Een gemodificeerde E30 is niks nieuws, maar om er een twaalfcilinder in te lepelen is redelijk uniek…
De V12 levert 350 pk (6000 toeren) en 470 Nm koppel. Dit zorgt volgens de specs voor een topsnelheid van 261 km/u en een sprintje naar de 100 in 4 seconden! Sta je toch raar te kijken, als je met je 911 Toerbo bij het stoplicht staat en je kunt zo’n ouwe ragbak niet kwijt rijden.
Er zijn diverse onderdelen uit de M5 (E34), M3 (E36) en Z3 gebruikt om de ombouw te realiseren. Er mist mijns inziens alleen nog een bodykit, dan is ie helemaal af.
Fotos: Robert Stelzenberger, met dank aan Luc voor de tip!
TomRS6 zegt
Had dan een type eerder gepakt zoals onze BMW 320 oldtimer, dat is toch nog iets humoristischer ;)
m5 zegt
haha mooi
wapz zegt
Hij is wel af autoblogger, er moet juist geen bodykit op! Anonimiteit is het mooiste!
TomRS6 zegt
@ autoblogger,
Check je mail ;)
W1CK3D zegt
kvind hem lekker lekker zo ^^
Rick zegt
Zeker het blok uit de 750i ?
Jurgen zegt
Past allemaal maar net volgens mij.
Citrofiel zegt
Dat is stoer! Juist om zo’n auto waarvan men niet te veel verwacht te gaan verbouwen. Lijkt me heel leuk. Net zoiets als een 2cv met V8. http://www.2cv.nl/publicaties/v8/index.html Dat lijkt me persoonlijk ook heel leuk.
Armada zegt
Zo, die heeft goed werk afgeleverd. Nu alleen nog een paar Alpina velgen eronder en presto, weer een mooie sleeper geboren.
autoblogger zegt
@wapz: is dit dus de definitie van een sleeper? ;)
@Rick: Het schijnt overigens een Alpina motor te zijn ofzo…
gilein b zegt
ben je gek geen body kit. hij is nu juist goed en discreet. een echt wolf in schaapskleren.
dus geen bodykit aub op dit soort autos.
verder is die kar echt top.
cl600 zegt
@ rick haha je bedoelt de 760 ? denk eerder de 5liter uit de 8serie, dit blok ziet der wel wat ouder uit.
cl600 zegt
ohh kan ook ja ;)
Italian Car Driver zegt
350 pk uit een v12 vink wel een beetje zwakjes hoor… Verder wel oke
Poekie Lauda zegt
daar kunnen meer peekaa’s uit gehaald worden ;)
Hugo zegt
5 V12 liter uit 8 serie en 7 serie zijn identiek. Kans dat hij uit een 7 serie komt acht ik een stuk groter. Trouwens vaker gedaan dit, ook in een E34 5 serie.
Hugo zegt
Sterker nog, 5 liter V12 met twin turbo :) Maakt dat een 555?
http://www.bilforumet.no/prosjektforum/142822-e-30-big-bmw-e34-v12-tturbo-550-twin-turbo-prosjekt.html
Us zegt
Ik heb samen met vrienden in een E30 een Vanos 2.5l M52 blok gehangen. Leuke is dat als je genoeg puzzelt met BMW onderdelen (motorsteunen etc) dit nog aardig lukt ook.
Minder leuke dingen zijn de uitlaat, deze moet “handmade” worden en de koeling. De koeling is echt lastig geweest omdat de radiateuren die je echt nodig hebt niet passen en er geen ventilator meer op zit. Ach…ik wil er niet eens over beginnen.
Resulaat was wel leuk…
erik zegt
Ja en die van de Mclaren F1, meer dan 600.
ac zegt
Heel oud en ik weet 1000000% zeker dat deze auto een 996/997 Turbo er NIET uit kan trekken! Gewoon onmogelijk!
Minder pk’s, al het gewicht van voor + achterwielaandrijving :s:s:s yeah right
Stefan Schuilenburg zegt
Schitterend gedaan, nu alleen het “V12” plaatje achterop er nog van af.
IS200 zegt
Mmmmm, is dit nou een schaap in wolfskleren!?
Wel dapper …
JaSPAA zegt
zeker geen spreekwoorden gehad op school ;)
Nick-g zegt
Leuk zo’n sleeper. =)
JSV zegt
Prachtig zo met die standaard buitenkant. Volgens mij zijn zelfs de uitlaten standaard!
