Alle ins en outs van de BMW 3 Serie Touring, speciaal voor Autoblog lezers.
De BMW 3 Serie Touring is een tijdje geleden onthuld en deze week heeft jullie aller @Wouter de eerste testkilometers met de auto gemaakt. Tijd om de balans op te maken: hoeveel is BMW opgeschoten met de nieuwe 3 Serie Touring? Om het duidelijk te maken, we vergelijken de huidige 3 Serie Touring (G21) met de vorige (F31).
Formaat
De BMW 3 Serie is nooit echt een ruime auto geweest. Dat komt mede dankzij de layout van de auto. Er is ruimte voor een in lengte geplaatste zes-in-lijn met achterwielaandrijving. Dat neemt nu eenmaal wat ruimte in. Dat zorgt wel voor fantastische rijeigenschappen, dus die afweging moest je altijd maken. De nieuwe 3 Serie Touring is 4,70 meter lang, dat is zeven centimeter meer dan voorheen. De wielbasis groeide met vier centimeter naar 2,85 meter. In de breedte groeide de G21 slechts met een centimeter naar 1,82 meter (zonder spiegels, uiteraard).
Ook in de hoogte groeit de G21 een beetje: zo’n 11 millimeter ten opzichte van de F31. De nieuwe 3 Serie Touring is 1,44 meter hoog. Het belangrijkste bij een Touring is natuurlijk de bagageruimte. Die groeide weliswaar wel, maar marginaal. Van 495 liter naar 500 liter. Klap je de banken plat, dan ontstaat er 1510 liter in de G21, de F31 heeft met 1.500 liter nagenoeg hetzelfde in de aanbieding. Leuk weetje: de G21 is eigenlijk net zo groot en ruim als de 5 Serie Touring van de E39 generatie. Die is 10 centimeter langer, maar voor de rest komen de dimensies griezelig overeen!
Prijzen en uitrusting
De nieuwe 3 Serie Touring is een stuk duurder geworden en toch weer niet. Allereerst de uitrusting. De G21 is een stuk completer uitgerust dan de F31. Zo heeft de G21 parkeersensoren (ook aan de achterkant), gescheiden climate control, verkeersbordenherkennig, Lane assist en een noodrem-assistent. Overigens kun je jet bij de 3 Serie Touring zo gek maken als je zelf wilt.
De prijzen vergelijken is een beetje lastig, want zoals BMW wel vaker doet, is de 3 Serie Touring met een beperkt aantal motoren leverbaar. Omdat de 320i pas later dit jaar beschikbaar is, heeft BMW een uiterst interessant doekje voor het bloeden. Onder noemer ‘330i Introduction’ is deze 3 Serie leverbaar tegen de prijs van de 320i, namelijk 50.742 euro. Let wel, deze actie geldt tot november 2019, dan wordt de 320i uitgeleverd.
Motoren:
De nieuwe range van 3 Serie Tourings moet nog uitbreiden. Op dit moment kun je kiezen uit een 330i op benzine. De andere twee (320d en 330d) zijn diesels. De 330i is wel een stukje sterker dan voorheen. Het vermogen is nu 258 pk (was 252 pk). Belangrijker is de toegenomen maximum trekkracht. Dat was 350 Nm en is nu 400 Nm. De BMW 320d bleef even sterk: 190 pk en 400 Nm. De 330d kreeg wel ietsjes meer spieren: 265 pk en 580 Nm, dat was 258 pk en 560 Nm.
Er zullen meer motoren volgen, denk aan een 318i (driecilinder benzine), 318d (viercilinder diesel) en een meesterlijke M340i met een zescilinder benzinemotor. Deze zijn al leverbaar op de 3 Serie sedan. Eveneens een belangrijke toevoeging is de 330e plug-in hybride. Dit wordt de enige 3 Serie G21 met een A-label. Ondanks kleine verschillen zijn er verder grote veranderingen qua aandrijflijn. Het zijn allemaal doorontwikkelingen van de vorige generatie. Nu is dat ook geen straf.
Rijeigenschappen
BMW heeft een naam hoog te houden als het gaat om fijn sturende automobielen. De 3 Serie was altijd het paradepaardje, vanwege de compactere dimensies en het lagere gewicht ten opzichte van de grotere BMW’s. Sterker nog, nu de 1 Serie is overgestapt naar The Dark Side (voorwielaandrijving), is de 3 Serie de kleinste BMW met achterwielaandrijving. De F31 was aan het begin van zijn carrière wellicht iets te volwassen. De auto reed zeker niet verkeerd, maar was veel comfortabeler én groter dan de E91 (de voorganger van de F31).
