De 1.6 viercilinder uit de BMW 116i maar dan met nog minder vermogen, voor een nog zachter prijsje.
Op een gegeven moment ga je je afvragen waarom mensen de BMW-optie kiezen. Want van achterwielaandrijving of premium zal je bij een 100 pk viercilinder weinig merken. Zeker niet als je voor de €24.990,- instapper kiest. Daarentegen is deze motorisering ook weer niet echt duurder dan een vergelijkbare Volkswagen Golf 1.4 TSI.
Dan zijn we er dus uit. Niet premium, wel een redelijk prijsje voor de 360-1200 liter bagageruimte. De 1,6 liter viercilinder turbo heeft slechts 102 pk maar ook 180 Nm koppel vanaf 1100 tpm. Met dat koppel kom je makkelijk van de plek en meer vermogen kan je tussen de trajectcontroles op de A2 echt niet kwijt. Sprint van 0 naar 100 km/u: 11,2 seconden.
De CO2-uitstoot komt neer op 129 gram per kilometer (5,5 l/100km). Ook na 1 juli heeft de BMW 114i hiermee 20% bijtelling.
kenner zegt
Is het vandaag BMWnieuwsdag ofzo??
zoveel BMW’s op de vroege zondagochtend is echt te veel..
bmwfreak zegt
@kenner: Dat is juist goed…
kenner zegt
@bmwfreak: Nou, vind die 1-series echt niks, maar dat vind ik. en dan om de dag te beginnen met 2 niks zeggen 1-series, dan nog liever een leuke Golf 6. Aan jouw nick te zien kunnen we een leuke discussie starten ;)
vale46 zegt
Mooie cijfertjes, maar niks speciaal.
Zal vast goed verkopen in de stad, met een BMW rijden, voor geen geld, en toch klein en praktisch.
Megakix zegt
@vale46: ik zeg…even tunen en de auto heeft 140Pk…en dan heb je voldoende voor de Nederlandse sjok-en-tuf-wegen.
Freewarefreak zegt
@Megakix: Precies dacht ik ook. Chippie aanpassen en je hebt een gave 3 deurs achterwiel aandrijver met 140 PK voor 25K. Een Golf is niet goedkoper met die waarden. Dan weet ik het wel.
vale46 zegt
@Freewarefreak:
@megakix:
Geen slecht plan eigenlijk… Met 140pk komt dit nog aardig vooruit denk ik :)
bempi zegt
@Freewarefreak:
Als particulier mag je aan je auto sleutelen, maar als je gaat leasen en je wilt daarna chippen, dan is je lease contract niks meer waard.
ON: De 114i is meer een uitvoering zodat lease rijders ook een BMW 1 serie kunnen rijden. Verder weinig toegevoegde waarde.
ErikkNL zegt
@bempi: daar heb je zo’n chipbox voor toch? Haal je eruit bij service. Niks aan de hand
bempi zegt
@ErikkNL:
Als je je lease auto inlevert komen ze daar wel achter. Kan je alsnog gaan betalen. Geloof me veel vrienden van mij hebben het geprobeerd. Weinig succes.
vale46 zegt
@bempi: Hoe komen ze daar dan achter?
Gewoon bij het teruggeven de originele chip er terug in en geen kat die er iets van merkt, toch?
bempi zegt
@vale46:
Worden die meestal niet weggegooid ?
vale46 zegt
@bempi: Nope, als je er om vraagt zeker niet.
Dan krijg je die gewoon mee en kan je hem altijd terugzetten.
baasbas zegt
@vale46: 3 deurs is in ieder geval waardeloos in de stad :)
darkpluisje zegt
Das veel bmw voor weinig geld! Dat je niet veel van achterwiel aamdrijving merkt gaat het hier niet om, het gaat er om dat je die bmw hebt voor het geld van een golf wat voor veel mensen intressant is… En vol met opties is het interieur nogsteeds geweldig en zoals gezegd is voor dagelijks gebruik 100pk eigenlijk meer dan voldoende.
bennyblisto zegt
@darkpluisje: 100pk is niet echt meer dan voldoende! Invoegen en inhalen is vreselijk als je dit vermogen hebt. Vooral als het druk is.
