Even kijken of jullie allemaal wakker zijn.
Het wil nog wel eens voorkomen dat auto’s uitlekken door patenttekeningen, die fabrikanten indienen om het design wettelijk te laten vastleggen. Zo scoopten we onlangs nog de nieuwe Honda Civic en kwam ook het ontwerp van de Lamborghini Centenario vroegtijdig op straat te liggen.
BWW wilde dit voor de 1 Serie Sedan (of wordt het 2 Serie Gran Coupé?) graag voorkomen en besloot daarom vooralsnog alleen wat onderdelen te registreren. Een achterscherm, kofferklep en de voorbumper. Kleine puzzelstukjes die weliswaar nog niet het design van de auto prijsgeven, maar wel aangeven waar wellicht de verschillen zitten met de BMW Concept Compact Sedan die men vorig jaar liet zien.
Lijkt die auto qua design nog een op zichzelf staand model, de uitgelekte stukken plaatwerk doen vermoeden dat de auto een deel van zijn koest zal delen met de 1 Serie. Uit kostenoverweging logisch en Audi past dezelfde tactiek toe met haar A3 Limousine. Aan de andere kant, de 1 Serie draait al weer enige tijd mee (sinds 2011), dus misschien neemt BMW al een voorschotje op de volgende generatie. Optie drie is dat BMW de compacte sedan toch een heel eigen koets meegeeft en de auto in de showroom zal zetten als onderdeel van de 2 Serie-lijn. (Via CarScoops)
mrrallycross zegt
Zit er een photoshopper in de zaal?
bartteeuwen zegt
@mrrallycross: ja, maar nee
reggie-boy_rood zegt
@mrrallycross: nee geen zin in
dutchcorvette zegt
@mrrallycross: ja, ik ga het niet doen
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: ik heb toen al een bak kritiek over mij heen gehad.
parttimeautospotter zegt
@dutchcorvette: geen faalangst hè, die mensen kunnen het zelf helemaal niet :)
Jochempie zegt
@mrrallycross: Ben bezig.. Met iets anders, sorry ;)
granlusso zegt
Grappig eigenlijk, de meeste volumemerken stoppen in ons deel van Europa met de verkoop van C-segment sedannetjes, terwijl de premium fabrikanten de laatste jaren helemaal los gaan.
reactief zegt
@granlusso: de meeste sedans in dit segment waren dan ook gedrochten! Echter is het segment dusdanig gegroeid dat goede proporties wel mogelijk zijn.
Ik vind de A3 sedan echt heel erg geslaagd, zelfs de mooiste Audi van dit moment. De CLA blijft een beetje gek… Erg mooie delen, maar het geheel klopt niet.
Maar ook de Focus sedan, en de 308 sedan van laatst zijn helemaal niet onaardig!
Nu hopen dat deze 2 sedan op het concept gaat lijken, die was erg mooi. Dikke geblazen 4 cilinder erin met M labeltje :-) et voila, de E30 heeft een opvolger!
mercedesclk350 zegt
@reactief: 308 Sedan niet onaardig? Bedoelen we dezelfde?
Overigens is de Peugeot 301 wel geinig, maar wel een beetje goedkoop.
Rob zegt
@mercedesclk350:
Deze vermoed ik:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Peugeot/308_Sedan_2016/
reactief zegt
@mercedesclk350: Haha… Nee, we bedoelen zeker niet dezelfde! Want dat is nog van de generatie sedans waar er alleen een kont op geplakt werd.
Maar je onderbuurman @Rob heeft het helemaal correct. Die ziet er naar mijn mening gewoon erg netjes uit!
mercedesclk350 zegt
@reactief: Hmm… Ja wel beter, maar de proporties zijn nog steeds niet perfect. Maar, die Exalt achterkant werkt best goed.
Tonnie zegt
@reactief: laat de kizashi terugkomen, maar dan met een schraapmotor die hier wel te verkopen is. Zag er laatst een voorbij rijden en vond het toch een hele gave auto om te zien.
Rob zegt
@granlusso:
FIAT Tipo. Mazda 3. Skoda Rapid. Dacia Logan. Ford Focus. Seat Toledo.
Dat stoppen valt wel mee toch?
granlusso zegt
@Rob: Maar de Rapid, Toledo en Tipo zijn allemaal B-segment sedans. Op zich nog gekker, want eigenlijk zou dat in Nederland nog slechter moeten verkopen, gelet op de tends
mercedesclk350 zegt
@Rob: Dacia Logan verkopen ze hier niet, alleen als MCV.
