Man man man, BMW waar ben je mee bezig?
Het mag geen geheim heten dat we bij autoblog geen grote fans zijn van de BMW 2-serie Active Tourer. Een voorwielaangedreven BMW is immers geen BMW. Ook niet als je er een M-Sport pakket op plakt. Zelfs niet als je ‘m helemaal schoonpoetst.
In het Engels bestaat er namelijk een uitdrukking: ‘polishing a turd’. Het maakt niet uit hoeveel spoilers je erop plakt en hoeveel microfiber doekjes eroverheen haalt, het blijft een kleine MPV met een BMW-badge. In het geval van de 218i zit er dan ook nog eens een driepitter onder de kap. La tristesse durera toujours.
Maar in ieder geval is het gezien de BMW-badge op de Nase wel de beste kleine MPV in zijn segment, toch? Nou, nee. In ieder geval niet als je het aan de jongens van AutoBild vraagt. Zij deden een ouderwetse Duitse duurtest met een 218i Active Tourer en waren aan het eind van het verhaal zachtjes gezegd enttäuscht.
De eerste indrukken van de auto waren nog wel aardig. BMW heeft een naam hoog te houden op het gebied van sturen en de 2-serie met voorwielaandrijving stuurt inderdaad behoorlijk goed. Dat wil zeggen, voor een voorwielaandrijver, of Frontkratzer zoals de Duitsers dat zo mooi noemen. Je voelt namelijk toch af en toe dat de voorwielen behalve sturen ook nog een andere taak hebben. Beter dan busjes van Ford is de 2-serie dan ook niet per se, volgens die Jungs van ABild. Desalniettemin: BMW maakt de betere Mercedes B Klasse, zo was de eerste conclusie.
Maar toen kwam de klad erin. Naarmate er meer kilometers met de 218i afgelegd werden, begonnen kleine irritaties groter te worden. De navigatie, stoelen en het windgeruis bij geopende ramen konden op kritiek rekenen. Maar goed, dat is nog tot daaraantoe. Erger is dat de motor bij 36.311 kilometer een fout in zich bleek te hebben waardoor de montage van een Austauschmotor nodig is. Het ging om een probleem met een krukaslager. Verwacht dus binnenkort een advertentie van een 2-serie AT met een extra ‘AT’ in de omschrijving.
Vanaf 2015 bouwt BMW de motoren met sterkere lagers, dat dan weer wel, alleen ook de nieuwe motor bleek niet probleemloos. Na de motorwissel kregen de duurtesters nog twee keer te maken met een motor die in het noodloop-programma schoot met de melding ‘Bitte Werkstatt aufsuchen‘. Na een herstart werkte de auto weer normaal, maar bij uitlezen van de software bij de dealer bleken er -uiteraard- toch enkele foutmeldingen in de computer te zitten.
Aan het einde van de test stelde een DEKRA-man vast dat de koppelingsplaat ook al bovengemiddeld afgesleten was en er wat roest zat op de achterklep. Geen lekker resultaat dus voor deze auto, die zelfs in Duitsland toch nog 40.610 Euro moest kosten. Het verbruik van gemiddeld 8,5 liter op 100 kilometer kon eveneens niet overtuigen, hoewel dat geldt voor alle auto’s met kleine turbotorren. Onder de streep krijgt de 218i van Autobild een vier. Dat is niet een vier van de tien, want dit is Duitsland. Het beste cijfer dat je kan halen is een één en het slechtste een zes. Ouch. Overigens haalden de onlangs geteste 528i en 130i allebei wél een één. Die auto’s werden zelfs als de beste ooit betiteld door Autobild, samen met de Mazda6.
We willen dan ook nogmaals ons welgemeend advies aan BMW herhalen. Kap met deze nep-BMW’s. Kap ook met die kostenbesparing die ten koste gaat aan de kwaliteit. Het levert nu wellicht een miljard op, maar de reputatieschade terugverdienen gaat veel meer kosten. Mercedes ondervond dat al in de jaren ’90.
alcantara zegt
Achterwielaandrijving is leuk ja, mits je ook het vermogen hebt om er wat van te merken.
