Ben je al een beetje bekomen van de nieuwe BMW 1 Serie? Bereid je dan ook alvast maar even voor op de nieuwe 3 Serie! De opvolger van de huidige 3 Serie (E90) is door een sneaky Spanjaard vastgelegd op foto en dus kunnen we er alvast kennis meer maken.
Als ik de boel even snel bekijk en combineer met de kennis die we al hebben opgedaan met dank aan de vele spyshots dan zou ik de nieuwe 3 Serie als volgt omschrijven:
– 1 Serie neus
– 5 Serie kont
– 3 Serie zijkant (en daarmee bedoel ik de huidige 3 Serie)
– Jaguar XF chroomstrips in de voorbumper.
– Richtingaanwijzers in de buitenspiegels
Het hier getoonde exemplaar zou gespoten zijn in de kleur Mineral Gray en de definitieve onthulling van de 3 Serie zou in de planning staan voor november van dit jaar. Al hopen we er natuurlijk stiekem op dat er op de IAA in september al iets te zien is. Overigens zullen de 3 Serie Coupe en Cabrio straks het label 4 Serie opgeplakt krijgen. (via: f30post.com)
alcantara zegt
Waarom wil ieder merk tegenwoordig Mercedes nadoen met die knipperlichtspiegels?
nicktexel zegt
@alcantara: welk merk heeft dat niet tegenwoordig?
zelfs de ford van me pa heeft het
mout zegt
@nicktexel: Dat vraagt ie zich nou net af, waarom iedereen dat moet.
Maar misschien heb ik een idee: De flankverlichting van vroege Volvo’s V40 (oranje) kon je makkelijk voor knippers aanzien. In de spiegel niet.
Bovendien steken spiegels het verst uit, en zijn dus het best zichtbaar (hoewel: de knippers zitten natuurlijk vooral op de spiegelkap).
ferrari2011 zegt
@alcantara: Mis omdat het mooier is dan zo’n oranje lichtje op de zijkant van je auto plakken ?
thombecks zegt
@ferrari2011: Dat zou een geldig argument zijn… Als er dan ook daadwerkelijk geen pinklicht opgeplakt zou worden… Zie foto
rickvanbuuren zegt
@alcantara: Ik las iets over Europese veiligheidseisen irt de spiegels
Donstil zegt
@rickvanbuuren: Precies. Knipperlichten in de spiegels verhoogd de veiligheidscore dus waarom niet.
Je ziet ze toch niet als je in de auto zit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@alcantara: De officiële reden is de stroomlijn. schijnt weer 0,0003 liter benzine te besparen! Heeft niks met regelgeving oid te maken.
mashell zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: weet je dat zeker? Ik dacht dat het goedkoper was om te produceren (geen gat meer in het spatbord) en duurder om te vervangen, spiegels worden er nog wel eens afgereden. Maar onder aan de streep is het gewoon een goede plek voor het knipperlicht, Mercedes had als zo vaak een goede ingeving.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Mercedes had destijds veel moeite om het goedgekeurd te krijgen. Het idee heeft jaren op de plank gelegen omdat de regelgeving het niet toeliet…
rijgewoonbmw zegt
@robbie: ik zie geen 1 serie neus hoor!
piebepost zegt
@alcantara: Omdat het gewoon een goede/mooie uitvinding was. En zoals in alle bedrijfstakken worden goede ideeën gejat. En net zoals Mercedes ook zoveel van haar concurrenten gejat heeft is dit idee van Mercedes door haar concurrenten gejat.
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Om dezelfde reden waarom iedereen de leds van Audi overneemt…
bempi zegt
@alcantara:
Dat zijn geen knipperlichten, maar chroom accenten. Waarschijnlijk hoort dat bij een high executive pakket. Als je goed kijkt zie je dat de knipperlichten gewoon op dezelfde plek zitten als altijd bij BMW.
ingloriousleon zegt
Ziet er ook een stuk groter uit dan de huidige
dresign zegt
@ingloriousleon:
De nieuwe 1 is ook groter … om plaats te maken voor de “0” serie
dennisr zegt
voor zover het duidelijk te zien is, ziet het er nice uit!
Arnold-JR zegt
@dennisr: zeer zeker mee eens, vet mooie auto dit.
Kan dat niet zeggen van de 1 Serie.
norge zegt
Op zich wel aardig ,maar de 1 serie neus zou de boel goed verpesten.
