dat zijn natuurlijk
George zegt
@w0o0dy
Tja een 307 daar hoor je wel echt weinig goeds over , maar mijn BMW’s waren en zijn allemaal top. Echt nooit problemen!
@IlCuoreSportivo-147
Niet meer rijden in een BMW als je je daarvoor schaamt , fijn je Alfaatje nemen. Jij weet kennelijk niet beter.
Nico zegt
@IlCuoreSportivo-147
Als je er al mee gereden hebt en je voelt het niet, dan kan ik het ook niet uitleggen. En dat is ook niet erg, als jij iets anders verkiest is dat toch even goed niet waar? Wat vind je dan zo spannend aan je Alfa? Vind je dat imago probleem niet wat overroepen? Precies alsof er ook maar iemand omkijkt als je met een 3 rondrijdt, dat is toch maar een auto zoals een ander?
sebastian zegt
@george
IlCuoreSportivo-147s verhaal lezende is het betrekkelijk eenvoudig op te maken dat hij wel beter weet.
ik vind bovendien de problemen die je met je bmw hebt [airbags] echt schokkend. het zal voor jou wel een flinke klap zijn geweest :D
neehoor geintje…
w0o0dy zegt
@George: ik geloof je ook wel… alleen zijn ze niet allemaal zo goed (kennis blies zijn motor op bij 170km/u (of harder) en dat was een 525d van minder dan 1,5 jaar oud met hooguit 80.000 km op de teller)…. Maar goed dat de 3 serie over het algemeen goed in elkaar zit dat is wel duidelijk.
Overigens vond ik de e46 met 115pk best goed te doen, dus deze zal ongeveer vergelijkbaar zijn en dat is nog geen straf. Maar dat die auto nou echt leuker is om te rijden dan een vergelijkbare auto (op prijs) dat gaat mij dan weer net ff te ver. Tuurlijk achterwielaandrijving is anders en heeft zeker zijn charme (have one!) en daardoor zijn andere auto’s niet helemaal vergelijkbaar…. maar voor het geld kun je ook een leuke Alfa kiezen, een Megan met 165pk en meer luxe, een Leon FR met 200pk en meer luxe, een Ford Focus of Mondeo met meer power en meer luxe, een Mazda 6 (enfin bekende verhaal), een Skoda Octavia met alles erop en veel meer power of bijvoorbeel een leuk uitgeruste Volvo s40 of een Subaru Legacy met 165pk en luxe als je wat anders wil en meer ruimte (en die gaat trouwens ook zeker niet vaker stuk)
Conclusie? Keuze genoeg voor het geld en dan is 122pk opeens redelijk magertjes voor het geld…. kan me goed voorstellen dat iemand wat anders kiest.
Edo- zegt
Rijd nu de E90 318i uit 2006 met 129 pk, het rijd echt zoals een bmw hoort te rijden goede wegligging, achterwielaandrijving en sportief maar qua power is het net genoeg hoor met het gaspedaal naar beneden. Ik denk dat de 316i niet vooruit te branden is met nog minder pk’s. Gelukkig bij de dealer een goede aanbieding gekregen waardoor we een wederom 318i touring hebben besteld maar nu met bijna alle accesoires (€54000) zit je dan al met je 318 dus poor man bmw is echt niet altijd op zn plaats als je zo’n typeaanduiding ziet staan. Ik hoop dat die 143 pk die er nu in zit wel enig verschil gaat maken. De prijzen hier in Nederland gaan gewoon helemaal nergens meer over, ik dacht laat ik eens voor de grap kijken op de duitse bmw site nou daar word je niet vrolijk van als je daar wel een 335i kon bestellen maargoed het is niet anders
George zegt
@sebastian
Inderdaad was dat van die zijairbags en groot duur en gevaarlijk probleem , ik ontken het niet , maar BMW’s zijn gewoon degelijke auto’s.
