Met een BMW 1M lijk je gebakken te zitten, want de prijzen stijgen van de meest gewilde 1 Serie.
In elk geval aan de andere kant van deze planeet. In de Verenigde Staten is namelijk een Valencia Orange BMW 1M verkocht voor het luttele bedrag van 83.500 dollar. Let wel, het gaat hier niet om een exemplaar met een extreem lage kilometerstand. Sterker nog, de auto is niet eens compleet origineel meer. Is dit een teken dat de BMW 1M prijzen aan het stijgen zijn?
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Feit is wel dat je met het kopen van een nieuwe 1M in 2011 waarschijnlijk goede zaken hebt gedaan. Het is geen zeldzame Porsche of Ferrari, dus onder water komen te staan als je de volle mep hebt betaald tien jaar geleden is nog altijd aannemelijk. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld een nieuwe M3 en M4 valt de afschrijving reuze mee.
De verkochte 1M werd aangeboden op Bring-A-Trailer. Deze oranje coupé had 14.000 mijl op de teller staan en was afkomstig van de eerste eigenaar. Daarmee is er op jaarbasis niet ontzettend veel gereden met de auto. Aan de andere kant is het ook geen verzamelaarsauto geweest met maar een paar mijl/kilometer op de klok zoals je soms ziet.
Zoals gezegd was de auto bovendien niet honderd procent origineel. De standaard charge pipe is vervangen door een exemplaar van Evolution Racewerks. Geen gek idee, want het originele exemplaar wil nog wel eens scheuren. Daarnaast is er een blow off valve van TiAL gemonteerd zodat de turbo qua geluid wat meer naar voren komt.
Je vraagt je af wat een maagdelijke en originele BMW 1M zou moeten opleveren als dit exemplaar al voor meer dan 80.000 dollar van eigenaar wisselt. Wellicht dat deze bijzondere 1 Serie ooit uitgroeit tot een icoon zoals bijvoorbeeld de E46 M3 CSL dat ook is. Een blik op Marktplaats leert dat er een handjevol exemplaren te koop staan in Nederland. Prijzen zoals deze 1M in de VS zien we nog niet, maar de occasions in Nederland hebben dan ook een veel hogere kilometerstand.
Loek zegt
Ik zou nooit zo belachelijk veel geld voor een 1M uitgeven. Ik vind hem briljant, maar zie hem altijd als een proefkonijn voor BMW of iets in dit segment werkt. Het antwoord is ja en zo schiep BMW de M2, die even briljant is en enkel nog aan het afschrijven is. Bovendien is dat als een daily, waar dit soort auto’s prima voor zijn, een stukje moderner. Dat zou mijn keuze zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@Loek: puur als daily zou ik dan liever voor een 340 gaan, power genoeg
Loek zegt
@lekkerlinksrijden: zeker, als je een auto wil die wat meer een alleskunner is, kun je beter voor een 3 Serie (Touring) gaan. Maar dan positioneer je hem als een daily driver en neem je voor lief dat lekker hoeken op de Stelviopas wellicht beter had gekund.
Een M2 koop je voor dat laatste en dan heb je een verrassend goede auto voor je dagelijkse taken, los van dat er betere auto’s zijn voor dat doel.
petroldrinker zegt
@lekkerlinksrijden: why? Een M is gewoon leuker, (heb jaren lang M’s als dailys gehad)
rismo zegt
De grap is dat de 1M eigenlijk helemaal niet zo lekker in balans is. Dit zie je bv terug in de afstelling van de DSC software. De DSC is bv veel actiever dan bij een normale M3. Neemt niet weg een leuke auto maar niet magisch naar mijn idee. Het blok uit een 335i met een aangepaste pedaal curve, daarnaast zit er in de ECU een en ander ietsjes anders dan normaal.
Ik zou lekker een M2 kopen…
SpeedGeek zegt
Zoals Loek al zegt, waarom zou je voor de 1M gaan als de M2 bestaat?
Moderner, meer opties te verkrijgen en de M2 heeft tenminste een interieur wat te pruimen is. De 1M ziet er leuk uit, begrijp mij niet verkeerd, maar ik sla persoonlijk deze generatie BMW’s over want het interieur is zo waanzinnig lelijk en saai.
petroldrinker zegt
@SpeedGeek: en de M2 is te krijgen met een echte M motor met “S codering” ipv een N motor zoals de 1M coupe….
willeme zegt
@petroldrinker: Dat is meer een beetje een internet-dingetje dan echt een probleem, denk ik. Sinds BMW gewoon turbomotoren maakt, is die ‘S’-magie er wel een beetje af. De oude atmosferische blokken waren geweldig als ze het deden (meestal staan die krengen in de garage voor reperaties van 5K :-)). Sterker nog, de `N54 kinkt beter naar mijn mening dan de S55. In basis allemaal dezelfde motortjes, trouwens.
