![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/bmw-m340d-2020-970-001.jpg)
Er is ook wel eens goed nieuws.
Het is een beetje een vreemde gewaarwording. We leven in tijden dat alle auto’s milieuvriendelijker moeten zijn en dat de diesel het epicentrum van al het kwaad is. Nu zijn er een paar knappe koppen bij Volkswagen die er niet aan bij hebben gedragen. Eufemismes en zo.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/bmw-m340d-2020-970-004.jpg)
Toch is er een nieuwe categorie aan het opstaan: het D-segment high-performance diesel kanon. Mercedes-Benz was er als eerste mee, met de C30 CDI AMG. BMW perfectioneerde het recept met de BMW 335d (E90). Op dit moment is er een Audi S4 TDI en hoeven we niet lang te wachten op de Alpina D3. Een auto waar we ook niet meer lang op hoeven te wachten, is de BMW M340d. Hij komt er snel aan en de specificaties die ze bij Bimmertoday kunnen delen zijn om van te watertanden.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/bmw-m340d-2020-970-003.jpg)
Het zou natuurlijk een makkelijke aanname zijn om te denken dat de M340d de motor gaat krijgen uit de X3 M40d en X4 M40d. In deze SAV’s (Sports Activity Vehicle) levert de B57 namelijk 326 pk en 680 Nm. De M340d zal meer vermogen en koppel krijgen: 340 pk en 700 Nm. Nu vallen die getallen wel mee: 14 pk en 20 Nm. Maar het is meer het moment wanneer het geleverd wordt. Een Honda S2000 heeft inderdaad 240 pk, maar dit zitten helemaal bovenin. Daaronder gebeurt er niet zoveel.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/bmw-m340d-2020-970-005.jpg)
Bij de nieuwe BMW M340d wordt het juist precies andersom. De auto wordt namelijk voorzien van een 48V starter generator. Deze is goed voor 11 pk en 100 Nm. Die 100 Nm staan per direct vrij, dus in vergelijking met de X3 M40d en X4 M40d zal de M340d aanzienlijk sneller zijn. Meer vermogen, meer koppel, minder gewicht en minder luchtweerstand. Qua uiterlijk en aankleding zal de M340d veel delen met de M340i, een auto die @Wouter onlangs aan de tand mocht voelen. De auto staat overigens gepland voor de zomer van 2020.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/bmw-m340d-2020-970-002.jpg)
Meer lezen? Dit zijn 11 diesels met een sportbadge!
Oke dus het is eigenlijk een diesel-hybrid?
@evdw: dit zijn 48V “mild-hybride” systemen, deze zul je dit jaar in veelvoud op de markt zien komen, in verband met de CO2 regelgeving voor OEMs. Het is relatief eenvoudig een dergelijk systeem te integreren omdat het de alternator als het ware vervangt maar meer functionaliteit heeft en daarmee in staat is de efficiëntie te verhogen.
@c220amg: Waardoor hij dus efficienter is in de steden. En dus over het geheel een lagere uitstoot heeft. Echter weet iedereen wel dat diesels niet in de stad gebruikt worden. :) Dus het is puur een truukje die niks oplevert. Alleen fiscaal voor BMW en de klant om het doel te omzeilen. In principe zie je dat op deze manier de overheid faalt juist beleid te maken wat effectief is. Auto bedrijven gaan er weer omheen werken, en zo nodig ook nog ff sjoemelen.
Deze mild hybrid is eigenlijk een soort legale sjoemel idee. Want wie rijdt er nou in een diesel in de stad…
@nissanfairladyz: Ehhh, de meeste ritjes beginnen of eindigen toch echt in een stads- of dorpskern. En omgekeerd zie ik genoeg Foutlanders 130km op de snelweg rijden waar het gewoon een vervuilende 2.0L NA non-hybride is met een luchtcoëfficiënt van een baksteen. Ook klagen de boomknuffelaars in de steden altijd het hardst over lokale luchtkwaliteit, waar dit dus enigszins effect zou moeten hebben. Maar goed, ben het helemaal met je eens dat het natuurlijk meer doet voor het ‘rijcomfort’ dan voor het milieu :)
@nissanfairladyz: ik zeg niet dat het de enige oplossing is, echter is het meer dan een schijn oplossing. Denk hierbij aan terugwinnen van energie bij afremmen, of ondersteunen van de verbrandingsmotor om deze in een meer efficiënt gebied te laten functioneren en/of de rijervaring te verbeteren, betere respons en meer vermogen.
