Dat zou wel heel snel zijn? Of kan het niet snel genoeg gaan?
Het midi-MPV segment was vroeger een van de meest populaire segmenten in Nederland en Europa. De Scenics, Zafira’s en Corolla Verso’s van deze wereld bleken niet aan te slepen. De combinatie van ‘sub D-segment’ kosten en bijna fullsize-MPV praktische mogelijkheden bleken immens populair. Helemaal met de zevenzits varianten.
De crossover heeft flink roet in het eten gegooid. Men heeft tegenwoordig liever een stoer en ruig uitziende SUV-achtige dan een MPV, waarvan de looks toch wat gedicteerd worden door het praktisch nut van de auto. Groot, beetje lomp en vrij vierkant. Maar ja, dat is hoe je binnenruimte creëert. Er zijn wel twee uitzonderingen. De Mercedes-Benz B-Klasse doet het helemaal niet verkeerd en ook de BMW 2 Serie Active Tourer (F45) en de zevenzits Gran Tourer (F46) verkopen behoorlijk goed, zeker in vergelijking met de concurrentie.
Met name die voorwielaangedreven 2 Serie is een doorn in het oog voor sommige BMW-fanaten. Die zien het liefst alles met een atmosferische zes-in-lijn, een handbak en achterwielaandrijving. Standaardaandrijving, zoals BMW het vroeger zo mooi noemde. Ondanks het vermeende succes, zou het weleens snel voorbij kunnen zijn met de compacte MPV’s van BMW. In een interview met het Britse AutoCar laat Peter Henrich (de product management vice-president van BMW) weten dat de BMW 2 Serie Tourer het uitstekend heeft gedaan om nieuwe klanten voor BMW binnen te halen. De 2 Serie is zeker niet de spannendste BMW, maar in het segment van de midi-MPV’s is het een uitstekend rijdend alternatief.
Betreft de nieuwe klanten, die zagen we aankomen. Een 218d Gran Tourer is een geweldige auto als je 4 kinderen plus een hoop bagage hebt mee te nemen, maar zakelijk er ook representatief bij wil rijden. En aanzienlijk goedkoper dan een X5. Henrich laat weten dat het toch de bedoeling is dat de 2 Serie Active Tourer en 2 Serie Gran Tourer klanten toch echt moeten gaan overstappen naar een SUV van BMW.
De reden waarom is echter opmerkelijk te noemen. Heinrich geeft namelijk aan dat de MPV’s niet meer passen bij hetgeen waar BMW inmiddels voor staat. Helaas wordt er niet doorgevraagd. Want was dat eigenlijk ook niet het geval toen de ‘Tourers’ werden geïntroduceerd? Mocht je een 2 Serie Tourer willen bestellen, vrees niet. De range is net voorzien van een facelift, dus de komende tijd kun je nog altijd bij BMW terecht voor zo’n kekke MPV.
rbngrt zegt
Ik mag die Peter wel!
fransp zegt
De BMW 2 Active Tourer was in 2015 het antwoord van BMW op de succesvolle Mercedes-Benz B-klasse en de VW Golf Plus
Begin 2019 heeft Mercedes-Benz de derde generatie B-klasse
geïntroduceerd en daarmee het MPV concept gecontinueerd [evenals de VW Golf Plus]
Als BMW met de 2 Active Tourer zou stoppen, heeft BMW:
# Géén antwoord meer op de Mercedes-Benz B-klasse én de VW Golf Plus
# Géén Grand Tourer meer.
De alternatieven van BMW, de crosovers X1 en X2 zijn flink duurder. [deze hebben het zelfde platform als de Tourer]
Daarom een groot vraagteken bij dit artikel.
str8six zegt
Goed nieuws. Vwb onduidelijk reden: denk dat dat wellicht te maken heeft met het in de introductie van voorwielaandrijving. Een perfect model om dat en masse te testen is toch wel een MPV. Genoeg getest, in de 1-serie gelepeld en nu de zaaddodende Active Tourer schrappen. Prima.
kenner zegt
Toch een slimme keuze geweest van BMW. Je ziet ze veel rijden en klantenbinding is toegenomen. Ookal worden ze niet goedgekeurd door 99% van de Autobloggers en tja daar draait de wereld natuurlijk om
Loek zegt
@kenner: jup. Wie na zijn Active Tourer alsnog een hoge zit wil, kan in de X1 terecht. SUVs zijn wel goed voor je imago namelijk. Ofzo.
s2khonda zegt
@720s: die is echter veel duurder, en qua ruimte ook niet bijzonder groter o.i.d.
Zal voor velen dus geen alternatief zijn.
Loek zegt
@s2khonda: als je ze geen keuze laat is dat weer extra geld voor BMW.
ghost zegt
Peeeeeeterrrr Limonaaaaade!
BAM!
Ey! Hier met die bal Jonguh!
jeroen82 zegt
@ghost: kinderpindakaas
karhengst zegt
“Zakelijk representatief”
Kan iemand uitleggen hoe het imago van huisje, boompje, beestje representatief kan zijn voor de kwaliteit van geleverd werk?
por100 zegt
@karhengst: voor sommige zakelijke markten zou een b-klasse te oubollig kunnen zijn, een s-max te goedkoop en de rest ook. Dan zou de gran tourer dus de ideale match zijn (mits je natuurlijk 4 koters moet vervoeren).
Misschien dat ze zoiets bedoelen, want heel veel meer kan ik er ook niet van maken.