De rijtest van de 3 Serie Touring (F31) kun je hier bekijken. Met de facelift van de 3 Serie (die we reden als sedan) konden we al concluderen dat BMW weer terug wilde naar het sportieve karakter. Met de G21 is dat nog beter gelukt. Met name de slagafhankelijke demperregeling zorgt voor een beter rijgedrag. Een andere gave feature is het sperdifferentieel op de achteras. Natuurlijk is een sper handig als je wilt driften, maar ook tijdens iets vlotter rijden verhoogt het de feestvreugde aan boord. Deze optie is leverbaar op de 330i en de 330d.
Concurrent I: Mercedes-Benz C-Klasse Estate (S205)
De Mercedes C-Klasse Estate is in Nederland gelanceerd in 2014, vijf jaar geleden alweer. In 2018 werd de populaire Mercedes onderworpen aan facelift. De facelift was vrij subtiel te noemen. nieuwe velgen, kleuren en wat licht aangepaste techniek. Qua uiterlijk veranderde er weinig: logisch, de auto verkoopt namelijk uitstekend.
In technisch opzicht lijkt de C-Klasse Estate redelijk veel op de 3 Serie Touring: de motor ligt op de vooras en de aandrijving gaat naar de achterwielen. Wel zijn er verschillen: de C-klasse kent geen zescilinder diesel, maar wel een V8. Qua afmetingen is er echt nauwelijks verschil. Het is in elke dimensie millimeterwerk. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte. De Mercedes-Benz C160 Estate (129 pk) is er vanaf 41.881 euro. Voor de veelrijders is de goedkoopste optie de C180d Estate (122 pk), die kost 45.612 euro.
Concurrent II: Audi A4 Avant (B9)
De Audi A4 Avant is in 2016 op de markt gekomen en is onlangs gefacelift. In tegenstelling tot voorheen was er geen sprake van een minimale facelift: de A4 heeft overduidelijk een beetje extra smoel gekregen. Denk aan de verbrede wielkasten en opvallende grille. Een groot verschil met de BMW is de technische layout. De Audi A4 de motor voor de vooras geplaatst en voorwielaandrijving. Veel modellen kunnen uitgerust worden met ‘quattro’-vierwielaandrijving. De bagageruimte van de Audi A4 is exact even groot als die van de 3 Serie Touring.
Ook met de bank naar beneden zit er geen liter verschil in. De A4 Avant is ietsjes langer (4,73 meter) en heeft een iets kleinere wielbasis (2,82 meter), maar heeft dankzij de afwijkende layout minder wielbasis nodig voor de zelfde hoeveelheid ruimte. De Audi A4 Avant 35 TFSI S Tronic (150 pk) is er vanaf 45.220 euro. Dieselen kan in de 35 TDI S Tronic (163 pk) vanaf 50.030 euro. Dat is duurder dan de C-Klasse, maar de Audi heeft sterkere motoren plus standaard een automaat.
Conclusie
De nieuwe BMW 3 Serie is een duidelijke vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. Qua styling moeten de extra franje, niet-ronde koplampen en bicolor-velgen je smaak zijn. Het staat onomstotelijk vast dat BMW veel progressie geboekt heeft met een auto die eigenlijk al aan de top van zijn klasse zit. De 3 Serie Touring is een volwaardige gezinsauto die zakelijk meer dan representatief is. Als bonus is het een geweldige rijdersauto voor papa. Een groot nadeel zal de prijs altijd blijven. Echter, de restwaarde is traditioneel erg hoog bij de 3 Serie Touring. Ook is de 330i voor een 320i prijs absoluut een reden om een bezoekje aan de dealer te brengen.
Edge zegt
Ik zou zowel de Mercedes als de Audi boven de BMW verkiezen, maar dat groene kleurtje op die 3-touring in de headerfoto is wel bijzonder fraai.
skinny058 zegt
@Edge: En waarom dan precies?
Edge zegt
@skinny058: Ik vind de nieuwe 3-serie simpelweg niet mooi. Aan de voorzijde vind ik de koplampen met dat hapje eruit niet bepaald mooi. Zeker in combinatie met het M-optiepakket krijg je al snel het idee dat de designers van BMW iets te lang naar diverse Peugeots hebben gekeken. Aan de zijkant vind ik de lijnen vreemd geplaatst, vooral de in mijn ogen te hoog geplaatste heuplijn die ervoor zorgt dat er een extra lijn nodig is om de wielkasten uit te kunnen kloppen. Het uitgaande model deed dat echt veel beter. Aan de achterzijde stoor ik mij vooral aan de achterlichten. Ze zijn prachtig, maar ik vind ze totaal niet bij de auto en bij het merk BMW passen. Als je me zonder voorkennis zou vragen bij welk merk ze het beste passen, zou ik zeggen dat ze van een nog te verschijnen Lexus zijn.