Incognito zegt
Ach, misplaatste status vind ik een BMW. Een status hoog gehouden door de intellectueel wat minder bedeelden onder ons. Met name als het dit topic betreft. Het merk heeft een zeer grote aanhang die een échte nieuwe BMW niet kunnen betalen. Zeg maar een soort fans. Heeft ook wel zijn charme, maar een échte BMW Rijder & Fan is iemand die een dik uitgevoerde nieuwe BMW rijdt.
BMW topics worden in de regel helaas overspoelt door 316i (Dus toch nog on-topic) rijders die trotse derde eigenaar zijn, zoontjes van een pappa met een geleasede 520d. En jammergenoeg geen 530i eigenaren.
Anti-BMW? Absoluut niet, 5-serie is een mooie auto, 530d Touring is zeker een optie als er wat nageslacht rondwaggelt.
George zegt
@Incognito
Waarom moet een echte BMW fan een dik uitgevoerde nieuwe BMW rijden?
Een BMW is een BMW en een BMW is in ieder segment een topper.
Incognito zegt
@ George
Jetzt komen die Kamelen.
Gewaagde uitspraak van me, zeker hier op das AutoBlog. Dat is gewoon mijn mening, het merk wordt hoog gehouden in Nederland door veel wel-willen-maar-niet-kunnen-‘fans’. Het per sé moeten rijden van een BMW. Ik scheer gewoon even heel makkelijk alle oude 3-serie-rijders van 5 jaar en ouder over één kam, want 90% van deze personen zou ik geen biertje mee drinken. Daardoor is een BMW ouder dan een jaar of 4, een ordinair ding.
Overigens knap dat je in twee zinnen vijf keer BMW weet te gebruiken! :D
Toms zegt
@incognito
Sinds wanneer is een BMW een soort van ferrari??
BMW is een volumemerk en daar horen vier cylinder benzine moteren bij en diesels. Vergeet niet nog niet eens zo heel lang geleden bmw geen diesel moteren had..
Ik vind een vijf of zes cylinder motor ook lekkerder klinken rijd dus een vijfcylinder.
Op een of andere manier doet iedereen of alleen de 330i en sneller een echte bmw is terwijl de gemiddelde bmw een 318i is. Dus wat is echt??
Ben je een grotere fan en rijder als je ipv een 316 een 330 kunt betalen? Beetje een vreemd criterium..
En ik denk zeker dat er een markt is voor een 316i.
En qua status lijkt het me niet dat iemand voelt of denkt dat ie status heeft in een 316i met wieldoppen, halogeenverlichting, airco ipv climatronic en stoffen bekleding.
En ach laat mensen die geen bmw kunnen betalen een bmw begeren.
Ik begeer ook een 911 en een RS4.
En sinds wanneer maakt intellect uit wat voor auto je rijdt??
En wat is er mis met een tweedehandsauto? Niet iedereen kan of wil een nieuw auto kopen. Ga eens kijken bij de statige oude huizen en je zult zien dat hier vaak de oudste auto’s (vaak volvo) staan.
Racer X zegt
@ Incognito
Dus het is afhankelijk van je inkomen of je BMW fan bent of niet? Wat een ongelofelijke onzin…
Stephan zegt
Het valt gewoon op dat het merendeel dat BMW schreeuwt gewoon een ouwe 316i heeft.
Terwijl het merendeel dat bijvoorbeeld Alfa schreeuwt, ook daadwerkelijk een noemenswaardige Alfa bezit.
Toms zegt
Tja, had ik ook maar een noemenswaardige Alfa brera of spider 3.2 zoals alle andere autobloggers. :(
In Nederland wordt bij vrijwel iedere merk de basismotor gekozen ipv de topmotor dit geldt voor Alfa t/m Volvo.
Bij de meeste merken hoor je daar niemand over maar bij een BMW verwacht je meer.
Incognito zegt
@ Toms
@ Racer X
Natuurlijk is het niet inkomensafhankelijk of je BMW fan bent. Maar moet ik foto’s gaan maken wat voor type’s met oude 316i’s rondrijden? Of een 5-serie met een bakje tissues op de hoedenplank? Zeg het maar.