KaCh1ng zegt
@bennyblisto: dat is zeker genoeg .. kijk maar hoeveel autos zoveel vermogen hebben die op de baan rijden, leer terugschakelen om terug te draaien
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: leer terugschakelen om in te halen**
bennyblisto zegt
@KaCh1ng: ja goed, tuurlijk kom je er mee op je bestemming, maar het is vele malen comfortabeler om meer vermogen te hebben! Een comfort dat je toch bij een goede bmw zou verwachten.. Helaas gaat het leasebakrijden leven niet altijd over rozen.
undifined1 zegt
@bennyblisto: waarom niet? met een handbak gaat het prima, je moet alleen geen handbak hebben.
darkpluisje zegt
@bennyblisto: ik rijd voor mijn werk dagelijks in allerlei verschillende auto’s met vermogens die verschillen van 60 tot 400… Prive rijd ik het meest in een 105pk Passat diesel en ik kan je vertellen dat die 105pk meer dan genoeg is, zeker ook in druk verkeer. Als je met 100pk niet kan rijden dan kan je gewoon niet goed genoeg inschatten waar je tussen kan en wat andere mensen doen… Toegegeven is dat het met meer pk makkelijker is om te rijden, maar ik weet van dit werk ook dat alles boven de 150pk voor dagelijks gebruik overkill is en alleen zorgt voor meer benzine verbruik waar dat niet nodig is.
Lucb zegt
Dat worden veel 114i’tjes zonder enige opties, lekker op stalen velgen.
james125 zegt
@Lucb: Ja inderdaad, denk ik ook!
Allemaal omdat er BMW op staat.
Megakix zegt
@james125: goeie markt dus…
White_Lightning zegt
Vermogen van een wagen is één ding, onderstel en algemene architectuur is een ander ding. Huidig rijd ik een 320D Touring (E91 aut.) en een 118D (F20 handbak, voor mevrouw). De 1 reeks bied me het meeste rijplezier, zelfs met een lager vermogen.
audi18 zegt
Zal vast goed zijn voor de verkopen, en ze moeten wel want Audi biedt de 1.2tsi ook in de A3 aan toch?
Is het nu wel weer klaar met het bmw nieuws?
rotarypowah zegt
Ah. De motorisatie bepaald dus of een auto premium is?
Freewarefreak zegt
@rotarypowah: Ja dat vind ik ook een beetje onzinnige statement. Mijn maat heeft een nieuwe 1. Nou wat een gave auto is dat zeg. Interieur is zo mooi. Retestrak. Kan zich meten met alles wat er “premium” is.
michelyman zegt
Vanaf nu rij je niet meer voor lul in een 116i/D
besaram zegt
@michelyman:
Hahahaha lol
pomoek zegt
Feitelijk de meest zinnige BMW sinds de isetta voor de Nederlandse forens. Heb je toch een BMW sleutel aan je sleutelbos hangen!
gerard1710 zegt
@pomoek: Zinnig tot je de prijs gaat bekijken, 25000 is gewoon te veel voor 100pk. Voor minder geld heb je een 500 Abarth of een DS3 met 154pk. Ik zou het wel weten..
Alpinaa zegt
@gerard1710: Die auto’s zijn wel een stuk kleiner. Dan is een 1-serie toch wel meer volwassen.
gerard1710 zegt
@Alpinaa: Ok, de 1-serie is iets groter, maar het is marginaal, in ieder geval niet zoveel dat dat het prijsverschil rechtvaardigt.
RaKiM zegt
@Alpinaa: voor anderhalf duizend minder heb je een focus met 150pk
gerard1710 zegt
@RaKiM: Dat bedoel ik, er zijn leukere alternatieven voor zo’n prijs..
