De blubberdikke Ioniq 5 N is nu nog veel dikker. Potjandorie, dat dat kon, zeg!
Jeumig, dit hadden we niet verwacht. Op de IAA in München 2023 waren de automerken enorm voorzichtig. Hybride, deelauto’s, duurzaamheid, milieu, elektrisch, tarwegrassappen, het verzamelde werk van @jaapiyo en antroposofisch onderwijs.
Het was een schim van de trotse autobeurs van weleer. Dat een Chinese cabrio ons hoogtepunt was, moet voldoende zeggen. Op de Tokyo Auto Salon is het juist precies het tegenovergstelde. Daar lijken ze zich enkel en alleen te bekommeren over de petrolhead.
Blubberdikke Ioniq 5 N Nog wat dikker
En dan niet de petrolhead in de traditionele zin van het woord, dat zijn tegenwoordigers de ‘petroldrinkers’. Nee, de mensen die van leuk rijdende auto’s houden, ongeacht of het nu een elektrische auto is, een hybride of rijdt op samengeperste dinosauriërs.
De Hyundai Ioniq 5 N is zo’n auto. Veel fabrikanten zien in dat een elektrische auto heel erg snel is. Dan zetten ze een badge van hun snelle modellen erop en klaar is Karl. Maar het probleem is dat de rijervaring van een Audi RS e-tron GT of BMW i4 M50 niet wezenlijk anders is dan die van een reguliere e-tron GT of i4. Vaak (vanwege de range) hebben dit soort modellen geen grotere (en vooral bredere wielen) of een breder koetswerk, om de actieradius niet aan te tasten. Dus qua looks is het vaak ook niet echt afwijkend.
Verandering
Maar daar komt dus verandering in met de Hyundai Ioniq 5 N in het algemeen en deze in het bijzonder. De auto heet Ioniq 5 N NPX1 en het is de overtreffende trap. Ach ja, als er ook zoiets is als een BMW M4 CSL, waarom dan niet een nóg heftigere Ioniq 5 N?
Het is nog een studiemodel, maar deze is volgehangen met alle performance parts van Hyundai N die beschikbaar zijn c.q. komen voor het productiemodel. Bij N Performance parts kon je al langere tijd onderdelen krijgen voor de i20 N, i30 N en Kona N, dus nu ook voor de Ioniq 5 N.
Er zijn een hele hoop nieuwe onderdelen, zoals splitters, skirts, extra lichte lichtmetalen wielen en een spoiler die net zo subtiel is als de versierpoging van een brugklasser. In plaats van ‘Tomato Red’-accenten zijn die nu babyblauw. Ook leuk. Voor de context: de blauwe is de standaardversie, de zwarte is de extra blubberdikke Ioniq 5 N NPX1:
Of de onderdelen ook naar de Nederlandse markt komen, is nog niet bekend. Wel kun je de reguliere Ioniq 5 N bestellen voor 73.995 euro. Reken er maar op dat een hoop accessoires en onderdelen op een later moment in de folder zullen staan.
rollingstoned zegt
Doe mij maar de standaard versie (de blauwe dus), alleen wel met een ander setje velgen eronder want deze diamondcut dingen zijn ronduit lelijk.
heckblende zegt
“ronduit”
I see what you did there
Oopelkadet zegt
Als ik in de markt was voor een Ferrari zou ik 2 van deze instead kopen, 1 grijs en 1 Ferrari rood. En dan even bij de chip tuner extra 35pk bovenop de 650 die je standaard krijgt. EVs hebben de pk race helemaal gewonnen.
marcomanta zegt
Mee eens.
gilettelubbers zegt
Is dit cynisch of serieus?
Oopelkadet zegt
Ik ben behoorlijk anti-EV maar wbt power, PK en in NL autorijden is EV en zeker dit toch wel behoorlijk aantrekkelijk. Het vermogen van een Ferrari Enzo die naast aanschaf nog eens 150 euro per dagelijkse funrit aan benzine kost. Dit kost met een paar leuke zonnepanelen, 70k en verder niets. Rijd ook nog eens behoorlijk goed, zeker voor het gewicht. Dat en de nog steeds forse afschrijving is wat het tegen staat. Ik ben eigenlijk wel om, enige wat ik echt wil testen is de adaptive cruise control. Die is op de Tesla verschrikkelijk.
Ik keek voor een M3, een Alpina maar wederom, aan lopende kosten, in ons auto hatende politiek klimaat, rond de 2 euro per liter peut wat in zon M3 met dorstampen rond 1;5 zit. Deze Ioniq is echt interessant.
gilettelubbers zegt
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je in de markt bent voor een Ferrari Enzo, je ook maar druk maakt over bovenstaande kosten. Dit lijkt me meer een auto die je koopt met enig verstandig vermogen, daar waar je een Ferrari doorgaans koopt wanneer je wel bent uitgespeeld. Buiten dat om zijn dit natuurlijk twee totaal andere auto’s waar ik me enige vergelijking niet kan begrijpen
DeWitteCondor zegt
Gelukkig kijken veel mensen verder dan enkel de pk race.
Roskampies zegt
Wordt niet mooi oud dit model vind ik.
Polo Fun zegt
Ik weet niet. Hij had wat compacter mogen zijn dan ging ie voor hatch back. Nu weet je niet wat je van de ioniq 5 moet vinden. Hem nog ¨dikker´ maken? Dan valt ie uit de noot.
moveyourmind zegt
Leuk dat ze met N uitvoeringen komen, maar hoe indrukwekkend de cijfers ook zijn, de NPX1 weegt ongeveer net zoveel als een Tesla S plaid die een stuk groter is. En de T
S plaid zit in 2,1 seconde van 0-100, de NXP1 heeft daar 3,3 seconde voor nodig. Doe mij maar de Amerikaanse sleeper.
werf76 zegt
Een Tesla een sleeper noemen. Dat vind ik eerder wanneer je de aanrijding van een Plaid in een Ford Mondeo weet te bouwen.
potver7 zegt
Heeft Liberty Walk zuch al aan dit ding vergrepen?
Oopelkadet zegt
Wat die 5 N echt interessant maakt is dat de voormalig hoofd BMW M sport, ene meneer Biermann met de ontwikkeling van de handling eigenschappen heeft bemoeid. Je moet eens de verschillende reviews lezen van Engelse journos hoe indrukwekkend deze auto kennelijk rijdt.
Wat betreft gewicht: de nieuwe M3 zit ook tegen 2 ton aan? Het zal geen skelter worden maar met al die techniek een middelzware M sport BMW-equivalent voor 73k, echt tjokvol opties…ik zeg doen! Of in ieder geval ga ik testrit plannen. Erg benieuwd.
mashell zegt
Je hebt een punt. We doen net of een EV vanwege de batterij zo zwaar is maar een zescilinder lijn motor met turbo’s en achterwielaandrijving weegt ook veel, op de weegschaal is het verschil niet eens zo groot.
Benny_Weisz zegt
Een EV met spoilers is net zoiets als een trans die een prijs krijgt voor de grootste….. klavots !!….
Eduardo Cuvelier zegt
IONIQ 5 N NPX1 Dark Double – Score :
– DEADLIFE : ‘Collapse is Imminent’
– https://www.youtube.com/watch?v=nnhenZ5P5iI