
Het duurde even, maar de assemblagelijn heeft een spuitje gekregen.
Normaal gesproken maken we een ‘In Memoriam’ als een bijzondere auto van ons heen gaat. In dit geval slaan we het even over. We hebben het naderende afscheid van de 3 Serie GT al meerdere malen besproken.
De 3 Serie Gran Turismo was een beetje een vreemde eend in de bijt. Mede dankzij de BMW X6 begonnen autofabrikanten te zoeken naar de meest rare carrosserievarianten. Voordat je het weet heb je een ‘X6’ te pakken. In principe is de X6 natuurlijk een krankzinnig idee. De auto is lelijker, krapper, onhandiger, duurder en nuttelozer dan een X5. Toch sprak de auto veel mensen aan, waardoor BMW enorm veel geld heeft verdiend. De ontwikkelingskosten zijn laag, de marges enorm.

Dan kun je dus een gokje nemen. De BMW 5 Serie GT was dat min of meer ook. Ondanks de naam ‘GT’ (Gran Turismo) was de auto dat absoluut niet. Het was een grote en comfortable 5 Serie voor mensen die wel een hoge instap wensen zonder een SUV of MPV te rijden. Dat recept werd ook toegepast op de 3 Serie GT (F34). Het resultaat was redelijk bijzonder, ondanks de veelbelovende schetsen (afbeelding boven)

De auto werd in 2013 onthuld op de Salon van Genève. Het was in principe een 3 Serie voor mensen die een 3 Serie te krap en sportief vonden. De 3 Serie GT stond op het onderstel van de 3 Serie LWB (F35, die in China verkocht werd). Ook stond de 3 Serie GT wat hoger op de poten en was de opbouw hoger. De 3 Serie GT had een enorme vijfde deur, wat de auto erg praktisch maakte en in technische zin een ‘hatchback‘.

De 3 Serie GT was leverbaar met drie benzinemotoren: 320i, 328i en 335i, Het waren de dieselmotoren die populair waren: 318d, 320d, 325d, 330d en 335d. Net als bij andere BMW’s kon je kiezen uit diverse lines: basis, Sport Line, Luxury Line, Modern Line en M-Sport. Die laatste was vrij ongepast, gezien het type auto. Destijds was @Casper best te spreken over de 335i GT, bekijk hier de rijtest met de 3 Serie GT.

In 2016 wordt de gehele range voorzien van een facelift. De wijzigingen zijn uiterst subtiel. Als je ‘m lelijk vond (dat vonden de meesten), dan was dat nu ook het geval. Wel werd de motorenrange iets aangepast: 320i, 330i en 340i. Bij de diesels bleef de naamgeving gelijk.

De 3 Serie GT is een beetje een onbegrepen auto. Iemand die een BMW wenst, is niet op zoek naar de kwaliteiten die een gemiddelde BMW-rijder zoekt. Het was een auto die juist vreemd-merk rijders kon aanspreken. De 3 Serie GT is typisch zo’n auto die de media nooit echt heeft gewaardeerd en die commercieel niet een succes te noemen was, maar waar de eigenaren mee wegliepen. Zie het als een BMW voor mensen die eigenlijk geen BMW willen. De Saab 9-5 rijder die eindelijk iets nieuws moet hebben of iemand die na 6 Renaults Vel Satis iets nodig heeft.

De GT was comfortabeler en relaxter dan de reguliere 3 Serie, die zeker na de facelift wat strakker en sportiever werd. Dankzij de lange wielbas was er niet alleen meer ruimte, om maar ook meer rust aan boord, mede geholpen door de gewijzigde ophanging. Zoals gemeld zat je ook iets hoger. Eigenlijk had je alle voordelen van een SUV, zonder de nadelen. Mocht je er nog eentje willen, haast je dan naar de dealer om te kijken naar voorraad exemplaren, want het nieuws heeft ons bereikt dat de productie gestaakt is. De 3 Serie GT krijgt geen opvolger.

