Nee, je kijkt hier niet naar een designstudie voor Citroën CX, noch naar een creatie van Robert Opron, maar naar een conceptcar van Pininfarina, die zeven jaar voor de CX werd gepresenteerd.
In de jaren ’60 was de Austin/Morris 1800 de middenklasser van British Motor Corporation. Een prima wagen, maar met een saai uiterlijk dat ook nog eens behoorlijk wat leek op de veel kleinere 1100 en 1300. Pininfarina zag de potentie van de techniek en ontwierp een voor die tijd zeer moderne en gestroomlijnde koets.
Achteraf zien we onmiskenbaar een Citroën CX in het ontwerp, maar de 1800 Berlina Aerodinamica stamt uit 1967 terwijl de CX debuteerde in 1974 en de iets kleinere GS in 1970. De ontwerper van beide Citroën’s, de befaamde Robert Opron heeft dan ook nooit onder stoelen of banken gestoken waar hij zijn inspiratie vandaan haalde. Volgens onderstaand plaatje heeft de auto echter aan de wieg gestaan van nog meer bekende ontwerpen.
EN BMC? Zij deden stom genoeg helemaal niks met het fraaie ontwerp en bleven de 1800 en later 2200 bouwen in dezelfde bedaagde vorm (Matchbox nam hem wel in productie, zij het ‘iets’ kleiner). Wel kwamen ze in 1976 met de Rover SD1, die qua ruwe verhoudingen wel wat weg heeft van de Berlina Aerodinamica. Die door Rovers eigen David Bache ontworpen Rover SD1 leek echter nog veel meer op de Ferrari 365 GTB/4 ‘Daytona’, een creatie van jawel, Pininfarina…
desjonnies zegt
David Bache is nooit een BMC man geweest, hij is altijd des Rovers geweest volgens mij
Hier staat’ie links op de foto naast Spen King
http://www.klassiekerrally.nl/wp-content/uploads/2009/10/clip_image011.jpg
Hij is verantwoordelijk geweest voor de SD1 die hij van voren een Ferrari Daytona neus heeft gegeven en de Range Rover. en de P6
Volgens mij is Bache niet echt geïnspireerd geweest door dit Pininfarina ontwerp, het was meer een idee bij Rover om de young executive als klant te trekken, iets wat met de P6 goed gelukt was destijds.
Vergeet niet dat Rover absoluut de auto van de dokter en de notaris was in Groot Britannië, met de ‘hippe’ P6 trok Rover een hele nieuwe clientèle
Hier de P6 in een hippe seventies kleur voor de swinging executive !
http://www.fossewayperformance.co.uk/wp-content/uploads/2014/10/P1020627-e1412845288963.jpg
Dizono zegt
@desjonnies: je hebt gelijk, Rover en BMC waren toen natuurlijk nog losstaande bedrijven… Overigens, vergelijk de achterzijde van de SD1 eens met deze. Als dat geen inspiratie is…
Pallas zegt
Leuk artikel, was de Beta in dit verband zelf vergeten.
pinut187 zegt
Niet zo slim van ze om zo’n design toentertijd niet in productie te nemen.
desjonnies zegt
Ow, ik lijk hier wel van het foto journaal, maar een afbeelding van die -oersaaie- Austin Balanza 1800 en afschuwelijke 2200 mogen niet ontbreken.
http://www.classicandperformancecar.com/uploads/cms_article/3501_3600/1964-1975-austin-1800-2200-landcrab-3519_3821_969X727.jpg
http://www.stubs-auto2.fr/s/cc_images/cache_34482083.jpg?t=1418397061
Wat ik overigens heb begrepen is dat hoofd ontwerper Alec Issigonis DE man die de MINI heeft bedacht en ontwikkeld dit soort fratsen bij BMC niet toestond uit hoofde van zijn functie.
Als je de bloedlijn ziet van de BMC auto’s uit de zestiger jaren zie je duidelijk dat de voorwiel aangedreven auto met de motor bovenop de versnellingsbak tot in het extreme wordt doorgevoerd; boven de MINI komt de succesvolle Austin/Morris 1100/1300
http://www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2013/09/Austin-1100.jpg
-overigens weer wel door Pininfarina ontworpen- en daarboven komt die afschuwelijke 1800/2200 range met, geloof het of niet daar weer boven als top-of-the range dit als Austin 3 liter :
Dat is dus deze :
http://autocognito.com/wp-content/uploads/2012/05/1967-austin-3-liter1.jpg
Het zal tot de Princess series duren eer het dan British Leyland concern met een -in ieder geval- fatsoenlijk model zal komen.
http://test-drivez.com/data_images/gallery/models/austin-princess/austin-princess-01.jpg
Citrofiel zegt
@desjonnies: En ik vind ze weer leuk omdat ze zo lelijk zijn. Lekker merkwaardig.
rufctr01 zegt
Wederom een leuk stuk!
rufctr01 zegt
En ik vi d de CX het allermooiste van de modellen die hierboven staan. Ik kan zeker genieten van een mooie zwarte CX GTI Turbo II.
gokartmozart zegt
Mooi artikel. wat geniet ik toch van deze community en de inbreng. bedankt jongens.
Als het onderling afzeiken mbt VAG haters en lovers nou es wat minder zou zijn was het helemaal perfect. ik had dit modelletje als kind trouwens van Matchbox. In metallic Geel . 1 link mis ik want ik zie ook een citroen SM erin of heb ik erover heen gekeken na een lekker wijntje in de zon??
autoblaag zegt
@gokartmozart: net ff de zolder op geklommen en heb nog 2 gele matchbox BMC’s gevonden! Brings back memories :)
gokartmozart zegt
@autoblaag: Tja die van mij had de bandjes kaalgespeeld.
Ik heb hem vast ook nog ergens
roppp zegt
@gokartmozart: hahahahaha, dan moet je er minimaal 100.000km mee gespeeld hebben. Die ‘bandjes’ waren van een onverwoestbaar soort kunststof.
giuliettalover zegt
Over vergeten conceptcars gesproken: En dan te weten dat jullie de kleine variant van deze 1800 zijn vergeten!
http://www.landcrab.net/graphics/pininfarina_1100.jpg
rufctr01 zegt
@giuliettalover: de GS lijkt hier ook erg veel op.
367pk zegt
Dit is nou echt een leuk “weetje”! Ga zo door!
gokartmozart zegt
We zijn er nog 1 vergeten.
Lijkt ook verdacht veel op de NSU RO 80 qua lijn alhoewel dat een sedan was
potver7 zegt
@gokartmozart: Moest ik ook aan denken, maar de Ro 80 was toch wel wat hoekiger – in ieder geval met minder vloeiende, ronde lijnen. En de taillelijn van de Ro 80 liep naar achteren omhoog, niet omlaag.
gamma81 zegt
Om mijn naam hier ff te verdedigen..
Het verhaal gaat dat de CX en Lancia Gamma tegelijkertijd op de tekentafel hebben gelegen.
Citrofiel zegt
Moet wel een goed concept geweest zijn, als het de inspiratiebron van al die prachtige auto’s was. De liftbackvorm heeft me altijd al aangetrokken. Lang en vloeiend, maar niet zo’n standaard saaie three-box-sedan.
norge zegt
GSA, mijn vader had er eentje…..Vergeten auto…Maar eigenlijk nog mooier dan de CX..