NCAP heeft gedaan waar velen van dromen: de nieuwe BMW 1 Serie tegen de muur gezet. Volledig gesloopt dat lelijke ding. En niet alleen de 1 serie, ook de Audi Q3, Lancia Thema en vele anderen moesten eraan geloven. Opmerkelijk: voor het eerst is er een pickup met een vijf sterren score!
Uiteraard scoren de 1 Serie, Thema, en de Q3 allemaal een vijf sterren score. We verwachtten ook eigenlijk niets minder van deze merken, hoewel Lancia de Voyager niet boven de vier sterren heeft weten te krijgen. Dat is echter ook meteen de enige auto die bij deze serie crashtests niet de maximale sterrenscore wist te halen.
Meest opmerkelijk is misschien nog wel de 5 sterren score van de Ford Ranger, de eerste pickup die deze topscore haalt! En dat terwijl de Ranger uit 2008 slechts 2 sterren scoorde voor een volwassen berijder. Ook de “pedestrian“-score was erg gunstig voor de Ranger: 81%. Dat is bizar gunstig voor pickup begrippen. De video van de Ford Ranger die opgevouwen wordt door NCAP kan hier bekeken worden.
Andere auto’s die getest werden waren de Fiat Freemont, Hyundai Veloster, Toyota Yaris, Opel Zafira Tourer, Opel Astra GTC, Mercedes M Klasse en de Chevrolet Captiva.
laurensl zegt
Zouden ze die testen niet moeilijker mogen maken?
Iedereen die wat moeite doet haalt 5sterren.
sirmustang zegt
@laurensl: ze moeten het gewoon uitbreiden tot 10 sterren
pier zegt
Die paaltest blijft toch altijd het minste onderdeel om te zien. Liever geen paal in de zijkant! Die Q3 lijkt op een gegeven moment van de voorkant gefilmd trouwens behoorlijk op een Mitsubishi moet ik zeggen (even lekker een vergelijking trekken omdat het kan).
560pkferrari zegt
de voorkant van de BMW ziet er nu iig beter uit
meneersander zegt
waarom moest de Fiat Freemont getest worden? De Dodge Journey ( zo heten dat ding even uit mijn hoofd) had toch al 5 sterren gehaald? En eht is toch gewoon een re-badge?
560pkferrari zegt
velgje van de BMW vindt het trouwens ook niet fijn. en bij de botsing met de paal vind ik het er ook niet erg lekker uitzien
Tommy2 zegt
Wat is het toch een mooie uitvinding die luchtzakken.
Carreza zegt
Eigenlijk toch wel triest: NCAP kent altijd maar sterren toe maar ze krijgen er nooit eens eentje terug…
Bij deze: NCAP krijgt van mij 5 sterren om een BMW 1-hok te laten crashen! Alvast eentje minder op de weg.
Tommy2 zegt
@Carreza: Volgens mij laten ze er wel 4 crashen. Je kan 1 model maar 1 keer gebruiken, anders zou het niet eerlijk zijn. In de praktijk rijdt je ook niet met een in elkaar geroste auto verder. :P
Carreza zegt
@Tommy2: +1 ster voor jou :p Vier 1-series minder, maakt mijn dag goed.
GOD zegt
@Tommy2:
26 auto’s gaan er na de klote.
Voor kleine fabrikanten is het stukken minder en soms zelfs maar 1 auto.
jack_abarth zegt
@Carreza:
NCAP krijgt wel sterren terug.
Ik meen het eerste model Opel Zafira, scoorde eerst 2 sterren en moest vervolgens alsnog 1 ster teruggeven.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Het was een Sintra van 1999, die ging terug van 3 naar 2.
http://www.euroncap.com/tests/opel_vauxhall_sintra_1999/62.aspx
Carreza zegt
@jack_abarth: ach zo, ik wist dat die Sintra van de markt werd gehaald maar nog niet waarom… daarom dus.
jack_abarth zegt
@Carreza:
Ik weet niet of dat de rede is geweest, maar heb dit toen ter tijd gezien in de AutoWeek en het is me altijd bij blijven staan.
Freewarefreak zegt
Mooi om te zien hoe verschrikkelijk groot die krachten eigenlijk zijn. De binnenspiegel in de BMW 1 serie vliegt met verankering en al uit het plafond tegen de voorruit. Ook mooi om te zien hoe de sideskirt de wieldop doorboort. Sterk ding. De wieldoppen zitten wel goed vast. Heb wel eens crashtesten gezien waarbij die dingen gewoon met dezelfde snelheid doorvliegen.
ralf zegt
Wanneer passen ze die NCAP testen eens aan. Tegenwoordig haalt zelfs een fiat uno nog 5 sterren bij een dergelijke test. Normen moeten (veel) strenger worden. Dat zorgt ook voor prikkels bij de autobouwers om veiuligere auto’s te maken.
Autoblog zou zich hier ook wel eens wat kritische over mogen uilaten, in plaats van slaaf alleen de resultaten te presenteren.
potver7 zegt
@ralf: het aantal haalbare sterren wordt van tijd tot tijd uitgebreid (was eerst drie, toen vier en nu vijf), en ook het aantal punten dat gehaald moet worden voor een ster wordt af en toe opgekrikt.
Dus autofabrikanten worden echt wel geprikkeld hoor…
vale46 zegt
Waarom roept iedereen hier dat 5 sterren niet genoeg zijn?
Als je meer sterren invoert gaan producenten weer naar het maximale streven. wat wil zeggen dat ze nog veiliger zijn, maar ook dat er een 25 voudig airbag systeem in komt, samen met een weggewerkte rolkooi en motorkappen met kussens op om voetgangers op te vangen..
Dus auto’s worden weer dik 100 kg zwaarder, dus meer co2, dus meer belastingen en je hebt al een meerprijs moeten betalen voor de extra veiligheidsdingen.
Seroo zegt
Het tankdopje van de BMW vliegt open tijdens een crash. Dat is toch wel een mindering van het aantal sterren waard!
Ultimora zegt
Euro NCAP past regelmatig de test aan, zodat het elk jaar moeilijker wordt om de maximale score te halen. een auto die in 2009 5 sterren zal dus waarschijnlijk niet meer 5 sterren halen in de huidige test. De Nieuwe (volgende) lichting gaat bijvoorbeeld ook over de werking van het ESP.
mazdarx8 zegt
ja, ze moeten de test aan passen.
die test doen ze nu met 60km per uur(uit m’n hooft)
maar op de autoweg rij je zo 100, wat doet zo’n auto dan als je een frontale botsing krijgt?
jack_abarth zegt
@mazdarx8:
Was afgelopen zaterdag nog op de A2.
mrbones zegt
goh 5 sterren wat een verrassing, scherp die eisen is aan Ncap!
speedie zegt
Er moet inderdaad een minimale veiligheid zijn en dan zijn 5 sterren een streven zonder te vitten op procentjes want tussen testen en realiteit is er dikwijls nog groot een verschil. voor voetgangers wordt te test gedaan met een dummy midden vooraan de wagen terwijl dit nauwelijks gebeurt. Meestal worden voetgangers aangereden via rechter voorkant en dan speelt de motorkap weinig rol of die nu omhoog plooit of niet.