Rick dos zegt
Wel frappant altijd. Men kan niks negatiefs over een BMW verzinnen (en als men iets verzint dan zijn het meestal fabeltjes) dus wordt er al gauw naar de mensen die zulke auto’s rijden gewezen. Dat zegt meer over de mensen die daar opletten (hun bekrompenheid dus) dan over de personen die een BMW 316i rijden….
martin Rosso zegt
De BMW 316i zal de specs wel halen….
Heb zelf een Volvo S40 1.8 (115 pk) en die gaat in een gemeten acceleratie van 0-100 km/u in 11 s en heeft een topsnelheid van 200 km/u.. geen snelheidswonder, maar als je het gaspedaal vloert kom je best vooruit..
De BMW 316i is zonder meer een betere auto dan de S40, dus ik weet wel wat mijn volgende auto wordt..
Als je geen zak om snelheid geeft en een uiterst betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige auto zoekt dan is de 316i een perfecte wagen.
George zegt
@Rick dos
Helemaal mee eens Rick
BMW-POWER :)
Rick dos zegt
:)
w0o0dy zegt
@Rick dos: je krijgt (mbt deze 316i) bij andere merken aanmerkelijk sportievere auto’s dan deze beemer…… dat kan ik niet als positief uitleggen en ik maak me sterk dat jij dat niet eens redt ;)
Rick dos zegt
Keuzes,keuzes wOoOdy. De één kiest voor een Casio horloge met stopwatch omdat hij/zij dat belangrijk vindt waar een ander een Ebel verkiest. ;)
George zegt
@w0o0dy
Klopt w0o0dy , je krijgt veel sportievere auto’s voor dat geld. Maar wel geen BMW! :)
Incognito zegt
@ RD
Bekrompenheid? Je bedoelt je eigen, voor jouw doen zeer simpele, reactie. Het ideaalbeeld dat jij hebt over BMW vertroebelt de soms zeer heldere auto-gerelateerde reacties die je kan plaatsen. De BMW tunnel waarin je leeft is het summum van bekrompenheid en simpele visie.
Er zijn voldoende dingen te zeggen over BMW, die gewoon niet goed zijn. Alleen jij leest hier gemakkelijk overheen omdat je het direct als ‘onzin’ bestempelt. Een 316i is er daar één van, maar dat is persoonlijk. Maar die zijn er ook over andere merken, ik ken geen uitzondering.
Overigens is een 316i absoluut een Casio met Stopwatch. En een gebruikte 316i een Pulsar.
Voor 31k koop je ook een VW Golf 2.0fsi, een Audi 1.8tfsi, een Cooper S (om dichter bij huis te blijven). End of story is dus dat de persoon die deze auto koopt het puur alleen doet om per sé een BMW te rijden, en doet dit voor de zgn. ‘status’ – die deze auto absoluut niet heeft.
Rick dos zegt
@Incognito
Volgens mij is er toch wel een verschil tussen argumenten voor of tegen aandragen over de auto en het merk zelf dan over de personen die zo’n auto rijden.
Ik bedoel wat heeft dat in godsnaam er mee te maken of een auto goed rijdt etc.? You tell me…..
En bekrompenheid over een merk val ik ook niet aan. Een subtiel verschil, maar een verschil niettemin.
Incognito zegt
@ RD
Helemaal gelijk, heeft niets te maken met of een auto goed rijdt of niet, ik ben de laatste die zegt dat een BMW niet goed rijdt.
Maar als je dan die Pulsar hebt, heb je die dan omdat je de kwaliteiten van Hamilton zelf hebt? Nee. 75% heeft deze omdat het een BMW is, met zijn misplaatste status. Ik ga nu op weg om het nieuwe jaar in te luiden, wens jou overigens een fijn 08 toe ;) Woensdag lullen we verder?