Dat heb ik bij de Audi en Mercedes totaal niet, die ontwerpen ogen wat mij betreft beter in balans.
johnhert zegt
@Edge: Volledig mee eens, de verhoudingen, een veel te druk lijnenspel en rare lichtunits rondom is het in mijn ogen geen mooie auto. Lelijk zou ik hem nog nét niet willen noemen…
sparks zegt
BMW wilde terug keren naar een sportiever karakter. Ik heb de 3 serie f30 zelfs gekocht omdat ik de A en C klasse te sportief vond rijden. Wat mij betreft was de f30/f31 dus perfectie.
appeltaartislekker zegt
Interieur van de BMW is wel het mooist van deze drie.
BaRa zegt
@appeltaartislekker: … les gouts et les couleurs. BMW is notoir bekend voor zijn bloedeloze (Duitse) interieurs. Niet dat die van de andere Duitse twee “toppers” beter zijn. Maar Mercedes, bijvoorbeeld, is net iets minder triest. Gekeken door mijn bril, natuurlijk.
qwerty1234 zegt
@BaRa: ik vind Mercedes interieurs van tegenwoordig juist lelijk. Dat lange scherm ziet er belachelijk lomp en goedkoop uit
katoenboer zegt
@appeltaartislekker: ik mis bij alle auto’s gewoon de analoge tellers. Ik ben 18 en zou dus van die nieuwe beeldschermen moeten houden…
fanatic zegt
@appeltaartislekker: denk eraan dat de BMW van 2019 is en de Audi van 2016 hè. Ik vind over het algemeen de interieurs van Audi kwalitatief hoogstaander.
roberto zegt
@appeltaartislekker: Echt waar? Het staat mij juist niet aan. Mijn zwager heeft de nieuwe 330i sedan, en om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk net niets.. waar ik mij vooral aan irriteer is de materiaalkeuze bij BMW. Het matzwarte rondom de pook wat Toyota al 10 jaar hanteert, zelfde geldt voor de knoppen van de ACC etc. Al moet ik wel zeggen dat net als in bovenstaande afbeelding met het cognac interieur een stuk beter smoelt, dan compleet alles zwart..
Moet wel toegeven dat er een lekker geluid in de 330i zit (zowel van buiten als over de speakers).
Geef mij maar de C-klasse, ik vind de afwerking een stuk mooier, enige waar je wel met smart op zit te wachten is het nieuwe navigatiescherm van MB in de C-klasse
styns zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BloodSeaker zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bsxc2 zegt
De G21 is toch wel een beetje de obese broer geworden van de F31.
freshlife2 zegt
Geldt die 330i actie ook op de sedan?
razenderem zegt
@freshlife2: nee, gaat om een Introduction actie van de touring. De sedan is er al even
mcshine zegt
Voor hetzelfde leasebudget kies ik voor een alternatief. Veilig, allwheeldrive, +350pk, moderner, fun-to-drive, véél meer standaarduitrusting en veel minder bijtelling. En gezien de verkoopcijfers velen met me.
poeperman zegt
@mcshine: enlighten us please
mcshine zegt
@poeperman: Het kan er echt maar één zijn. Neem eens een kijkje in de laatste verkoopcijfers… je hoeft niet naar onderen te scrollen.
skinny058 zegt
@mcshine: Nee, vertel het gewoon. Is sneller.
sudbina zegt
@mcshine: en als de bijtelling gewoon t zelfde percentage zou zijn, zou die dan nog een kans maken? Denk t ook niet..
mcshine zegt
Zeker weten. En voornamelijk omdat een zescilinder of dikker gewoon geen (nieuw) alternatief meer is. En omdat ze voor de meest idiote dingen een meerprijs vragen, omdat one-pedaldriving zoveel fijner rijdt, omdat voorwielaandrijving geen optie is, omdat ik geen smerige handen meer wil, omdat ik tanken geen leuke aangelegenheid vind, omdat ik liever weinig BPM betaal dan veel, omdat ik onderhoudskosten niet fijn vindt etc.
willeme zegt
@mcshine: Volvo V60 T8 is inderdaad een fijne auto.
mcshine zegt
@willeme: Wel jammer van die zware accu hè…;)
lekkaah zegt
@mcshine: hoezo val je anderen lastig met je leasebudget.. we weten nu wel dat je Z4 boven je budget bleek
mcshine zegt
@lekkaah: Dat was nooit een leaseauto. Die hebben we trouwens nog steeds, net als de FN2 Type R. Hoe bevalt de Gilera?
lekkaah zegt
@mcshine: ingeruild voor een volvo
marcow zegt
@mcshine: Juist. V60 Twin Engine :).
lexis zegt
Mijn Volvo v70 tdi was 4.78m lang , de g21 4.70m kunnen we nog spreken van een compacte sport touring?
mark997gt3 zegt
@lexis: wielbasis van deze is dus langer dan die van een e39 5-serie.
