Om het ons nog moeilijker te maken om de nieuwe generatie BMW’s uit elkaar te houden, wordt er in 2015 een vierdeurs Gran Coupé aan de 2 Serie familie toegevoegd.
De Gran Coupé moet het op gaan nemen tegen de Mercedes CLA en Audi A3 sedan. Hij komt hiermee gevaarlijk dichtbij de 3 Serie, maar blijkbaar vindt BMW de niche groot genoeg om te vullen. Er is dan ook wel wat te zeggen voor de looks van een coupé met de voordelen van een sedan.
De 2 Serie Gran Coupé zal een iets langer platform krijgen dan de gewone coupé en de cabrio, omdat het dak langer, lager en ronder wordt. Theophilus Chin maakte een render van hoe hij verwacht dat de wagen eruit zal komen te zien, en het resultaat is niet verkeerd. De lijnen zijn gelijk aan de 4 Serie coupé, maar dan allemaal net even wat kleiner en met een extra setje deuren. De extra luchtinlaat in de bumper staat een stuk beter en zou zeker geen slechte upgrade zijn voor zijn grote broer, die er nogal conservatief uitziet.
Onder de motorkap zijn er geen verassingen. Het motorenaanbod blijft hetzelfde als bij de 2 Serie coupé en cabrio, ofwel wat er in een 1 Serie ligt (220d’s, 218i’s en 225i’s). Een dikke zescilinder zou in de 235i Gran Coupé terecht komen. Het is aan de Performance afdeling om er nog een ‘M’ voor te zetten.
Volgens BMW is een M2 ‘onwaarschijnlijk’, maar de M235i is met zijn 320 pk / 450 Nm twinturbogeblazen zespitter al op de Nürburgring gespot. Sowieso sneller dan een 1M coupé. Het zou leuk zijn als ook de Gran Coupé hier ook aan mee mag doen.
Bekijk het voorproefje van de 2 Serie Gran Coupé HIER in het groot.
thomcarspotter zegt
ziet er beter uit dan de 3 serie in mijn ogen.
mashell zegt
@thomcarspotter: Grappig, ik zie gewoon een 3 serie met een ander neusje.
dennisishier zegt
Leuk segment vind ik dat en als ik toe ben aan een nieuwe auto denk ik dat het cla, a3 sedan of 2 series gran coupé wordt
mrci zegt
Zeer netjes
conny zegt
Lekker!
m@rk zegt
Mooi model, hopelijk met achterwielaandrijving
berlinetta zegt
Heerlijke auto. Maak hier ook aub een M2 van. Dat zou een echte opvolger van de E30 M3 kunnen zijn.
dunhozzie zegt
@berlinetta: moet ie wel rwd hebben en dat lijkt me logischerwijs niet. Maar goed ik hoop dat ik het mis heb natuurlijk.
Overigens de concurrentie is ook fwd of 4wd, dus dat is nog een puntje in de richting van fwd voor deze machine…
berlinetta zegt
@dunhozzie: Waarom zou hij FWD hebben? De 1-serie is ook RWD en daar is deze op gebaseerd volgens mij. Reken maar dat deze RWD krijgt. Bij de M235i is xDrive wel een optie overigens.
dunhozzie zegt
@berlinetta: omdat de volgende 1 ook fwd krijgt toch? Of haal ik nu dingen door elkaar?
berlinetta zegt
@dunhozzie: Ja de volgende 1. Die komt er pas over een paar jaar. Deze wordt gewoon lekker old skool RWD.
super zegt
@dunhozzie:
de volgende x1, niet 1 voor zover ik weet.
mikehks zegt
@super: klopt, de X1 wordt leverbaar als FWD , maar de 4WD blijftvook leverbaar. En misschien dat de 114i FWD krijgt
nickjdeg zegt
@dunhozzie: nee alleen de x serie van BMW krijgt aan de voorkant aandrijving de normale serie zoals de 1 serie houden voorlopig achterwiel aandrijving ook bij de volgende 1 serie is dit het geval.