Megakix zegt
@gerard1710: Megane RS heeft dan mijn absolute voorkeur..
gerard1710 zegt
@Megakix: Die is alleen 33000, hoewel je met een paar opties daar bij de BMW ook al aan zit..
Megakix zegt
@gerard1710: klopt, maar een ‘afgetopte’ versie niet…En je hebt gelijk vwb de meerprijs van een 114i voordattie op je stoep staat.
autoimporterenduitsland zegt
Vreselijk……een 1-serie moet minimaal een 120 zijn. Komen ze met een 114…die komt niet in mijn wagenpark hoor
KaCh1ng zegt
@autoimporterenduitsland: waarom? kijk hoeveel golf/passat 1.6TDI’s er op de baan zijn (om een populair voorbeeld te geven) , een S80 met een 1.6D, en die middelgrote monovolumes met maar een 1.5-1.6diesel
Hupke zegt
@KaCh1ng:
Om je een voorbeeld te geven. Bij PSA zou ik eerder kiezen voor de 1.6HDi dan de 2.0HDi. Die 1.6 is voelt naar mijn menig veel vlotter en sportiever aan dan de 2.0.
Al is er natuurlijk geen match voor de 2.7HDi.
Megakix zegt
@autoimporterenduitsland: vroegah wel ja…toen reed je vanaf een ..20i een 6-cilinder.
undifined1 zegt
@Megakix: heel vroegah niet, de eesret e21 320 en e12 520 waren 4 cil.
Specht zegt
Wat zijn de tuningmogelijkheden van dit blokje?
Als je er met simpel chippen ineens 20 pk extra uithaald dan is dat natuurlijk wel leuk, ondanks dat het verder gewoon een lelijk hok is.
the-budel-guy zegt
dit is nu officieel de ik wil graag een bmw maar ik kan/mag het niet.
Silverarrow zegt
50/50 gewichtsverdeling, achterwielaandrijving, BMW-kwaliteit en 100 pk is niks mis mee, prima auto om lol mee te hebben.
KaCh1ng zegt
1,6 liter viercilinder turbo, kan je lekker chippen toch? 102pk uit een 1.6 met turbo , kan makkelijk meer
spylegion zegt
Mensen die dit leasen vinden de badge het belangrijkst lijkt mij,
Image baby..
Hupke zegt
@spylegion:
Niet per se, er zijn genoeg bedrijven die voor alles bij BMW gaan shoppen en dan de 1-series aan een hele goede prijs kunnen krijgen. Als je dan kan kiezen tussen een kale C3 of een 1serie dan weet ik wel welke ik zou kiezen.
dawwg zegt
@Hupke: Geen C3, een DS3 met 150pk. Maar goed, ik zou beiden niet willen hebben … De 1-serie wordt pas leuk bij ~180pk, daaronder stuurt het lekker, maar is het net ffies te tam. En zeker met 100pk is het puur imago en weinig lol …
Hupke zegt
@dawwg:
Nu weet ik niet in wat voor bolide dat jij rijdt en hoe jij rijd maar met 100pk in een kleine wagen kan je toch al behoorlijk vlot met het verkeer mee. En op je woon werk traject (we hebben het hier over leasebakjes) ga je ook niet Schumi zitten spelen dus dan is er toch echt niets mis mee.
Daarbij had ik het over situaties waarbij de 1series (of de Aklasses) heel goedkoop verkregen kunnen worden als je een heleboel wagens huurt. Dan gaat het niet om lol maar om wat je krijgt voor je geld. Dan is een 1serie toch echt wel superieur aan een kale C3 zonder zelfs maar airco.
tunefuldjmike zegt
@Hupke: een kale c3 kost ook 10k minder dan een kale 114i…
Jochempie zegt
Waarom zit die turbo er op? Ieder atmosferisch 1.6je heeft tegenwoordig toch dat vermogen? Wordt ie weer goedkoper van..
tjorque zegt
@Jochempie: koppel! een atmosfeer 1.6 haalt met veel moeite 180Nm bij 4500rpm
deze doet 180Nm bij 1100rpm!!!!