Zo schuin van achter lijkt de Model 3 er veel op zeg.
@bernoulli: idd zei ik onmiddellijk toen de model 3 uitkwam. Lagere 3 GT.
Mooizo, gewoon lelijk dit ding inderdaad. Als je ruimte nodig hebt moet je gewoon de touring bestellen.
@trasimo: Het grappige is, is dat deze gewoon veel ruimer is dan de touring…
Waar de 5GT ergens nog iets van uitstraling had (hoewel ook lelijk), had de 3GT dat in mijn ogen niet. Die was gewoon echt alleen maar lelijk. Ik geloof graag dat het een hele fijne auto was verder.
@berlinetta: je vergelijkt nu een grote eend met een kleinere eend. Wat is het verschil?
@tanzanitef30n: Mijn mening.
@berlinetta: de 5GT was echt veel lelijker, de 3 heeft nog een mooie gril als je ervoor staat. Ook is de achterkant een stuk mooier met dat spoilertje.
@berlinetta: In de straat staat een ingetogen 530i GT. Basic zwart metallic op 18 (19?) inch. Die is best indrukwekkend om te zien op de stoep. Hoog, grote nieren, de kleur helpt ook mee. Maar verder een enorm lelijke auto. De 3GT is eerder lachwekkend dan indrukwekkend en zo mogelijk nog lelijker dan een X4. Het is vast een uitkomst voor mensen. Hoewel ik vrees dat nu meer 2GT gaan worden verkocht.
Alwaar ik resideer kom je de 3GT met een zekere regelmaat tegen. En nee, niet bestuurd door bejaarden, in ieder geval één ervan wordt bereden door iemand, die de 30 nauwelijks gepasseerd is. Dat laat verder onverlet, dat de 3GT idd niet moeder’s mooiste is.
@amghans: “Alwaar ik resideer”? Klinkt prachtig Hans, maar ik vermoed op een kamp.
@mennok: Zou niet naar een casino gaan als ik jou was, gokken is niet je forte ?
@amghans: die jonge dertiger was de zoon van Herr senior die dat ding wegbracht voor onderhoud.
@amghans: Amsterdam in de buurt van het Surinameplein… daar resideert ook een kerel, zo rond de 30 in een grijze 3GT met M Sport pakket.
@amghans: we resideren wat af met z’n allen
@trasimo: En terecht, er moet meer geresideerd worden.
@amghans: Nou ik vertoef anders liever ….
Ik heb getracht de 3GT mooi te vinden maar dat is mij nooit gelukt. De 5GT en nu 6GT kan ik wel op een bepaalde manier waarderen.
De 5GT oogt wat meer massief en heeft wel een bepaalde présence. De 3GT vond ik altijd het iele broertje zijn die vreemd op de benen staat.
il nomine patris et filii et spiritus sancti amen
@monsieurleloure: in vino veritas
Hier een tevreden gebruiker (320 GT)….. Ik wilde een betrouwbare auto na de VAG ellende (Skoda Superb 1.8tsi met Dsg….). In de 3 en half en 60000 km nog niets defect gehad… Wordt nu wel ingezet als tweede auto en caravantrekker ivm aanschaf van Tesla model 3.
@rogers: Nee, vlinderkleppen nog niet door het blok heen gehad? Geluksvogel!
@rogers: niet heel lullig bedoeld, maar als er binnen 3,5 jaar en 60k km al wel ellende zou zijn, was ’t gewoon een onbetrouwbaar schijthok natuurlijk.
@rogers: wow jij durft er openlijk voor uit te komen dat je en een caravan en een model 3 en een 3GT hebt…. lefgozer :-p ……
@rutgerg: :) :) En ook nog een rode Peugeot 205 CTI. Compenseert dat een beetje?
@rogers: yes zeker! Zit je maar te trollen hoor. 3GT is gewoon een prima sturende ruime auto. Model 3 snap ik ook.. alleen die caravan :-p
@rutgerg: Liever een caravan dan een 3GT ….
