Een recordpoging in 2021 lijkt er niet meer in te zitten, dus moeten we ons maar hiermee vermaken.
Hoe zou de Bloodhound LSR het in een dragrace doen tegen een F1-auto en een Bugatti Chiron? Die vraag stelde het team achter de straaljager-auto zich kennelijk af. En in plaats van met die vraag te blijven zitten, hebben ze er ook maar meteen een antwoord op bedacht.
Niet dat de drie auto’s daadwerkelijk in het echt tegen elkaar hebben gereden. Nee, de Bloodhound testen ze namelijk op een zandvlakte in Afrika. Het zou niet helemaal eerlijk zijn om daar ook een F1-auto en een Bugatti te laten rijden. Die kunnen immers niet zo goed overweg met zo’n zachte ondergrond.
In plaats daarvan hebben ze een kek filmpje gemaakt die laat zien hoe zo’n race zou gaan. Wat opvalt is dat de F1-auto aan het begin van de race koploper is, op de voet gevolgd door de Chiron. De Bloodhound LSR heeft zo’n tien seconden nodig voor het de snelheid van de Chiron en de F1-auto kan evenaren. Het duurt daarna nog zo’n zeven seconden voor de straaljager-auto de twee verbrandingsmotor-auto’s heeft bijgebeend.
Daarmee houdt de Bloodhound natuurlijk de leiding, uiteindelijk eindigt de dragrace na 50 seconden. Tegen die tijd heeft de LSR een snelheid van 1000 km/u behaald, 2,5 keer zoveel als de snelheid die de Chiron dan zou hebben gehaald. Leuk detail: tegen die tijd heeft de Bugatti de F1-auto ingehaald en rijdt de Franse hypercar zo’n 72 km/u sneller.
Jammer genoeg heeft het team achter de Bloodhound ook slecht nieuws te melden. Door covid-19 zijn alle gesprekken met sponsoren afgekapt. Pas later in het jaar worden de gesprekken weer opgevat, het lijkt nu ‘onwaarschijnlijk’ dat ze in 2021 nog kunnen testen. Tot het coronavirus voorbij is, gaat het team in ‘winterslaap’ om de kosten te kunnen drukken.
tjorque zegt
Over “turbo-lag” gesproken :)
ericd zegt
Ik zie dat zeker met de huidige crisis niet snel weer opgepakt worden. Geen nieuw land speed record betekent dat de tig miljoenen die er al in zijn gestoken wel als weggegooid kunnen worden beschouwd.
none zegt
Enige reden hiervoor is aandacht trekken, zodat hun financiering niet opdroogd. Wat een pruts vergelijking.
En als je dan toch appels met peren aan het vergelijken bent, is het dan niet beter/leuker om een 20 jaar oude F1 auto uit het turbo tijdperk te gebruiken dan de huidige ‘mietjes’ versie? Die hadden toch iets van 1000/1500 pk?
CBR600rr zegt
De units van nu hebben ook ~1000pk. Mooi dat je het een mietjesversie noemt, je zal er wel veel verstand van hebben!