Eindelijk een BMW met een goede grille
@rickthestig: inderdaad! Die moet ik ff regelen in m’n 320 G20!
@rickthestig: Dat is toch gewoon de M340i?
@rickthestig: ik vind de grille er juist drastisch op achteruit gegaan, jammer. Ach ja, voorlopig koop ik toch geen bmw meer
Wat is deze nieuwe 3 serie toch prachtig gelukt, de mooiste keuze in zijn segment voor mij.
Hier kunnen Mercedes en Audi tegenwoordig nog wat van leren.
@stylez: Er zijn ook mensen die hier anders over denken.
@bsxc2: Zeer zeker!
@bsxc2: Mee eens, C klasse heeft nog altijd véél mooiere lijnen en een minder druk design. Audi weet ik niet echt hoe die er uit ziet om eerlijk te zijn…
@johnhert: blijft een taxi imago aan kleven. Fout volk.
@johnhert: Ik vind de Mercedes (met AMG pakket) ook mooier.
@Stylez: Eens dat hij goed gelukt is, maar mist voor mij de statigheid van een C-klasse.
@aarsgewei: want een C160/C180d met AMG pakketjuh is natuurlijk suuuuuper statig. Lol. Nee sorry, iets wat Mercedes juist met hun eenheidsworst banaanmodellen is verloren is haar statigheid (behalve op de S, GLC vind ik het op een bepaalde manier ook nog hebben).
@camber24: AMG pakketjes zijn niet statig en C160s met wieldoppen ook niet; maar alles daar tussenin wel …
@camber24: een 316 met M-pakketje is toch ook niet sportief te noemen?
@Stylez: helemaal mee eens, helaas is het een van de weinige fraaie nieuwe generatie BMW’s.
@Stylez: de Mercedes en de Audi zijn ook 5+ jaar oud..
Fantastisch. Als ik veel kilometers maakte zou ik deze direct voor de deur parkeren.
Eufemismes, moeilijk woord blijkbaar. Ben benieuwd naar de prijs van deze nieuwe diesel BMW 3-serie, die zal voor de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk onbetaalbaar zijn. Misschien is dat voor mij persoonlijk niet erg, want ik vind de nieuwe 3-serie niet echt mooi.
@lecomte: Blubber dikke BMW’s zijn ook niet bedoeld voor de gemiddelde Nederlander.
Die worden gepushed om in een 8% auto rond te rijden.
@dirkv: Dat is wellicht nog erger.
De diesel is niet dood, hij leeft :-p
Dit motortje heeft zo ongeveer dezelfde specs als de (V8) diesel in mijn 14 jaar oude A8 (326pk en 650nm).
@t5power: Zelfde spec? Je bedoelt omdat er ergens in de toerencurve in die moderne turbo motoren een “koppel” piekje zit noemt men ineens dat vermogen in de boekjes. Terwijl jou V8 het vermogen veel meer uitgesmeerd heeft over het gehele toerenbereik.
@nissanfairladyz heeft nog nooit gehoord van het snelste productie 3.0 dieseltje van BMW 400ps/760Nm.. Na een chipje 515ps laat het zelfontbrandertje de Nissan_BMWwannabe alias taxi chauffeur danwel IAMGay ridder het gaspedaal door de bodem trappen echter zonder resultaat wahaha
Benzine,diesel, elektrisch, hybride,waterstof ,mindgames ….
@agim: wat heb jij gerookt dan?
@joran02: Jongo Patrick
Stiekem vermoed ik dat de diesel het best past in de Touring die ik wel lust zo. Want de Benzine weegt op het einde van de dag gewoon 1800kg dus echt lichtvoetig wordt dat niet, dan is een diesel een meer passende motor voor een snelle GT (want comfortabel zijn ze zeker, moderne auto’s…)
Die laatste 3 serie is echt mooi
Diesel is en blijft de enige hoogwaardige brandstof. Gewoon lekker blijven doorontwikkelen, die heerlijke zelfontbranders
@ethylestra: je mag best even aan de uitlaat lurken van mijn Renault Master :)
@autogedrocht: hahaha ik moest lachen
@ethylestra: kun je dat eens uitleggen? Mijn referentiekader is de Volkswagen T4 transporter van een Turks klusbedrijf die ik uit pure wanhoop maar ingehaald heb binnen bebouwde kom vanwege de lucht die eruit kwam.
