Begin deze maand hadden we al een bericht over de eventuele overname van Volvo door BMW. Het is inmiddels ook opgepakt door diverse andere media en de Financial Times wist vrijdag te melden dat de Volvo-verkoop op dit moment in volle gang is. Het blijft echter de vraag of BMW de juiste koper is, een insider gaf het weinig kans: “BMW has already everything that Volvo cars cannot offer”.
Ook zouden er geruchten gaan dat de investeringsmaatschappij Nordic Capital interesse heeft, analisten hebben echter veel twijfels of een automerk interessant is voor investeerders (Cerberus anyone?).
Na het nieuws in de FT kwam de Zweedse krant Göteborg-Posten vandaag ook met een artikel. Ik kan het niet exact vertalen maar er zou door een bron binnen Ford bevestiging gegeven zijn dat er gesprekken tussen beide fabrikanten plaatsvinden.
Met dank aan iedereen voor de tip!
UPDATE: Volgens rttnews is Ford aan het ontkennen…
Ford Denies Plan To Sell Volvo – Update [F]
5/29/2007 10:44:26 PM Tuesday, Dearborn, Michigan-based automaker Ford Motor Co. (F) said it was not in discussions to sell its Swedish unit Volvo to BMW or any other company. The company denied Swedish newspaper Goteborgs Posten reports, that said the company was aiming a sale of its Volvo brand to German carmaker BMW. The U.S. automaker in a statement said, “Ford Motor Company is not in discussions with BMW or any other company regarding an interest in the Volvo Car Corporation,”
Armada zegt
Wat is dat toch met die investeringsmaatschappijen?
Laten ze eens een keer een hobby zoeken, in plaats van een goedlopend bedrijf te verknippen. Dan denk ik dat BMW beter geschikt is.
Chip zegt
“BMW has already everything that Volvo cars cannot offer”
True, maar daar gaat het niet om. Iemand die een BMW koopt wordt toch anders naar gekeken dan iemand met een Volvo. Het zijn totaal verschillende merken als het aankomt op wat voor mensen het kopen. Dus ik zie niet waarom het niet door zou moeten gaan.
Chip zegt
@ Armada
Ik begin ook steeds meer een hekel te krijgen aan die inversteringsmaatschappijen en voornamelijk die hatch-fundsen. Echt vreselijke mensen zijn dat, alleen maar kortetermijn denken en totaal wezensloos voor de effecten die het met zich mee brengt.
luc zegt
iemand die een chevrolet koopt wordt anders aangekeken dan iemand die een opel of hummer koopt en toch allemaal onderdeel van gm
dus hoezo zo dit niet kunnen, maarja veel overnames tegenwoordig
HJ zegt
BMW has already everything that Volvo cars cannot offer!?
Hahahahahahahaha wat een lachertje. -ff bijkomen-
Maar ik ben het eens met Armada en Chip. Liever een overname door een andere autofabrikant, dan door een Hedgefund. Zo blijf Volvo misschien nog gewoon Volvo. Dan kan ik later ook die geweldige C30 kopen :D
Citrofiel zegt
Sorry, ik kan het niet laten…:
Mss dat BMW er voor kan zorgen dat Volvo minder saaie auto’s maakt! :D
Oke, nu ik dat inkoppertje gehad heb tijd om te reageren. ;) (ik vind overigens niet álle Volvo’s saai…) Ik denk dat het een goed idee kan zijn, het zijn totaal verschillende merken die elkaar goed kunnen aanvullen. Verder is het goed dat Volvo van het kwakkelende Ford loskomt.
Ron zegt
“BMW has already everything that Volvo cars cannot offer”
@ Chip: je heb gelijk, er is voor allebei een doelgroep en dus een eigen plaats in de markt.
Ze hoeven elkaar qua techniek dus helemaal niet aan te vullen. En los daarvan, ondanks dat ik een BMW liefhebber en eigenaar ben, vind ik Volvo de laatste tijd ook erg goed bezig!
Ron zegt
@ HJ verklaar jezelf? Volvo is in het bezit van goede techniek, maar waar kunnen ze BMW nog blij mee maken? Ik hoor het graag :) De C30 is zeker geweldig, maar die kont verknalt alles, vind jij die mooi?
Jan zegt
en de bouwtak van Volvo is ook al zo bezig. He is dat niet Volvo BM?
