Wat een heerlijke, innovatieve en verfrissende auto is dit toch.
BMW draait al de nodige jaren mee in autoland, maar wist zich nooit echt uit de obscuriteit te werken of zich als serieuze speler in de markt te manifesteren. De laatste jaren worden echter steeds grotere stappen gezet, getuige designpareltjes als de 5- en 3 Serie GT, maar ook de strakgelijnde i3. Met deze modellen gaf het merk uit München onder bezielende leiding van onze landgenoot Adrian van Hooijydonkck al zijn visitekaartje af, maar nog steeds werd het niet in één adem genoemd met gevestigde namen als Kia, Hyundai, en SsangYong.
Toen kwam de 2 Serie Active Tourer, en de autowereld trilde op zijn grondvesten. Eindelijk toonde BMW het lef om van ouderwetse technologieën als achterwielaandrijving en grote vervuilende motorblokken af te stappen. De 2 Serie heeft het totaalplaatje: voorwielaandrijving, gedownsizede en dwarsgeplaatste driecilindermotoren, en een goed geoutilleerde optielijst.
Natuurlijk, hij lijkt wel flink op de Kia Sorento, maar dat soort vergelijkingen met de benchmarks in het segment zal je altijd houden. Laten we ons liever focussen op het lef dat BMW heeft getoond om van zijn oude, vastgeroeste denkwijzes af te wijken en zijn blik op de toekomst te richten. Lang werd er krampachtig vastgehouden aan nietzeggende en vooral met emotie beladen waarden als rijbeleving en sportiviteit, en hoogtoerige atmosferische motoren. Hiermee houd je misschien een zeer kleine groep mensen tevreden, maar uiteindelijk haal je toch je omzet bij de massa. Diversificatie is het toverwoord.
15% fiscale bijtelling
Met de komst van de 225xe nestelt BMW zich wat mij betreft definitief in de eredivisie. Hybridetechniek is niet alleen de enige weg voorwaarts, het drukt de uitstootcijfers ook stevig, wat een flinke pré is voor de zakelijke markt. De 225 xe – die bij zijn introductie in aanmerking komt voor 15% fiscale bijtelling – combineert zijn verblindend elegante looks met aansprekende prestaties.
Gecombineerd levert de 225 xe een vermogen van 224 pk en 385 Nm. 0-100 sprinten kan in 6,7 seconden, fenomenale waarden voor een auto uit dit segment. Wij kunnen dan ook niet anders dan Henk van den Tillaert citeren en ons petje diep, diep afnemen voor dit meesterwerkje op wielen. Chapeau, chapeau, chapeau. Hopelijk blijft BMW ons de komende jaren verwennen met meer van dit lekkers.
Edge zegt
Geweldig geschreven artikel!
Ik blijf het trouwens opmerkelijk vinden dat deze wagen niet gewoon 1-Serie Active Tourer heet. Ze wilden toch juist de coupé’s een even getal meegeven en al het overige een oneven getal?
Gulli zegt
@Edge: Ik dacht ook dat ze een plug-in versie van de ‘1-serie coupe’ hadden gemaakt. Helaas.
Volgens mij is het nu zo dat de ‘doorsnee’ auto’s, dus de 1-serie hatchback en alle sedans/tourings/SUV’s de oneven nummers krijgen. Alle ‘bijzondere’ versies, dus cabrio’s, coupe’s, crossovers (X4/X6) en blijkbaar Active Tourers krijgen de even nummers mee.
Gulli zegt
@Gulli: Dit gezegd hebbende bedenk ik me dat er ook nog zoiets is als een X1, BMW weet het zelf ook niet meer denk ik :P
kroon zegt
@Edge: Ja, die “sir_smokalot” is kampioen in grappig doen!…Zal wel door al die nicotine komen.
ricardo zegt
Mijn reactie als ik pas halverwege het artikel doorheb dat het sarcastisch is geschreven:
http://static6.uk.businessinsider.com/image/55f7d5f99dd7cc10008ba4be-2504-1878/rts14tb.jpg
woot zegt
Haha mooi geschreven.
Dit gebakkie zit trouwens wel aardig rap op de 100, Opa weet niet wat ‘m overkomt joh.
bimmerfanatic97 zegt
Het blijft een ontzagwekkende auto. Bedankt voor deze prachtige ode aan dit stukje mobiliteit
gertjan2012 zegt
Dit verklaart het flauwvallen van Harald Krüger
Dutchdriftking zegt
Haha, heerlijk artikel, ik zit te snikken op m`n stoel!
Duell zegt
Alleen maar lof ! Voor het mooi geschreven artikel, bedoel ik natuurlijk.
eelco74 zegt
Weet je, ik zit helemaal te soppen op mijn stoel.
Niet van deze 2 serie eco trutter,
Maar van de presentatie van de Giulia, lichtgewicht van 1524kg, sneller dan de SLR en de M4 over de ring, 301 km/h top….
Zo doe je dat BMW.
trident zegt
@eelco74: blabla bla geniet er maar van , nog 5 jaar en dan is alfa eindelijk dood
eklasse zegt
BMW’s bouwt auto…. Als he romantiek wilt ga je maar naar de hoeren.
desjonnies zegt
Als ik dit lees, begin ik weer met roken en ga ik roken wat @sir smokalot rookt !
lekbak zegt
@desjonnies: ik heb ooit eens een reply van hem gelezen dat hij gestopt is volgens mij.
Funny kauwgom wellicht?
sir_smokalot zegt
@desjonnies: Hell no…get your own supply.
Jochempie zegt
Wat een pornobak!
imakker zegt
Inderdaad een prachtig ironisch artikel!
Iemand die de i3 en deze 2 serie active tourer mooi vindt heeft er mijns inziens leedvermaak in dat BMW de trappers kwijt is. Qua design.
parker zegt
Proest!!! Heerlijk weer, ik stel me zo voor dat Smoke nu een welverdiend bonusje incasseert van BMW omdat hij na de nodige druk strikt genomen positief schrijft over deze rollator..
noreplacementfordisplacement zegt
Geweldig artikel, daarom is ab de beste auto website, het schrijft wat elke vent denkt die ook maar enigszins om autos geeft
sabrerator zegt
En zo prijs je iets regelrecht het graf in!
parker zegt
@sabrerator: net als de kopers van dit soort auto’s: die zijn ook al bijna dood
kobus1967 zegt
Smoke wil het ook wel eens doen met een auto met stekker.