towi1989 zegt
@berlinetta: Euhm, de M4 zou dat toch al zijn?
berlinetta zegt
@towi1989: De M4 is een flink stuk groter dan de E30 geloof ik. In principe is de M4 inderdaad de echte opvolger, maar ik vind die te groot en te luxe geworden.
betonstaal zegt
Ik zie door de bwm’s het bos niet meer.
betonstaal zegt
@betonstaal: bmw’s (deze is voor de inhoudsloze taalnazi’s)
mustang750supersnake zegt
Ik word niet goed van al die tussenmodellen en niche-opvullingen……
phaeton zegt
Jezus.. Ik sta bijna op het punt om toe tegeven aan de mensen die iedereen van ons kent. Iedereen heeft wel wat vrienden die zich een paar keer per jaar hardop afvragen hoe je al die auto’s uit elkaar kunt houden. Nou bijna niet meer, dus. Het is echt ongelooflijk hoe een merk als BMW in 15 jaar tijd van een paar sedans en coupees naar het huidige gamma is getransformeerd. Enig idee hoeveel auto’s wij als kenners uit elkaar kunnen houden?
1 3d
1 5d
2 coupe
2 cabrio
2 grancoupe
3 sedan
3 touring
3 GT
4 coupe
4 cabrio
(4 grancoupe?)
5 sedan
5 touring
5 GT
6 coupe
6 cabrio
6 grancoupe
7 sedan
x1
x3
x5
x6
En dan nog onderscheid tussen:
M-modellen
M-pakketten
Verschillende uitlatenconfiguraties (onderscheid tussen 520/530, 2x links/links-rechts)
Individual uitvoeringen
X-Drive
De i3…
En dan hebben we het alleen nog over het huidige gamma. Van de voorgaande series kennen we ook alles wel zo’n beetje. En dan hebben we het nog maar over één enkel merk. Bij andere merken heb je ook weer de hybride herkenningspunten zoals bij de V60 D6.
En speciaal voor ons maakt BMW het spelletje leuker, door de nieuwe X5 met 5 verschillende voorbumpers uit te voeren. Deze hele nichecultuur, wanneer komt het tot een einde. Als je het mij vraagt is het al lange tijd behoorlijk zoek.
drivingpleasure zegt
@phaeton: Klopt er worden veel niches gevuld. Maar als je bij BMW simpelweg naar de voorkant kijkt zie je duidelijk onderscheidt tussen de series. Ik heb nergens last van om ze uit elkaar te houden. Op het punt dat ze Audi achterna gaan en de voorkant hetzelfde eruit gaan laten zien ben ik het ook kwijt.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: En dan blijft alleen nog Mercedes over met echt onderscheidt tussen de verschillende series….
phaeton zegt
@drivingpleasure: Nouja… Let je wel op hoe Mercedes hun koplampunits tegenwoordig stylet? Oversized met een dikke LED-reep dagrijverlichting/knipperlicht er overheen gebogen. Van de A tot aan de SL. Zo jammer. Gelukkig heeft de E ze niet, al vond ik de pre-facelift mooier.
Ram-G-maN zegt
@phaeton: Je vergeet nog de Z4, de 7-serie “Li” en de extended wheelbase varianten voor de Chinese markt. ;-)
phaeton zegt
@AutomotiveDesigner: Chips, de Z4. Hoe kan ik die vergeten. De 7 Li had ik inderdaad ook wel mogen noemen. Wat men buiten Europa verkoopt boeit me niet zo bij een merk als BMW, heb jij bijvoorbeeld ooit een Audi A6L gezien?
Ik houd ze overigens nog makkelijk uit elkaar, maar ik vind het nichevullen (geen werkwoord) zo jammer. En als het nou bij een X5 en X3 bleef… Vroeger was een C-klasse de baby-Benz, want de echte Mercedessen waren groot en chique. Tegenwoordig hoor je er niet bij als je een Mondeo leaset ipv een C of A4.