Citrofiel zegt
@ HJ; Toch wel met exterieurpakket (voorspoiler, achterspoiler, meegespoten voor- en achterkant) mag ik hopen? Zonder vind ík hem er namelijk niet uitzien…
Citrofiel zegt
@ Ron; Zo vind ik hem ook lelijk:
Maar zo vind ik hem mooi:
Of dat onderste deel dikker en meegespoten is bepaalt voor mij álles!
Ron zegt
@HJ & @Citrofiel: Gezien het prijsverschil tussen een C30 en een S40 van 2000 euro, zou ik lekker in een S40 gaan zitten, dat maakt in de bijtelling dan ook bijna niks meer uit ;)
Citrofiel zegt
@ Ron; De S40 vind ik dan weer oersaai… Ik zou lekker voor een goed uitgeruste Citroën C4 gaan! :D Of een full options tweedehands XM of zo. ;)
Mr. R zegt
Interessant! Eigenlijk vind ik Volvo ook niet zo bij BMW passen. Volvo kan nu mooi gebruikmaken van Ford-platformen, is het voor een merk als Volvo verstandig om gebruik te maken van BMW bodems? Achterwielaandrijving is leuk en historisch gezien misschien mooi, maar is het ook geschikt voor Volvo, de praktische luxe geen-fratsen familie-station?
BMW is zo gericht op rijplezier met de BMW’s en Mini’s, Volvo is vooral praktisch en veilig: dat zou een hele bijzondere toevoeging zijn! Maar tegelijkertijd zal ik er niet om treuren. Een kruising tussen een BMW en Volvo (sublieme rij-eigenschappen van BMW, vijfcilinders van Volvo, zescilinders van BMW, veiligheid en praktische van Volvo, flitsender design dan van de huidige Volvo’s maar ingetogener dan BMW design en een prijs die tussen BMW en Volvo niveau in ligt); mooi!.
marc zegt
Eindelijk een echte dikke diesel in een Volvo !!
Supergoed idee..
Ron zegt
@ Citrofiel: en dat is precies het antwoord dat ik van jou verwachtte :)
ruben zegt
eum , miss niet zo belangerijk , maar Ford heeft volvo toch als onderpand gegeven voor een lening aan te gaan vorig jaar???? (of is het allemaal zo gemakkelijk ?)
Femme zegt
“BMW has already everything that Volvo cars cannot offer”
Het gaat er dan ook om de dingen die Volvo en BMW niet gemeen hebben. BMW is een pure premiumspeler en heeft sportiviteit als sterke waarde. Kosten en praktische toepasbaarheid zijn daaraan ondergeschikt. Volvo is minder hoog gepositioneerd, maar maakt desalniettemin hoogwaardige auto’s en heeft een zeer sterk merkimago. Volvo-rijders waarderen de praktische mogelijkheden en veiligheid van de auto’s. De auto’s hoeven geen topprestaties of een zeer sportieve wegligging te bieden. Volvo kan daardoor wegkomen met het gebruik van goedkopere (en in beginsel veiliger) aandrijving op de voorwielen, terwijl dat voor BMW geen alternatief is. Die twee merken vullen elkaar wel degelijk aan.
Het delen van platforms zie ik niet snel gebeuren gezien de verschillende aandrijfconcepten. Motoren, elektronica en software kunnen wel gedeeld worden, waarbij BMW zal zorgen voor een duidelijke differentiatie van de merken. Men zou bijvoorbeeld Volvo-motoren minder vermogen of een ander karakter kunnen geven.
SimonMc zegt
“BMW has already everything that Volvo cars cannot offer”
Ja, behalve schoonheid zeker…En zeker hedendaags, vroeger zou ik er anders over gedacht hebben.
Of moet ik eerder zeggen elegantie?
Etince2CV zegt
Een Volvo XC 100 met een BMW V12 erin ?
Dag Audi Q7 V12 6.0 TDI ! au au au die ja
realcar zegt
De arrogantie straalt van de BMW liefhebbers af of liefde maakt blind. Kijk hier eens:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/07/volvo_stoelen_als_wapen_tegen_
of hier
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/20/anwb-vraagt-aandacht-voor-whiplash
Het lukt de nieuwe 5 serie niet eens fatsoenlijke stoelen te maken. Qua zit staat de V70 boven de 5-serie en qua veiligheid dus ook. De 5 serie stoelen zijn zelfs whiplash gevaarlijk!!!
realcar zegt
De test welke tot bescheidenheid moet leiden:
http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/pages/2006/nieuws/061222whiplash.nl.html
Jan zegt
@realcar: Welkom in de echte wereld. Auto’s zijn compromissen. Bij de ene auto krijg je een goede whiplash-bescherming, bij een ander een stabiliteitssysteem, de ene auto is sportief, de andere comfortabel, je hebt kleine en grote auto’s. Kortom: een test van een onderdeel van een auto zorgt niet voor bescheidenheid.