Op een MPV met 130pk maakt het natuurlijk geen drol uit.
mgmgb zegt
@alcantara:
Dat is je reinste nonsense. Het rustigere stuurgevoel, kortere draaicirkel en (in de regel) betere gewichtsverdeling merk je bij ieder vermogen. Het enige verschil is dat bij minder vermogen voorwielaandrijving niet heel heel vervelend is qua torque steer en de kostenbesparing dan gerechtvaardigd kan zijn. Mijn 69pk sterke 340 is ook al ruimschoots sterk genoeg om de voordelen van achterwielaandrijving te voelen, en dat heeft overduidelijk niets met sportiviteit te maken.
racerx zegt
@mgmgb: mee eens, mijn vader had ooit een E46 318 met het achtkleps blok, niet vooruit te branden maar het rijgedrag en stuurgevoel was super.
jeanwillem zegt
@racerx: ik heb toevallig ook zo’n e46 318i 8v tot mijn beschikking en een Clio RS. Ja, de BMW heeft een kleinere draaicirkel, maar zoveel meer bruikbare ruimte heeft de e46 niet. Ook heeft de Clio amper last van Torque steer. Het standaard onderstel van de Clio RS is ook niet verkeerd. Geef mij maar FWD bij vermogens onder de 200pk….
racerx zegt
@jeanwillem: Dat kan, smaken verschillen natuurlijk. Persoonlijk vind ik een RWD auto gewoon lekkerder sturen. Binnenruimte etc. is voor mij niet zo’n groot aankoop argument.
jeanwillem zegt
@racerx: Een hot hatch koop je naar mijn mening ook niet voor de ruimte. Echter merk je bij sportief rijden wel het extra gewicht van ruim 250 kg. Dat verschil wordt nog groter met een potentere 6 cilinder. Heeft wellicht ook te maken met de schrale uitvoering, maar de Clio rijdt veel leuker leuker en fijner. De BMW heeft mij nog geen glimlach bezorgt, daar waar de Clio dat continu doet. De meeste FWD zijn saai, maar je hebt ook saaie RWD auto’s.
xiran zegt
@jeanwillem: met een 6 cilinder is het rijden heel anders dan een hot hatch. Met een 6 cilinder snap ik het wel. Met een klein blok niet. De verliezen in aandrijving en warmteverlies zijn simpweg te groot.
racerx zegt
@jeanwillem: Ik geloof meteen dat je meer lol hebt in de Clio, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde…
jkhm zegt
@alcantara: Als je niet kan rijden niet nee. Voor iemand die wel wat heeft met sturen en de balans van een auto, dan is een 114i nog altijd een hoop meer fun dan de snelste 2 serie active rotzooi.
pa045 zegt
Die laatste alinea: dit is precies wat VAG al 15 jaar zeer succesvol doet. En mensen geloven nog steeds in de kwaliteit van hun producten. Zou raar (niet onterecht!) zijn als BMW er wel op afgerekend wordt.
donvinnie zegt
@pa045: Autobild is Audi geil en geeft ook alleen maar commentaar op andere…
cossiekiller zegt
Tja.. Roest is lichter én goedkoper dan carbon. Dit wordt het nieuwste van de MPerformance voor 2018 ..
E34M5Touring zegt
Windgeruis met de ramen open, je verwacht het niet he. Dat heeft mijn Alfa ook. Komt wel dichtbij zo hoor.
toyotaprius zegt
@e34m5touring: het einde is nabij
granlusso zegt
De ‘slechte jaren’ van Mercedes-Benz eind jaren ’90, ik meen van 1998-2004, waren inderdaad de jaren dat de aandeelhouders veel meer te zeggen hadden en voornamelijk op kostenbesparing voor winstmaximalisering (lees: dividend) stuurden. Dat ging ten koste van de kwaliteit.
Daarna heeft Mercedes-Benz het stoeltje van de aandeelhouder omgedraaid, met de rug naar de productielijn toe, en dat heeft zeker zijn effect gehad. Het verschil tussen de S-klasse die in 2005 werd geïntroduceerd was na een paar jaar, toen men de kwaliteit op lange termijn kon testen, aanmerkelijk.
Dat geldt ook voor de facelift van de E-klasse, die in 2006 kwam.