OT: toch vreemd om een auto zo snel te dumpen voor een veel inefficiëntere crossover.
jpoers zegt
@karhengst: klassieke stereotypering, als je komt aanrijden met je 28handse Opel kadeath zal men wel denken die heeft het geld niet verdiend voor een fatsoenlijk auto en je wordt betaald naar je prestatie dus zal wel niet veel zijn. Dit werkt ook andersom kom je als metselaar aanrijden met een bentley verdien je vast teveel voor je functie al vergeet men gauw dat er ook liefhebbers zijn en veel geld op auto’s stukslaan.
rikus zegt
@jpoers: Zo gaat dat. Als je met een tweedehands Flying Spur van 35k op de bouw komt, ben je én te duur én een patser. Maar van een Transporter van 45k kijkt niemand op of om.
karhengst zegt
@jpoers: De stereotypering van een 2GT is echter koters eerst, daarom 5 uur weg op z’n laatst en hop aan de spruitjes.
Niet echt een selling point dus.
jippie zegt
Een BMW om snel te vergeten, al hebben ze er daar wel meer van tegenwoordig.
smultie zegt
And nothing of importance was lost
Benny_Weisz zegt
Praise the Lord! Hallelujah!!!!
gandini zegt
Ach ja, shit happens. Gelukkig hebben we de 1 Serie Active Tourer nog.
humpyourdog zegt
De nieuwe 2 is er al hoor, heet nu gewoon 1. Past beter gezien BMW de even nummers wilde bewaren voor de coupé(-achtigen) of zijn ze daar inmiddels ook al weer van afgestapt?
mashell zegt
Hij is maar een vice president en hiermee is zijn carriere voorbij. BMW gaat de kip met de gouden eieren echt niet slachten. De 3 serie rijders zijn al gemiddeld 50+, die voor het merk behouden als ze 60+ zijn is gemakkelijk geld verdienen.
caprio zegt
@mashell: helemaal juist, ik ken vooral 60+ die alleen in de tourer rjjden voor de hoge instap en merknaam
silverscope zegt
Praise the lord!
Esprit_de_Flandre zegt
“dat de MPV’s niet meer passen bij hetgeen waar BMW inmiddels voor staat.”
En waar staat BMW dan voor tegenwoordig? Nog meer SUV’s?
potver7 zegt
@Esprit_de_Flandre: Yep, van SUF naar SUV. En o ja, af en toe verkopen we nog een sportief achterwielaandrijvertje.
Dutchdriftking zegt
Kijk, krijgt het merk toch nog een stukje waardigheid… Zo lang de 3, 5 en 7 serie nog leverbaar zijn (en met achterwielaandrijving) moeten we natuurlijk ook gewoon niet mopperen.
SpiderIV zegt
Lukt het ze niet om zo’n lelijk nieuw BMW-style achterwerk te maken voor die 2?
tjorque zegt
@spideriv: de bodem is bereikt (hopelijk)
potver7 zegt
@SpiderIV: nee, het probleem is dat de nieren van de 7-serie er niet op passen.
baserace zegt
Lelijk hok; weg ermee!
poursuivant zegt
Jammer. Het is een zeer bruikbare wagen voor iemand die ruimte verlangde en geen trek of had in opgehoogde hatchbacks (SUV).
wceend zegt
@poursuivant: een mpv is ook een opgehoogde hatchback
BaRa zegt
@wceend: Met dat verschil dat een MPV typisch volgens het Cab Forward-principe wordt ontworpen, net om meer plaats te creëren. Daardoor krijg je die look van ‘aerodynamisch busje’.
rikus zegt
@poursuivant: Een zeer bruikbare wagen voor 60-plussers die met alle macht BMW willen blijven rijden. Deze auto heeft totaal geen meerwaarde tegenover andere soortgelijke auto’s. Het heeft niet iets praktisch te bieden wat andere auto’s niet hebben. Behalve een te hoog prijskaartje.
tjorque zegt
* daverend applaus! *
bernoulli zegt
Logisch gevolg van de marktontwikkelingen. Al die MPV’s verdwijnen voor SUV’s. Zie de Zafira.
mashell zegt
@bernoulli: de Zafria is juist meer busje dan ooit.
bernoulli zegt
@mashell: precies ja. Een Polenbus op basis van een bestelwagen. Geen multiflexvariabele gezinscontainer obv een hatchback.
luxaeterna zegt
Jammer, een van de mooiste BMW’s.
frederik zegt
Het probleem van de 2-serie Tourer is dat ze geproduceerd worden door een fabrikant die nog veel fijnere auto’s maakt. Zet ‘m tegen een Renault Scenic en de BMW wint eigenlijk op alle vlakken. Ik heb zelf ook liever een 3- of 5-serie Touring, maar binnen het MPV-segment is dit echt een van de beste auto’s.
potver7 zegt
@frederik: dat mag je vinden, persoonlijk vind ik de Scenic de mooiere auto van de twee. Al twijfel ik er niet aan dat de 2 Tourer fijner rijdt
frederik zegt
@potver7: Ik had het inderdaad over het rijden. De Scenic is behoorlijk fraai voor een MPV. (Heb ze beide gereden en de Scenic is gewoon OK, maar de BMW is -voor het genre- opvallend fijn qua stuurgedrag.)
reistje zegt
Eerst zien dan geloven. Op iedere straathoek staat zo’n ding, ze zijn gewild door 50+ plussers en dat zijn nou juist de mensen met geld.
Om een winstgevend goed verkopend product te stoppen omdat het niet “in de lineup past” klinkt mij niet logisch.
autojunkiexl zegt
@reistje: Precies. Ik vind het niks maar is voor de cijfers van BMW toch een schot in de roos..
alassad zegt
Voor de 2 serie AT kun j e gewoon een X1 of X2 nemen. Voor de 2 GT zal er vast een GLB achtige versie komen… misschien nieuwe g enratie X1?