Zelfs mijn oude 1.9 turbodiesel heeft daarvoor 2000rpm voor nodig!
w0o0dy zegt
@tjorque: Ja en nee. Het verbruik is eerder de reden dan het maximale koppel. Door een turbo kun je redelijk meekomen ondanks slechts 100pk en zonder continue toeren te draaien. Zonder turbo moet het ding altijd volle bak draaien om de gang erin te krijgen/houden.
Overigens klinkt het prachtig zo’n koppel maximum bij 1100toeren maar is een behoorlijk theoretische waarde. Fabrikanten mogen doen wat ze willen bij zo’n koppel/vermogensmeting en het is zelfs mogelijk om meerdere metingen te combineren. Hoe dat werkt/helpt? Je laat de turbo op snelheid komen en daarna meet je het maximale koppel. Dus niet vanaf stationair het gas intrappen en meten wat er gebeurt…zoals bij een rollenbanktest gebruiklijk is. Het koppel zal wel beter zijn dan een atmosferisch blok maar reken er maar wel op dat je ook met dit ding heel regelmatig off-boost even zult zitten wachten op dat koppel…
dawwg zegt
@w0o0dy: Je hebt zelfs 10 jaar oude 1.6 NA met 100pk, dus vermoedelijk zit er een smurfenturbo … maar goed, het turbo-gat zal kleiner zijn met een 1.6 dan b.v. bij de 1.2TSI.
w0o0dy zegt
@dawwg: klopt een 1,6 is relatief groot om ook nog een turbo op te zetten… maar we hebben het ook wel over een auto van 1300kg..
Larick zegt
@Jochempie: 1.6 atmosferisch uit 2002 al, 120 pk.
DennisS65B40 zegt
Oh god… Nog meer van die lelijke hokken op de weg!!! [zegt een BMW fan]
masterstig zegt
@audir8v10: +1, ik hou ook erg van BMW’s, alleen dit model kan echt niet! De koplampen zijn bij het Fotoshoppen te ver naar onderen ”getrokken”, nu is het een soort mislukte waterdruppel… En over die Polo achterlichten nog maar te zwijgen…
lamborgfan zegt
100pk.. Bmw? 0-100 11sec.! Euhm langzaam, ga je echt van huilen op de snelweg. Tdi’tje met vergelijkbaar vermogen heb je meer aan denk ik! Zeker bij invoegen en inhalen. F%ck premium, denk een keer aan jezelf zou ik zeggen en rijd niet bmw om op je buurman te bitchen! :p (hij lacht je toch wel uit in die 1-serie)
KaCh1ng zegt
@lamborgfan: ons oude 520d was niet veel sneller met 136pk (’02 model) dus wat boeit het? echt niet huilen op de snelweg
mashell zegt
Ideaal voor het Nederlandse woon-werk verkeer. Meer vermogen kun je toch niet inzetten.
realcar zegt
Premium is wat anders dan veel vermogen!
rogierrs zegt
dus als je deze auto koopt heb je een lelijke BMW die langzaam is, welke gek gaat die nou kopen
Justawheelchairguy zegt
Ik koop wel een Golfje dan.
roestvrijstaal zegt
Ik vind het nou niet bepaald een schoonheid. Premium idee valt ook helemaal weg, want als je als serieuze leaser een Einzer rijdt word je doorgaans aangezien voor wannabe-premium. Snel is ie ook niet, dus wat je overhoudt is degelijke materialen en goed weggedrag. Voor 25k is er echt wel wat beters op de markt !
joeytrambel zegt
raar hoor die 1.6 motor met turbo en dan 100 pk, je kan er zonder turbo al 125 pk uithalen toch..? alleen voor het koppel misschien, ik had liever gezien dat dit een 1.2 tje was geworden of gewoon een 1.4 atmospherisch.