Rick dos zegt
Hahaha! Is goed, kerel. Happy New Year! ;)
IlCuoreSportivo-147 zegt
Ik weet het ook niet, maar bmw wordt toch steeds overal aangehaald ald de maatstaf, en op het vlak van betrouwbaarheid en zuinigheid kan ik daarin meegaan.
Maar dan kan je net zo goed voor een toyota gaan,(denk dat we het erover eens zijn dat een toyota qua driving experience nu niet echt het es) een bmw rijdt goed en evenwichtig, ik vind het gewoon niet echt spannend, in alfa’s krijg je altijd een glimlach op het gezicht, dat zijn mijn gevoelens
IlCuoreSportivo-147 zegt
een 156 1.6 was voor mij ook al not done hoor tom.
IlCuoreSportivo-147 zegt
edo, 54000 voor een 318????
Weet je wel wat je allemaal kan kopen voor dat geld???
Daarvoor kan je een auto kiezen met 300 pk ofzo.
Wat kost bvb.een nissan 350Z? Daar had je een 156 GTA voor (België = 40 000)??
54000, ik denk dat ik even moet gaan liggen… pfoe..
En dat voor een lelijke badge.
Je zal wel een goeie job hebben, maar dan nog, een vreemd uitgaven patroon, das als een tas slappe koffie voor tien euro in een ongezellig café.
3-serie zegt
een 316i kan jawel, maar of je er echt blij mee moet zijn? Als je de essentials erbij neemt (mooie velgen, leren stuur, etc) zit je qua prijs zo op een 318/210i niveau. En die zijn avanceerder en zuiniger, dus… Alleen de instapprijs is belangrijk hier en niet de running costs…Het doet me wel zeer nu kale 3tjes op de weg te gaan zien
en of 122pk genoeg is? Vergeet niet dat deze 3 ook weer groter en zwaarder is ondanks alle marketing geneuzel. Dus inderdaad 122pk/160nm is te weinig!
George zegt
Die 316i maakt nu al alle tongen los , met meer dan 100 reacties op dit topic moet deze BMW wel een succes wordem. ;)
George zegt
Ehhhhhhhhhhh worden.
Nico zegt
@IlCuoreSportivo, niet alle mensen willen een bom van een motor hé, je kan er onze landjes toch niet veel mee aanvangen, en moet veel meer tax betalen. In principe heb je toch nooit meer nodig als een 318, en dan heb je wel vele opties. (Pas op, ik zou ook wel voor een dikkere motor gegaan zijn, maar ieder zijn ding hé)
Nico zegt
Altijd als het over BMW gaat…altijd dezelfde reacties over willen-maar-niet-kunnen (die reacties zie je trouwens niet als het over een Porsche 4S ipv een Turbo gaat, wat is het verschil?). Het zou wel eens interessant zijn om een grafiek te zien die het aantal reacties koppelt aan het automerk.
w0o0dy zegt
@Rick dos: idd keuzes…. wil ik in een tamelijk kale underpowered sedan rijden alleen maar omdat het een BMW is? Dacht het niet. Ik hou van espresso en dit is lauwe groene thee… goede ingrediënten maar het smaakt zo ongeveer nergens naar. Ik hou van goede whisky en dit is meer alcoholvrij bier.
Rick dos zegt
Nee, wat jij wilt wOoOdy, is dat een auto VROEM VROEM doet, kan zeggen dat je van 0 naar 100 gaat in 0,01 sec. en dat je geld in je zak hebt gehouden.
Waar een ander zegt:
Mijn auto doet VROEM VROEM, dit doet ie in stijl, 0 naar 100 doet ie in 0,03 sec. en op de motorkap staat BMW.
Allebei oppervlakkig en dus lood om oud ijzer.
Je analogie is bijna goed alleen verkeerd voor je zelf uitgelegd.
Espresso is eigenlijk een duurdere variant van koffie. In jouw beredenering dus een BMW.