CBR600rr zegt
Ziet er goed uit. Maar geen wereldschokkende verschillen met de E90 om eerlijk te zijn. De stap van E46 naar E90 was een stuk groter.
norge zegt
@CBR600rr:Het schokkende wordt de 3 cilinder onder de motorkap.
robbie zegt
@norge: dat schijnt nog wel even te duren:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/11/eerste-bmw-met-driecilinder-komt-pas-in-2014
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: De tijd gaat snel hoor…
Punk zegt
Wat een heerlijke auto toch zeg gvd!
dawwg zegt
@Punk: Als je al gaat vloeken van 1 spyshot van een 3-serie, dan is het toch echt hoog tijd om eens met een psycholoog te gaan praten …
piebepost zegt
@Punk: Nou nou…
venzi zegt
Kan niet wachten op meer nieuws er over! (:
MAB zegt
als die dadelijk officieel is dan roept iedereen ja een gekrimpte 5 serie blabla, let maar op.
DePannekoek zegt
@MAB: haha ja zit er ook al op te wachten.
Svensson zegt
@MAB:
Denk eigenlijk dat meer mensen het een gekrompen 5-serie zullen noemen.
DePannekoek zegt
@Svensson: lol
mout zegt
@MAB: We kunnen hieronder natuurlijk vast oefenen? :P
Donstil zegt
@MAB: Gelukkig is dat geen schande. De 5 serie is een prachtige wagen.
MAB zegt
@Donstil: ja oke, 5 serie is een mooie auto maar niet als alles op elkaar lijkt! (niet meer speciaal)
bempi zegt
@MAB:
Ja want dan wordt het al gauw een Audi.
MAB zegt
@bempi: juist ja, al vind ik audi’s wel hele mooie auto’s!
janklaassen zegt
@MAB
Dat zeggen ze dus bij Audi ook al jaren, dus als je BMW als concurrent ziet van Audi. Loopt Audi voorop. (voorsprong door techniek – power :))
MAB zegt
@philipzuidijk: haha jaa als je het zo bekijkt:P
bempi zegt
@philipzuidijk:
Dat maakt rijden nog niet geweldig !
sanki zegt
Ik hoop in ieder geval dat de voorkant niet op de 1 lijkt… Die vind ik echt niet mooi.
bigcar zegt
yes yes yes!!! see u @ IAA…
om toch nog een nuttig woordje te zeggen:
het word volgens mij even lux als de vorige 5 serie:
uitleg: de nieuwe 5 serie heeft namelijk bijna de afmeting van een 7 serie (het interieur is gewoon die van een 7 serie)
als we de vergelijkingen nog dieper rekken, denk ik dat we grofweg een conclusie kunnen trekken als: de auto’s worden gewoon groter en luxer: zie de 1e versie van de 7 serie (denk de E3), als je het vandaag de dag wilt vergelijken met een bmw komt die overeen met de huidige 3 serie (e90)
toch..???
laurensl zegt
@bigcar: Ik vraag het me soms ook af hoeveel de auto’s nog in lengte en breedte gaan groeien.
Ik weet dat er meer kreukelzones en elektronische stuff verplicht aanwezig is.
bigcar zegt
@laurensl: die kreukel-zones zijn mede-oorzakers van het breder worden van auto’s. op zich niet’s mis mee. maar die deuren zijn echt wel heel dik aan het worden.
voorbeeld: de dikte van de deur van een huidige (?)s-klasse / ford galaxy (?) is 2 keer zo dik als die van.. toyota yaris (weliswaar bouwjaar 2004, maar toch).
(de dikte van de deuren van tegenwoordig kun je nauwelijks onderscheiden van gepantserde deuren…)
Hupke zegt
@bigcar:
Heel zeker, en de 3 is zelfs dikker, zwaarder,…
Maar die vergelijking kan je nog verder doortrekken:
De E90 en de E39 kan je met elkander vergelijken.
De E60 is van binnen even ruim als een E32.
De E87 is bijna evengroot als een E36/E46 touring vroeger.
De E81 is minstens evengroote als de E36 compact.
