BMW heeft zijn F20/F21 1 Serie een nieuwe neus gegeven, en meer. Voor de zakelijke rijder is er een breed scala aan 20% bijtellers, de liefhebber van sportief wordt bediend met meer pk’s in de M135i.
Zoals we gisteren bij de gelekte voorkant al konden waarnemen kreeg de 1 nieuwe, ranker gevormde koplampen, met LED-dagrijverlichting. De VW Polo-lichten aan de achterkant werden vervangen door exemplaren die meer in lijn zijn met wat achterop andere BMW’s te vinden is. Op BMW’s kleinste moeten we nog wel even wennen aan deze L-vormige units met standaard LED.
Qua uitrusting komt de Einzer er in 4 smaken: Essential, Model Sport, Model Urban en Model M Sport. Automatische airconditioning en BMW iDrive zijn nu standaard, en als je wilt kan je je 1 Serie LCI met volledige LED-verlichting uitrusten. Heel premium.
De motoren
Je kon er je vingers op natellen: de nieuwe 1 Serie – de laatste in zijn soort met achterwielaandrijving – krijgt BMW’s 1.5 driecilinder onder de kap. Zowel de 116i (109 pk/180 Nm) als de 116d (EDE) (116 pk/270 Nm) worden met de krachtbron uitgerust. De 118i (136 pk/220 Nm) en 120i (177 pk/250 Nm) hebben nu een 1.6 viercilider, en wie een 2.0 wil moet uitwijken naar de 125i (218 pk/310 Nm) of de rest van het dieselaanbod.
De M135i krijgt 5 pk extra, en loopt zo in de pas met de M235i. Hij levert nu 326 pk en 450 Nm, neem hem met xDrive en de 0-100 gaat in 4,7 seconden.
20% bijtelling
Wie niet meer dan 20% bijtelling wil betalen heeft de keuze uit de onderste 3 diesels: de eerdergenoemde 116d (EDE) stoot vanaf 97 gram (89 gram) CO2 uit, maar wie een koffiemolen liever alleen in zijn keuken heeft en niet onder de motorkap kiest voor de 118d of 120d. Evenals alle moderne 18/20d’s zijn deze goed voor 150 en 190 pk uit een 2 liter viercilinder. De uitstoot bedraagt respectievelijk vanaf 99 en vanaf 103 gram CO2.
Voor de liefhebber is er ook nog een 125d, met 224 pk en 450 Nm. Uiteraard met de volle mep aan bijtelling. Of een 114d ons bespaard blijft zal de toekomst uitwijzen, maar zo lang deze in dezelfde bijtellingscategorie valt als de leuke viercilinders koopt toch geen hond zo’n 1.5’je.
De nieuwe 1 Serie staat vanaf 28 maart in de showroom, en voegt zich bij het lente-offensief van de 3 en 4 Serie.
slippie101 zegt
Dit is wat ik noem een facelift! Echt stukken verbeterd deze 1 serie. Mooie wagen geworden!
sergio72 zegt
@slippie101: Gelukkig! Wat was de vorige 1serie lelijk! Nu nog een fikse korting op de facelift onderdelen om zo de resterende 1 serie’s mooier te maken!
racerx zegt
@slippie101: inderdaad. Helaas heb ik het de afgelopen tijd niet vaak kunnen zeggen, maar BMW is goed bezig (met deze facelift althans…).
jag00 zegt
Heb denk ik toch een trauma aan de vorige overgehouden, zonde want deze ziet er best goed uit!
audirijder zegt
20% bijtelling?
Audi heeft met de Audi A3 7% en 14% bijtelling..
autoblogger zegt
@audirijder: precies.
berlinetta zegt
@audirijder: En toch zie ik ze nergens rijden.
Dimglor zegt
@berlinetta: in België zie ik de Audi A3 overal rondrijden…
De Bmw 1 een heel stuk minder…
drugsrunner zegt
@dimglor: Daar hebben ze smaak. Kunnen Nederlanders wel grappen maken over domme Belgen, maar als het over auto’s gaat, trekken Nederlanders toch wel aan het kortste eind. Wie is er nu dom?
supersim200 zegt
@drugsrunner: dat ligt volgensmij meer aan prijs dan aan smaak..
awesome zegt
@berlinetta: mag ik hier over een maand of 6 op terug komen?