Windhoos zegt
Gave project, mooi ook dat ie optich helemaal standaard is gebleven allen snap ik niet waarom ze hier zo’n grote logge V12 voor hebben gebruikt. Mooi voor snelle zakensedans, maar in een E30 zie ik dan bv toch liever een zescilinder met twinturbo…….
slk zegt
Waarom zo veel moeite voor zon oud hok.
FlorisFerrari zegt
Aantal pk’s voor een V12 valt volgens mij wel mee. verder een brute maar mooie wagen. :)
van Strien zegt
Beest
erik zegt
kijk da’s nog is een wolf in schaapsklere
sus zegt
Hehe ik heb er ook zo nog een staan.
Wel een leuke toevoeging aan je 3-reeksje.
En alstublieft geen bodykit !
Deze 3 begint nu jusit door alle johnnies ingewisseld te worden door de E36
dus er rijden er nog hopen rond met een lelijke bodykit.
Windhoos zegt
slk schrijft,
25 June 2007 om 19:13
Waarom zo veel moeite voor zon oud hok.
————————————————————–
Misschien een liefhebber?………………………………….
slk zegt
Het zal wel een liefhebber wezen ja.Ik neem mijn woorden terug.
Audioot zegt
Handige jongen!
Rick zegt
Ken ook iemand die had zo’n oude Citroën bus (die ook wel word gebruikt als kippen hok met van die golfplaten) die had eer een Snoek motor in gehesen!
Nou dat ding dat liep als en trein ze gingen er wel eens mee naar assen nar het circuit! nou ze hebben er meer dan 120 mee gehaald!
Michael zegt
cl600 schrijft,
25 June 2007 om 18:11
@ rick haha je bedoelt de 760 ? denk eerder de 5liter uit de 8serie, dit blok ziet der wel wat ouder uit.
nee ik denk echt dat hij de 750 bedoelt ;) lijkt mij een stuk logischer dan het ultramoderne/nieuwe/dure ding van nu….
Klassiekerrally zegt
Knap stuk werk! Daar hebben ze iets meer dan een weekendje aan gesleuteld! ;)
cl600 zegt
@ iedereen die der iets op aanmerkte : deze reeks 7serie en de vorige reeks zijn 8cilinders. dus het zou kunnen dat ze een blok van 2 generaties terug hebben gebruikt das dan weer wel een 5liter 12cilinder. maar ik denk dat dat blok toch wel is afgeleid, zoniet hetzelfde blok is als die van de 850. anders een beetje erg veel kosten terwel ze een goed blok in hun gebruik hebben. het blok van deze 3serie ziet der, zoals ik al zei, wat veroudert uit. dus zoiezo van deze reeks 7serie en de vorige is die niet, maargoed :) dat dat ff uit de wereld is ;)
cl600 zegt
”deze reeks 7serie en de vorige reeks zijn 8cilinders”
ja ok van de 750/745 bedoel ik dan he voor we die bevolking mierenneukers krijgen
phantom zegt
En dan zeggen ze dat amerikanen veel cilinders/motorinhoud nodig hebben, en ook nog eens een keer weinig pk’s in verhouding
Hugo zegt
Deze V12’s zijn niet geproduceerd om mee te racen, daarvoor waren er toen de 3.6L 6 cilinders en later de 3.8L uit de M5.
V12 is om te cruisen en als het nodig is toch dat vermogen beschikbaar hebben.
Ik vind het zeer knap wat deze heren gedaan hebben en verdienen veel respect.
Veel mensen hier hebben geen verstand van zaken volgens mij.
Solstice zegt
Super! Alleen nog inderdaad dat V12 plaatje eraf en een paar minder afzichtelijke velgen eronder en hij is perfect! :-) BMW 350i? ;-)
kognog zegt
leuk staaltje handwerk, al stond de ideale verhouding 50-50 niet als doelstelling. rechtdoor zal het fijn zijn
Hylke zegt
Knap hoor, maar met een V8 uit de oude M5 hadden ze een betere pk/gewicht verhouding gerealiseerd
Trabbi zegt
Er zijn potentere blokjes te krijgen bij BMW die stukken minder wegen. Not the right combination dudes (btw, is al vele malen voorgedaan en ook dit lijkt me een oude ombouw te zijn)
Arie Nap zegt
Gaaf ding !! Zo’n V12 uit een (wss schade) 7 serie zal wss niet zo duur geweest zijn. Een M3 / M5 blok zal niet te betalen geweest zijn, ondanks dat dat een betere keuze geweest zou zijn.