Overigens, de Zweden scoren zeer goed, vind het echt goed dat men daar zoveel om een mensenleven geeft.
Summer Sky zegt
Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn als er een kruisbestuiving plaats zou vinden tussen de beide:
– lekkere motoren en onderstellen voor Volvo
– laat alsjeblieft een paar niet-doorgedraaide designers van Volvo de feestende BMW-ontwerpers eens met beide benen terug op de grond brengen, misschien dat we dan weer het vertrouwde, mooie BMW-design terugkrijgen??
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Het lijkt me een goede zet als volvo juist hun merk zou verkopen aan een merk als BMW. Dat houd niet weg dat ieder merk hun eigen publiek heeft en ik vind dat volvo hun eigen vaste publiek moet vast houden. Ik vind wel dat volvo erg goed bezig is de laatste tijd, en BMW is volgens mij het juiste merk om dat voort te blijven zetten.
de sjonnies zegt
Ahem, in 1993 is de voorzitter van Volvo, ene Per Gyllenhammar afgetreden nadat een FUSIE voorstel tussen Renault en Volvo door Volvo van de hand werd gewezen.
me dunkt dat Mijnheer Gyllenhammar destijds een profetische blik heeft gehad,
als je nu bekijkt hoe Volvo Trucks, die Renault VI overgenomen hebben en Renault VI samenwerken is het missen van deze fusie een grote blunder te noemen en moet Volvo Cars nu maar afwachten waar het schip strand.
Dit is erg motiverend voor Volvo medewerkers !
Van BMW kan ik alleen maar verwijzen naar de overname destijds van British Leyland – een mega blunder die miljarden heeft gekost, iets wat de NEW Mini echt nog niet terugverdiend heeft !
Naar mijn mening heeft BMW gewoon geen overname kultuur en ga nou niet over Rolls Royce zeuren, die 500 auto’s die ze maken op jaarbasis is echt niet representatief voor een succesvolle overname.
ruben zegt
io de sjonnies … ik werk wel bij volvo é ;)…
de sjonnies zegt
Ruben – Dan kan ik me voorstellen dat dit soort verhalen helemaal niet leuk voor je zijn, ook al staat je baan niet op de tocht, nieuwe bazen, nieuwe regels.
Heb het zelf ook 2 keer meegemaakt en ben na de 2e keer maar m’n eigen bedrijf begonnen om dat ik geen zin meer had in het ge-OH van een nieuwe baas.
David USA zegt
BMW has already everything that Volvo cars cannot offer!
En daar word de spijker toch even keihard op de kop geslagen!
ruben zegt
ja is wel waar, nieuwe bazen nieuwe regels… maar in een fabriek als de onze merk je dat niet echt direct … drie weken geleden nog maar nieuwe ceo gekregen … Btw een ding staat vast , deze roddel loopt ook al in de fabriek en bij ons zien ze bmw liever komen en ford liever gaan …
jerro zegt
hadden die amerikanen toch nog bijna gelijk: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/27/volvo-is-duits-toch
:D:D:D
de sjonnies zegt
Ruben – ik kan me voorstelen dat je met BMW als ‘baas’ beter afbent, het zijn en blijven natuurlijk automannen die Muncheners.
Ford zijn in mijn ogen accountants die toevallig auto’s bouwen
mashell zegt
Ik snap het niet. Waarom zou Ford Volvo willen verkopen? Voor het geld? Dat zou erg onverstandig zijn. FMC (lees Ford US) draait heel slecht. FoE (lees: Ford Europa) draait heel goed. FoE gebruikt heel veel techniek van Volvo, op deze manier kunnen de hoge ontwikkelingskosten van Volvo terug verdiend worden en levert Ford een goede kwaliteit product. Zou FMC om haar eigen positie te verbeteren Volvo verkopen kan is dat een heel zware klap voor Ford Europa en zou dat wel eens veel moeilijker kunnen gaan draaien. Volvo is gewoon een heel belangrijk ontwikkelcentrum voor Ford, net zoals Audi dat is voor VW.