En wanneer is de laatste keer dat jij een Rapid of Toledo hebt gezien?
Focus sedan zie je soms nog wel eens, Astra sedan wordt al lastiger om te spotten, Tipo moet nog komen, en de Mazda3 Sedan heb ik werkelijk nog nooit gezien.
reactief zegt
@mercedesclk350: De Mazda 3 sedan zie ik toch wel redelijk rijden. Maar inderdaad veel minder dan de hatchback.
roppp zegt
@granlusso: in China zijn ze er dol op. Nu nog even wachten op de verlengde uitvoering.
bmwalpina zegt
Ik vind de kont nog een beetje ‘pixelig’
pechweg zegt
Minder ruimte dan een 1 serie voor meer geld, zo zal het wel weer in de markt gezet worden.
rocky zegt
Hmmm….. Ik weet het niet, hoor (het is nog te vroeg om mijn hersenen aan het werk te zetten of ik “zie” het gewoonweg niet…) maar ik hoop wel dat het uiteindelijke model beter uitziet als dat gedrocht van een CLA
viezefreddyw zegt
Tja, BMW loopt achter wat betreft de compacte ‘sedan’. Mercedes begon er mee met de CLA, niet veel later Audi met de A3 Sedan. Het zijn succesmodellen dus als BMW niet achter wilt blijven moeten ze wel met een 1-serie sedan aankomen. De Concept Compact Sedan vond ik een mooi concept, als ik BMW was had ik die auto in productie genomen, daarmee kan je denk ik wel concurreren.
Citrofiel zegt
Bijzonder eigenlijk dat een sedan tegenwoordig niet groter meer is dan een hatchback, als deze afbeelding goed geïnterpreteerd is. Zelfs qua lengte lijkt het nauwelijks te gaan schelen.
trustmeiamanengineer zegt
Kun je mooi elke keer je kop stoten als je probeert achterin te stappen…
Gulli zegt
Zijn de oneven nummers niet voor de bread-and-butter modellen en de even nummers voor de -al dan niet sportieve- derivaten daarvan? Ik gok idd op een 2-serie Gran Coupe. En als ze daarmee de lijn doorzetten die ze met de 4 en de 6 hebben neergezet, en afgaande op de Compact Sedan moet dat wel een hele leuke auto worden! Kan ik alvast intekenen op een M135i GC? :)
Gulli zegt
@Gulli: Dammit, dat moest natuurlijk M235i GC zijn :(
kimholland zegt
Dit model wordt absoluut de vedette van zijn klasse! Wat een prachtige lijnen zeg niet normaal beauty!
Dutchdriftking zegt
Tja, een c-segment sedan, waarom ook niet?
allesmetturbo zegt
Probeer de A3 sedan maar te overtreffen.. Mooiste van het merk en in z’n segment
martijn11 zegt
Leuk geknutseld zo
kilum zegt
De sedan wordt dus kleiner dan de goedkopere hatchback. Je zou toch zeggen dat de sedan iets ruimer moet zijn omdat je een kontje krijgt aangemeten. Maar nee ze veranderen gewoon de daklijn waardoor hij kleiner is. En nu dan zeker de hatchback als touring op de markt brengen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Geen koplampen die aansluiten aan de nieren. Apart
mercedesclk350 zegt
Ik vond die BMW Compact Sedan Concept dinges toch lang niet slecht. Ben benieuwd.
mikkeloentje zegt
Wat is nu het verschil met een 2-serie?
Gulli zegt
@mikkeloentje: Extra deur, dus het zou idd een 2-serie Gran Coupe kunnen worden
mikkeloentje zegt
@Gulli: Ha ja, ik ben weer wakker. Dankje!
cla220 zegt
Dit wordt een mooie! (denk ik….)
svdv zegt
Maak liever een 2 serie gran coupe
bluebluered zegt
2011? De 1 serie LCI is van 2015 toch?
In de patenttekeningen zitten de voorlichten van de 1 serie dus het zal wel 1 serie sedan worden, hoewel een 2 grancoupe logischer zou zijn in de huidige lineup.
Veelbelovend in elk geval, toch iets volwassener als de 1 serie en minder vrouwelijk dan de 2 serie. Best of both worlds.
bluebluered zegt
@bluebluered: Maar front wheel drive dus valt voor mij al af.. spijtig
e1000bmw zegt
De 2-serie Gran Coupe zou achterwielaangedreven blijven, dus ik ben benieuwd. De Einser wordt straks immers voorwielaangedreven…
rd1991 zegt
Lijkt wel op een Rodius met dat dakkapelletje zo..