Alle ins en out vertellen we je in het occasion aankoopadvies van de BMW 1 Serie (F40) 2019-2024.
Vandaag gaan we het hebben over de BMW 1 Serie. De derde generatie welteverstaan. Ook wel F40 genoemd. De eerste generatie van de 1 Serie die niet meer achterwiel, maar voorwielaangedreven is.
De compleet nieuwe 1 Serie (F40) beleefde zijn debuut op de IAA in Frankfurt. Dankzij de aanhoudende geruchten kon het geen verrassing meer zijn dat de 1 Serie nu een voorwielaangedreven auto is met de motor overdwars. Daarmee was de 1 Serie meer een grote variant van een MINI dan een miniatuur-BMW. De auto staat immers op hetzelfde CLAR-platform als de MINI. Het voordeel is wel dat de nieuwe 1 Serie iets ruimer en praktischer is. Voor BMW komt het ook uit, want deze variant is goedkoper om te produceren.
Qua motoren is de keuze in het begin nog niet heel groot. Er is een instap-benzinemotor (een 118i met 140 pk) en een top-benzinemotor (een M135i met 306 pk), maar in eerste instantie niets daartussenin. Wel zet BMW nog altijd in op dieseltechniek met de 116d (115 pk), 118d (150 pk) of 120d (190 pk). Die laatste heeft in eerste instantie standaard vierwielaandrijving, vanaf 2020 komt er ook een versie met alleen voorwielaandrijving.
De 1 Serie is tevens de basis voor een 1 Serie Sedan (voor China) en de 2 Serie Gran Coupé. Ook deze zijn voorwielaangedreven. Het gat qua benzinemotoren wordt na enige tijd opgevuld met een 178 pk sterke 120i en een sportieve 128ti met 265 pk. Aan de onderkant wordt een 116i met 109 pk aan het motorgamma toegevoegd.
De derde generatie BMW 1 Serie kwam dus in 2019 op de markt. Hij gaat niet gefacelift worden, maar zal nog dit jaar worden opgevolgd door een compleet nieuwe generatie.
Nog een relatief jonge auto, maar het aanbod is al groot. De prijzen liggen aardig hoog, dus informeer jezelf goed voor je een BMW 1 Serie occasion aanschaft. Dus zoals jullie van ons gewend zijn, doken we in de diepe krochten van het internet om alle aandachtspunten die we konden vinden op een rij te zetten om aan te denken als je BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 wil aanschaffen.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 wil kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich in orde, maar loop toch even door de lijst met BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
De BMW 1 Serie F40 is er alleen nog maar als vijfdeurs hatchback. De driedeurs is exit. Er is voor China wel een sedanversie ontwikkeld, maar die kom je logischerwijs in Europa niet tegen.
Check de deurrubbers van de achterportieren. We komen online veel klachten tegen dat die relatief snel loslaten. Ook handvatten van de portieren kun je er kennelijk te ver uittrekken en dan willen ze niet meer terug. Even checkpuntjes dus.
Een ander euvel wat we tegenkomen is dat de achteruitrijcamera wat ver uitsteekt. Op zich niet spannend, maar er wordt door berijders geklaagd dat die daarom sneller vies wordt.
De ruimte achterin valt niet tegen. Zelfs met 1 meter 90 pas je achterin, dus als je een occasion zoekt waar je ook een volwassene achterin kwijt kunt is de derde generatie 1 Serie een optie. Let op, wel een lage in en uitstap, dus wellicht niet geschikt voor wie niet meer zo kwiek is.
Kijk even goed naar de stoelen. Afhankelijk van de uitvoering zitten er andere stoelen in de auto. Als je voor de hogere uitrustingen kiest krijg je de sportstoelen en online lezen we veelal terug dat dit de extra centen waard is. Vooral als je lang bent zijn deze stoelen een aanrader. Dus spit even door het aanbod en kies een exemplaar met die fijne sportstoelen.