En de E82 heeft de afmetingen van de E30 en is bijna evengroot als een E36 of E46 coupé.
bigcar zegt
@Hupke: conclusie = komende 7 serie (en s-klasse) worden gewoon vele malen groter…(even als de rest van het modellen gamma…
@robbie: ik heb op autoblog nog niet zoveel over de S-Klasse W222 vernomen… komt die op de IAA te staan..???
robbie zegt
@bigcar: die komt volgens mij pas in 2013.
bigcar zegt
@robbie: volgens de nationale autoshow op bnr in 2012 dus de verwachting is / was dat de w222 (of hoe het ook heten mag) mogelijk op de iaa zou kunnen staan.
robbie zegt
@bigcar: het wordt sowieso modeljaar 2013 dus dan is IAA 2011 veel te vroeg. Ga maar uit van Parijs 2012.
robbie zegt
@bigcar: het is helemaal niet zeker dat de nieuwe 3 Serie op de IAA staat hoor ;)
bigcar zegt
@robbie: kan…laten we hopen van wel…
GeoBem007 zegt
Zijn niet zo’n extreme ‘droopy’ koplampen zoals bij de 1-serie.
Vermoedelijk zal dit ook een of andere vorm van ‘stijl’pakket zijn met de chroom en al.
Ik ben benieuwd naar het M-pakket en de Performance onderdelen!
Esprit_de_Flandre zegt
@GeoBem007: De 3 is het massa-model. Daar durven ze nooit al te extreem op gaan. Een slecht verkopende 3 en BMW maakt verlies…
W115 zegt
lijkt niet erg in balans op de 2e foto, de motorkap veeeels te lang in vergelijking met de kofferbak. de puntige grille vind ik ook niet erg fraai
rechercheur zegt
Als deze er straks (ook) komt als 320d EDE met zo’n 180pk, en 20% fiscale bijtelling, dan is de keuze alweer snel gemaakt …..
dennisr zegt
@rechercheur: misschien valt het zelfs nog in de 14% bijtelling, of zou het niet mogelijk zijn… achjaa niet allemaal zo’n luxe positie als rechercheur he.. :P
Tommy2 zegt
Had’m al gezien maar: Mooi! :D
Alleen 1 ding stoort me verschrikkelijk, die lelijke overdwarse streep op de motorkap. De 5 heeft dat ook. Wat dat betreft is BMW zo laks als wat wat betreft detials. De motorkap hoort gewoon netjes tot de nieren door te lopen. Zeker bij lichte auto’s ziet het er niet uit zo’n domme náád over je kap!
bigcar zegt
@Tommy2: die naad ziet er niet alleen bij lichte auto’s lelijk uit, bij alle bmw’s is dat lelijk… maarja wat kunnen wij er aan doen..???
Tommy2 zegt
@bigcar: Ons ongenoegen uiten en BMW aansporen deze designmisser aan te passen!
mashell zegt
@Tommy2: wat ook niet hoort is neusgaten nieren noemen… Die lijn zie je vooral als je van boven kijkt, niet als je van voren kijkt en als je daar een lijn of 2 lijntjes zou zien zou pas echt lelijk zijn, bovendien kan nu heel het front uit kunststof gemaakt worden, goedkoop en licht.
Esprit_de_Flandre zegt
@Tommy2: Tegenwoordig hebben heel veel auto’s dat. Ik denk dat het te maken heeft met de regelgeving. Neuzen worden hoger, en er moet waarschijnlijk meer stuff in voor de voetgangersveiligheid, dat ze niet meer de motorkap tot onder de nieren kunnen laten lopen…
DennisS65B40 zegt
@Tommy2: ja echt lelijk, de 5 heeft ook zo’n rechte streep op zijn neus.
@al: Wat is dat gat? In het dashboard voor de bestuurder? Head up display?
winsnext zegt
Dat zijn geen ‘1 lampen’ die zijn verder naar achter doorgetrokken en ongeloofelijk lomp en groot … Snap Walter da Silva niet, de ene keer is die man briljant en de andere keer lijkt ie teveel gezopen te hebben bij de beoordeling van nieuwe ontwerpen .. De 3 is het volumemodel van BMW, ga er dus van uit dat na alle kritiek op de 1 er een last minute aanpassing is geweest en dat lijkt ook zo te zijn. De lampen zien er dus en geslepen uit …
youngtimer zegt
@winsnext: LOL, ik snap Walter da Silva ook niet. Domweg Audi-ontwerpjes onder het kopieerapparaat leggen terwijl hij ook prachtige Alfa’s had kunnen ontwerpen. Maar wat heeft het met BMW te maken?