skinny058 zegt
Nog een verschil: wel en geen Hofmeisterknik. De nieuwe Touring kan aan het rijtje toegevoegd worden van BMW’s zonder Hofmeisterknik.
skinny058 zegt
@skinny058: Uit mijn hoofd de E34 Touring en Z3 Coupé staan ook in dat rijtje (cabrio’s buiten beschouwing gelaten).
bmwhar zegt
Voor het eerst dat ik de Touring mooier vind dan de Sedan. Jammer van die hofmeister kink en die grill is te Aziatisch. Maar dat laatste hoop ik nog in verschillende uitvoeringen te zien. Wellicht dat er één mooie versie tussen zit. Met alledrie mogen rijden en de dreier rijdt fantastisch. Interieurs van Audi blijven het mooist, Mercedes kon me nooit bekoren met dat scherm erbovenop. Onderaan de streep zit zo’n drie weer als een maatpak. Mijn Z4-coupe ruil ik er niet voor in maar een touring in Aventurine Red, M340i (zonder de M logos) en subtiele two-tone velgen graag!
fabian159 zegt
Pff een halve ton voor de lichtste diesels in deze klasse. Mijn vader kocht nog een e91 318d nieuw in België voor 26500 euro.
mwti zegt
@fabian159: vroeger was alles…..beter ???
mbeye zegt
Door het ontbreken van die hoffmeister knik, vind ik de G21 en profiel wel erg lijken op de Volvo V60… of heb ik het mis?!
karhengst zegt
Wat voor mij persoonlijk de prijs enorm opdrijft is het feit dat je geen fatsoenlijke audio kan hebben zonder direct aan de grootste navi plus alle snuisterijen en een foeilelijk dashboard vast zit.
Direct +3000 alleen maar omdat het H&K systeem niet met de middelste navi gecombineerd kan worden. Wat verwonderlijk is, aangezien dat het voorgaande Navi Pro was, en het bij de F31 geen probleem was. De “HiFi” upgrade is z’n naam echter nooit waard geweest.
En eigenlijk moet je dan nog het HUD er bij bestellen, aangezien je snelheid anders voor geen meter af te lezen is. Ik snap werkelijk niet dat BMW nog geen OTA update heeft uitgerold voor meer klassieke tellers, want zo goed als iedere reviewer valt er over.
Maar ja, die 30d lonkt nog altijd…
jeffreym3 zegt
Wat een gedrocht.. Hoe bedoel je Aziatische styling.. De Audi is daarentegen wel erg strak.
jometdebanjo zegt
De knoppen naast de pook in de middenconsole zijn zwaar slecht (van de nieuwe 3). Druk de knoppen maar eens in. Ik vind het een verslechtering en goedkoop aanvullen (je voelt de knoppen onvoldoende reageren). Ook de ruitenwisserhendel en richtingaanwijzer ook heel goedkoop materiaal
karhengst zegt
@jometdebanjo: maar het is uit één stuk gemaakt en ongetwijfeld goedkoper te produceren. Hetzelfde voor die hendels achter het stuur. Dat en de toch wel erg harde armsteun zijn zaken waar BMW punten laat liggen.
fanatic zegt
Ik heb drie maanden geleden een nieuwe auto gekocht. Ik twijfelde toen tussen de A4 en de 3 touring. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de A4 omdat ik deze gewoon een veel frissere wagen vond, vooral qua interieur en technologie. Nu de nieuwe 3 touring uit is baal ik lichtjes. Ochja, het is altijd iets zeker?
sirprize zegt
@willeme ik kan “griezelijk” niet vinden in de Vandale. Wat betekent dat? OT: ik vind het interieur van de G30/31 inmiddels behoorlijk bejaard ogen, dus daar hebben ze wel een stapje gezet in de nieuwe. Maar het uiterlijk vind ik dan weer een stap terug. Te druk en zelfs een beetje Aziatisch. Eigenlijk wil ik gewoon de G31 met het interieur van een A4 ?
roberto zegt
“Wel zijn er verschillen: de C-klasse kent geen zescilinder diesel, maar wel een V8..”
Dit is dus gewoon de benzine V8, net als dat MB ook een benzine V6 heeft..
Dutchdriftking zegt
Hij is gewoon heel erg mooi, zelfs in basis trim zonder M-pakket op kleine wielen. Net als de e46. Erg goed dus! Het enige smetje voor mij zijn de digitale meters. Ik zie sowieso liever analoge klokken, maar anno 2019 kan dat natuurlijk niet meer. Maar de geprojecteerde meters zie ik dan wel graag in analoge stijl. Nu met die gekke vormen en de toerenteller in spiegelbeeld, brrr! Wellicht kunnen chip-tuners zich daar ook eens op richten!