De rest van het interieur dan. Hier maken we normaal dan melding van goedkopere kunststoffen in de goedkopere uitvoeringen et cetera. Alleen vandaag niet. Want we komen online alleen maar positieve zaken tegen. De berijders roemen de stap die gemaakt is sinds de voorgaande generatie en noemen de afwerking fenomenaal.
Kijk even in de achterbak. Een reserveband was niet standaard en ook geen runflat banden. Een banden reparatieset moet er wel bijzitten. Een reservewiel was optioneel, maar niet voor de 128ti of de M135i. Door de grotere remmen is er geen plek voor een reservewiel.
Onderstel
Pijnlijk nieuws in 2019 dat de aandrijving naar de voorkant is gegaan. Een trendbreuk en een gewaagde stap voor het merk, dus de vraag is natuurlijk hoe dat dan is uitgepakt.
Geen half werk. Je kunt er flink hard de bocht mee door. Bij normaal gebruik merk je weinig van de overgang van achter- naar voorwielaandrijving. Lekker kilometers vreten op de Autobahn en ongemerkt te hard rijden. MAAR… ben je een liefhebber van bergpassen rijden en veel bochtenwerk dan merk je het verschil natuurlijk.
De auto gedraagt zich anders dan de RWD van de vorige generatie. Hij heeft in bochten niet de neiging om rechtdoor te schuiven, als je van het gas gaat terwijl je de bocht instuurt zet hij zijn kont iets naar buiten, maar spannend wordt het niet echt. Ben je zo’n berijder, dan adviseren wij toch om een BMW 1 Serie occasion met achterwielaandrijving te zoeken. Een exemplaar van een oudere generatie dus.
Sporadisch komen we klachten tegen over de ophanging. Overmatig lawaai op ruw wegdek en voortijdige slijtage. Rij tijdens de proefrit ook oneffen wegen en neem een aantal verkeersdrempels. Dan weet je snel genoeg hoe het met de ophanging van jouw exemplaar gesteld is.
Aandrijflijn
De auto is niet meer de uitgesproken sportieve auto die de eerdere twee generaties wel waren. De sportievere versies bieden nog genoeg plezier, maar anders dan voorheen.
De F40 is er met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een zeventraps automatische transmissie. De twee benzine en de twee diesel instappers hebben een handbak met de automaat als optie, alle andere motoriseringen hebben standaard een automaat.
Ondanks dat deze generatie minder sportief is dan eerdere generaties is het een goed idee om de versnellingsbak goed uit te proberen tijdens de testrit. Schakel door alle versnellingen heen, de bak mag niet haperen of schokken.
De M135i is standaard voorzien van vierwielaandrijving, of xDrive. Voor de 120d is dat ook optioneel verkrijgbaar. Heb je toch nog aandrijving, ook op de achterwielen.
Elektronica
Bij het starten wil het dashboard nog wel eens uitvallen. Dit is een softwarefout. BMW heeft daar inmiddels een oplossing voor ontwikkeld die automatisch bij een onderhoudsbeurt zou moeten zijn meegenomen. Wellicht handig om te checken of de update ook bij jouw BMW 1 Serie occasion is uitgevoerd.
De BMW 1 Serie is voorzien van een digitaal instrumentarium zoals hierboven ook al benoemd. Ook heeft de auto iDrive aan boord. Spotify en een parkeer app zitten al in het systeem en daar heb je dus niet persé je telefoon voor nodig.
Het verbinden van die telefoon wil nog wel eens wat problemen geven. Ook hier kunnen we ons mantra herhalen, probeer je telefoon tijdens de proefrit in je BMW 1 Serie occasion te koppelen en test uit of alles goed werkt.
Het scherm is een touchscreen, maar er zijn ook voldoende fysieke knoppen en de draaiknop natuurlijk om alles te bedienen. En waar steeds meer merken alles in schermen en menu’s verstoppen moeten wij ook bekennen dat we dit toch wel een opluchting vinden. Dus wil je graag fysieke knoppen, dan moet je bij deze auto zijn.