Whiskey is op een wat duurdere manier genieten van het leven, daar waar alcoholvrij bier ook genieten is van het leven maar waarbij je geld in je zak houdt. Dus ook hier weer, volgens jouw beredenering, een BMW. ;)
Prettig Nieuwjaar in ieder geval. ;)
w0o0dy zegt
@Rick dos: nee, wat ik wil is lol hebben van een auto. En met veel van de concurrerend geprijsde auto’s zul je meer lol hebben aan het rijden dan met dit “budgetmodel”.
Espresso is de smaakvolle variant van koffie daar waar koffie of thee evenveel kosten. Ook al kost het hetzelfde, het één heet smaak en pit en het andere is slappe hap. Whisky hetzelfde….. smaak en vurig spul, maar je kan ook lafjes naar bier smakend water drinken waar je van 10 glazen niets merkt alleen ongelofelijk moet zeiken….. doe mij maar smaak.
Beste wensen en volgens jaar komen we elkaar vast weer tegen.
Maarten zegt
Je kan een BMW natuurlijk ook gewoon kopen vanwege de degelijkheid, de wegligging en de uitstraling. Ik zou zelf eerder een diesel nemen, maar voor de chauffeur die niet belachelijk veel kilometers maakt, iets goeds wil rijden en het niet zo heeft op een 13 in een dozijn middenklasser is dit echt een ideaal modelletje.
George zegt
Waarschijnlijk wordt de 316i en 318i de best verkopende BMW in 2008 en daarna.
In ieder geval de beste wensen voor 2008!
Funfer fahrer zegt
Als 530d rijder hoef ik me hier gelukkig niet druk over te maken. Maar ook ik ben ooit met een 316i (compact) begonnen. Liever de kleinst gemotoriseerde BMW, dan welk ander merk met dikke motor ooit. Ooit een keer een uitstapje gemaakt naar een ander merk, maar op blote knieen weer terug naar mijn BMW-dealer.
Niets om je voor te schamen zo’n 316i. Ze rijden allemaal lekker!!!
316i compact, 318tds compact, Renault Laguna (aarghhh!!) 320i, 530d
Elrae zegt
Ja, voor het een aantal mensen lijkt het moeilijk te verkroppen dat een schare mensen graag BMW wil rijden en dan “maar” de instapmotor. Omdat ze BMW hiermee een bepaalde status aanmeten. Of gewoon lekker vinden rijden. Whatever.
Alles heeft natuurlijk met geld te maken (op een uitzondering na misschien, die echt niets om een krachtig blok geeft). Als geld geen of maar een kleine rol speelde gingen velen voor een smeuiige zescilinder.
Ergens snap ik de reactie van Incognito wel over de vele 3-tjes die rondrijden. BMW’s zijn sportief ingestelde achterwielaandrijvers en trekken in het tweedehandscircuit heel veel jongelui aan die de centen bij elkaar hebben gesprokkeld om een – laten we zeggen – 325i coupé te kopen. En daar uiteraard lekker mee te trappen. Ik moet echt meegaan met de opmerking dat er een hoop vaag-volk tussen zit. Hoeveel moeite het bijvoorbeeld kost om een knappe E36 coupé te vinden, eentje die origineel is. Tsjonge. Misplaatste spoilers en skirts, aan de voorkant extreem verlaagd, dubbele Remus die 30 centimeter onder de bumper vandaan steekt…
Als een BMW naast je staat bij het stoplicht denk ik eigenlijk meteen: oh, daar heb je zo’n stebertje. Terwijl ik zelf een BMW liefhebber ben en er binnen die schare rijders ook zat andere liefhebbers zijn, omdat het nu eenmaal vrij exclusieve auto’s zijn.
Er zijn er genoeg die het verpesten voor de rest. Maar goed, dat vind ik ook met Golfjes.
Tombnolz zegt
Nja, da’s de 3 die enkel door bompa’s wordt gekocht. Benzine, want hij rijdt maar 8.000 km per jaar en liefst zo loom mogelijk. En dan de type-aanduiding op de kofferbak er zeker niet laten afhalen.
Stephan zegt
Als je de typeaanduiding er al af laat halen, dan weet je toch wel echt zeker dat die gene zich schaamt voor zijn motorkeuze.
