De M Performance onderdelen doen hun best om de BMW 1 Serie wat minder op een Ceed te laten lijken.
”Dit is de eerste en de laatste keer dat we het over de 116 gaan hebben”, schreven we eerder over de BMW 116 van de F70-generatie. Door het Autosalon van Brussel 2025 ontkomen we er niet aan om het buitenbeetje er toch nog een keer bij te halen. BMW heeft deze 1 Serie speciaal voor de beurs voorzien van M Performance onderdelen.
Waarom je 116 moet laten staan? De goedkoopste uitvoering heeft dezelfde aandrijflijn als de 120, namelijk een mild hybride 1.5 liter driecilinder. In de 116 produceert de krachtbron 122 pk. Nogal karig inderdaad, maar al helemaal weinig als je je bedenkt dat de 120-uitvoering er 170 pk uit weet te persen. En dan het prijsverschil. De 116 kost nu precies € 42.326,60 in de configurator. En de 120? Die kost € 42.329,60. Precies drie euro meer! Voor het geld hoef je de 120 dus ook niet te laten staan.
Goed, we bespreken deze 116 omdat ie in Brussel wordt getoond (om toch nog wat verkopen op te halen?). Speciaal voor dit evenement is de BMW 1 Serie aangekleed met alle M Performance onderdelen die beschikbaar zijn. Dat bestaat zoals je ziet uit veel carbon en toffe wielen.
Ik heb de 116 met Performance-onderdelen in de configurator gezet. Zoals ie in Brussel staat met zijn rode kleur en aanpassingen aan de buitenkant, kost ie € 51.287,70. Het M Performance-pakket kost dus iets minder dan € 9.000. Je kunt het nog veel gekker maken met bijvoorbeeld blauwe remklauwen, M-sportstoelen en een panoramadak.
Hieronder ontdek je wat BMW-rijder Wouter van de nieuwste 1 Serie vindt. Lees je liever? Dan vind je hier de geschreven rijtest van de 1 Serie F70.
Tim zegt
Wat een inspiratieloos design.
Allerlei fratsen om het maar wat op te leuken
jaso013 zegt
Qua design liever een Kia!
lecomte zegt
De Kia vind ik er veel beter uitzien en zit waarschijnlijk ook beter in elkaar geschroefd.
Johanneke zegt
Dik 50k voor een auto met 122pk en een neppe diffuser. Dus, dit mag van mij de laatste keer zijn dat jullie over de 116 schrijven 😉
mashell zegt
Maar het is wel een mooie kleur rood!
MrSkyline zegt
Het is toch ook gewoon 1 op 1 een ceed? Als ze de “nieren” prominenter hadden gemaakt en de koplampen smaller dan was de hele neus van de auto anders en had het niet op een ceed geleken. Maargoed, bmws vind ik hoe dan ook lelijke hokken.
Edge zegt
Waarom heeft BMW überhaupt die 116 aan de line-up van de F70 1-serie toegevoegd? Ik kan maar niet ontdekken wat de doelgroep voor die auto is. Voor de zakelijke rijder maakt die drie euro echt niks uit, want zelfs in als je in de hoogste belastingschaal zit heb je het over (naar boven afgerond!) 3 cent extra bijtelling per maand, netto. Is het dan de enkeling die zo’n auto particulier koopt? Nou, nee. De 120 is weliswaar 3 hele euro’s duurder in aanschaf, maar die heb je bij je eerste tankbeurt alweer terugverdiend omdat de 120 zuiniger dan de 116. 5,3L per 100km WLTP tegenover 6,0L per 100km. MRB? Exact hetzelfde, want hoewel de 120 een goede 35kg zwaarder is, vallen ze in dezelfde schaal (1451-1550kg). Is het dan die enkele beginnend bestuurder voor voor wie dat hogere vermogen een forse premiestijging betekent? Ik kan me haast niet voorstellen dat veel mensen in die categorie eventjes 42k eigen (of geleend) geld kunnen stukslaan op een nieuwe BMW.
appiejappie zegt
Skoda toch?
mc96 zegt
Een 116 met 9K aan M perfomace assecoires is natuurlijk een beetje bizar. Maar het breft hier waarschijnlijk gewoon een auto die is samengesteld om de mogelijkheden op de beurs te laten zien. De m perfomance onderdelen zijn de laatste jaren mijns inziens onnodig duur. Vroeger had je vaak een zwart gelakte en een kevlar versie van splitters, spoilers enz. Nu alleen nog de Kevlar variant. Vaak vind ik de onderdelen ook niet echt een verfraaiing (met als dieptepunt de onderdelen voor de M2). Maar de onderdelen voor de 1 serie vind ik goed gelukt. Met name de gesmede LM wielen zijn geslaagd en nog functioneel ook. De 116 is voor de Nederlandse markt niet echt een logische keuze. Maar dat kan met de regelgeving in andere landen natuurlijk wel zinvol zijn. Het geeft 120 kopers bovendien het gevoel niet in de sloomste 1 serie te rijden 😀