Bij het bouwjaar 2021 en 2022 is het verstandig, zeker bij de rijk uitgeruste versies, om te checken of alle aangegeven elektronische snufjes ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Door het chiptekort kan het zijn dat er zaken zijn weggelaten.
Als laatste nog een algemene opmerking over de elektronica. Defecte sensoren, inconsistente waarschuwingen op het dashboard, we komen ze allemaal tegen online. Geen duidelijk aanwijsbare oorzaken, wel meerdere dealerbezoeken om het op te lossen. Hou er rekening mee dat je bij deze auto een keer met elektronische problemen te maken kunt krijgen.
Motoren
Alle motoren zijn dwars geplaatst en de instapper is een driecilinder. Ja een driecilinder in je BMW, al had de generatie voor de F40 ook al een driepitter, maar dan in combinatie met romige achterwielaandrijving. Die 1.5 driecilinder heeft ook een dingetje wat helaas vaker voorkomt. De vulkanisatie van de rubberen trillingsdemper op de krukas wil nog wel eens loslaten. Als de krukas dan draait, blijft de aandrijfriem stilstaan en is er geen dynamo of koeling meer. Er gaat dan een dynamolampje op je dashboard branden. Zie je dit niet, dan dreigt oververhitting. Het probleem zit dus wel een stuk dieper, dus hop naar de garage!
Die driecilinder (b38 motor), die je ook in de Mini terugvindt, is voorzien van een distributieketting die helaas wel eens voor problemen wil zorgen. De ketting kan oprekken en dan hoor je een slepend en schrapend geluid in de motor. Hoor je deze geluiden bij de testrit, dan is het geen goede zaak. Hier moet je sowieso niet mee doorrijden, als de ketting breekt of een tandwiel overslaat kan de motorschade fors zijn. Beter voor aankoop regelen, want een kettingwissel en bijkomende kosten kunnen heel hoog oplopen.
Verder komen we heel weinig tegen. Er is nog een terugroepactie geweest op een hele beperkte groep 1 Series uit 2020 waar de bouten die de nokkenas op zijn plaats moeten houden los kunnen raken. Het waren er slechts 39 stuks en dat we hem hier toch noemen zegt al genoeg over de betrouwbaarheid van de motoren. Of jouw auto nog terugroepacties open heeft staan is eenvoudig uit te zoeken door je kenteken op de site van de RDW.
Benzine
- 116i, 1.5 driecilinder 109 pk (vanaf 2020)
- 118i, 1.5 driecilinder 140 pk
- 120i, 2.0 viercilinder 178 pk (vanaf 2020)
- 128ti, 2.0 viercilinder 265 pk (2020 – 2022)
- M135i xDrive, 2.0 viercilinder 306 pk
Diesel
- 116d 1.5 driecilinder 116 pk
- 118d 2.0 viercilinder 150 pk
- 120d 2.0 viercilinder 190 pk
Aanbod BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 op Marktplaats
Er is een aanzienlijk aanbod aan occasions op Marktplaats, ook de BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 is er te vinden.
Op moment van schrijven zijn er zo’n 545 exemplaren van de BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen variëren van een 17.850 euro voor een 140 pk sterke 118i met dik 120 duizend kilometer op de teller tot een hagelnieuwe M135i xDrive uit 2024 voor 88.072 euro.
Voor het totale aanbod van de BMW 1 Serie (F40) 2019-2024 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Wij reden met de 178 pk sterke BMW 1 Serie 120i uit 2024 die we mochten lenen bij BMW Van Poelgeest in Amersfoort.
Rudy zegt
Mijn vrouw rijdt met een F40 118i sinds een dikke 3 jaar. Deurrubber probleem heeft ze ook gehad maar is netjes gemaakt onder garantie.