Chipje en gaan
De huidige 335d doet al 4,5 sec op de standaardsprint. Met meer koppel en een electrohulpje zal deze rond de 4 sec gaan… bizar
@jmeverts: Model 3 killer.
Heb nu 36.000 fijne km’s met een G20 gereden, echter met deze motor zal het hélemaal fantastisch zijn.
Lekker hoor, die light hybrid systemen zijn fantastisch: geen lompe accu maar wel nét een beetje extra prik om de ICE te helpen bij wegrijden (waar de ICE de meeste energie verbruikt). Jammer dat zoiets niet aftermarket te installeren is.
Vwb deze 340d: zet maar voor de deur, misschien dat ik er dan een keer voor kies om meer in de auto plaats te nemen.
Eindelijk weer eens een fijne aanwinst, deze dreierversie is echt begeerlijk te noemen. Gelukkig heeft hij een heerlijke zescylinder onder de huif. Dit gaat hem weleens kunnen worden.
Je mag zeggen wat je wilt maar ik blijf dikke diesels toch te gek vinden.
Lekker cruisen op hoge snelheid, gunstig verbruik en smeuïg koppel onderin.
Allemaal mooi om hier te verkondigen diesel is niet dood, maar veel zieltjes gaat BMW hier toch niet mee winnen. Een goed alternatief voor de Tesla daar wachten we op. Men wil of kan het niet inzien dat de wereld hier niet meer zit op te wachten.
@lexis: als je serieus kilometers moet kunnen rijden zit je voorlopig heus niet op een Tesla te wachten hoor, dan wordt laden echt strontvervelend ondanks superchargers.
@trasimo: kan ik deels inkomen. 400 a 500 km is al bij al niet mis als he het chargen kan inplannen op uw trip bv tijdens een koffie pauze of zo lijkt me dat geen onoverkomelijk issue. Maar inderdaad je moet je gedrag willen aanpassen. En voor wie inderdaad echt veel moet rijden zal een diesel wel nog het meest aangewezen zijn. Feit is wel als fabrikant moet je ergens wel toekomstgericht zijn, en dergelijke motor diesel 300 + pk is dat niet vrees ik. De toekomst zal het uitwijzen en de die hards roepen nu inderdaad diesel is niet dood maar alles zal van de verkoop afhangen.
@lexis: “een goed alternatief voor Tesla wachten we op”
Spreek voor jezelf ;-)
@lexis: diesel is voorlopig nog niet dood, maar het is wel ten dode opgeschreven.
Wanhoopspoging van de Duitse Drie om het missen van de electrische boot proberen te compenseren. Ze proberen behoefte aan diesel te creëren met deze imagebuilders, om hun investeringen van de laatste 30 jaar niet zomaar te hoeven weggooien. Ze sponseren onderzoeken met uitkomsten die in hun voordeel zijn. Maar de realiteit is dat hoe schoon diesel ook zal worden, diesel is deaud.
@markos78: Oja, en met welke elektrische auto ga je dan meer dan 500km per dag (denk autobahn) rijden ? Diesel is sowieso helemaal niet dood, want buiten het personenvervoer is er nog geen fatsoenlijk alternatief. En sowieso ga je in 2e en 3e wereldlanden geen laadpalen-infrastructuur vinden …
@markos78: de wereld is groter dan jouw omgeving hoor. Dat er in NL veel elektrisch wordt gereden betekent niet dat dit overal het geval is. En gelukkig maar!
@markos78: Diesel gaat niet eerder weg dan wanneer de ranges van EV’s richting de 1000km gaan en de laadinfrastructuur daarbij op orde is.
@all hierboven: jullie hebben helemaal gelijk hoor, maar de politiek heeft deze beslissing al gemaakt. Daarom gaat diesel uitsterven. Deze lobby van de auto-industrie is dan ook heel begrijpelijk maar ook volstrekt kansloos.
Lekker hoor. Kan al niet wachten op de vergelijkende test tussen de M340d en de Alpina D3!
Heftig ding zeg, zou toch jammer zijn als dit soort dieselkanonnen over een aantal jaren niet meer mogen.