Naar mijn mening moet je alleen je typeaanduiding eraf halen als je juist een dikke motor hebt, en er NIET mee wilt pronken. Helaas zijn de meeste bmw rijders niet zo, en zie je op elke 10cm2 een //M logo staan.
jurgen zegt
Als je deze kunt betalen heb je niks te bewijzen. Je weet precies wat je wilt en niet anders. Neem een High executive en rijden maar…!
Incognito zegt
@ Elrae
Merci, je weet mijn mening beter te omschrijven dan ikzelf. :D
@ RD
Zie bovenstaand bericht & Happy New Year
Stiekem ben je nog even verder gegaan in ’07 met wat gezeur over Koffie. Je zal toch ooit een keer een knieval moeten maken en toegeven dat er aan de onderkant van het gamma een aantal modellen rijden die het merk niet waar zijn, die de eigenschappen die het merk eigenlijk hoort te hebben – niet bezitten. Dat deze, en de betere modellen – na een aantal jaar gekocht worden door een slag mensen waar ook jij je niet mee identificeert.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Ik zou de typeaanduiding er sowieso afhalen, bij elke motorisatie. Behalve M3 natuurlijk.
Bij bmw zie je meestal zonder typeaanduiding reeds waar je mee te maken hebt.
Want wie een lichte motor neemt, overlaat hem meestal niet met veel van die opties (toch wel prijzig bij bmw hé).
En i.g.v.misplaatste tuning (vreemde spoilers, overdreven verlagingen, en andere troep) weet je meestal ook al dat je met een 316 van doen hebt.
Nico zegt
Dat van die opties klopt niet hoor IlCuoreblahblah (neem eens een kortere nick ;)), toch niet voor de leaserijders, wat wel een groot aandeel zal zijn van de lichtere motorisaties, including myself. Ik had niet liever als een 120d gehad, maar die was kaal duurder als de 118d die ik nu heb gepakt met Comfortline + Pro. GPS + nog wa foefkes hier en daar, in leaseprijs weliswaar. Over die tuning heb je absoluut gelijk, daar heb ik ook geen genade voor :)
Overlaat is trouwens met dt ;)
IlCuoreSportivo-147 zegt
Leasen is natuurlijk wat anders.
Ze geven tegenwoordig idd interessante aanbiedingen daarvoor.
Vijf jaar geleden was alfa het merk dat de meeste lease kortingen gaf, weet je nog die massa 156’s (in België alleszins). En vandaag komen de alfa’s er niet meer aan te pas in de lease werels.
Ik ga er dus vanuit dat de andere (audi/bmw) daar iets aan gedaan hebben, maar ik blijf het toch te duur vinden.
autoblogger zegt
UPDATE: het persbericht van BMW NL is inmiddels ook binnen… heb het toegevoegd aan het bovenstaande artikel.
De BMW 316i is per vandaag verkrijgbaar voor een leasetarief van 599 Euro en een verkoopprijs van 32.450 Euro. Het is voor het eerst – sinds de vorige generatie in 2005 uit productie ging – dat er weer een 1.6 liter motor in de BMW 3 Serie leverbaar is.
Matt zegt
Zo wil ik graag nog even aansluiten bij Elrae…
Ik ben helaas geen bevoorrechte lease-rijder en zal dus op de centjes moeten letten. 32k Kan ik me helaas niet permitteren en voor 32k is er, zoals al eerder gememoreerd, behoorlijk wat luxe verkrijgbaar bij de Aziatische merken maar….een BMW is een BMW, ook een 316 en ook een 518.
Zo heb ik laatst even proefgereden in die “oude” 518 van Elrae en het rijdt gewoon goed, erg goed zelfs. Geen rammeltje te bekennen, het “motortje” loopt als een zonnetje en dat voor pakweg 2500 euries en toch echt wel dat BMW-gevoel. Tja, daar kan in die prijsklasse geen Fransoosje of Japannertje tegenop hoor.
