Voordeel: je wil deze überdikke Volkswagen ID.X Performance gewoon hebben. Nadeel: dat kan niet.
Zoals je weet gaat het GTI Treffen in Wörthersee sinds kort niet meer door. Volkswagen erkent de teleurstelling dat dat oplevert en organiseert wel een eigen evenement. Maar als je toch in een Tirolse setting een feestje wil vieren om iets Volkswagens in het zonnetje te zetten, is er een alternatief. Het ID. Treffen.
ID. Treffen
Dat is zeg maar het GTI Treffen maar dan modern. Niet de GTI’s en hete Volkswagens staan in het zonnetje, maar de elektrische en nieuwe generatie Volkswagens. Tsja. Dat voelt toch een beetje als een vegetarische barbecue, maar ook daar zijn fans van. Het ID. Treffen vindt momenteel plaats in Locarno, Zwitserland. En wat betreft Wörthersee-tradities heeft Volkswagen wat leuks in petto.
Volkswagen ID.X Performance
Het ID. Treffen in Locarno is de plek waar Volkswagen deze ID.X Performance onthult. Een spannende naam voor een auto die we in grote lijnen al kennen, de ID.7. Wat krijg je als je daar dikke sportspullen op schroeft? Nou, dit.
En het is een dikke sjaak geworden. Dikkere (carbon) bumperpartijen en een toegenomen breedte van 60 mm maken al direct een verschil. Ook is de auto met 80 mm verlaagd. Een enorme achterspoiler, diffusor en zelfs centerlock velgen (waarvan wij vermoeden dat ze van een Porsche 911 GT3 (992) zijn geleend) zorgen ervoor dat het bijna een soort circuitauto wordt qua uiterlijk. Eerlijk is eerlijk, het staat ‘m goed.
Het rode accentlijntje aan de buitenkant met de rode remklauwen is een thema: binnenin is er ook veel rood te vinden als accent. Ook heeft Volkswagen twee kuipstoelen voorin de ID.X Performance geplaatst.
Performance
Daar de sportversies (we verwachten een ID.7 GTX) nog even op zich laten wachten, heeft Volkswagen de ID.X Performance alvast voorzien van veel dikkere specs voor de ID.7. Vierwielaandrijving met twee elektromotoren levert een totaalplaatje van 558 pk op. Mocht je dat alles direct tot je beschikking willen, dan kun je een boostmodus gebruiken. Dankzij geavanceerd torque vectoring kan je het achterste differentieel ‘locken’ en daar de meeste kracht over sturen, dus driften moet mogelijk zijn. Dat kan je namelijk al met een ID.4, dus met deze potente ID.7 moet het vast lukken.
Concept
Klinkt alsof Volkswagen veel werk heeft gestopt in deze ID.X Performance, waardoor je eigenlijk zou zeggen “strik erom en afleveren graag”. Maar dat gaat niet zo maar. We hintten er al op in de titel en intro: de ID.X Performance is een concept en blijft dat ook. Zoals gezegd kan Volkswagen misschien de know-how van de ID.X gebruiken in een ID.7 GTX, maar deze dikke sjaak gaat niet zo in productie.
johnhert zegt
Wat een lelijk kansloos elektrisch kraam is het toch…
banaan7 zegt
Ziet er meer uit als een aftermarket tuning project dan een af fabriek dikkere uitvoering.
mashell zegt
Dit staat gewoon niet op een zaken sedan.
ggj1987 zegt
Dit noem ik geen sedan maar een Crossover. Dit ding is maar liefst 8 cm verlaagt. Hoeveel sedans ken je die zo hoog op hun poten staan? Ik kan me alleen de Volvo S60 Cross Country voor de geest halen
mashell zegt
Ehh kijk even na de foto’s, na de 8 cm verlaging is dit ook geen bruikbare auto meer. Ik heb in Wolfsburg in een ID.7 gezeten en de wagen straalt helemaal zaken sedan uit, is ook een stuk lager dan de ID.4 (die stond er naast).
flyerbunch zegt
Heb het concept mogen aanschouwen in juni en in het echt ziet het er beter uit dan op foto. Vooral de foto hier waar de auto in z’n geheel op staat toont een beetje raar.
jensoffbutton zegt
ik zou hem nog niet gratis willen, of het is om hem direct te verkopen. Daarin wil je toch niet gezien worden..
Jurgen zegt
Grootste nadeel zijn de elektromotoren..
vondick zegt
Nope dat is zijn grootste voordeel.
lowlow zegt
Jezus, 95% van de oude, gevestigde waarde bij VW moet zich toch wel ongelooflijk beschaamd voelen dat dit het nieuwe ‘cool’ (lees: imago) is die ze willen uitdragen. Een foeilelijke wagen nog lelijker gemaakt met Halfords pakketje en zilveren, opgelijmde mega-spoiler. Need for speed velgen erop en een range van 200km. De tijd van de Phaeton W12, dat was pas cool, maar die ligt helaas ver achter ons.
cossiekiller zegt
Alleen van die echte wielkastverbreders word ik wel blij. Maar moet je dan dat hele hok erbij nemen?