Het statige, pronkende en emotionele, dat mag van mij best terug komen.
integraturbo zegt
En dan zeggen e dat Audi saai is. Nu bijna alle BMW’s op elkaar gaan lijken komen die ook wel aardig in de buurt van inspiratieloos design…
deladude zegt
@integraturbo: En toch vind ik dat je bij Audi minder verschil ziet… Bij Bmw zit er in ieder geval nog een ander frontje en een ander kontje aan…
OT: Als ik móest kiezen tussen de CLA, A3 Sedan of deze zou ik voor deze gaan. Ziet er zo toch fraai uit.
stekel01 zegt
@deladude: de kontjes bij de 3 en 5 Serie zijn wel bijna hetzelfde hoor.
tupperware zegt
@deladude:
Same here, als echt zo wordt dan wordt het geen CLA, over die Jetta hoef ik niet eens te twijfelen.
deladude zegt
@tupperware: Voor mij zou de A3 ook geen optie zijn. Heb niets met VAG en zijn eenheidsworst.
De CLA zou dan nog overblijven maar dat design klopt wat mij betreft niet helemaal. Bovendien heb ik nog geen review gelezen die écht positief was over de CLA qua rij-eigenschappen.
Maar goed, qua budget zou geen van allen in aanmerking komen. Ik hou het voorlopig maar bij de 107.
driescuit zegt
@integraturbo: Wat? je kan die premium lease treinen voor geen meter uit elkaar houden! A3 A4 A5 A6 A8, niks onderling te onderscheiden in je spiegel op de snelweg. Niks meer unikak als audi hoor. Niks aan te merken op kwaliteit hoor, vernieuwend is het echter niet zo’n “nieuwe” audi.
lamborgfan zegt
@driescuit: BMW haar design is precies dezelfde zak strond.. Uitmelken tot en met en weinig tot geen onderscheid in de modellen. Alleen de liefhebber spot de verschillen..
rob68 zegt
Nou de Granncoupecabriolethatchbacksedansuvspiderstationswagen nog?
michelinman zegt
Dus, we nemen een 3 serie, plakken er een andere front op, wat andere lettertjes op de achterkant, wat minimotoren erinlepelen en BAM, een nieuw model :D
spylegion zegt
Verschillende jasjes over dezelfde techniek/platformen..
De wagen vh volk anno 2013
De illusie wekken van iets aparts rijden terwijl iedereen hetzelfde rijdt.. Slim..
verena zegt
iets te veel van het goede bij BMW
gregorius zegt
Nieuw segment. Noop.
Vroegah waren de 3, C en A4 kleiner dan nu.
Nu ze groter zijn geworden is er ruimte aan de onderkant. Wat beter door het op te vullen met iets dat ook nog premium kan klinken. Er zijn nou eenmaal veel mensen die een 4 deurs willen maar het liefst niet al te groot. Prima voor de kids naar voetbal/hockey te brengen op zondag, maar dat is het ook wel.
(En ja, in en CLA past ook geen normaal persoon achterin.
lambowambo zegt
Dit is nou precíes wat ik nog miste in de BMW lineup…. NOT.
Ookal ziet hij eruit als de liefdesbaby van een 1- en een 3 serie, toch ziet hij er niet verkeerd uit
lambowambo zegt
Kun je het Pokémon-tijdperk nog herinneren? dat er altijd zo’n kleine pokemon die uiteindelijk heel cool werd maar dat er altijd één fase tussen zat die niet zo schattig was als de eerste vorm en niet zo bad-ass als de uiteindelijke vorm?
Dit is precies het zelfde. Pokémon in BMW vorm
Reaver zegt
Eindelijk weer een mooie BMW! Gelukkig niet die lelijke gril – lamp overgang van de 3 serie.