Pier zegt
Leuk gedaan, nu nog de originele velgen eronder, plaatje achter eraf en je lol kan niet meer op.
Guido zegt
Ziet er beter uit dan die Porsche met Chevy V8 van laatst!!!
Da’s een knap stukje huisvlijt!
Ach, had ik maar de tijd, ruimte en geld…Dan zou ik elk halfjaar wel zo’n auto op de wereld zetten… :D
bmw6cyl4live zegt
had ie er niet beter een V10 in kunnen zetten uit de M5 E60 die heeft 507 pk das 2 cylinders minder en 150 pk meer. of zou je dan het chassis krom trekken. maar ziet er verder netjes uit een bodykit hoeft van mij niet zo… vind em zo al mooi genoeg.
nichos zegt
@bmw… : Waarom denk je nu dat ze GEEN M5 E60-motor in een stokoude 3-serie zouden steken?
Moest ik het geld hebben voor een nieuwe M3 (laat ons die schatting maken voor de prijs van een V10-motor me bijhorende versnellingsbak), ik zou zeker en vast geen oud V12-blok in een oude 3-serie steken..
Skinnybmw zegt
Volgens mij was dit een Alpina V12 uit een 850i B12 5.0…ik weet ’t wel zeker ;)
750i zegt
Heb dit project al enige jaren geleden tig keer gezien op het internet. Lopen hier wel een beetje achter. Het is inderdaad een blok uit de Alpina B12.
Ton zegt
Wel mooi gedaan, alleen zal de E30 erg last hebben van onderstuur door het hoge gewicht van de V12.
Een M5 6cil motor is een betere optie,zelfs dan heb je al te maken met veel onderstuur.
Effe langs de BMW dealer voor een servicebeurt,wel even vooraf de prijs afspreken.
Ook een 540 V8 in een optie
Sander zegt
Mooi gedaan! Fijn ook dat er geen bodykit op zit, dat maakt het altijd zo’n sjonnie auto. Volgens mij hadden die velgen ook wel wat mooier gekund….
Ivo zegt
M5 motor is iid mooier. Trekt die ook wat minder naar rechts bij de pomp:+
CSL zegt
Wel erg netjes gedaan hoor. Echte Drift King.
Ik zou eerder 316i achterop zetten.
Deze jongen heeft het iets beter gedaan Hij heeft namelijk de E46 M3 motor met SMG etc.. in een E30 gemonteerd. later wordt er ook een Compressor toegevoegd! ::::
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=359200&page=14
bmw6cyl4live zegt
@ nichos
nou wat zeur je dan…
Jackson, Alpina lover zegt
Nice job!!!!!
victor zegt
slingerende wieldoppen er op zeg ik .. das veel leuker:d
christiaan V10 lover zegt
vind het toch een knap staaltje werk :)
vind wel dat die , die velgen moet veranderen want dit is geen porem
ik zit ga ook en project te begine ,
een e30 met een e60 m5 v10 twin turbo als het mogenlijk is kwa ruimte
ik houd jullie wel op de hoogte , iemand nog een e30 te koop , zo goedkoop mogenlijk ? , iemand enig idee waar ik een boekje over de e30 kan kopen waar je het chassie moed verstevigen ?
E30 zegt
@chris v10 lover.
Ik heb nog een 316i e30 uit 1989 te koop geheel in originele staat met 123000 op teller origineel. intresse?
victor zegt
Christiaan.
ik heb een E30 320i met dakschade.
daar ben ik eens mee over de kop gevlogen toen ik 18 was:-(
mag je hebbe voor 225 euro
cor zegt
Hoe krijg je zo auto door de keuring heen dit lijk mij ook wel wat, ik rij namelijk in een compact 316 e36 bj 1998 niet vooruit te branden.
Wand dit ziet er wel heel gelikt uit zo twaalcilinder.
groetjes Cor
dennis zegt
en toen werd je een keer aangehouden door de politie om een kapotte koplamp, ja, zie er dan maar eens bij die koplamp te komen