Daarna ook nog even gaan proefrijden in een 316 uit 1999 en ook daar hetzelfde gevoel van kwaliteit, waar voor je geld en een echte rijdersauto. En wederom het sterke gevoel dat in die prijsklasse er toch weinig tegenop kan. Ik teken ervoor.
(Ben overigens nu geen BMW-rijder dus ben geheel objectief bezig).
Dirk-Jan zegt
Het persbericht klopt niet, de E46 316i had een 1,9 en later een 1,8 liter motor. De E36 (t/m 1993) had wel een 1,6 liter.
Een vreemde trend die ik bij BMW zie is dat ze in de nieuwe 3 eerst minder krachtige motoren zetten dan in de versie ervoor, en ze later upgraden naar hetzelfde niveau of iets hoger.
B.v. 318i E46 = 143 pk, nieuwe 3 serie: eerst 129 pk later weer naar 143pk. Met de 316i iets soortgelijks: E46 = 115pk, 175Nm; nieuwe 3 = 122pk, 160Nm.
Ik heb zelf de 316i gehad en door dat relatief hoge koppel was de motor op wat hogere toeren nog best sportief.
joeribmw zegt
bmw doet dit voor de lease klasses nu kan deze auto mee met de leaseauto’s die andere zijn te duur nu kan bmw mer inkomsten verdienen door de lease van de 3 serie omdat de 3-serie voorheen niet leverbaar was als lease auto
Marco zegt
Altijd wel leuk die typeplaatjes verwijderen. Reed ik achter een 5 serie die er toch wel heel snel vandoor ging. Keek ik thuis op RDW, was het een 540i :-). Kijk, das leuk!
Incognito zegt
@ joeribmw
Jij bent een échte BMW kenner.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Wist niet dat er ooit een 518 was, lijkt me toch wel erg triest hoor.
Dan moet je al echt een fan zijn.
Turbo zegt
518 of niet, als het op gang is, zit je prima (en daar gaat 90% van je autorij tijd in zitten op de snelweg).
bozewolf zegt
Tis niet zo dat je zo nodig meer vermogen nodig hebt, ik vind het wel ongelofelijk dat er dus mensen zijn die 40 of zelfs 50 duizend euro uitgeven aan een auto en dan tevreden zijn met zo’n lullig motortje.
e90bmw318d zegt
Ik ben blijkbaar ook zo’n wannabee.
Begonnen met een 316i Compact, toen wat andere merken, waaronder een Peugeot 406 Break (lekker ruim), daarna een 316ti Compact en nu een 318d.
Privé een 316iN sedan gehad, nu een Laguna Break (ook weer lekker ruim).
De betere motorisering van veel van de andere merken kunnen absoluut niet op tegen de bijzonder soepele loop van de BMW-motoren. En natuurlijk ook niet tegen de absoluut betere stuurkwaliteiten van de BMW.
Ikzelf heb gekozen voor een volgeladen 318d in plaats van een veel kaler uitgeruste 320d. Ik miste na de proefritten absoluut niet de extra motorisering van de 320d.
Ik weet zeker dat die 122 pk van BMW een stuk beter zullen lopen (Laufkultur) dan veel 140/150 pk aggregaten van concurrerende merken. Misschien is de BMW een beetje langzamer, maar verder kunnen die andere auto’s er wat mij betreft niet tegenop.
Ik ben ervan overtuigd dat de e90 316i gewoon prima rijdt en een terechte verkoophit zal worden.
IlCuoreSportivo-147 zegt
Ik vrij veel, maar zelden snelweg, en ben maar 10% van de tijd gewoon op gang,
IlCuoreSportivo-147 zegt
dat moet zijn, ik rij veel,
oei :)
teveel onthuld :)
Stefan zegt
14% bijtelling heeft deze wagen ! HOERA
Een redding voor iemand die zichzelf al bijna in de Prius zag rondrijden..WHOOHOOO!