Jesper zegt
Een 1.6 turbo met 100pk, da’s wel héél erg geknepen. Ik verkoop atmosferische 1.3tjes met dat zelfde vermogen…
robbie zegt
@Jesper: Hopelijk zijn ze ook weer makkelijk te ontknijpen ;)
jrk68 zegt
Valt me toch een beetje tegen van de Bayrische Motoren Werke, een 1.6 met de prestaties van een 1.0 3cilinder.
Ach je moet wat als wannabee.
KaCh1ng zegt
@jrk68: zo een 1.0 gaat 110d km mee, en zo een 1.6 250d km
jrk68 zegt
@KaCh1ng:bij vag wel ja.
De gtti blokjes van daihatsu gingen wel wat langer mee al is dat inmiddels zo’n 25 jaar geleden.
mashell zegt
@KaCh1ng: je hoort dat vooroordeel hier zo vaak, een kleine motor gaat niet zo lang mee. Maar mechanisch gezien is daar geen enkele logische reden voor.
Jesper zegt
@KaCh1ng: Bronnen? Onderbouwing? Wat heeft het aantal cc’s voor invloed op de levensduur?
alfamail zegt
Toch zou ik veur zoveul Euri’s een ander leuk waggeltje kopen….
cesarestevao zegt
Ik vind BMW’s leuk, maar dit model is de lelijkste model sinds 5 serie GT doe mij maar de vorige 1 serie!!
Imom zegt
Wat word er weer gezeikt jongens,volgens mij blijft het BMW embleem er toch op staan of niet soms en 100 pk is ruim voldoende de dag van vandaag.
meneersander zegt
Is nog altijd 5 seconden sneller naar de 100 als een Polo slowmotion :P is in NL een prima auto.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind het een mooie auto! En met al die naaimachientjes van tegenwoordig rij ik zelfs met mn klassieke auto’s al die lease-sjonnies eruit. Wordt bijna gevaarlijk zo groot als het snelheidsverschil is… ;)
disciplina zegt
Waarom een turbo…
Omdat CO2 uitstoot daalt, drastisch! ;)
mightymike zegt
Wat een waardeloze bak is dit zeg. Ik met me 1.95 kon achterin niet eens zitten en voorin met de stoel helemaal naar achter ook niet, stoelen zitten wel heel chill. Maar 1.95, ik ben toch niet de enige in NL die vrij lang is. En kom op zeg weer zo’n inimini cilinderinhoud. Word dat ook wel zat
alfamail zegt
@mightymike: dat is nou eens goed commentaar! Ik ben ook 1.95m klein ; er zijn te weinig auto;s voor een normale prijs waar de Noord Europeaan in past helaas, sta weer versteld van zo’n Volvov40 (de nwe) maar die word tegenwoordig door chinezen gebouwd dacht ik…
voytekbe zegt
Wat is dit nu weer voor een onzin Alwood?
“Veel premium is er niet aan”
Wat heeft premium nu in godsnaam met het relatief beperkte vermogen te maken? Premium gaat over wegligging, afwerking van de wagen, het schakelgevoel, service bij de dealers, …
Trouwens 100 pk in een 1-serie voor een daily voor woon/werk verkeer is MEER dan voldoende.
Lage uitstoot is fiscaal aantrekkelijk, koppel bij lage toeren, … Dat doen de atmosferische golfjes of ibiza’s ze niet na met gelijkaardig vermogen me dunkt. Als je hem enigszins uitrust met lederen zetels, 17 duimsvelgen, automatische airco en CD-speler zit je toch al snel aan de 28k euro dus zo cheap is dit nu ook weer niet. Opties bij BMW kosten geld en een standaard auto is best wel kaal.
Ik vind het spijtig, ik lees regelmatig toch wel eens een artikel met gefronste wenkbrauwen op autoblog, zonde! Objectiviteit en/of gezond verstand zou sommige bloggers geen kwaad doen. Altijd die onzin over PK’s terwijl ze zelf in een oud hok rondrijden van 15k euro om toch maar te kunnen zeggen dat ze een 6-cylinder hebben. Voetjes op de grond zou ik zeggen.