En tja, BMW heeft niet echt een goed track record wat overnames aangaat, Rover is totaal mislukt en bij LandRover werd de kwaliteit gedrukt om de eigen X5 niet teveel dwars te zitten.
rick zegt
hoe zit dat met vrachtwagens ? van volvo bmw motor in volvo truck nou dan weet ik al wat ik wil worden
Jan zegt
@Rick: Volvo besloot de bedrijfswagen en personenwagentak op te splitsen omdat het duur werd nieuwe modellen te ontwerpen. De personenautodivisie werd bij Ford ingelijfd. De bedrijfswagentak heeft dus niks met de auto’s van doen.
de sjonnies zegt
rick – Volvo trucks is sinds de Ford overname zelfstandig en heeft RVI
(Renault Trucks) overgenomen
Bram zegt
BMW has already everything that Volvo cars cannot offer!
Zo kan je nog wel even doorgaan, dit is wel heer plat uitgedrukt hoor, volvo heeft ook “alles” wat bmw niet heeft , wat een onzin zeg. Ik zou niet gezien willen worden in een BMW tenzij er het een M 3, 5 logo’tje heeft. Gelukkig kunnen we wel gewoon in een Volvo rijden zonder dat mensen ons patsers vinden.
Jelle zegt
@Bram: een M3 of M5 vind je niet patserig?
Mashell schreef:
“en bij LandRover werd de kwaliteit gedrukt om de eigen X5 niet teveel dwars te zitten.”
Met dat verhaal in mijn achterhoofd kijk ik een beetje zorgwekkend tegen een eventuele overname aan…
Bram zegt
@ Jelle,
Dat is zeker patserig maar dat is een extreme daarin, en ik moet toegeven; een prettige vorm daarvan. Een normale 3 of 5 serie doet mij totaal niets, ik noem BMW een beetje te “technisch” waardoor alles hoekeriger wordt.
piston zegt
Geen slecht idee.
BMW heeft een grotere schaalgrootte nodig om zijn motoren af te zetten. Op dit moment zijn de ontwikkelingskosten te hoog voor het al bij al beperkt aantal motoren die zij verkopen (zie gemeenschappelijke ontwikkeling van 1.6 mini-motor met Peugeot en het nog steeds niet beschikbaar zijn van 2.0 4-cylinder benzine turbo in 1-reeks wegens te beperkte afzet in een BMW model alleen).
Op termijn zouden Volvo-platformen kunnen overschakelen naar BMW platformen en bijgevolg ook de motoren overnemen.
Daarenboven kunnen alle andere technologische ontwikkelingen verspreid worden over een groter aantal wagens van vergelijkbaar niveau.
rick zegt
jammer had ik wel leuk gevonden
Rick dos zegt
Als er één automerk is die aangetoond heeft dat ze de cultuur van een autofabrikant zo veel mogelijk intact houdt dan is het BMW wel. Kijk maar naar RR, MiNI, ROVER etc.
Dat ze zich vergaloppeerd aan Rover dat is wel duidelijk en misschien jammer. Maar desalniettemin is er toch 1 van de mooiste Rover´s in recente geschiedenis er uit voortgekomen namelijk de Rover 75.
Nick zegt
Dus Volvo’s worden straks ook playboy/playgirl-mobielen zoals die van Rolls-Royce, Mini en BMW? :P
robbie zegt
UPDATE:
Ford Denies Plan To Sell Volvo
http://www.rttnews.com/sp/breakingnews.asp?date=05/29/2007&item=95&vid=0
melvin zegt
Als dit ford europa een slag toebrengt waardoor het slechter gaat draaien ben ik er helemaal voor! en als deze erdoor is hoeven ze alleen opel nog te redden uit de klauwen van de amerikanen, en dat we gelijk weer ouderwets achterwiel aangedreven opels krijgen met bmw motoren! Het kippenvel staat al op mn armen.
Rick dos zegt
Hmmmmmm…..Als we dit stuk mogen geloven dan begint het toch serieuze vormen aan te nemen……
“The latest twist is that BMW personnel have met with staff from Volvo’s finance department in Gothenburg as revealed to TeknikensVarld magazine by an inside source. The purpose of the meeting is said to have revolved around the release of financial information to BMW so that it could make an accurate offer for the carmaker.”
http://www.motorauthority.com/news/industry/bmw-may-still-be-interested-in-volvo/
Rick dos zegt
Het is volgens mij nog een kwestie van tijd.
“BMW has not ruled out a possible takeover as part of its new growth strategy that’s expected to be unveiled later in the year. In an interview with German newspaper Börsen-Zeitung, BMW finance chief Stefan Krause told reporters that “the possibility of acquisitions is not ruled out in principle” ”
http://www.motorauthority.com/news/industry/bmw-hasnt-ruled-out-more-takeovers/