TimoBac zegt
@berlinetta: dagje randstad en je zult versteld staan.
berlinetta zegt
@timobac: Ik woon in de randstad, maar zie toch heel wat meer Einsers rijden. Misschien vallen de Adrietjes me gewoon niet op. Best een logische verklaring.
Orichy zegt
@berlinetta: Dat komt, doordat Nederland de minste groei in autoverkopen vertoont, van heel Europa; http://www.autoblog.nl/nieuws/europese-autoverkopen-2014-nederland-stijf-onderaan-73648.
Dan kan het gebeuren, dat je sommige auto’s niet, of niet vaak tegen komt en misschien, heel misschien, vindt men de A3 niet zo mooi, het zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker.
Persoonlijk vind ik hem niet mooi, maar de 1-serie ook niet, ook nu niet met de facelift, het wordt er niet beter op. dan kies wel voor de A-klasse, of voor de V40, die zijn een stuk aantrekkelijker.
RuVi zegt
@audirijder: 14% alleen op reeds gekentekende G-trons en 1.6 diesels. Voor de rest is er geen 14% A3 meer te bestellen…
3246cm252kw zegt
@audirijder: maar helaas geen achterwielaandrijving…
Flamingo zegt
die achterlichten staan wel mooi, ik krijg er een beetje een station gevoel bij dus als ze ‘m iets langer maken staat hier gewoon een prachtige bmw 1 stationcar! waarom eigenlijk niet? is denk ik zeker wel markt voor!
amski zegt
Een facelift? Zou toch bijna zeggen dat het een compleet nieuwe is. Maar ziet er stukken beter uit!
gregorius zegt
@amski: nee, dit is een facelift. Wat andere merken verkopen als facelift, kan je nauwelijks modeljaarupdate noemen tegenwoordig.
jzaero zegt
@amski: Ik wou net zeggen, bijna een compleet nieuw model! In Audi termen zou dit een generatieverschil zijn ;) Mooie auto geworden, nu zou ik hem wel willen hebben. 6 cilinder turbo graag!
marinepower zegt
Achterkant moet nog wel wennen. Voor de achterlichten lijkt het wel of ze bij V.A.G. zijn blijven shoppen, echter i.p.v. Polo achterlicht units hebben ze nu voor de Golf gekozen.
jrmpower24 zegt
@marinepower: Golf? Jij slaapt nog denk ik.
puhpuh zegt
@jrmpower24: ‘k Vind het ook op een Golf gelijken :)
http://i.imgur.com/SWPv7YP.jpg
gregorius zegt
@marinepower: ze hebben natuurlijk niet heel veel mogelijkheden: ze konden alleen de bumper aanpassen, maar t plaatwerk aan de zijkant moeilijk. Dus de bovenkant is nog tzelfde, onderkant van de unit eraf gezaagd en een stukkie erbij op de achterklep. Ik vind t best geslaagd; al doet wel een beetje station-achtig aan nu.
supersim200 zegt
@marinepower: uhhm golf?
gillesss123 zegt
Wow! Deze ziet er echt goed uit!
henkhupelschoten zegt
Die achterkant lijkt wel van een Toyota auris af Te komen….
jrmpower24 zegt
Mooie wagen!!
Ik vind die grijze zonder M-pakket nog mooier en strakker.
rcolt zegt
Voorkant best geslaagd, zeker in vergelijking met de vorige maar de achterkant doet me toch erg denken aan de Lexus CT200h
renzer zegt
Dit noem ik nou een facelift! Top
ukbob zegt
Moet heeeel erg wennen aan dje achterlichten! Verder is die 3 cilinder f een raar idee, maar heb zowel de benzine als de diesel gereden in de mini, eb dat zijn top blokjes!!
kraakensmaak zegt
@ukbob: inderdaad, laatst een ritje gemaakt met een 2-serie active tourer met de benzine driecilinder. Blok is erg fijn en hangt goed aan het gas, terwijl ik op voorhand vrij sceptisch was.
sir_smokalot zegt
@kraakensmaak: Kan het opboksen tegen 34% korting in bus, tram en metro?
kraakensmaak zegt
@sir_smokalot: ontloopt elkaar niet veel qua vertraging
sir_smokalot zegt
:)
ukbob zegt
@sir_smokalot: hanah! Heerlijk hoe die AT hier door t slijk wordt gehaald… (En wat mij betreft grotendeels terecht :)!)