Ik geloof dat de auto’s vanaf 2004 ook niet meer zo berucht zijn om het roestmonster.
granlusso zegt
@granlusso: Vervolg:
Mercedes-Benz heeft z’n lesje wel geleerd en je zou verwachten dat een speler als BMW hier voor oppast. Ik hoop dat ze snel het licht zien, als dit daadwerkelijk een trend blijkt te zijn in het ontwikkelen van hun auto’s.
xiran zegt
@granlusso: dat zou je ook verwachten bij audi. Helaas is het op technisch vlak niet altijd fantastisch.
racerx zegt
Tja, zoals de E39 worden ze niet meer gebouwd… Mijn voormalige E39 reed en zag er na 2,5 ton nog steeds uit als nieuw. Dat de 2 AT slecht in elkaar steekt verbaast me niets, want het hele concept riekt naar schaamteloos geld verdienen en de bouwkwaliteit is daar eveneens een uitvloeisel van.
freshlife zegt
@racerx: e39 is ookniet echt een anti-roest wonder anders(wielkasten, rand achterruit, kofferklep)
racerx zegt
@freshlife: Geen last van gehad, het was overigens wel een LCI. Weet niet of dat van invloed is?
phaeton zegt
Je kunt ook teveel Duitse woorden gebruiken.
jaapiyo zegt
@phaeton: Röstzwiebeln!
sracert zegt
Autobild?, u bedoelt toiletpapier?
v6ti zegt
Zoals bij elke BMW: staan laten die troep dus.
87sandyd zegt
Bmw.. je zou het niet zeggen he, motorproblemen en BMW.
Nou wel hoor, ook BMW heeft jarenlange kettingproblemen gehad. Maar dat zeggen de fanboytjes niet.
E34M5Touring zegt
@87sandyd: Gelukkig ben jij er nog om ons terecht te wijzen.
v6ti zegt
@87sandyd: iets met imago en doofpotjes.
freshlife zegt
@87sandyd: elke beetje bmw liefhebber weet hiervan hoor. Waarom zou je dat ontkennen? Ik vind het koelsysteem op de e46 ook belachelijk, evenals de rubberen slangetjes die ALTIJD binnen max 10 jaar wegvreten. Toch vind het fijne auto’s
berlinetta zegt
Tja, wie z’n billen brandt, moet op de blaren zitten. BMW had dit stuk verdriet nooit moeten bouwen. Zeker niet nu mpv’s steeds minder in trek raken.
mopar zegt
Motorproblemen en BMW gaan hand in hand. Sinds eind jaren ‘90 zijn ze daar op een kostenbesparing tournee gegaan en de (materiaal) kwaliteit van de aandrijflijn is gewoon bagger. Heb zelf een E65 van de eerste bouwjaren en die is met amper 185.000 op de teller nu al toe aan een volledige koprevisie (de versnellingsbak was vorig jaar al aan de beurt) Allemaal door Inferieur materiaalgebruik. Het is eindelijk een schande dat ze (aan dit artikel te lezen) vandaag de dag nog steeds met dit soort praktijken weg kunnen komen.
krimson zegt
@mopar: mijn E70 op LPG heeft nu bijna 3 ton gelopen zonder problemen met motor of bak. Wel iedere 100 K naar ZF voor een beurt van de automaat.
mopar zegt
@krimson: Geluk voor jouw. De fora van de E70 staan ook vol met problemen. Natuurlijk is niet elke bmw slecht gebouwd maar over het algemeen hebben ze best veel problemen.
oversoft zegt
Die anderhalf liter ligt ook in de Mini Coopers… Bij mij is het blok ook al een keer vervangen… Bij 22500km…
Hij gaat er uit voordat de garantie afloopt.
thomasthomas zegt
Je ziet ze toch verdomd veel rijden. Ik vind het trouwens helemaal geen verkeerde auto. Ik ben de doelgroep niet maar voor een bejaarde en iemand die nix om auto’s geeft is een prima auto.
thomasthomas zegt
@thomasthomas: het
boomhauwer zegt
8.5liter per 100km???!! Een 640d verbruikt minder dan dat.
frederik zegt
@boomhauwer: Nou mag je geen diesel met benzine vergelijken maar het is zeker verbazend. Ik weet wel zeker dat de oude atmosferische x20i het niet slechter deed.
boomhauwer zegt
@frederik: het is gewoon een hoog verbruik.
sulobb zegt
”…en de 2-serie met voorwielaandrijving stuurt inderdaad behoorlijk goed.” Ja de de 2-serie active tourer stuurt behoooOAAAAAAAAAA…https://www.youtube.com/watch?v=BW4xJ6SMeH8…AAAAAAOOOUUUUUUUFFFFFherijkg goed… Scheise!!! xD