118i is geen snelheidsmonster maar voldoet prima. Enige nadeel is wel dat de automaat het blok in de comfort stand wat dood schakelt. Mijn 330i blijft ook laag in toeren in comfort maar die levert een stuk meer koppel (240Nm vs 400Nm) waardoor je dit niet als zodanig merk.
Ik zet de 1 serie geregeld in de sportstand die het probleem oplost maar waardoor hij met wegrijden wat onnodig agressief is. Eigenlijk mis ik gewoon de ZF8 automaat.
Oopelkadet zegt
Moet je met moderne autos en zeker met BMW niet wat meer in de opties en appliances duiken? Welk driving assistants wel en niet mogelijk zijn? Hoe die het rijden wel of niet verbeteren? Een Adaptive Cruise Control van BMW werkt en reageert heel anders dan Tesla bv. Welke Idrive versie wordt deze 1 geleverd?
ecknine zegt
Enkel OS7
Jurgen zegt
En die werkt echt super, ik heb nu Idrive 6, maar 7 was toch net wat moderner, vooral de spotify en EasyPark app in idrive werkten gemakkelijk, carplay alleen nodig voor Flitsmeister.
HZW zegt
Dat “Urban Green” is wel een prima kleurtje.
En met een 3 cilinder zou ik dat never nooit niet kopen, bij voorkeur dan de 128 Ti.
HZW zegt
Een beetje lager in de veren zou ook geen overbodige luxe zijn.
Jurgen zegt
Ik heb ruim 1,5 jaar de 118i met de 3 cilinder gereden, reed heerlijk soepel en voor dagelijks gebruik absoluut pittig genoeg. Ook op en neer mee naar Rome gereden, geen centje pijn dankzij de heerlijke sportstoelen, nu had de mijne wel alle opties die op de lijst stonden, dus dat maakt het ook wel comfortabel.
Johanneke zegt
Ik vind, is mijn mening eh, maar ik vind, dat als een motor een ketting heeft, en die ketting kan niet een autoleven mee, dan is het gewoon troep waar ik niet aan ga beginnen.
pa045 zegt
En ik vind dat jij hier 100% gelijk in hebt. Maak dan gewoon een redelijk simpel te vervangen riem. Dan weet je dat je over een x aantal jaren of kilometeres rekening moet houden met een distributiewissel. Tussendoor (bij de goede merken) geen problemen te verwachten.
Die problemen met kettingen hebben de Duitse fabrikanten al zo lang. Kon toch al opgelost zijn. Het lijkt wel een melkkoe voor hun werkplaatsen.
Richmond zegt
Garage moet ook eraan verdienen niet alleen beurtjes
Marco Pachen zegt
Dat groen is wel erg gaaf! Jammer dat er geen cognac kleuren interieur in zit. Verder gave auto! Jammer dat die er in 1992 niet was 😀
Peter zegt
Laat 128ti links liggen. Deze kan vermogen niet kwijt op de voorwielen. Zelf 2 jaar mee gereden. Bij stoplicht sprintje lijkt net of de weg spoorvorming heeft. Je gaat van links naar rechts. Boven de 200 wordt erg licht in stuur. Ga dan voor 135 x drive
Jurgen zegt
De M135 van de F40 generatie is inderdaad een heerlijke hot hatch, best ruim, prima relaxed te rijden maar ontzettend snel als het moet, met altijd grip door de xdrive. Ben wel bevooroordeeld aangezien er hier 1 op de oprit staat, die van mijn zoon..
mc96 zegt
Niet mee eens. Wij hebben zelf ook al drie jaar een 128ti. Die moet je dan wel op de Michelins hebben staan ipv de Conti’s waar de meeste mee zijn afgeleverd. M135i heb ik ook gereden. Die heeft misschien meer tractie (vanuit stilstand) maar de besturing voelt minder fijn aan. De M135i voelt ook iets logger (want 80 kg zwaarder). Eenmaal rollend zijn ze ook even snel.