Blij dat ik de 3 cilinder in de Mini heb mogen ervaren. Zo’n AT was met 29 lentes jong beetje moeilijk uitleggen :)
sir_smokalot zegt
@ukbob: Er is dan ook geen enkel geldig excuus tegen deze auto met BMW-badge.
3246cm252kw zegt
@sir_smokalot: heb je er direct een stukje over geschreven, dat jullie mijn foto’s op autojunk niet hebben geupt?
mrrallycross zegt
Dus eigenlijk alleen de lampen veranderd aan de buitenkant? Man man man
babbaloerie zegt
@mrrallycross: Nee, er is wel meer veranderd, zo’n beetje alles wat lelijk was aan de pre-facelift is aangepakt. Zo zijn ook de nieren minder hoog en zit het kenteken wat hoger.
berlinetta zegt
@mrrallycross: En de bumpers ook, maar het is een facelift. Geen nieuw model. Had je anders verwacht dan?
Ik vind het er prima uit zien. Goed dat ze ook die saaie achterlichten gewijzigd hebben.
Rick-dos zegt
Bij BMW noemen ze dit een facelift bij VAG een compleet nieuw model.
Maar BMW moest wel ingrijpen. Als ze de pre-facelift 1-serie tegenover de A-klasse stelde dan kon je de BMW niet (meer) serieus nemen. Dat zie je ook aan de populariteit van de A-klasse.
bluebluered zegt
Die achterlichten iets anders had perfect geweest. Dat lelijke hoekje erin misstaat gewoon.
Voorkant is er hard op vooruit gegaan.
bluebluered zegt
@bluebluered: Zoiet dus: http://s29.postimg.org/khf6mbj1j/unnamed.png
drugsrunner zegt
@bluebluered: dan zie toch weer dat het op een polo begint te lijken.
bluebluered zegt
@drugsrunner: Hmm het stuk op de auto zelf wel, maar met het stuk op de koffer bij meer een licht gewijzigde 5-serie unit.
roppp zegt
Er is toch wel een revolutie gaande in autoland. BMW heeft ooit met de hand op het hart verklaard dat de minimale motorisering zou bestaan uit een 6 cilinder (lijn-)motor. Toen kwam er plots een 4 cilinder in de 3 en later de 5 serie. En nu dan een 3 cilinder. Straks gaan ze ook nog voorwielaangedreven auto’s maken ;-)
Onehp zegt
@roppp: 3-cylinder is ondanks een cylinder minder toch dichterbij de originele 6-cyl qua karakter. Dus geen verdere achteruitgang wat mij betreft. Liever een gretige 3-cyl dan een gedowntunede 4-cyl zoals voorheen bij de instappers…
Dimglor zegt
Nieuwe voorlichten en achterlichten en plots wordt hier gezegd: “dit is pas een facelift!”…
Als Audi dit had gedaan, dan was er commentaar gekomen… Doet Bmw dit, dan is het goed…
Viel me gewoon op…
#don’tfeedthehaters…
awesome zegt
Ik vind het een beetje Koreaans ogen. Niet dat daar wat mis mee is, maar buiten de nieren om is er weinig meer te herkennen aan een BMW.
drugsrunner zegt
@awesome: hofmeister knikje
bmwjarne zegt
Veel beter dan de huidige!
autofanaat zegt
Echt een mooie auto geworden. Ziet er een stuk beter uit dan de pre-facelift.
Onehp zegt
Vraag me vooral af of het onderstel ook bijgeschaafd is. Met sterke/zuinige motoren en nu de looks, is het vooral de ophanging die niet zo sterk is tov de MQB en Focus achtigen.
noah_deheer zegt
Vind de neus erop vooruit gegaan maar die achrerkant vind ik niet echt mooi
ko3n zegt
Ziet er een stuk beter uit. Grappig dat audi en BMW een beetje elkaar grille kenmerken jatten, de Q3 en Q7 hebben een soort 3-serie grille en deze 1-serie heeft de hoekjes aan de bovenkant
MaartenD zegt
Bizar dat ze van dit instapmodel geen 14% optie hebben
tjorque zegt
zeer mooie wagen geworden…
Doe mij maar een 120d aub ;)
MaartenD zegt
Ben geen liefhebber van Mercedes maar qua looks vind ik de a-klasse nogsteeds de mooiste auto in zijn klasse
kapiteinaudi zegt
Mooi kan ik het nog steeds niet noemen. ‘Beter’ is het beste wat ik kan doen. Snap nog steeds niet wie dit verkiest boven de A-Klasse.