W115 zegt
@winsnext: wat heeft Walter da Silva ermee te maken?
walter zegt
@winsnext: Walter da Silva is chief designer van VW, de Nederlander Van Hooijdonk is dat voor BMW.
Bwlian zegt
@walter: Hallo walter! :P
Esprit_de_Flandre zegt
@walter: So, the Dutch are to blame…
db87 zegt
Lijkt heel erg op de 5 serie. Dat is zeker niet verkeerd maar de 3 serie is doorgaans iets minder braaf vormgeven als de 5.
Ook even kijken hoe de Coupe en de M eruit gaan zien natuurlijk.
alcantara zegt
@db87: 3 serie coupé komt natuurlijk niet meer he.
GOD zegt
Heb zon vermoeden dat de touring wel eens de mooiste variant kan gaan worden.
mashell zegt
@GOD: net als bij de 5 serie?
rechercheur zegt
Zo te zien met ‘head up display’, leuk hoor ….
the-budel-guy zegt
achterkant is idd heel erg 5 serie!
mbman zegt
Te heet gewassen 5.Ze gaan audi acherna.JAmmer.
mashell zegt
In rood lijkt me de dit toch een lekkere auto. Strak design. BMW heeft de achterstand op Audi en Mercedes weer ingehaald.
Nagel zegt
Ziet er weer prachtig uit, zoals dat altijd het geval is bij de drie. Alleen is die 1-serie neus volgens mij meer verbeelding dan dat die er echt op zit. Op de afbeelding is duidelijk te zien dat er veel meer diepte in de neus zit dan bij de 1-serie die is behoorlijk vlak. Dus @robbie: check your eyes.
xilver zegt
Bizarre verschijning, beetje een mindfuck. De neus ziet er wel enorm lang uit.
jensdm zegt
@xilver: nee, de kont ziet er gewoon korter uit ;)
love4sportcars zegt
grrrr.. BMW krijgt de VAG ziekte te pakken
KaCh1ng zegt
BMW 5 maat S
bempi zegt
@KaCh1ng: +1
tom307 zegt
Hallllloooow, zie ik daar een head-up display ? en mis ik daar het i-drive brugje
lincoln zegt
mooi hoor .. zo,n Hyundai Grandeur ..
alfamail zegt
Van en afstandje lijkt hij er netjes als een BMW uit te zien, ik hoop alleen dat ze die kritiek op dat spuuglelijke 1-serie ding van ze hebben gehoord….
Gelukkig heb ik er nog geen een (1) onderweg gespot, dus mijn voorraad vommitbags is nog intact
Flatfour zegt
De wachten (met spanning) op de onthulling van de neus…of toch niet…?
xdoctorx zegt
Ik vind de neus van deze nieuwe 3-serie meer lijken op de neus van de Z4 , dan op de neus van de 1-serie.
Alwood zegt
Robbie! Je bent de Volvo S60 motorkap vergeten! :P’
Wel lekker volwassen auto hoor (saaai!). Maar het publiek dat t/m de E46 bmw’s kocht om het rijden zal nu wel voor de 1 coupé gaan, dus de 3 kan inderdaad steeds meer de rol van de 5 gaan vervullen. Logisch is anders maar blijkbaar is groeien nog steeds nodig om het volk zoet te houden.
aschie1 zegt
Al die bmws lijke ook op elkaar
bempi zegt
Op het eerste oog. Het ziet er allemaal wat spitser uit ( vooraanzicht ) en minder sportiever. De koplampen zijn bijna gelijk aan de coupé E92. Ik wacht nog even op wat duidelijkere foto’s.
baasbas zegt
Eh. E90 vind ik stiekem mooier..
mercedesfan zegt
In zo verre de auto goed bezien kan worden, ziet het er een mooie wagen uit. Mooier dan zijn voorganger. En gelijk alle BMW’s van de laatste twee jaar er beter dan hun voorgangers uitzien.
insideman zegt
De nieuwe 3serie zal inderdaad op frankfurt komen te staan.
De knipperlichten zitten vanwege de veiligheidseisen in de spiegels..
Dat andere vakje wat je zit op de zijkant is een herkenningsbadge van de uitrustig waar de BMW mee uitgerust is.
Net als bij de nieuwe 1 serie krijgt de 3 serie verschillende line’s (sport-, Urban- etc.)
Zoals je ook in de voor en achterbumper ziet. Daar hebben ze een witchroom accentlijstje geplaatst. Dit is een optisch verhaal