ik zou oprecht niet weten waarom, maar ik heb m altijd wel kunnen waarderen. De auto klopt van geen kant, maar toch… Gek hè? Ergens ook knap van de heren/dames ontwerpers om dat te bewerkstelligen :-)
Misschien is de best passende omschrijving die van de slogan van Rivella: “een beetje vreemd, maar wel lekker”
@mahansz: ooit als Taxi een 3GT gehad. Achterin zit je meesterlijk!
Ook als je langer dan 2 meter bent.
Off-topic: het zal wel aan mijn toestel liggen maar ik krijg helemaal geen thumbnails op ab app te zien.. ben ik de enige? iPhone X, alles is geupdate tot de laatste versie
@jamesbond007: hier XR, zelfde euvel. Ik ben nu allang blij dat ik überhaupt artikelen tevoorschijn kan halen.
@jamesbond007: ze zijn onder de motorkap het een en ander aan t wijzigen, daarop klopt t niet helemaal in de app
@jamesbond007: Is bekend inderdaad, wordt aan gewerkt zoals hieronder wordt gezegd. Ook op Android overigens.
Smaken verschillen maar het is niet mijn favoriet. Ook enigszins overbodig model als je het mij vraagt.
Te pruimen in de huidige BMW-line-up: de 2-serie (al vind ik de zit aan de hoge kant). De rest: quantité négligeable, qua vormgeving althans. De 3 GT past perfect in dat te verwaarlozen rijtje.
Jammer dat de huidige Einser deze niet heeft gekregen.
Ik heb er een haat liefde verhouding mee. Kort ermee gereden en de meest praktische wagen van BMW vind ik, maar lelijk. Maar kofferruimte, zithoogte, rijden zelf was echt wel goed
Vind het een prachtige wagen. Vond hem met een lange rug altijd wel wat sierlijks hebben en hij was ook nog vrij uniek. Jammer dat de 3gt verdwijnt.
Vind de 3 GT niet mooi, maar toch heeft ie wel wat. Zelf uiteindelijk voor een Touring gegaan ?
Mooi is hij niet echt of echt niet, er zijn duidelijk mooiere modellen. Maar gek genoeg is de 335i GT voor mij als BMW fan en petrol head, 2 meter lang zijnde, 2 maxi cosi’s achterin en die heerlijke 6 in lijn de fijnste auto die ik in mijn huidige levensfase kan wensen. Mooi….nee, onderschat….absoluut!
Blij dat ze hem gemaakt hebben. Kan op termijn zomaar de opvolger worden van de Benz om de kar-met-auto te trekken met een set banden en gereedschap achterin.
Mocht je de centen ervoor hebben, zou ik adviseren er nu een te kopen, warm stallen, af en toe een fijn stukje mee rijden en verder vooral koesteren. Zul je over een kwart eeuw merken dat je een heel slimme en lucratieve investering hebt gedaan.
Populair merk + weinig voorkomend model en/of uitvoering = toekomstige klassieker. Geheid.
@rrrobert: Damn heb mijne F34 330d drie weken geleden verkocht. :(
Beste wagen die ik ooit gehad heb. Inderdaad een onbegrepen auto. In Belgie lijkt hij me toch populair, zag ‘em evenveel als de touring van dezelfde generatie
Vindt de 5gt anders een prachtige wagen
Is echt helemaal niks aan verloren gegaan wat mij betreft.
Toch mis ik de tijd wel, toen BMW praktisch alleen mooie auto’s maakte.
@clubbtraxx: 30 jaar geleden?
Het venster van het achterportier was te klein en het derde zijvenster was iets te groot maar verder klopte het model gewoon (niet zo lomp als grote broer 5GT). Opvallend is dat zuster model 4GC een iets lagere daklijn heeft maar voor de rest wel heel erg op de 3GT lijkt en dat model heeft juist veel fans. Zal wel een geval van duurder of hoger nummer is beter zijn.
Opgeruimd staat netjes