E34M5Touring zegt
@kapiteinaudi: Mensen die niet met een 1.5DCI schraapdiesel willen rijden voor de prijs van een 118d.
jaapiyo zegt
@kapiteinaudi: Mensen die hechten aan alle voordelen die RWD te bieden heeft boven dezelfde aandrijving die ook op een Picanto te vinden is.
hp525i zegt
Eindelijk! Ik hoef straks niet langer mijn gezicht weg te draaien als ik een 1-serie aan zie komen rijden. +Verkeersveiligheid!
rolo zegt
I’m in love <3
erwh zegt
Wat een verschil zeg, nu is het echt een veel strakkere auto geworden. Op de grijze lijken de achterlichten beter te staan dan op de witte met M sportpakket.
Tonnie zegt
wat een verandering! En het is zo een hele mooie auto geworden!
e1000bmw zegt
Hm, ik ben een Petrolhead dus zou deels op rationele gronden voor de 125i kiezen, maar de PK-adept in mij neigt naar de dieselversie; 125d. Die heeft en meer pk’s en meer koppel. :x
wouterem zegt
Het blijft moeilijk, een mooie 1 serie… Koplampen zijn me wat teveel 3 en 5 GT achtig en die achterlichten zijn een beetje gesmolten lijkt wel. Maar he, wel 20% en BMW badge, dus dat komt vast weer goed.
bimmerfanatic97 zegt
Wat een verbetering! Verreweg de mooiste 1er tot nu toe!
foxrb26 zegt
Heerlijke achterkant, en het lijlkt op foto 21 net op een 5 serie touring.
z4rickss zegt
Dit is een van de beste facelifts ooit!! Prachtige auto.
rgeerolf zegt
Dit is een van de meest ingrijpende facelifts die ik heb gezien, maar toegegeven, het was dan ook nodig. Flinke verbetering.
drivingpleasure zegt
Zo dat ziet er goed uit zeg!
tinustussengas237 zegt
3-cilinder???? R.I.P. BMW…. Klinkt allemaal mooi maar die uitgeknepen crisishokken kunnen mij niet bekoren… Net als de nieuwe Volvo XC90 en Mercedes Viano komt ook deze ondergemotoriseerde prul nooit op mijn oprit!
lennnb zegt
Geslaagde facelift! Moet alleen nog steeds wennen aan die vrij ver uitstekende achterbumper. Had van mij iets subtieler gemogen!
strepentrekker zegt
Ik heb het huidige model altijd afschuwelijk gevonden maar deze kan me wel bekoren.
De proporties kloppen nu wel en die “Droopy” koplampen zijn eindelijk passé.
jippie zegt
Het is wel een vooruitgang maar dat truckje van die tuner die de voorkant van de 2-serie erop plakte vind ik toch nog wel een stuk mooier staan.
730ld zegt
20% bijtelling voor een 1.5 driecilinder? Had eerder 7% gedacht of 14%. BMW ligt achter. Niet aantrekkelijk voor de lease, alweer niet. Voor beetje motor (125d) betaal je nog steeds 25%. Mooi design maar vooral met M pakket. En dat interieur? Precies hetzelfde als de huidige dus ik zie echt geen vooruitgang. Ik ben echt een BMW man maar valt me afgezien van de buitenkant wat tegen. Als ik het geld zou hebben zou ik eerder een A klasse kopen of leasen, veel moderner. En hoe zit het met assistentiesystemen zoals dodehoeksensor, parkassist, frontassist, adaptive cruisecontrol? Een Skoda Octavia of Golf heeft nog meer innovatieve gadgets dan deze BMW. Ze hoeven maar te kopieëren van de 3 en 5 serie. Jammer.
rickmetdepet zegt
@730ld: voor het interieur: het is een facelift, geen nieuw model, het interieur past perfect in de lijn van de 2-, 3- en 4-serie. Qua innovatie, de nieuwe 1 is te krijgen met parkeerassistent, actieve cruise control met stop-en-go. Vermoeidheidssendor, collision prevention, lane assist en dodehoeksensor behoren allemaal tot het driving-assistance pakket. Traffic-sign recognition is er ook, maar dit was bij de vorige ook al :)
mclarenf1lm zegt
Is toch zeker een verbetering, hopelijk zie ik de facelift variant vaker op de weg dan de ”oude”.