Citrofiel zegt
@ Stefan; Is dat wel echt zo? Zie deze reactie bij ‘BMW’s prijzencircus’:
Juppe schrijft,
16 January 2008 om 17:22
Over BMW prijzen gesproken… Ik hoorde op de radio een misleidende reclame over de nieuwe 316. Daarin werd beweert dat ie een A-label heeft, en daardoor in de lage bijtellingsklasse valt (14% ipv 25%).
Dat is onjuist, want niet alle auto’s met een A-label komen daarvoor in aanmerking, maar alleen bij een co2 uitstootvan minder dan 110g/km (95g/km bij diesel)
Toch raar dat ze dat in een reclame beweren?
Dussss… :?
Jerry zegt
Ik snap niet waar iedereen zich druk over maakt. Zelf heb ik een 318i uit april 2007 (nieuw gekocht). En ik meot zeggen dat een 316i echt niet verkeerd is. Voor degene die per se een BMW wilt rijden is dit de kans! Ik geef toe dat die wat kaal is, maar met wat leuke opties en een verkoper die je een goede deal kan strikken kom je toch al aardig ver!
By the way, inderdaad heeft de 316i GEEN 14% bijtelling, maar helaas de aso-bijtelling van klote Bos namelijk 25%! En een 1.6 is een prima instap klasse voor een BMW. In Nederland mag je toch niet harder dan 120 km/u, dus wat moet je met al die power onder je kap. Ik rij denk ik toch liever degelijk en comfortable. Ik weet dat je voor de prijs van een leuke 316i een super vette Honda type R 2.0VTEC kan krijgen met alle opties, maar ja, het blijft een sportwagen. Daar heb je dus totaal niks aan als je veel de weg op moet! Slurpt als een gek (hoge benzine kosten), slurp tax (immers F-label) en zeer oncomfortabel als je langer dan een uur in de auto moet zitten. Nee, geef mij maar een 316i of 318i High Executive…Het beste is om je auto met een vrouw te vergelijken: berijd je liever een vieze japanner of een zeer mooie Heidi Klum? Dacht het ook! ;o)
Wat betreft het imago van BMW..het is maar net wie achter het stuur zit! Het is de mens die achter het stuur zit dat deze auto een goed of slechte image geeft, niet het merk op zich zelf! En we moeten niet vergeten dat BMW misschien wel een premium merk is, maar uiteraard wel een heel ander segment is dan een Porsche of Lambo! BMW is voor de “gewone” man met een leuk inkomen, daar hoort dus een instapmodel als een 316i bij! Porsche of Lambo is voor mensen met een absurt hoog inkomen die zo’n auto meer als hobby erbij komen…het BMW-volk kan er alleen maar van dromen..That’s reality!
Check! ;o)
databekker zegt
Een kennis van mij gaat een lease 316 station nemen op lpg. Over 4 jaar moet die weg en mag ze die verkopen. Zij had mij gevraagd of het iets voor mij is over 4 jaar. Nou rij ik momenteel ook op lpg en dat bevalt heel goed. En wat is er nou tegen een BMW waar je voordelig gas in kunt gooien? Er is nog een andere kennis die de BMW wilt, dus kijken wat er over 4 jaar gaat gebeuren.
BMW_Ronnie zegt
Het lijkt me een prima deal. Je kunt zo’n motor altijd nog chippen voor iets meer PK’s. Een snelheidswonder zal het daarmee ook niet worden, maar wellicht net wat meer NM en een acceleratie van rond de 10 seconden is prettig als je makkelijk wilt kunnen inhalen, of een caravan wilt trekken. Natuurlijk rijden de grotere motoren lekkerder, het feest begint pas bij de 320D en i modellen (ik heb het genoegen gehad een half jaar in een nieuwe 325i te mogen rijden, zo’n heerlijke 6 pitter) maar daar betaal je ook stevig voor.
Voor de sportieve rijder is voor hetzelfde geld wellicht een VW TSI met DSG 160pk een beter alternatief, maar heb je eenmaal BMW gereden, ben je voorgoed verkocht. Een dijk van een auto, perfekt tot in de finesses.