Daarbij, je hebt een friggin zes-in-lijn met meer dan 300 pk. Dat rijdt altijd uit de kunst ;-)
toniominestrone zegt
@willeme: de 6 cilinder S motoren waren best betrouwbaar,ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat, rustig opwarmen.
willeme zegt
@toniominestrone: ik werkte bij een BMW-garage in de hoogtijdagen van BMW (achteraf gezien, althans). Nu kan het prima zijn dat die eigenaren er als idioten mee om gingen. Waar de M20 en M50 motoren bijna onverwoestbaar waren, hadden de S-motoren geregeld extra aandacht/reparaties nodig.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: en zo is het maar net. Toen de M2 werd gelanceerd schreven alle journalisten braaf dat het een N was en geen S en dat daar dan toch wel echt een verschil zat met de M3/M4. Dat is een beetje een eigen leven gaan leiden, want zoiets onderscheidends als ITB’s vind je op een ’turbo S’ niet meer terug, en ook dat beetje extra toeren wat zo’n ’turbo S’ mag draaien voelt een beetje als een verplicht nummertje. Er is daar namelijk niet veel te halen, alles gebeurt onderin, net als bij de N-broertjes. Knappe jongen die dubbelblind met de motorkap dicht een (voor het vergelijk voor de mensen met een goede ‘butt dyno’ misschien gechipte) N en een S uit een M2 uit elkaar weet te houden als je die in verder geanonimiseerde auto’s zou knopen.
megator zegt
Je praat uit je nek, S55 is heel anders als de N55. Een S55 kan de hele dag met 500whp rond een circuit rijden. Een N55 is na 30min oververhit en in de derate. Tuning potentieel is ook heel anders, als je 500whp van een N55 wil haalen heb je een andere turbo nodig.
En je merkt het ook blind, bij een N55 is de pret rond 5k rpm klaar, bij een S55 pas bij 6500, hoger met tuning.
http://s3.bimmerfile.com.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2015/01/S55-Engine.pdf lees dit maar een keertje door.
tinnemans zegt
Dus dan wordt het kiezen voor een te dure M1 of een goedkopere M3 of M4.. poeh.. even denken.. lastige keuze hoor…
berlinetta zegt
Ik sluit me ook aan bij de heren hierboven. Ik zou ook veel eerder voor een M2 gaan. Niet dat er iets mis is met de 1M, maar de M2 doet in mijn ogen alles beter. Mooier, moderner, sneller en goedkoper. Dan is de keuze voor mij snel gemaakt.
vaakbenjetebang zegt
Grappig dat de reaguurders hierboven liever de M2 zouden hebben. Dat is weliswaar een gave auto, maar hij mist de ruwe, authentieke ‘Frankenstein’-charme van de 1M Coupé. Die heeft wat mij betreft een beetje de ‘feel’ van een M Coupé, zo’n samengeraapt hok wat eigenlijk niet helemaal uitontwikkeld lijkt. Geconfronteerd met de keuze zou het voor mij altijd de 1M Coupé worden. In Valencia Orange, dat spreekt. Die M2 mogen jullie dan allemaal hebben.
alino zegt
Ik volg de prijzen van de 1M nu ongeveer een jaar. Ooit nieuw gekocht en uiteindelijk verkocht. Maar nu toch op zoek als fun auto.
Het aanbod is vrij stabiel en prijzen inderdaad redelijk hoog. Een goed gebruikte witte of zwarte 1M ronde de 40-45d Euro. Lage kilometerstand en oranje tussen de 55 en 60d EURO.
Maar wat me vooral is opgevallen is dat bijna alle 1M’s die een jaar geleden te koop stonden, nog steeds te koop staan. Lijkt me meer een geval van proberen te cashen en indien het niet lukt, gewoon bijhouden. Of dat de vraag toch niet zo hoog is wat de hoge prijzen doen vermoeden.
Want zoals hierboven staat, is de M2 (of M4) voor minder geld een betere wagen.
toniominestrone zegt
1m zoveel exclusiever als een M2, ik vergelijk de 1M met auto’s als de M coupe en de M3 e30, geen beauty maar wel zo uitgesproken en relatief zeldzaam.
Johanneke zegt
Zeg je nou dat er vraag is naar een compacte snelle auto met achterwielaandrijving en handbak, terwijl die auto’s niet meer gemaakt worden?
Had ik opzich wel aan zien komen.
Dutchdriftking zegt
De 1M was geniaal en de leukste BMW sinds de M3 CSL, totdat de M2 CS uitkwam. Wat een geniaal ding is dat toch. En precies hierom is de 1M wel gaaf, maar niet zoveel geld waard. Net zoals de 911R de ultieme was, totdat Porsche met de GT3 touring kwam. De 1M was (op de Z3M coupé na) het gaafste speeltje wat de motorsport afdeling heeft gebouwd, maar ís dat niet meer. De e39 M5 is beter als daily, maar verder verslaat de M2 CS alle M producten op alle punten.
SvenB zegt
Ik heb in beide gereden.
En doe mij maar een 1m.
Uitdagender dan de m2.
petroldrinker zegt
Doe mij maar een M2 met een echte M motor met S codering ipv een bij elkaar geraapt ding met een N motor erin…
ouwedibbes83 zegt
@petroldrinker: je wilt dus eigenlijk ook geen M2, maar enkel een Competition of CS uitvoering van de M2. Want de reguliere M2 heeft dacht ik de N55 motor ipv de S55 die de latere, krachtigere versies mee kregen.
petroldrinker zegt
Klopt, ik zou idd ook geen “normale” M2 kopen, sterker nog, ik zou helemaal geen M2 kopen ofzo (beetje BMW M moe na diverse gehad te hebben). nu ook druk zoekende naar een opvolger vd M’s maar wel een dikke sportauto die daily te gebruiken is (en geen 911 is)
MarcoM zegt
Ben niet echt een BMW fan, maar deze heeft wel iets.